Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 346 ämnen i detta forum
-
Har en äldre Clown och fick nyligen 3 små. Nu har dom två största av dom nya börjat mobba den minsta, inte så kul. Jag hade sett på youtube ett akvarium med en drös Clown som samsades bra och trodde det skulle gå bra med 4 st. Dom på youtube var väl inte könsmogna då antar jag. När dom börjar bråka är det då en eller flera byter kön? Den större gamla clownen är helt fredlig vad jag kan se.
-
-
- 4 svar
- 880 visningar
-
-
Märkte idag att jag har fullt med smådjur på vattenytan.... Ser ut som snöflingor(spindel) och dom har en jävla fart... Vad är det för något?
-
- 0 svar
- 880 visningar
-
-
Hej alla, Jag undrar om det går att köpa Akvastabil MOVE akvarium och Akvastabil FUSION bord. Jag tänkte att börja en saltvattenakvarium med sump. Går det om jag borra FUSION bordet själv ellre det är en dålig ide? Tack på förhand.
-
- 0 svar
- 879 visningar
-
-
Undrar om någon har koll på om det finns en butik som säljer Osmos alternativt färdigt saltvatten i Skåne området? Har min Osmos mojäng på beställning men blev brådis då ett par levande sten kom först..
-
-
- 2 svar
- 879 visningar
-
-
Hej! Jag har ett 375 l Akvastabil, det har varit igång i 3 månader snart. Har lågt KH 6, kalcium lågt 370, övrigt mkt bra värden. Nitrat strax över noll lika Nitrit. Allt har gått bra under dessa tre månader, så plötsligt så blir alla rutor gröna, skrapar och efter 2-3 dgr lika grönt igen. Är detta en process som upphör med tiden eller förblir det ett evigt skrapande? Skall också tillägga att jag övertog en hel del levande strax innan detta inträffade. 3 Clown, 2 kirurger, 1 salaris, 2 fröken och ngn mer. Har en hel del sniglar eremiter etc. Skall jag ha is i magen och vänta ut denna process eller mis…
-
- 0 svar
- 878 visningar
-
-
Har i snart 1,5 år haft mitt första saltvattensakvarium igång, RSM 130D. Tanken att skaffa större har funnits länge och nu så har jag börjar ta tag i detta. Jag skulle uppskatta er feedback på vad ni tror om den här kombinationen av delar. Sammanfattningsvis så är det LPS-dominerat system med fisk som jag tänkt fortsätta med. Akvarium: Red Sea Reefer XL425 Belysning: 2x Hydra 32 HD eller 2x Red Sea ReefLED 90. Skummare: Deltec 600i eller Red Sea Skimmer 600 Returpump: Jebao DCP-5000 Streamerpumpar: 2x AI Nero 5 Vad tror ni om detta? Bör jag gå upp i storlek/effekt på något? Är det något som är skräp och som b…
-
Hejsan Jag ska inom dom närmaste veckorna beställa ett nytt kar. Det jag skulle vilja ha hjälp med/få tips om är var jag bäst ber glasmästaren placera hålen till sump och returer. Akvariet kommer stå endast med en kortsida mot en vägg i ett stort rum. Dvs man kommer kunna se in i det från tre håll. Måtten är 270x120x75 cm. Mvh Johann
-
- 2 svar
- 877 visningar
-
-
Hej. Om man en "för bra" skummare, kan den ta bort ämnen från vattnet som koraller behöver? Men Euphylia vill inte öppna sig riktigt, färgerna är fortfarande där. Jag har gjort ett litet vatten byte bara. ca 10%. Tacksam för svar. // Johnny
-
-
- 5 svar
- 877 visningar
- 1 följare
-
-
Idag var det dags för vattenbyte, noterade att det var en massa vitt "skit/ludd" på glaset som inte fanns där igår. Jag kunde inte se det vita röra sig av sig själv och för mig såg det inte ut som något som lever och det var rätt följsamt för det rörde sig med cirkulationen. Det är alltså inte de små hårda vita som etsar sig fast på glaset utan något annat, någon som har erfarenhet av det? Någon som kan ha en aning om vad det är genom min usla beskrivning? Har alldeles för många invånare i karet för tillfället vilket gjort att jag även matar mer, byter 10 liter i veckan. Bifogar en bild men den visar inte så mycket förutom lite prickar på frontglaset samt sidoglasen.
-
- 3 svar
- 877 visningar
-
-
Jag funderar på att starta ett litet rev på 30l. Att skaffa osmos filter till detta känns som en stor inventsering. Min fråga är om man har tillgång till detta vatten från en vän, går det då att lagra på dunk? Eller är det känsligt för det? Jag antar att det bara är vatten med mindre mineraler mm i och att det går att lagra på dunk som vanligt vatten utan att det händer något? Tack på förhand!
-
- 1 svar
- 876 visningar
-
-
Kan inte alla som har hajakvarier här i svergie och gärna utomlands också lägga ut en bild på sina hajakvarien? Det skulle vara kul att se! MVH Ted
-
- 3 svar
- 876 visningar
-
-
Kom på mina clowner med o käka på min milka!!! Den stqckaren va helt avskalad på ett ställe.. Va faaaan e detta normalt för clowner??
