Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hej! Ifall man har ett saltvattensakvarium på 300 l hur många timmar per vecka måste man då lägga ner?
-
- 4 svar
- 850 visningar
-
-
Hej alla! Jag heter Kjell Lindén, 42 år, fru och tre barn, bor i Bälinge, ca. 1 mil norr om Uppsala. Har precis startat upp mitt första saltvattensakvarium, ett Red Sea MAX. Blandade vattnet och la i ca. 12 kg levande sten som inhandlats på Triton i Täby. Nu ska burken få stå några veckor med belysning nån timme om dagen innan jag gör något mer! Vill bara säga hej till alla, det verkar som det här är stället att inhämta kunskap, lite humor och förhoppningsvis väldigt goda vänner! En liten fråga har jag, med den levande stenen följde med (vad jag sett hittills) 3-4 små krabbor (1-1,5 cm), är det något som kan bli ett problem framöver? Ska man göra nåt nu när man "har chan…
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
jag har fått kisel alger på sanden och det har kommit lite mer för var dag så igår köpte jag fosfat och silikat remover och la det i en strumpa och hångde det i karet men idag så är det mycket värre trotts fosfat removern. Kan det vara så att det drar ut fosfatet från sand och sten och då kanske kiselalgerna passar på att frodas? Tycker det är skummt att det är värre idag. Behöver tipps och råd till hur jag blir av med det.
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Hej på er! jo jag har en liten fundering kring min rörmask som tydligen verkar vara i full färd att lämna skeppet om man säger så. Den sitter på en sten som den själv har valt från början, tryckt ner sin kropp i ett litet hål i stenen. Den är alltid pigg och med skallen ute, har kvicka reflex om nånting kommer för nära så har inte sett några tecken på att den mår dåligt annars. Men han håller på stt krypa ur sitt rör med bakkroppen, genom en reva den gjort längst ner. varför den gör det har jag ingen aning om, kanske nån här vet? Men bör jag vara orolig? Ska jag själv flytta på den till ett bättre ställe? Kanske i sanden vore bäst för den, men jag har en galen sandvändand…
-
- 4 svar
- 1,4k visningar
-
-
Jag letar efter en eller helst två tunnor runt 50 lilter (max 42cm diameter) helst i Örebro-trakten. Har sett dessa på nätet men vill gärna undvika frakten om det går. https://www.hega.se/produkter/kallsortering-och-avfallshantering/papperskorgar/plasttunna-50-liter/ Är det någon som har något tips eller kanske en tunna över?
-
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
När vattnet dunstar i salt akvariet är det även saltet eller är det bara vattnet ? hade fått sjukt höga salt halter efter flytten så jag undrar om man kanske bara i normala fall fyller på med rent vatten ?
-
- 4 svar
- 971 visningar
-
-
Hej! Som många andra läser jag mycket men dethär är mitt första inlägg. har haft igång burken i 3-4v nu kommer algerna försvinna av sig själv när allt har satt sig eller ska eremiterna/sniglarna som jag har äta upp allting inom sin tid? Har 3 st av varje så de skulle nog ta ett tag.. sen har jag fått som geggiga bubblor som sitter fast lite här och var är det alger eller något annat? tacksam för svar mvh oscar
-
Funderar lite på vad retur pump flödet behöver vara på??? Skummare är inställd på 500 liter luft per timme ca Och retur pump på ca 1500 liter tim Men då får jag strypa retur med kulventil för att den inte ska suga tomt i sump facket för returen
-
-
- 4 svar
- 969 visningar
-
-
Hej allihopa Behöver tips på en vettig intern skummare till en vettig peng Vatten volym 160 liter
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Är det någon som har testat att beställa/köpa koraller mm från utlandet?? Typ USA eller liknande?
-
- 4 svar
- 990 visningar
-
-
Hej! Jag är ny här på forumet så här kommer en kort presentation. Har haft många olika sötvattensakvarium genom åren (mer än 40 år) men känner att nu är det dags att hälla i salt. Tänkte börja i liten skala med mitt 70 liters akvarium, (45x45x35), för att kunna använda det som jag redan har, och att få praktisk erfarenhet. Akvariet har ett filterhörn (22x10x35) av BTN-slimline, som jag byggt om till en liten sump med hjälp av tre glasskivor så jag får en yt-avrinning till en filterkammare och en returpumpskammare. I filterkammaren tänker jag ha filtervadd/svamp överst, sen Cheatoalger. I returen min gamla EHEIM-Compact 1000, en 100 W Jägerdoppvärmare och…
-
- 4 svar
- 914 visningar
-
-
Jag har ett osmosfilter som heter JBL Osmose 120. Jag undrar hur man gör om man även vill ha ett silikatfilter. Kopplar man det då direkt på osmosfiltret? Hur i sådana fall? Tar det då längre tid att tillverka vatten? Finns det något silikatfilter som är bättre än andra eller som passar bättre till detta osmosfilter? Ja som ni ser har jag många frågor kring detta och har inga som helst kunskaper i ämnet så lite hjälp på traven hade varit trevligt
-
- 4 svar
- 927 visningar
-
-
-
Är en del att fixa innan jag startar skarpt. Ytavriningen är tyst men jag tycker det låter mycket från röret i sumpen. Jag har gjort ett vattenlås i sumpen men det skvalpar bra inne i röret.... Har ni lite tips hur det går att tysta ner det? Har även någon kopplinger som inte blivit tätt som får limmas om samt att jag måste jobba lite på att tysta ner pumparna. Sedan gjorde jag en kanon grej. Borrade inte returen för att hindra baksug. Naturligtvis lyckades jag glömma att dra av rörbiten som sticker ner i akvariet när jag stängde returpumpen 5:e eller 6:e gången... så nu vet jag hur det blir när man flödar sumpen :-$
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Vill ha något som sprider sig tätt i sanden. Gör ricordea det? Vad finns mer?
