Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by MrBase,

Efter mycket tittande och läsande har man blivit inspirerad att starta upp ett saltvattensakvarie. Var ute och titta på clownhotell, redsea 130L och lite andra akvarium men inget som jag direkt fastnade för samt läste att diverse saker behövde bytas ut eller gick sönder. Så varför inte bygga om ett mollyhotell tänkte jag:D Det jag införskaffat: 1x mollyhotell 80L 2x elektriska ballaster (en elektrisk ballast tar 2x24w lysrör) 1x elektrisk ballast (till dioder 10v, moonlight) 1x Uvc Salt (ej hällt i akvariumet än) Kvar att införskaffa: 1x skummare (är beställt, tydligen problem med leverantören?) LS Grus fiskar diverse tester till vattnet Som ni säkert förstår har jag inte…

• 49 svar
    • 4,8k visningar
  2. Sitter och ska beställa några vatten tester. men vilket märke rekomenderar ni här på guiden? Samt är det någon som använder Aquarium systems sea buffer här?

• 5 svar
    • 910 visningar
  3. Started by sven-Åke,

Hej alla. Jag undrar,kan man köra 375l kar utan skummare?Om man har 20% levandesten i karet. tackar för svar i förhand.

• 8 svar
    • 1,2k visningar
  4. Started by ThomasR.,

Detta ska bli intressant. Har under många år klurat på att skaffa ett saltvattenkar! I lördags startade jag upp mitt Red sea 250. Har haft akvarium i runda tal 30 år och de senaste 10 åren en ganska stor odling på ca 16 kubik, men detta 250-liters är ngt speciellt. Man är som ett barn på julafton igen - det kliar i fingrarna och nyfikenheten sprutar ur örona.... Kul att vara nybörjare igen - en helt ny värld att upptäcka!

• 10 svar
    • 1,3k visningar
  5. Started by lasse_001,

Hej alla! Har precis startat ett nytt saltvattensakvarium, hade tidigare en hörnburk på 500l. Tanken är 140x55x55 med ytavrinning i ena hörnet, Silent & Fail-Safe Aquarium Overflow System. D.v.s. 3st 32mm rör ner till sumpen på 250l. Det fungerar perfekt o är knäpp tyst. Fyllde i vatten o salt i fredags, köpte 10kg beg. sten lokalt, fick med diverse knappar o fraggar samt några sniglar. Hämtade idag ytterligare 15-20kg beg. sten. På den sitter några rörmaskar o ett par mjukkoraller. Fick även 3 sniglar med dessa stenar. Salt:1024ppm Temp: 25 Ph: 8,1 Kh: 11,0 Skummaren är igång o fosfatremovern går men har inte fått mina streampumpar ännu så det sitter div gamla pumphu…

• 11 svar
    • 1,7k visningar
  6. Started by sven-Åke,

Hej Sven-åke Här. Nystartad På Salt 4veckor Sedan.startade Upp Med Ett 60lit För Att Läramig. Jag Hade Tänkt Mig Om Ettpar Månader Starta Upp Större 350-500 Lit.min Fråga är Hur Mycket Belysning Behöver Man För Att Djuren Annemoner O Dyl Skall Trivas,samt Hur Mycket Pump Flöde Behövs.tacksam För Tips. Salt är Mycket Trevligt Samt Detta Forum är Ju Helt Kanon.

• 3 svar
    • 690 visningar
  7. Started by TARP,

Hej! Är helt ny innom saltvatten, har bara haft sött innan. Har nu skaffat ett litet guppy hotell på 58 liter. Det har varit igång i ca 1,5 månad, i det har jag levande sand, 7 kg levande sten, 1 räka, 2 turbosniglar, 2 eremiter, 2 clowner och 2 damseller. Undrar nu om jag kan trycka ner nåt mer i det. Skulle man våga slänga ner en liten bläckfisk? När är det dags att slänga ner anemoner? Alla vattenvärden är tipptopp! Har ni något tips på något roligt (utöver det vanliga) man kan stoppa ner.

