Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Split Genetics,

Hej. Jag är intresserad i att hitta ett passande monster till min rsm 130. Planerar att expandera inom närmaste halvåret, tänker mig runt 300-600l. Har just nu 2 clowner och 3 cronisfiskar och en bra städpatrull Är sugen på enantennarius striatus, men antagligen så kommer fiskarna ryka med ^^ Tar gärna emot idéer om andra intressanta fiskar, ska gärna vara rev säker

2. Started by Daggen70@gmail.com,

Hej Min putsarfisk har blivit stucken av en borstmask, det sitter fast massor av borst på den. Går den att rädda? hur gör man i så fall?

• 2 svar
    • 801 visningar
  3. Started by Gnarkill,

Jag har köpt mig en sån där liten extern ytavrinning som jag tänkte koppla in till skummaren...........MEN om man gör det så suger ju bara skummare in vattnet som kommer från ytan rent logiskt! det kan ju inte vara bra eller? är det inte meningen att den ska suga in vatten från mitten av karet för maximal rening? eller är det nån som har gjort som jag har tänkt som vet hur funkar? och om det är värt att satsa på det!

• 5 svar
    • 801 visningar
  4. Guest Raven
    Started by Guest Raven,

Hej Ni som har enkläckningenhet i ert akvarium. Funderar påatt köpa en ,vad är dess för o nackdelar?

• 1 svar
    • 800 visningar
  5. Started by diskustok,

Japp nu har man dratt igång igen med salt. karet e på 60 liter har 10 kg ls och 3 kg hålsten skummare på väg denna veckan hoppas jag sen 2 cirkulations pumpar lyse 1*24 watt vit och 1*18 watt t8 blåvit testade vattnet idag obs karet har varit igång med salt o sten sen innan jul phosphat 0,5 ppm nitrite 0 nitrate 25 (FE) järn 0 - 0,1mg/l Salt 1025 temp 19 fundera på höja värmen och eventuellt köpa något levande men frågan vad tål av det som testerna visar? tacksam för hjälp

• 2 svar
    • 800 visningar
  6. Started by dimaz,

Jag har ett nystartat molly kar... Hur länge ska belysningen vara på per dag? Jag försöker också ta reda på hur varmt jag ska ha i karet.

• 5 svar
    • 800 visningar
  7. Started by Emil L,

Hej! Kan jag ens ha nollat nitrat utan kolkälla eller annan näringsexport? Eller troligare med kasst test? Matar troligen lite för snålt men ändå.. Upptäckte idag att det börjat komma bruna fulalger på pumpar, kablar, glas och en sten. Har i övringt nästan inga alger alls, några minifläckar av kalkalger Kollade lite värden (Salifert)och fick: Nitrat 0,0 Fosfat 0,0 Nitrit 0,0 Testade nitrat mot mitt kranvatten för att se om den reagerar öht (brukar vara mellan 2- 3) och fick då ca 2,5 Bör jag mata mer för att få upp nitrat eller tillsätta det? Eller göra vattenbyte med kranvatten. För det borde ju HÖJA nitrat i mitt läge? …

• 3 svar
    • 800 visningar
  8. Started by nikas68,

Har fått någon form av svamp som växer som träd. Karet har varit igång ca 2 år och är på 2000liter. Svampen växer just nu ganska fort och jag undrar om det är någon som vet vad det rör sig om för svamp och fördelar och nackdelar.

• 3 svar
    • 800 visningar
  9. Started by Carcharias,

Hej, jag är ny inom saltvattensvärlden och har nu ett etablerat saltvattenskavarium med koraller och fiskar. Eftersom jag även är nybörjare på själva vattenkemin så skulle jag gärna vilja ha lite input på mina värden. Nitrat 4 Ammonium 0 KH 7,0 Mg 1320 Ca 380 Fosfat 0,16 PH 8 Efter att ha läst på kan jag komma fram till att jag skulle vilja ha ner nitratet, få upp KH och Ca något och helt få ner fosfatet i princip. Har jag tolkat mina värden rätt då?

• 2 svar
    • 800 visningar
  10. Jag försöker hitta en bra foderautomat (för flingfoder) för mitt saltvattenskar RSM 130D. Har ni någon bra som ni kan rekommendera och som funkar utan att man behöver modda sönder akvariet ? Har provat en billig variant från asien och den verkar funka men tänkte ändå kolla på alternativen. /Zoltan

• 1 svar
    • 800 visningar
  11. Started by Qurex,

Har sett några mycket små snäckor som verkar gilla alger på glaset. Det är ingen snäcka jag köpt utan som kommit med ls eller något levande jag köpt till mitt nystartade. Påminner om Cerith Snail men de ska tydligen inte föröka sig så lätt i akvarium. Katastrof dålig mobilbild men för storleksuppfattning.. Vad är det och är de bra? (Älskar posthorn i sötvattenskar så om det finns något liknande tilö salt vill jag gärna ha tips.)