-
- 4 svar
- 725 visningar
-
-
Hej. Undrar lite hur ni gör vid introducering av nya koraller i karet? Är det bäst att köra något preparat/dip?Vill inte få in pest eller parasiter i akvariet, och nu i början är att ha mest mjukkoraller och LPS som är aktuellt. Tacksam för tips och råd! / Freddie
-
Hallå har en turbosnigel som har ett slags tjockt rör på skalet. Och ur detta rör kommer någon slags tråd eller gegga. Den har sett ut så sen jag fick den från butiken. Någon som vet vad detta kan vara? Bifogar bild.
-
jag har haft ett clownhotell i snart 1 år. och har nu köpt ett 250 liters akvarium istället. jag läser på och har mig och har bestämt mig för att höra med en deltec 300 påhängnings skummare. med mera självklart. men när man läser så kör nästan alla med sump och ytavrinning och allt vad det heter. är jag lat eller bara okunnig som inte tänker göra det. kommer mitt akvarium fungera sämre bara för att jag kör utan sump? eller handlar sumpen egentligen bara om en inredningsfråga. mvh mange
-
- 4 svar
- 934 visningar
-
-
Har köpt ett beggat hörn akvarium och i "locket" sitter 2*18w T8 armatur ..är det lämpligt för levande sten och några fiskar? eller ska man börja med fish only kanske? och sen peta i LS när det dagas? e rätt grön på det här. :-) hilfe!
-
- 4 svar
- 956 visningar
-
-
Snäckorna ramlar ner från sten, och glas och är döda. Hade ett 50 tal snäckor,dom hade förökat sig från 5 stycken och blev så många. Misstänkte att dom svultit ihjäl, men tror nu att det är något annat. Akvariet fick gå utan snäckor i 2 månader, men nu köpte jag 5 turbo snäckor och 5 nassarius sandsnäckor. Fick dom 26/7 beställda från Företagsakvarium. Acklimatiserade dom med droppande slang i minst 1 timme. Nu har det redan dött 2 algätande snäckor och 1 nassarius, har ingen eremit. salthalt 1025 PH 8.1 på morgon 8.3 på kvällen, temp 25,2 har mjukkoraller och dom är hur fräscha som helst, växer bra, och fiskarna pigga och glada oc…
-
- 4 svar
- 959 visningar
-
-
hur mycke flöde kommer ja få genom mina rör i mitt ytavrnings system? 25mm rör. 2st 90¤ böjar. kommer ha två boxar. ett i varje bakre hörn
-
- 4 svar
- 863 visningar
-
-
Hejsan! Har nu startat upp mitt första saltvattensakvarie och det har varit igång i snart 2 månader. Det är ett RSM 130l, anväder bara den utrustningen man fick med förutom att jag satt i 2 extra fläktar i lysrampen för att få ner tempen. Har lagt i 17kg LS. Mina värden är: Ph 8,3, Kh 10, Nitrit 0, Ca 420. Har ca 26 grader i temp men Nitraten är på 15mg/l och det har den varit i stort sett hela tiden. Det enda jag har tillsatt i karet är Reef evolution 5ml i veckan. Har börjat med att göra vattenbyten på 10l i veckan, väntar jag längre så bildas en hinna på ytan. är det pga Nitraten? Har även endel luftbubblor på LS. Jag har för en vecka sen börjat få nån typ av bruna alg…
-
- 4 svar
- 815 visningar
-
-
hej jag har 2 st sånna här som växer är det nån som vet vad det är , är det nåt man vill behålla eller ska ta bort ??
-
- 4 svar
- 858 visningar
-
-
Hej, har nu ordnat med en standpipe. Hur långt nedanför ytavrinningskammen ska man sätta standpipen (böjen) för att få den att fungera så optimalt som möjligt? Mvh/Bosse
-
- 4 svar
- 830 visningar
-
-
hej allihopa! tänkte bara höra en sak med er. har haft mitt akvarium igpng i lite mer än en vecka nu. nu börjar det komma bruna fläckar på korallsanden. någon som kan säga om det är brunalger måhända och var som är bästa sättet att få bort sådant. är det sniglar osv? tack på förhand / magnus
-
- 4 svar
- 874 visningar
-