Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lägre djur

1. Started by NephruruS,

Hejsan tände blåljuset för en liten stund sedan och fick syn på mängder av små plattmaskar på främre rutan bifogar en bild från internet på samma art och hoppas att någon av er vet ifall dom är bra lr dåliga att ha i karet!

• 0 svar
    • 695 visningar
  2. Started by borgh,

enligt liftarens guide får jag de till de o den va "score" har ja rätt tro? Skickat från min iPhone med Tapatalk

• 0 svar
    • 1k visningar
  3. Started by BatmanGefle,

Är det bara så att skalet växt så snabbt att det inte hunnit få samma "patina" som det normalt har? Men jag tycker det är lite udda att det är så brun-gult och inte mer grått... Den verkar inte vara dålig på något vis, jag är mest nyfiken på varför den ser ut som den gör och varför bara den av alla snäckor jag har...alla andra ser ut som man förväntat sig. //M Skickat från min iPhone med Tapatalk

4. Started by pettzzon,

sjötjärna vs sjöborre synd att jag inte fick se och fota hela förloppet (kan tro man blev förvånad an ser ju inte allt för go ut)

• 0 svar
    • 764 visningar
  5. Started by Linda83,

noen som vet hva slags krabbe dette er? filmklipp

• 0 svar
    • 621 visningar
  6. Started by jflod,

• 0 svar
    • 1,5k visningar
  7. Started by libben,

Funderar lite över hur bra det fungerar. Tänker på slangarna först och främst, det biter ju trots allt ner glasfiber osv. Vad tror/vet ni? Just nu är min nattaktiv och rensar en större sten rätt friskt. Ser väldigt vitt ut. Satt en annons på att bli av med honom. Trevlig sak utöver att den börjar bli lite väl glupsk, kommer rensa gärnet i den här takten.

• 0 svar
    • 746 visningar
  8. http://www.chucksaddiction.com/harlequinshrimp.html

9. Started by petrol,

Någon som hört talas om den? Latinskt namn?

• 0 svar
    • 1,5k visningar
  10. Started by Maro,

Kom hem sent i Torsdags kväll med några nya fiskar o några sniglar, Börja koppa in dom lungt för att sedan sätta ner invånarana i karet ,Satte mig med ett glas vin o kikade vad som hände då en av sniglarna nästan genast började o ´*puffa*ut rök.Gissar att den ville genast föröka sig o lite lustigt var att 2 andra genast kröp emot varandra och när en av dom skulle *på* så skakade den andra till sig så den som skulle *på* bara slutade tvärt o gled ifrån (hi hi såg ut som någon gammal tjej i mitt liv gjort någon gång när dom skyller på sin huvudvärk). Undra lite varför sniglen ville genast föröka sig om det nu var det den gjorde. Mvh Magnus som hoppas på små nya liv

• 0 svar
    • 684 visningar
  11. Started by Ilma,

En dag såg en av mina snäckor ut så här: Nästa som att den satt på sig en röd mantel. Några dagar senare var det röda borta. Frågan är, vad var det för något? Snäckan verkade inte vara påverkad av det över huvudtaget.

• 0 svar
    • 915 visningar
  12. Started by milk,

Har en rörmask som sitter fast i en av mina mjukkoraller, kan man flytta på den eller sitter den där den sitter? verkar ju vara lite skör. men den sitter rakt in i korallen och tror den skulle göra sig bättre på ett annat ställe :-)

• 0 svar
    • 695 visningar
  13. Started by Petter N,

Undrar vilken art av sjöborre detta är? Jag misstänker att det rör sig om en Diadema, men viken art är det?

• 0 svar
    • 718 visningar
  14. Started by hepp,

Min nya pompom artar sig. Ett riktigt trevlig tillskott till akvariet som visar sig mer och mer. På kvällarna sitter han/hon ofta och vevar med sina anemoner. Här visar han/hon eremiten vem som bestämmer! Så här såg det ut i ca 30minuter innan krabban lommade iväg. Lite otydlig bild men you get the picture!

• 0 svar
    • 767 visningar
  15. Started by Petter N,

Blir fiskar som sticker sig på en sjöborre förgiftade? Och i så fall vad är symptomen? Jag hade en kirurgfisk som fick en tagg från en diadema-sjöborre i ögat. Jag såg inte att denna blev sjuk förutom att ögat blev vitt och han var blind på detta öga under resten av sitt liv.

• 0 svar
    • 542 visningar
  16. Started by saltishenke,

Min sacrophyton har varit konstig ett tag nu och i går skulle jag mata med reefpearls och då såg jag två trådar som flög fram från sidan av min stora sacrophyton och tråden åkte in och ut mycket och efter en stund tog jag upp korallen för att se vad det var och då på undersidan av mjukdelen på korallen satt en svampliknande sak som liknar en gråaktig Botrylloides sp. 01 sjöpung jag tog bort den med en bit papper eftersom den brände mig med en tråd på ett finger. Har dessa trådar eller har det varit något annat ? den var som en tiokrona och var gråfläkig med vitkropp lite leopardmönstard typ.

17. Started by predator81,

Vad är detta för något?

18. Jag har letat efter en tråd som jag minns jag läste här på forumet, men har inte hittat nåt konkret som gav svar på den frågan. Var det så att svarta prickar/fläckar på putsar- och eldräkor var tecken på brist på nåt spårämne? I så fall vad?

• 0 svar
    • 615 visningar
  19. Started by perma,

På flera ställen läser man att man måste mata sjöstjärnan Protoreaster Lincki. Men jag kan inte hitta något om vad man ska mata den med. Var sitter munnen? På över- eller under-sidan?

• 0 svar
    • 910 visningar
  20. Started by Mattias Malmö,

Är det nån som har erfarenhet av såna som kan berätta lite om hur dom är att ha i akvariet? Är alla sorter anemon-kommensaler/symbioter? Eller finns det frispringande? Och de som vill ha anemon - accepterar de anemonsubstitut av nåt slag? Tror jag sett bild nånstans på en som bodde i en knappkoloni. Men kan inte hitta den igen nu och minns inte riktigt.

21. Started by Rameau,

Det är så att en lite Chromis är borta, så är det möjligt att min räka ätit upp den? Han gör frekvent utfall mot fiskarna med sina långa klor..

• 0 svar
    • 1k visningar
  22. Started by Peter M,

Jag har två typer av snäckor i karet, troligen astrea och turbo. Har nu sett ett antal "minisnäckor". De är kanske 10-20 st, 3-7 mm stora,verkar ha skal.Är det snäckorna som förökat sig?Är detta vanligt? Mvh Peter

• 0 svar
    • 1,1k visningar
  23. Started by ulfsa,

Jag upptäckte en snigel i mitt kar som jag aldrig sett förut. Turbosnigeln sitter lite snett nedanför men den nya sitter vid vattenytan och har en mer utmärkande "skruv" på skalet. Någon som vet vad detta är för snigel ? Bra / Dålig?

• 0 svar
    • 510 visningar
  24. Hej. Köpte en bit levande sten för ett tag sedan, tyckte från början att den såg lite speciellt ut, som att det satt en mussla som blivit en fossil och växt samman med stenen. Nu 2 månader senare ser jag att det är en levande mussla och jag undrar vad detta kan vara för sort och i vilken storlek jag kan beräkna att den kommer bli. Alla svar uppskattas

25. hittade en liftare från levande stenen idag... är bara nyfiken på vad det kan vara för art.. har mina aningar att det är en Phascolosoma cf. nigrescens. och om så läget är, om den gör nytta eller bara onytta?

• 0 svar
    • 891 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.