• 4 svar
    • 918 visningar
  8. Jag sponanköpte nyligen en begagnad tank till en mycket billig penning från en handlare här i Beijing som la ner verksamheten. Detta blir nu mitt andra försök efter att med varierad framgång försökt mig på en liten tank med kass teknik tidigare. Nu hoppas jag kunna få till vattenvärden som gör koraller glada. Här följer lite info kring akvariet, vilket förhoppningsvis gör det enklare för er experter att ge mig riktiga råd framgent. Dimensioner Tank: 765L (180L*85H*50B) Sump: (inkl. Refugium) 280L Belysning MH 3*400W (2*14K, 20K), 2*54W, Totalt 1308W Rening Skummare: Aqua Excel 600 Mekaniskt filter: Filtervadd och strumpa under ett av avrinningsröre…

• 5 svar
    • 869 visningar
  9. Started by jizeta,

Jag har en Sinularia som har börjat vitna på de sista 5 mm av några av dess toppar. Är detta något att oroa sig för? Eller kan det vara tillväxtsoner?

• 1 svar
    • 572 visningar
  10. Started by jizeta,

Har ett RSM 130 med 5 fiskar, drygt 10 turbos, 5 eremiter och 3 räkor...hur många till fiskar kan man ha utan att överbelasta karet? De som är i nu är 2 clowner, 1 bicolor, 1 scooterblenny, 1 filfisk och 1 jordgubbsfisk...

• 0 svar
    • 567 visningar
  11. Started by Gnarkill,

Så där ja nu efter flytten till nya lägenheten är klar och man har kommit till rätta, så tänkte slänga upp en tråd här om mitt ny startade Clown hotell. Karet har nu varit igång 1 vecka ungefär jag har tagit LS från mitt större kar som gick sönder tidigare. Jag har stängt alla insugs galler samt att jag har tagit bort skummaren, skummar pumpen åkte ner i det sista facket för att få bättre cirkulation i samtliga filterfack och för att få en bättre ytavrinning. Det gråa häftiga munstycket hittade jag i en gammal akvarie kartong på förådet, jag tror att det är till någe ytterfilter eller liknande men det kom väl till användning=) Första facket där har jag biobollar samt någr…

• 17 svar
    • 1,7k visningar
  12. Hej! Allt började med små guppy och tetror. Sedan kort efter gick man över till "lite dyrare" variant av fiskar, nämligen afrikanska ciklider. Man tröttnar DIREKT på dessa "tråkiga" ciklider så fort man ser saltvattenfiskar hos min lokala fiskaffären. Jag har en Juwel Rio 180L hemma. Har ca 10st afrikanska ciklider just nu. Nu till amatör frågor: Vad behöver jag för att starta saltvattenkar med min 180L akvarium? Utrustning? (tänk på att jag ska köra med ca 4-5 st amatörfiskar, lite sten och nån lättskötsam korall ) Ge mig pris på varje teknisk utrustning? Förkortar man silikonets livslängd med saltvatten? Kan man köra eget bakgrundsbygge med frigolit och betongputs till…

• 26 svar
    • 3,3k visningar
  13. Started by Gnarkill,

Är det någon som vet om det finns att få tag på Hydor Flo(Water deflector) i sverige nånstans?

• 1 svar
    • 718 visningar
  14. Started by Lukas89,

efter mycke velande fram och tillbaka så uppgraderar jag mig från mitt 120 liters till 165 l vi får se hur det går tänkte behålla mina t5 rör som jag kör med till 120 liters då det är höjden framförallt som är den stora skillnaden Vi får se hur aquascapen blir men troligen något åt det populära pelar hållet, lite moonlight och annat smått och gott som bara stoppas av fantasin. målet med det här akvariet ja ne jag vet inte få de ruskigt snyggt, och spela mer på lägre djur igen som var mitt mål med 120 liters men misslyckades lite smått. Hoppas det går bättre med 45 liter till, inget 1 m akvarium i höjden som drömmen är men iaf 55 cm alltid något ps Bilder kommer

