Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Robban1975,

Nu blir väl dom stora saltplanerna verklighet.. Skulle behöva hjälp med tips på utrustnig.har ett 720 liters akvarie plus ett 100 liters som jag tänkte använda som sump, kan det vara lagom? OBS detta är inget som kommer komma igång på en natt utan det får ta den tid det tar. Får titta i det lilla så länge men som sagt tips på utrustning vad ska man ha och tips på vart man köper det.

• 0 svar
    • 834 visningar
  2. Started by montana_79,

Hej, Köpte denna för 2 dagar sen, den ligger nere fortfarande, har ni nån tips vad man kan göra, alla värde är ok.

3. Started by Afrodite,

Lite svårt o välja vart jag skall posta. Men om det blir helt galet hoppas jag på hjälp med o flytta den. Jag har suttit hela kvällen o läst om sumpar, men en del saker greppar jag inte riktigt. 1. Avflödet. Det verkar finnas flera olika ganska komplicerade och ljudliga varianter på detta. varför kan man inte borra hål i sidan på karet i lämplig nivå och dra en slang direkt ner till sumpen, ev med någon backventil? Borde inte det bli minst synligt och tämligen ljudlöst och okomplicerat? 2. Varför bygger man sumpen i i flera glasade fack. Borde det inte bli lättare om man först ledde ner vattnet i en bytta för låt säga att där låta ha en sorts rengöring. därifrån vidare ti…

• 5 svar
    • 834 visningar
  4. Started by fredric4life,

Hej! Håller på och ska starta upp mitt första saltvattensakvarium, och därmed skall jag bygga sump utav ett 157l ramakvarium. Min förhoppning är att jag skall kunna 3d-printa div delar av sumpen, t.e.x bubbelfälla osv. Detta för att slippa skära ut passande glasbitar. Min stora fundering då är ifall någon har erfarenhet av att limma fast saker 3d-printade i PETG mot glaset, funkar det med vanligt akvariesilikon eller behövs något annat för att få ok grepp om plasten? Skulle även uppskatta lite bilder på era egna sumpar, så jag har något som inspiration

5. Started by Borg,

Har byggt om ett befintligt akvariumskåp till mitt nya saltkar som kommer att lackas svart på utsidan. Så en liten undran går det att måla insidan hur som som för att skydda mot vatten mm ? och kan man använda vad man vill eller kan det påverka nåt med tanke på att sumpen finns där eller dyl ?

• 2 svar
    • 833 visningar
  6. Started by diskustok,

Japp nu har man dratt igång igen med salt. karet e på 60 liter har 10 kg ls och 3 kg hålsten skummare på väg denna veckan hoppas jag sen 2 cirkulations pumpar lyse 1*24 watt vit och 1*18 watt t8 blåvit testade vattnet idag obs karet har varit igång med salt o sten sen innan jul phosphat 0,5 ppm nitrite 0 nitrate 25 (FE) järn 0 - 0,1mg/l Salt 1025 temp 19 fundera på höja värmen och eventuellt köpa något levande men frågan vad tål av det som testerna visar? tacksam för hjälp

• 2 svar
    • 832 visningar
  7. Started by Nille83,

Min Filfisk är spårlöst försvunnen och börjar få lite glasrosor. Någon som testat dessa snäckor? svåra eller lätta att ha? Revsäkra? dela gärna era erfarenheter.

• 5 svar
    • 832 visningar
  8. Started by Reryd,

Hej! Nu när jag bestämt mig för akvariet och allt till det läser jag på om koraller. Kommer ha bra ljus en blau lumina hybrid. Jag vill ha tips på första koraller att ha i vid uppstart. Många står att de är lätta men vilka rekommenderar ni? Jag älskar ju bubble tip anemone men ska väl inte va för nybörjare även om det är den enklaste anemoner? Om jag skulle vilja ha en sån tänker jag att den kan man börja med vill inte att den vandrar på de andra korallerna men de är väl ganska känsliga och därför inge bra att börja med? Vill gärna ha knappar med men då är frågan om giftet. Finns det mildare eller är alla väldigt giftiga? Finns andra koraller med mkt gift jag …

• Gilla
    • 2 svar
    • 832 visningar
  9. Started by Carcharias,

Hej, jag är ny inom saltvattensvärlden och har nu ett etablerat saltvattenskavarium med koraller och fiskar. Eftersom jag även är nybörjare på själva vattenkemin så skulle jag gärna vilja ha lite input på mina värden. Nitrat 4 Ammonium 0 KH 7,0 Mg 1320 Ca 380 Fosfat 0,16 PH 8 Efter att ha läst på kan jag komma fram till att jag skulle vilja ha ner nitratet, få upp KH och Ca något och helt få ner fosfatet i princip. Har jag tolkat mina värden rätt då?

• 2 svar
    • 832 visningar
  10. Guest Raven
    Started by Guest Raven,

hej Det är en sak jag nyligen har upptäct i mitt akvarie som har gett mig lite huvudbry. Det är nämligen så att tentakeltopparna på en del av mina pestanemoner tenderar bligrå/vita. hopppas att någon kan förklara denna reaktion för mig mvh Reza

• 1 svar
    • 832 visningar
  11. Started by D2K-Speedy1,

Tjena, Kom för några månader sen över ett oförskämt billigt Red sea reefer 250, Nackdelen är att det har extremt mycket märken från en rakbladsskrapa i silikonet i framrutan. Tänkte kolla om man kan skära bort det skadade silikonet och slikona om själv eller om det finns nått företag i mellansverige(Västerås-Sthlm-uppsala) man kan lämna in detta och få det gjort för en rimlig summa. Har för mig att det finns nått företag i bromma som bygger akvarium. Tänkte om man kanske kan kontakta dom. Mvh

• 2 svar
    • 831 visningar
  12. Hej på er alla kunniga! Vad har hänt min mjukis? den har varit i karet ca 7dgr,funkat bra,tills i morse så ville den inte veckla ut sina armar! saknar jag ngt i vattnet vad i så fall? vatten, ph 8,3 nitrit 0 nitrat 0 salthet 23,5 kh 33 vad skall jag göra?