-
- 5 svar
- 876 visningar
-
-
Hej! Jag har ett nystartat kar (3 veckor) med både levande sten och "död levande sten". Brunalger har kommit och gått och det känns som att karet snart är redo för fisk. Jag har dock ett problem med att hålla temperaturen konstant. Har gått upp på natten och gjort mätningar på 25 celsius (bra, det är doppvärmaren inställd på). På dagarna har jag gjort mätningar på 26-26,5 celsius. Antar att belysning och utetemperaturen spelar in här. Nu till min fråga, hur pass mycket kan temperaturen flukturera på dag/natt utan att stressa fisk och annat levande? (I nuläget flukturerar det cirka 1,5 grad) Mitt kar är relativt litet (85L inkl. sump) så f…
-
-
- 4 svar
- 876 visningar
-
-
Hej! Har en gammal osmos-anläggning från Aquatic Nature. Kollade om något av filtren behövde bytas och såg då att den som heter Taste & Odor removal nog skulle behöva bytas. Men då är frågan, behövs den när man använder osmosen till akvarium, eller är det bara om man tex använder det för att rena dricksvatten? Inte smakat på vattnet men aldrig märkt av att det skulle lukta illa eller något. Om den är viktig och behöver bytas, var får man tag på ett nytt sånt? Har kikat runt lite men inte hittat något. Tacksam för svar! Richard Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
-
- 4 svar
- 876 visningar
-
-
Hej Sitter idag med ett 540liters sötvatten som ska bli ett saltvattensakvarium är det tänkt. så sitter och planerar lite Har lite funderingar på borrningen. vad är fördelar och nackdelar med att ha bottenborrat jämfört med borra i sidan? sen har jag sett att refugium är en bra sak att ha. men dock har jag sett varianter med skummare före och varianter med skummare efter refugiumet. vilket är bäst? jag kommer säker med fler funderingar med tiden /Jurg
-
-
- 2 svar
- 875 visningar
-
-
för nuvarande har jag ett sötvatten akvarium på 300 liter.. men mitt mål är att skaffa en drakfisk. frågan är dock kan jag göra om mitt sötvatten akvarium till ett saltvatten? om ja hur? och ifall att räcker 300 liter för en drakfisk?
-
- 2 svar
- 875 visningar
-
-
Jag har ju startat upp ett nytt kar med saltvatten. idag är där grus o färdig blandat vatten. imorgon ska jag får hem all min sten som är inkörd i en annans balja. hur snart kan jag börja stoppa i lite roliga grejor. 1mån...eller 3månader hur länge ska jag vänta. tacksam för svar. vill inte det ska bli fel.
-
Hej jag en fråga angående mitt nyinköpta akvarium (det andra började läcka) jag kom över ett billigt deltec akvarium från simontorp. men nu verkar det som vissa saker fattas. bla har jag läst om en påse till nitrat filtret som jag inte har, fick dock med vätskan. frågan är hur detta filter fungerar och vad som ska fyllas på i de olika facken i ett sådant filter. det sitter 1 skummare och sen kommer nog nitrat filtret med någon droppliknande kran anordning och det är där som jag undrar hur detta ska installeras, det sitter 2 lösa filter hållare sen en kammare som är tom där kranen med droppverkan sitter. fågan är också var man kan köpa dom delar som ev fattas. mvh jimmy
-
- 3 svar
- 875 visningar
-
-
Jag har köpt mig en sån där liten extern ytavrinning som jag tänkte koppla in till skummaren...........MEN om man gör det så suger ju bara skummare in vattnet som kommer från ytan rent logiskt! det kan ju inte vara bra eller? är det inte meningen att den ska suga in vatten från mitten av karet för maximal rening? eller är det nån som har gjort som jag har tänkt som vet hur funkar? och om det är värt att satsa på det!
-
- 5 svar
- 875 visningar
-
-
Någon som vet om det är samma sked till nitrite test som nitrate test!! så jag inte tagit fel!!!
-
- 2 svar
- 875 visningar
-
-
Nu så har jag äntligen installerat min ytavrinningsbox i karet. Från boxen tar jag vattnet till skummaren samt till mitt uv, det blev precis lagom med vatten från boxen för att få det mellanrum mellan vattenytan och boxens lite lägre yta så det rinner ner fint. Kör utan sump så nu fixar jag ytan.
-
- 1 svar
- 875 visningar
-
-
Jag har ett akvarium på 240 liter och just nu endast 2x54W T5 rör med reflektorer. Jag vet att det är för lite men hur illa är det? Några huvudgrupper av koraller/anemoner som endå klarar sig trots för lite ljus? Det är ett juwelakvarium med orginalrampen kvar, svårt att få en snygg lösning på mer kompleterande ljus. (Plus att jag just startat upp det och börjar känna att jag vill vänta lite att lägga för många 1000 lappar till just nu.) Tips?
-
- 5 svar
- 874 visningar
-
-
Hej jag ska beställa ett 540l akvarium och funderar lite över tankgenomföringar. Jag kommer ha en sump på ca 150l.Och har sedan tidigare en deltec 4745 som returpump den pumpar 5000l.Nu undrar jag om diameter på rör och diameter på lämpligt hål i karet. Ska man köra dorso eller har ni något annat förslag, jag vill att det ska vara så tyst som möjligt. Jag funderar även om man ska driva skummaren med samma pump en aqvacare 1000v och ta bort den befintliga eheim pumpen
-
- 1 svar
- 873 visningar
-
-
Får gärna lite åsikter om min scape innan jag limmar ihop allting tänkt köra lite blandat fisk och lps, och gärna lite sps så småningom. Den del jag är mest osäker över är om grottan uppe på den högra stenen är lite malplacerad där uppe? Ta bort den helt kanske? Lägger lite bilder från olika vinklar
-
-
- 6 svar
- 873 visningar
-
-
Hej allihopa igen Behöver tips på en vettig belysning till mitt juvel 180 liter Utan att behöva ta lån 😜😜
-
- 3 svar
- 873 visningar
-