• 21 svar
    • 2,2k visningar
  15. Started by jizeta,

Har ett RSM 130 och har problem med en vit "hinna" på ytan som inte försvinner...samtidigt har jag rätt mycket vita partiklar som flyter omkring i karet. Inte så kul att inte få ha klart vatten. Är det nån som vet hur man ska göra för att få bort detta? Ska jag justera skummaren på nåt vis? Luftventilen till skummarpumpen, vad gör den för skillnad när man vrider på den? Sen har jag hyfsat mycket hårda grönalger på rutorna...beror det på för mycket matning eller? Matar med ungefär 1/4 - 1/3 "kub" med artemia/dag till mina 5 fiskar och städpatrull...varierar med torrt foder emellanåt. Tacksam för svar!

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  16. Started by Gnarkill,

Är det någon som har fått modda om sitt Clown hotell på någe sätt här på guiden? Jag upplever lite problem med ytavrinningen och sumpen i karet /Tom

• 5 svar
    • 844 visningar
  17. Started by Gnarkill,

Kan man använda vanligt fönsterputs till att rengöra utsidanpå akryl akvarier, typ clown hotell och så?

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  18. Started by Gnarkill,

Hur ska man silikona om ett äldre 250 liters akvarium som har en ram runt sig? Ska man ta bort allt silikon, då menar jag precis allt eller ska man bara ta bort det lager som ligger på glas skivorna och lämna kvar det som sitter i mellan? /Tom

• 4 svar
    • 804 visningar
  19. Started by Jonas G,

Hej! Jag skulle behöva lite hjälp med att välja vilka tillsatser / spårämnen skall jag skaffa till mitt RSM? Jag har haft det i ca 6 månader och dom senaste 2 har jag använt salifert all i one. Mina koraller växer men jag vill få lite bättre färger. Så jag har funderat på någon form av tillsatser typ POHL´S Xtra som jag har sett att många använder, räcker det med den eller skall jag även ha typ POHL´S Coral Vitalizer Vad är det för skillnad? När jag läser om dom så ser dom ut att ha samma egenskaper (förbättrar färger och tillväxt mm) men jag har inte sett någon innehållsförteckning. Eller vilka alternativ finns det?

• 7 svar
    • 1k visningar
  20. Started by beatrixx,

Jag har ett clownhotell på 58l och nu har skummaren slutat fungera. bör jag försöka laga den eller kan man köra utan skummare?? nått spec man ska tänka på om man inte kör med skummare??

• 2 svar
    • 716 visningar
  21. Started by Gnarkill,

Hur räknar man ut den exakta vatten volymen på ett hörnakvarie som har dessa mått. här är en Grov bild på det hela /Tom Akvariet.skp

• 6 svar
    • 3,2k visningar
  22. Started by geirbengtsson,

hej jag är helt färsk här och jag undrar om någon vet var jag kan köpa saltvattensakvarietboken mvh Geir Bengtsson

• 8 svar
    • 1k visningar
  23. Started by Gnarkill,

Är det värt att skaffa sig ett akvarium med rostfri ram runt eller är det bara dumt? tänkte ifall det släpper ifrån sig nå skit som kan förpesta vattnet eller så?

• 8 svar
    • 1,8k visningar
  24. Started by balofix,

Min aquamedic t5 armatur strular..finns 2 rör i den, den ena lampan lyser svagt efter en stund! Jag har provat att byta röret men det blev tyvärr inte bättre.. någon som vet vad det kan vara?

• 6 svar
    • 801 visningar
  25. Started by JohanWS,

Kan man använda det till väggarna i sumpen??? och är det svårt att få det att fästa mot glaset? Och kan man använda skärbrädor i botten för att avlasta vikten från LS? eller ska man ha liggunderlag? Tacksamm för svar Mvh Johan

• 5 svar
    • 1,1k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.