Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lägre djur

1. Started by Daniel,

hej, kan någon förklara för mig var det är för skillnader mellan dessa (förutom utseendet)? vad de äter, om de är giftiga (läst en del risk att om den dör då dör alla fiskar oxå).. tack

• 2 svar
    • 1k visningar
  2. Guest Soffis
    Started by Guest Soffis,

Den lokala zoo butiken meddelade stolt att deras leverantör skulle börja med saltvatten och att jag nukunde beställa saltvattensprodukter via dem för att spara in pengar på Sverigeresor.... Glad över det beställde jag 10 turbosniglar till att börja med... Priset var lite i överkant (6,90€/st), men å andra sidan slapp jag resan. 1:a veckan åkte jag för att hämta min leverans, men nej, leverantören hade sniglarna kvar i sin skrivbordslåda (!!!) (enligt utsago från akvarietanten). De hade med andra ord glömt skicka mina sniglar. Så idag på ny leveransdag ringde jag för att kolla och jippi, mina sniglar fanns för hämtning. På lunchen stack jag iväg för att hämta de små liven…

• 26 svar
    • 3,1k visningar
  3. Guest Marcus
    Started by Guest Marcus,

Hejsan.... är det någon som har mer fakta om Protoreaster Lincki(sjöstjärna), det står lite om den här på saltvattenssidan men jag behöver ytterligare mer info om den, är det någon som har? Har varit och sökt lite om den men hittar inget....

• 1 svar
    • 1,2k visningar
  4. Started by Dimorb,

Har några sådana i mitt akvarium och nu verkar det som om de förökar sig. Kan det vara en nackdel ifall de blir för många eller risken att de får sådan tillökning är inte trolig? mvh Andre

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  5. Started by Peter M,

Upptäckte bak stenen en tre-fyra cm stor tingest.Ser livsfarlig ut,som en spikklubba.Vad jag kan förstå är det en"rock-boring urchin",echinometra mathaei. Är det någon som har erfarenhet av en sådan här?Kan den skada koraller eller fisk? Kan den rentav vara till nytta. Låta vara eller avlägsna?

• 3 svar
    • 992 visningar
  6. Guest Motor_666
    Started by Guest Motor_666,

Igår natt lågmin Tridacnaupp och ner och nästan tom ungefär en decimeter ifrån sin ursprunglila placering. Laddar upp en bild för att ge ett hum om storleken. Är den mördad? Är det en sån där mask i farten? Kan dom "smälta" på några få timmat av någon annan anledning?

• 12 svar
    • 1,4k visningar
  7. Guest Marcus
    Started by Guest Marcus,

Hejsan.. Har kollat lite i mitt akvarium och upptäckte att det finns en massa vita luddiga små saker, tyvär så har jag ingen bild att lägga upp nu, dem är ca0,1 - 1,0cm med ett hål i och dem sitter mest på en hålsten som jag har lagt i + att det sitter på mina turbosniglar, vad kandetta vara??? Dem verkar inte röra på sig...

• 14 svar
    • 1,8k visningar
  8. Guest Scalare
    Started by Guest Scalare,

Har en svart Sjögurka som verkar må bra och är duktig på att rena gruset. Men nu ser det ut som han ömsar skinn? Halva kroppen har kommit ut ur en genomskinlig hinna. Tänkte bara höra om detta är normalt? Scalare

• 6 svar
    • 1,4k visningar
  9. Started by Centurion,

Hej Min putsarräka har precis (igår troligen) bytt skal och min fråga är helt enkelt om jag ska låta det ligga kvar eller om jag ska fiska upp det? Slänger in en bonusfråga angående hur mycket fryst artemia jag ska mata räkan med per dag...? Den verkar ha svårt att fånga den artemia jag "klipper i" pga att det strömmar ju ganska friskt i karet, men han kanske får i sig tillräckligt, svårt att bedöma...

• 22 svar
    • 3k visningar
  10. Started by Conny,

Hej! är det någon som vet om Mitrax krabban är helt revsäker,och om den är bra på att äta valonia. MVH Conny

• 1 svar
    • 906 visningar
  11. Started by Peter M,

Jag har två typer av snäckor i karet, troligen astrea och turbo. Har nu sett ett antal "minisnäckor". De är kanske 10-20 st, 3-7 mm stora,verkar ha skal.Är det snäckorna som förökat sig?Är detta vanligt? Mvh Peter

• 0 svar
    • 1,1k visningar
  12. Guest Krille
    Started by Guest Krille,

Har 2 (minst) konstiga djur i karet som jag undrar om nån vet vad de är... 1) Snigel (med skal - 2-2.5 cm) och en ca2 cm lång vit snabel(!) 2) Märklig mask(?) som fritt simmade i vattnet (nästan som en fisk fast inte så kontrollerat) - ca 3 cm lång. Verkade vara lite mörk, orange/svart/brun i färgen - såg ut som den hade en slags huvud form. Någon som vet?

