Lägre djur
2 701 ämnen i detta forum
-
http://www.naplesseashellcompany.com/hermit_crab_shells.htm Kan ju få vem som helst att undra vad man har i karet! Tycker det var en helläcker site!!! Bra dyrt dock...
-
Vet någon om en "blå sjöstjärna" fem armad (den är blå-lila till färgen) äter upp fisk ?? Jag blir nämligen av med fiskar dom bara försvinner! I dag hade den största Hepatusen blivit ganska tilltuffsad med den del sår på huvud mm Jag hittade den med en kjesare som inte hade varit riktigt kry djup omslingrad och den var "svår att få lös. Gärna råd då det börjar bli dyrt när fisken bara försvinner. MVH ARNE
-
- 18 svar
- 5,1k visningar
-
-
har en röd stjöstjärna som jag har haft i säkert ett halvår. Men igår så såg jag att han har förlorat en arm, armen låg på en sten och stjärnan kröp därifrån. vad håller den på med? är det någon som har varit på den? vet inte vad jag har fått för liftare med stenen.. eller håller den på att tyna bort helt enkelt? har hört att dom kan ha svårt att hitta käk.
-
- 6 svar
- 1,5k visningar
-
-
Någon som kan hjälpa till med ID tack? Foten är röd/orange. Den va helt vit och blekt när jag köpte den för 2 månader sen, inte lätt att tänka på alla saker när man står där i affären. Hur som helst så har den sakta men säkert börja bli brunfläckig och jag hoppas det är ett bra tecken att den håller på att återhämta sig. Äter bättre och bättre också.. Tycker även att den är något ljusgrön i topparna vilket kanske e svårt att se på bilden. Tack på förhand..
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Vad är detta? ca 5mm i diameter. stänger sig ibland. tror att den är stängd på natten. Tack i förhand, Linus.
-
- 3 svar
- 954 visningar
-
-
-
hade turen att råka titta i ett kar med en mantis räka och hade iphonen uppe så blev lite film på den stora rackaren
-
- 18 svar
- 3,5k visningar
-
-
Ska man vara orolig över att ha ett flertal av dessa i karet? Eller är de vanligt förekommande och ganska harmlösa? Man blir lite mörkrädd när man läser reeflex och de blir 50m och äter fiskar...
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hur änge kan en snigel ligga i en påse när jag köper den i djuraffären. kör förbi djuraffären imorgon och det kommer handla om ca 3-4 timmar i påse innan dom hamnar i karet överlever dom detta eller?
-
- 3 svar
- 834 visningar
-
-
Upptäckte den här idag. Någon som vet vad det är ?
-
- 22 svar
- 2,1k visningar
-
-
Hej! Har en tank ståendes sedan en tid som väntar på att bli hem åt en sjöhäst, har bara haft sniglar och några små eremit kräftor i den. I går slängde jag nr en pepparmints räka till min glasros koloni och i morse när jag vaknade såg det ut som den låg i 2 delar på botten, dessutom såg det skummt ut med min sand sjöstjärna. Lyfte på locket och skulle ta upp det och ser då att pepparmints räkan sitter uppe vid pumpen och mår bra, "ömsar dem skinn"? Sjöstjärnan deremot har bara 2 "ben" kvar, jag har haft detta karet så i 2 månader och aldrig sett skymten av någon krabba eller något annat djur, vad kan ha hänt? bör jag vara orolig för min sjöhäst om jag sätter iden sen?
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Äntligen har jag fått tag i min älskade mussla. Vill ha alla tips och råd för att den ska må bra. Det var en av skälen för att jag starta mitt första revakvarium för 1 1/2 år sen. Har en burk på 500+100 liter med 4st radium ledar med kraftigt vatten cirkulation. Vad säjer ni med erfarenhet av dessa underbara djur. Mvh Thomas
-
- 6 svar
- 981 visningar
-
-
Jag har kört mitt kar i två år nu och korallerna växer och de 8 fiskarna jag har verkar i alla fall trivas men mitt problem är att jag inte får skaldjuren att trivas. jag fick ett större antal turbosniglar med akvariet vid inköp samt en stor putsarräka. räkan levde ett halvår av sniglarna återstår endast ett fåtal. jag har köpt sandlevande sniglar,någon liten eremit och ett par mitraxkrabbor men ingen verkar vara i livet längre. någon som har en ide om var som kan vara fel?
