Lägre djur
2 700 ämnen i detta forum
-
finns det någon sjöstjärna som är hyffsat enkel och som bara blir max 4-5cm?
-
- 1 svar
- 586 visningar
-
-
Har sett s.k. "Gråbenade" eremiter i handeln. Finns det någon som känner till dessa och kan ge mig det vetenskapliga namnet på dessa små krabater?
-
- 2 svar
- 579 visningar
-
-
Såg precis en ganska liten borstmask i fejd med en liten eremit där det verkar som eremiten drog det kortaste strået, är detta vanligt? Trodde borstmaskarna var nyttodjur men jag kanske har haft helt fel. Vem eller vad tuggar borstmaskar bäst?
-
-
Sedan jag skaffade gyltor håller sig till och med eremiterna gömda dagtid. Finns det några kräftdjur (räkor) som blir lämnade ifred av gyltorna? Putsarräkor, Stenopus, Rhyncocinetes (kamelräkor)?
-
-
- 3 svar
- 565 visningar
-
-
Någon som vet vad detta kan vara? Den sträckte sig ut från en håla i levande sten
-
-
Någon som har en sjöhare i Stockholmsområdet? Jag vill få bort de sista algerna..... Om någon har en sjöhare - eller ett alternativ - hör av er. Med vänlig hälsning, Ted
-
- 0 svar
- 559 visningar
-
-
-
Hej jag håller på att starta upp min burk som har gått ett tag nu. så i dag när jag skulle gå på toa så tyckte jag att det satt något på glaset tänkte först det man va något smuts. men der visa sig va något djur den va så liten så min system kamera inte kunde få någon bra bil.Beskrivning såg ut som en liten grå klump och ibland så kom det ut ett litet vitt spö typ som det gör på vanliga sniglar när deras ögon åker ut . försöker förklara så ni förstår migVad kan det va ?
-
- 0 svar
- 553 visningar
-
-
http://en.wikipedia.org/wiki/Pseudobiceros_bedfordi Vad är detta för mask? Finns i riktigt fina mönster och färger? Men verkar inte som nåt man har i ett akvarium väl? Jag har inte en aning. Bara är lite nyfiken //Rasmus
-
- 2 svar
- 553 visningar
-
-
Hej! jag såg denna lilla krabat i mitt 50L nano, undrar vad det kan vara? mina egna tankar är någon sorts mussla eller en Peanut worm. Det verkar som att den äter alger från glaset? eller är det en parasit som letar efter en host? (Den lilla bruna saken) kan inte ladda upp min mp4 så ska se om jag kan lägga den på en annan platfrom och länka här
-
Hittade de här odjuren i min Lobophyllia inatt... gissar på gallkrabbor, men vidare vet jag inte... Antar att det är dessa som fått korallen att må dåligt...
-
- 0 svar
- 545 visningar
-
-
Blir fiskar som sticker sig på en sjöborre förgiftade? Och i så fall vad är symptomen? Jag hade en kirurgfisk som fick en tagg från en diadema-sjöborre i ögat. Jag såg inte att denna blev sjuk förutom att ögat blev vitt och han var blind på detta öga under resten av sitt liv.
-
- 0 svar
- 541 visningar
-
-
har någon som likar detta djur.. com jag läst i forum att dom lägger ut som trådar i vattnet som trasslar in sig i koraller.. har en eypillia(ursäkta stavning) och anemon som mjukare koraller... har typ 3st.. nån ser ut som en kringla nästan bara ett sträck..(röret) http://se.reeflex.net/tiere/2087_Ser...s_sp.%2001.htm
-
- 2 svar
- 538 visningar
-
-
Köpte hem en rörmask nyss och pepparmintsräkorna ger sig på den direkt! dyrt foder åt dem, tänker jag. Kan masken klara sig? Kan jag göra nåt? Räkorna krafsar i öppningen tills de får tag i kronan
-
- 1 svar
- 525 visningar
- 1 följare
-
-
Jag upptäckte en snigel i mitt kar som jag aldrig sett förut. Turbosnigeln sitter lite snett nedanför men den nya sitter vid vattenytan och har en mer utmärkande "skruv" på skalet. Någon som vet vad detta är för snigel ? Bra / Dålig?
-
- 0 svar
- 509 visningar
-
-
Undrar om någon har koll på var man kan köpa turbosniglar billigt kring Malmö? Köpte sist i Köpenhamn 15 danska per styck. Lite jobbigt att åka dit borde ju säljas här hemma med billigt. Arken skulle ha ca 45 kr / st o det e ju lite häftigt. Så om ni vet någon stanns där dom är billiga så skriv gärna....
-
- 0 svar
- 509 visningar
-
-
Har en anemon som vart i sina praktdagar och vart stor som en LPskiva men nu bara som en litet äpple senaste året. Den blev aldrig som sig innan efter att den vart missnöjd och gått omkring i karet och åkte då ner till ett annat akvarie i källaren med dess Clownfisk lekpar. har försökt att mata med olika foder som finns för bla anemoner. Räkor. Musslor, levande djur från havet, död fisk från sonens sötvatten akvarieum men ändå vill den sig inte. kan det finns nått annat sätt att få igång den? kan de behöva nån antibiotika eller nått annat tips önskas innan. Nu
-
- 1 svar
- 493 visningar
- 1 följare
-
-
ska jag vara orolig?? min blåa erimit krabba går och puttar på anemonen så han kommer åt dess slem i underkant.. hade även en mjukkorall mins inte namn som han gjorde samma sak på...
-
- 0 svar
- 481 visningar
-
-
-
-
Hej! Är ny användare här på SG och ingen saltvattensfantast (än) Håller på med ett litet projekt som handlar om kavitation på bland annat båtpropellrar och blev därför intresserad att lära mig mer om pistolräkor. Finns det kanske någon nära borlänge eller falun som har såna?
-
- 0 svar
- 462 visningar
-
-
Är det bara så att skalet växt så snabbt att det inte hunnit få samma "patina" som det normalt har? Men jag tycker det är lite udda att det är så brun-gult och inte mer grått... Den verkar inte vara dålig på något vis, jag är mest nyfiken på varför den ser ut som den gör och varför bara den av alla snäckor jag har...alla andra ser ut som man förväntat sig. //M Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
- 0 svar
- 458 visningar
-
-