• 4 svar
    • 799 visningar
  12. Started by Henrik dahlström,

Hej igen Nästa fundering blandade i ordning salt vatten enligt info på burken 35 ppt 955 gr till 25 lit ro vatten i går och när jag mätte med refraktometern i dag så låg det på 15 ppt och refraktometern kalibrera jag innan mätning saltet är ca 1 år gammalt fick med det när jag köpte akvariet

• Gilla
    • 3 svar
    • 799 visningar
  13. Started by tokuffe,

Vet inte riktigt vart man börjar i ett sånt här inlägg men kör lite basic. Höll på med söttvatten närmre 10 år, bestämde mig för att resa lite, nu hemma förmodligen några år (junior på gång). Men nu till saken. Har läst detta forum under många år nu fram och tillbaks för att få så mycke info som möjligt, har äntligen fått tummen ur och beställt lite böcker också. Tycker jag har rätt bra koll på tekniken bakom men kollen är bara rent teoretisk då jag aldrig sett ett saltkars teknink IRL. Så slänger ut en ett litet rop på hjälp till nån som kan tänka sig ge en blivande saltakvarist lite vägledning. Får ju gärna ligga inom rimliga gränser från sörmland då långa utflykter bru…

• 1 svar
    • 798 visningar
  14. Ja om man har en Salthaltsmätare av vipparmsmodell som jag har så kan det ibland vara idé att kolla den emot något annat saltvattensakvarium med ungefär samma temperatur. Typ 25 grader såsom jag har i mitt och så som det är på Sjöfartsmuseét i Göteborg..Så här är en bild när min mätare kollas av emot en mer avancerad digital modell..Tro´t eller ej men min fungerar alldeles utmärkt..32 blev utfallet och det är bra! På bilden ser vi en av (sjö)stjärnorna som jobbar på Muséet. DAVID full aktion med att kolla salthalten i deras 10 tusen liters akvarium och deras vatten är såklart perfekt. Så svaret på frågan vilken salthalt är bra? Blir 32. Och glöm inte bort att besöka Sjöfa…

15. Started by S.Svensson,

Är det 2st glasrosor jag har? Och den åt höger, vad är det för något? Grön med blå prickar

• Gilla
      • Tack
    • 4 svar
    • 798 visningar
  16. Started by Salah,

Hej alla, Jag undrar om det går att köpa Akvastabil MOVE akvarium och Akvastabil FUSION bord. Jag tänkte att börja en saltvattenakvarium med sump. Går det om jag borra FUSION bordet själv ellre det är en dålig ide? Tack på förhand.

• 0 svar
    • 797 visningar
  17. Started by Nille83,

Min Filfisk är spårlöst försvunnen och börjar få lite glasrosor. Någon som testat dessa snäckor? svåra eller lätta att ha? Revsäkra? dela gärna era erfarenheter.

• 5 svar
    • 796 visningar
  18. Started by Orchide,

Kom hem från jobbet idag och såg att det var något orange på stenen under anemonen. Någon som vet vad det är? Är det clownfiskarna som haft det lite trevligt?

19. Started by montana_79,

Hej, Köpte denna för 2 dagar sen, den ligger nere fortfarande, har ni nån tips vad man kan göra, alla värde är ok.

20. Started by music_lover84,

Är det skillnad på olika armatur rent kvalitets messigt? Funkar det bra med en "billig" MH-armatur eller måste man satsa på lite dyrare?

21. Started by Jaonas,

Jag har ett akvarium på 240 liter och just nu endast 2x54W T5 rör med reflektorer. Jag vet att det är för lite men hur illa är det? Några huvudgrupper av koraller/anemoner som endå klarar sig trots för lite ljus? Det är ett juwelakvarium med orginalrampen kvar, svårt att få en snygg lösning på mer kompleterande ljus. (Plus att jag just startat upp det och börjar känna att jag vill vänta lite att lägga för många 1000 lappar till just nu.) Tips?

• 5 svar
    • 796 visningar
  22. 1: Nu när proteinhinnan är borta behöver jag inte rikta streamern mot ytan för att slå sönder hinnan men behövs det för syresättningen vad jag har förståt verkar det inte vara alla som har den riktat uppåt? 2: När det dunstar vatten på märker jag det på nivån i sumpen eller i huvudkaret eller båda? Så jag vet hur jag ska se hur mycket vatten som dunstat. Jag har en Tunze avrinningsbox.

• 3 svar
    • 795 visningar
  23. Started by Draedon,

jag undrar hur ofta jag ska göra vattenbyten i mitt kar? 105l, 5-6kg LS, 3 fiskar.. är ju van sötvatten, då bytte jag 1 gång i veckan.. hur kraftiga cirkulation behöver man egentligen i akvariumet? har läst om folk som verkar ha in i h-e med fläskiga pumpar. förtillfället har jag en powerhead (1550l/h) och en fluval3 innerfilter (vet ej hur mycket den pumpar), det borde väl vara fullt tillräckligt? och en sista fundering.. behöver man tillsätta några ämnen även fast vattenvärdena är bra? jamenar, koraller och allt småliv på levande stenen lär ju leva av något? eller ska man bara tillsätta ämnen när något värde är fel?

• 2 svar
    • 795 visningar
  24. Started by Mattias Malmö,

Fick ju med en knapp eller nåt med LSen. Jämfört med de oönskade glasrosorna är den mer kastanjebrun, har kortare och smalare tentakler i förhållande till munskivan och rullar ihop sig som en knopp på natten eller när en eremit eller nåt trampar omkring runt den. Tänkte se vad som hände om jag försökte mata, men har ju ingen korallmat - jag smulade sönder ett par flingor fiskfoder till ett fint pulver och sög upp i en spruta med vatten. Stängde av pumparna och sprutade ut lite grann ovanför den tills ett par bitar singlade ner på munskivan som omedelbart slöt sig och stannade så. Jag tröttnade på att titta, men en stund senare var den utslagen igen och ren och fin så jag …

25. Started by Richard_22,

Hej! Min BTA ser väldigt ledsen ut just nu, vet ej varför. Imorse var den som vanligt men nu när jag kollade akvariet så har clownfisken inte varit i anemonen nånting och anemonen ser väldigt liten ut. Vad ska jag göra? Mvh Richard Skickat från min iPhone med Tapatalk

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.