-
- 11 svar
- 1,6k visningar
-
-
Fångade denna snubbe som följde med en korall. Nån som råkar veta vad det är, bör den åka ut?
-
- 0 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Jag har ett nystartat karp 250 liter som varit igång i en månad. Algtillväxten har börjat och igår köpte jag lite sniglar och en sjöborre. Sniglarna är turbosniglar och sådana som gräver ner sig och kikar upp med ett öga Turbosniglarna rör sig litegrann, de andra har grävt ner sig men sjöborren har inte rört sig en millimeter. Redan när jag plockade över honom i karet såg jag att han tappat en hel del piggar på botten av påsen. Nu har han tappat ännu fler som ligger i sanden omkring honom. Är han död? Var han kanske död när jag köpte honom? Han flyttades helt utan att exponeras för luft - både från affären till påsen och frå…
-
-
Ena skalet är tomt och ligger upponer, den andra snäckan har legat på samma plats i ett dugn. Ögonen sticker inte fram så jag antar att den är död. De städade bra i nån månad men sen har en grön alga fått ta över i gruset. Kan de vara förgiftade? Eller har någon ätit upp dem? population: pepparminsräkor, pistolräka, eremiter och lite blandade fiskar.
-
-
- 9 svar
- 1,2k visningar
- 1 följare
-
-
-
Finns det nån webshop som säljer och skickar: rörmaskar, stjärnor, sniglar, eremiter, sjöborrar, koraller, anemoner mm. ?
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
http://www.snabbstart.com/film/81feb728f9 Hur en pistolräka jagar. Lagom intressant tyckte jag iaf
-
- 1 svar
- 1,2k visningar
-
-
dom har varit inaktiva o bara suttit på samma platser nu i en vecka..vad kan detta bero på? har bytt vatten precis trodde det skulle piggna upp dom men icke..nu har tom en av dom släppt från sin nuvarande plats o ligger på rygg.. salthalt: 1.021 temp 25 grader hmm nått tips som kan få dom att piggna till? och tänkte kolla en annan sak hare en röd/vit putsar räka..den har haft rom ett par ggr nu..men har ingen partner..hur går det ihop sig..ser inga ynglingar där emot..:S tacksam för svar Micke
-
- 3 svar
- 1,4k visningar
-
-
Halloj! Jag har en C.Valentini och funderar på att skaffa en sjöborre. Kommer dessa att fungera ihop? Min putsarräka har fått sina spröt decimerade, kommer isf sjöborrens spröt gå samma öde tillmötes?
-
- 1 svar
- 724 visningar
-
-
-
hej köpte en sjöstjärna för 2 veckor sen den for runt lite överallt och sen la den sig stilla på ett och samma ställe länge. såg idag att lite av ena armen har tinat bort lite så det dör troligtvis. Problemet är att den är bakom revet och måste jag få ut den eller äter min städpatrull upp den om den dör ? tacksam för svar.
-
- 2 svar
- 724 visningar
-
-
Har kört mitt clownhotell i ett år nu. har aldrig haft direkta problem , förutom cyano i sommarhettan såklart. Nu för ett par månader sedan såg jag pyttesmå snäckor. De minsta är kanske 1-2 mm i diameter medan de största nu blivit cirka 5-7 mm i diameter. De är randiga med skiftningar i brunt. Lilla pyttekroppen kan skicka ut en snabel, eller antenn. Vad är detta? Ska man börja gallra för hand och kasta de? Är de till nytta? Så vad säger ni som vet vad ni i pratar om? Tacksam för svar, Mille
-
- 3 svar
- 1,6k visningar
-