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  13. Started by adddo,

Jag har tyvärr inga bilder, men ska försöka förklara hur de ser ut. De är små, ca 0.5 cm stora med ett ganska runt skal som är vitt/sandfärgat och har breda lila/rosa band. Nån som vet vad det är för snigel?

• 0 svar
    • 837 visningar
  14. Guest Motor_666

kan Colochirus robustus, Gul sjögurka föröka sig genom delning? I morse när jag titta till mitt kar hade min gula gurka tappat svansen. Båda delarna sitter brevid varandra i 90 graders vinkel och är helt klart av. Är det ett ödletrick? tappar dom delar vid tex stress eller kommer bakre delen att få en ny mun?

• 1 svar
    • 1k visningar
  15. Guest Maggot
    Started by Guest Maggot,

Hej ja har köpt en 3kg LS men så fick jag med ett djur ,som jag inte vet vad de är , någon som vet ? http://hem.bredband.net/phiebe/ Hoppas den liger rätt annars får någon flytta den Tack för ett mycket bra forum.

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  16. Guest Motor_666

Är räkor kannibaler? Det känns inte helt rätt att mata räkor med räkor. Ok en boxar räka kanske inte är jättenära släkt med våra mat räkor, vad nu dom arterna kan tänkas heta. Men är det normalt? Kan dom inte få "galna räksjukan" eller nåt?

• 0 svar
    • 918 visningar
  17. Started by petrol,

Någon som hållit nakensniglar i sitt kar? Någon som vet hur det är att hålla dem i hop med fiskar? Samt var man kan köpa?? http://www.divetrip.com/phot0104.htm http://reefcentral.com/gallery/showgallery.php?cat=567&t humb=1

• 3 svar
    • 1,3k visningar
  18. Started by petrol,

Någon som har / har haft Lima Scabra (FlameScallop) i sin tank? Lyckats att få den att trivas / överleva?. Verkar vara ett intressant djur.

• 6 svar
    • 1,4k visningar
  19. Guest snad
    Started by Guest snad,

någon som vet vad detta är ?

• 8 svar
    • 1,2k visningar
  20. Started by Richard G,

Jag skulle vilja ha en sjöstjärna som bökar runt ordentligt i sanden. Kan det möjligtvis finnas någon bättre en min gröna ormsjöstjärna??? Ge mig gärna någtra pra tips

• 2 svar
    • 1,3k visningar
  21. Started by Joachim,

Jag tror jag har fått med en manitsräka med levandestenen. Det är en 3-4cm svart sak med grå prickar: Den syns väldigt sällan och för det mesta ser man bara två ögonpar sticka ut genom ett hål i en sten. Verkar trivas i en och samma sten. Det knäpper på kvällen i akvariumet och jag undrar om det är den som låter. Karet har stått i 3 månader (startade då) och dess enda invånade för tillfället är eremitkräftor och turbo. De verkar trivas även om några turbo gått hädan På torsdag skall jag befolka akvariumet med amenomer samt koraller. Min fråga är om jag skall försöka bli av med räkan. Trots allt är den ju en invånare i revet... Ärenda risken att den ätersmåfisk? MVH Joach…

• 5 svar
    • 2,2k visningar
  22. Started by MichaelE,

Jaghar sett ett "gäng" 5mm stora snäckor som ser exarkt ur som stora turbo, är det vanligt att dom förökar sig i akvarier?

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  23. Started by Xavante,

Det har ju skrivits lite om problemet med Mantis räkor. Jag vill bara slå ett slag för dessa fantastiska varelser.Jag lyckades att få upp stenan som den bor i ur huvudkaret. Köpte ett litet 60 litersoch lät Mantisen flytta in där. Ett litet djur med stort underhållningsvärde. Söt va? Otroligt kul att sitta och titta på, tidigare idag så lirade den boll med en sten stor som en sockerbit, Mantisen klöv stenen i två delar med ett snabbt slag och stenens två delar for i väg en bra bit i karet, snacka om kraft. Om det är någon som får upp en Mantis och inte vill behålla den så köper jag den gärna. Mvh Thomas

• 10 svar
    • 1,8k visningar
  24. Guest snad
    Started by Guest snad,

Hej Jag tror där är en mantis räka i min nya LS. Vad ska jag göra, vad jag förstått borde jagta bort den men jag vet inte hur. Någon som har tips på hur jag kan fånga den ?

• 4 svar
    • 1,5k visningar
  25. Started by crille,

jag har en svart snäcka,elefantsnäcka,som kommit med stenarna,har inte sett den så mycket förräns nu,när brunalgerna kommit,helt otrolig på att käka,ser ut som ett vit streck där den krypit, värre än jag nånsin sett en sötvattens gjort!! otrolig hobby de här,att det kan vara så fascinerande att tita på en snigel som käkar!!!

• 3 svar
    • 1,2k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.