• 4 svar
    • 831 visningar
  13. Started by Orchide,

Kom hem från jobbet idag och såg att det var något orange på stenen under anemonen. Någon som vet vad det är? Är det clownfiskarna som haft det lite trevligt?

14. Tjenare, undrar om detta kan vara snigelägg?

• 0 svar
    • 831 visningar
  15. Hej alla! Jag tänkte starta mitt första saltvattens kar och har förberett mig ordentligt genom att läsa mycket och kollat olika forum. Ett tips som ofta kom upp när jag läste var att gå hem till någon som jag känner och som har ett lyckat akvarium och sno idéer från dem. Då jag inte känner någon som ens har ett saltakvarium går juh inte detta. Nästa tips var att skriva ner det som jag tänkt mig och se vad andra tycker om uppsättningen. Jag är tacksam för alla svar jag får och hoppas ni kommer tycka detta är lika spännande som jag Om vi börjar med akvariet så är det som sagt på 112L, 80x35x40 (mm). I akvariet hade jag tänkt mig clownfiskar och en anemon till en början. Se…

• 1 svar
    • 831 visningar
  16. Started by Nille83,

Det står 1 sked till 15 gallons på förpackningen. Men US och UK har olika mått på sina gallon. Vilken gallon är det som gäller? Såg att den var tillverkad i Derby, CT så trodde först att den var tillverkad i Storbritannien, men googlade på Derby CT och fick fram Derby, Connecticut. Men frågan är är det US eller UK gallon som gäller?

• 1 svar
    • 830 visningar
  17. Started by Ragman,

Hej jag en fråga angående mitt nyinköpta akvarium (det andra började läcka) jag kom över ett billigt deltec akvarium från simontorp. men nu verkar det som vissa saker fattas. bla har jag läst om en påse till nitrat filtret som jag inte har, fick dock med vätskan. frågan är hur detta filter fungerar och vad som ska fyllas på i de olika facken i ett sådant filter. det sitter 1 skummare och sen kommer nog nitrat filtret med någon droppliknande kran anordning och det är där som jag undrar hur detta ska installeras, det sitter 2 lösa filter hållare sen en kammare som är tom där kranen med droppverkan sitter. fågan är också var man kan köpa dom delar som ev fattas. mvh jimmy

• 3 svar
    • 830 visningar
  18. Guest junkie
    Started by Guest junkie,

Hej! Jag har haft igång min burk sedan januari, allt är kanon och alla värden är bra. Jag har en liten fråga. Det börjar växa ut små lila saker som ser ut som mossa. Är detta någon form av kalkalger också eller är det något annat? Tillsätter jag för mycket calcium eller skall det vara så. Ser inte så mycket sånt på de bilder jag har kikat på. MVH, Andreas

19. Started by mojjan,

Nu är det dax att prova lite större kar. har kommit över ett 720 liters ramakvarium som är borrat och även siliconat fast glas runt alla lister. Ska använda mig av mina gamla grejjer till en början. Saker som finns förtillfället: 720 L Alukar 100 L sump 1x400 Watt 20000K Radium lampa 1x250 Watt 14000K Blv lampa 4x39 watt Osram 67 2xDeltec MC500 skummare 65 Kg levande sten

• 2 svar
    • 830 visningar
  20. Jag försöker hitta en bra foderautomat (för flingfoder) för mitt saltvattenskar RSM 130D. Har ni någon bra som ni kan rekommendera och som funkar utan att man behöver modda sönder akvariet ? Har provat en billig variant från asien och den verkar funka men tänkte ändå kolla på alternativen. /Zoltan

• 1 svar
    • 830 visningar
  21. Started by Tobbz,

Har suttit å klurat lite. Akvariet är på 320L och jag har 2 st AI hydra 52 ovanför,skummare,stor returpump, 3 st jebao streamers. Finns det något sätt att räkna hur mycket tekniken värmer vattnet ? Om det är 25 grader inne, hur mycket kan man tänka sig att det stiger i karet ? Räcker det med fläktar ovanför eller är det säkrare att köpa en kylare ?

• 1 svar
    • 830 visningar
  22. Started by jontebgood22,

Hej kan man göra det? och isf hurdå? jag vågar inte dra i grejorna men det ser ut på andras som om man kan göra det... min sitter som berget.. MVH Johan

• 4 svar
    • 830 visningar
  23. 1: Nu när proteinhinnan är borta behöver jag inte rikta streamern mot ytan för att slå sönder hinnan men behövs det för syresättningen vad jag har förståt verkar det inte vara alla som har den riktat uppåt? 2: När det dunstar vatten på märker jag det på nivån i sumpen eller i huvudkaret eller båda? Så jag vet hur jag ska se hur mycket vatten som dunstat. Jag har en Tunze avrinningsbox.

• 3 svar
    • 829 visningar
  24. Started by Johnny Tveit,

Är det någon som vet vad detta är? Bra? dålig?

• 2 svar
    • 829 visningar
  25. Started by amanda2011,

Kom på mina clowner med o käka på min milka!!! Den stqckaren va helt avskalad på ett ställe.. Va faaaan e detta normalt för clowner??

• 5 svar
    • 829 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.