Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Henrik,

Har ni några tips på snygga saker som trivs i mörkare vatten? Har några tomma stenytor som inte får så mycket ljus. Det ska vara saker som trivs i ett 130 liters RSM, som sagt inte så mycket ljus, och som är relativt enkla (passar nybörjare). Gärna med lite färg (jag vet, vad man tycker är snyggt varierar, men vad tycker ni? Gärna med bilder eller länk till reeflex. /Henrik

• 0 svar
    • 734 visningar
  2. Started by balsac,

Tjena har en nybörjar fråga när det kommer till streamers .. jag kikat runt mycket här på svg å sett en del jäkligt schyssta kar allt från stora till de små .. men frågan då .. kan man ha för mycket streamers ?? då jag sett det finns det som har 2-3 st i mindre kar ,förstått att det beror lite på va man har i karet /Håkan

• 1 svar
    • 733 visningar
  3. Started by AlexanderClown58l,

Vad är det bästa att utföra en flytt på ett akvarium, skall byta bostad ca. 10min från där ja bor idag. har någon bra tips att dela med sig?hur mycket vatten ja bör tömma, etc. för att ej få en nitrittopp och de små liven går bort jag har ett clownhotell 58l med 1st eldräka 3st clown 1st blå djävul Tsniglar och eremiter

• 1 svar
    • 733 visningar
  4. Started by Gnarkill,

varför har vissa av mina glasrosor bleknat och blivit nästintill vita medan resten är lila aktiga som dom var i början nån som vet

• 0 svar
    • 733 visningar
  5. Started by Leeloo,

Fullt med små bruna micro djur har invaderat min glasruta. Vad är den för något och hur blir jag väck dem? Ska försöka ladda upp en bild

• Gilla
    • 5 svar
    • 732 visningar
  6. Started by Henrik dahlström,

Hej allihopa Undrar om det finns någon uppdaterad version av saltvatten kemi för dummies den jag skrivit ut är från 06 Mvh Henrik

7. JAPP minna vänner efter 20 sorger & 70 bedrövelser så har jag IDAG beställt 50 Kg LS ( Odlad ) En SPLITTERNY SVINDYR Skummare Tunze Reefpack 505 (finns tydligen även Osmolator inbyggd & en MASSA annat ) EN Aqva clear (tror det är 805 (tar 3700 L /tim ) Har som sagt ett 475 L Saltet har varit i närmsta 8 Mån & är Coral life salt halt 1,023 har ännu inte mätt om Nitrat & nitrit,Ph etc då sagda tank varit tom gående. Belysningen är för närvarande 2 ST dubbelramper (gamla rören ) 6 kommer att köpa NYA salt rör snarast & efter moget övervägande (samt ekonomiskt ) så får jag tyvärr avstå tills vida…

• 1 svar
    • 732 visningar
  8. Started by Henke H,

Hej, Har kört igång ett nytt kar enligt ”Lasses metod” som jag hittade här på forumet. Köpte ca 25-30kg levande sten och lade i karet. Kruxet är att jag vill nog ha mer sten i karet. Är det något som kan gå fel om jag köper sten från annan säljare och kompletterar upp? Karet är nyligen igångkört så om det är nångång man ska lägga i mer sten så är det nu, men det är bara min spontana tanke. Vad säger ni?

• Gilla
    • 3 svar
    • 732 visningar
  9. Started by Andreas84,

Nån som vet vad detta är den satt i ett hål i ls i en vecka men har nu börjar gå runt. Denna grejen hittade jag igår ser bara ut som gele även den går runt. Mvh

10. Fler frågor,,, ska ju köpa ett 80 liters akvarium som nu körs redan med koraller, sten och 4 fiskar, om jag själv vill ha lite fler "hålor" eller gömställen, hur gör man då? koraller och sten som finns är ihop immade redan vad jag förstår men är det stenen man bygger till gömställen och hålor eller är det sten plus korall eller hur gör man? och jag vill ju så gärna ha en liten puff fisk i mitt akvarium, och har sett och hört andra som har en ihop med clownfiskar och kardinaler tex, så det ska väl inte vara någon fara eller kommer puff fisken till slut bli för stor för 80 liter?

• Gilla
    • 5 svar
    • 731 visningar
  11. Jag kör med T5or fortfarande och kom inte med några förslag angående led för det kan jag ändå inte ha Jag har: 3x39w Blå/Vitt (Redsea) 2x39w Actinic (Redsea) 1x39w Rosa (Redsea) Är det något lysrör jag ska byta ut eller är uppsättningen OK?

• 0 svar
    • 730 visningar
  12. Started by montana_79,

Hej, Hur ofta ska man byta vatten på en 200 l, funkar 5% varje vecka eller 10% var annan, ska man tillsätta med Microbe-lift Nite-out 2 vid stora vatten byte eller varje gång man byter?

• Gilla
    • 2 svar
    • 730 visningar
  13. Hejsan! Igår var vi och hämtade ett akvarium hos några bekanta. De hade Black Molly. De hävdade att detta var en variant av saltvattensakvarium, lite som bräckt vatten. Vi skulle gärna vilja ha några färggranna fiskar. Akvariet är på 60 liter. Går det att ha saltvattensfiskar där tillsammans med Black Molly? Lotta

• 2 svar
    • 730 visningar
  14. Started by _nicke_,

Hallå, Körde igång en saltburk här för ca 2 månader sedan, och har funkat skit bra.. Alla små djur, eremiter, rörmaskar o räkor osv.. lever o mår hur bra som helst. Men här för hmm.. några dagar sedan har de börjat dö bort en massa kalkalger.. dom blir som bara vita. Och de enda jag har gjort i karet som ändring var o koppla till ett 11w Uvc.. jo.. så drog de blå lysröret,. men tycker de låter lite konstigt om de ska börja döbort så fort utan blått rör.. nån som har nå ideer?

• 3 svar
    • 729 visningar
  15. Ska snart starta mitt första saltvattenskar. Har flera med sötvatten men salt är helt nytt även om jag glott på videos och läst om det i några år så kan jag i stort sett ingenting. Ska konvertera mitt Lido 120l (LxBxH=59x38x51cm). Jag ska inte borra och skaffa sump. Har fått tag på en Tunze 9001 skummare. Planerar inte att ha så hög belastning i karet. Tänker mig 1-2 clowner 1 goby med pistolräke kompis Kanske en filefish, för att hålla aptaiserna borta Clean up crew och koraller så klart. Några mjukisar och LPS är det tänkt. Startar med död sten och levande sand. Så till min fråga, Ska jag behålla Juwel filtret…

16. Started by mcjagg,

Hej jag undrar hur jag ska blanda till kalium kloriden såg att man skulle blanda 110g med 1l vatten så höjer det 5/100l det jag undar ska man blanda så man får 1l färdig blandat kalium eller blandar jag med 1l vatten så blir den mer ut blandad lite svagar blandning. Mvh Frank

• 0 svar
    • 729 visningar
  17. Started by pepi,

Var å hämta ett beggat saltkar igår och jag hade en fundering angående returpumpen från sumpen. Hur stor ska den vara? Har en bubble magus Nac6 skummare där pumpens kapacitet ligger på 2500ish liter I minuter.

• Gilla
    • 5 svar
    • 729 visningar
  18. Started by Gnarkill,

Det har trillat ut något jäkligt skummt från min ena sten! det ser nästan ut som en mussla men det är det inte! utan mer som en kapsel som något har legat i men nu ligger det på botten under en sten öppnad! någon som kan kanske veta vad det kan vara???

• 2 svar
    • 729 visningar
  19. Started by Peppz,

Nu vet jag inte om jag postar dehär i rätt forum men.. Som jag skrev i en gammal tråd så fick jag med lite godis med min LS. bla denna: http://hem.bredband.net/b154438/bild1.jpg Dendära grunkan har nu flyttat på sig och fått ett slemlager på sig och ser ut såhär: http://hem.bredband.net/b154438/bild5.jpg Nån som vet va de där är?

• 4 svar
    • 728 visningar
  20. Started by Kalle,

Har börjat få en vit hinna på glaset o filtret sätts igen ganska snabbt med en vit "smörja" Vad är detta o hur blir jag av med det?

• 7 svar
    • 728 visningar
  21. Started by Henrik dahlström,

Har lite funderingar på vilka värden som är viktiga att mäta och hålla koll på efter uppstart????

• 3 svar
    • 728 visningar
  22. Started by OlleModéerGlatz,

Hej jag läser på till ett saltvattens akvarium. Jag skulle vilja veta mer om pumpen samt hur man rengör den hur den fungerar och lite sång. (;_;)

23. Started by _PoLo_,

Halloj, Hittade denna sten när jag satt och surfade runt lite, men är det något ni kan rekommendera som komplement till den LS man redan har? tänkt så att man skulle ha lite mera att bygga med utan att det skulle kosta skjortan jag antar att denna skulle "bli levande" småningom den med? http://www.aquaristic.net/en/Internal/book/Tuerkei-0-110-cm/Marine-Reef-Rock-per-kilo.html?force_sid=1hbi947mdprdsg4cdtss5fgtk5dfpnuf

• 4 svar
    • 728 visningar
  24. Started by arazar,

hej Har lite undringar ang saltkar Befinner mig änsålänge i informations insamligs stadiet 1. Påverkas saltkar mycket av direkt soljus, förutom värmen dvs 2. Om man har bra mängd LS i et akvarium på tot. 400l, behöver man ha filtrering med? 3. Jag har sett att man ofta låter vattnet "falla" genom en massa hjul etc, vad varför? /christopher

• 2 svar
    • 728 visningar
  25. Started by Leoparden,

Någon som kan bedöma vilken sorts alg det kan röra sig om på dessa (dåliga och otydliga) bilder? Den vita stenen är ny, revkeramik, och ställdes in för ett par dagar sedan. Även gorgonian är ny...

• 6 svar
    • 727 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.