Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by stooolpe,

Idag var det dags för vattenbyte, noterade att det var en massa vitt "skit/ludd" på glaset som inte fanns där igår. Jag kunde inte se det vita röra sig av sig själv och för mig såg det inte ut som något som lever och det var rätt följsamt för det rörde sig med cirkulationen. Det är alltså inte de små hårda vita som etsar sig fast på glaset utan något annat, någon som har erfarenhet av det? Någon som kan ha en aning om vad det är genom min usla beskrivning? Har alldeles för många invånare i karet för tillfället vilket gjort att jag även matar mer, byter 10 liter i veckan. Bifogar en bild men den visar inte så mycket förutom lite prickar på frontglaset samt sidoglasen.

• 3 svar
    • 861 visningar
  2. Started by Poppopower,

Hejsan! Sitter och fundera om det finns några i Sverige som säljer/har akvarium som heter Solana eller EcoCube? Dom ser väldigt trevliga ut. http://www.current-usa.com/solana.html http://www.drsfostersmith.com/product/prod_display.cfm?c=3578+3730+18993&pcatid=18993

3. Started by Gilderon,

Kan man placera makaronerna och kolfilter någon annanstans förutom rakt under returpumparna??

• 4 svar
    • 860 visningar
  4. Guest junkie
    Started by Guest junkie,

Hej, Håller på att starta upp en saltvatten burk på 400l. Nu har det gått med skummare och levande sten i ca: 4 veckor. Igår av misstag råkade jag hälla i ca: 1/2 Kg salt rätt i akvariet utan att lösa upp det först. Höll på och greja lite och saltet stod på den provisoriska rampen. Min fråga är om jag behöver göra något åt detta eller spelar det inte så stor roll nu nar jag bara har LS i burken? MVH, från en klantig nybörjare.

• 3 svar
    • 860 visningar
  5. Started by dümbo,

för nuvarande har jag ett sötvatten akvarium på 300 liter.. men mitt mål är att skaffa en drakfisk. frågan är dock kan jag göra om mitt sötvatten akvarium till ett saltvatten? om ja hur? och ifall att räcker 300 liter för en drakfisk?

• 2 svar
    • 860 visningar
  6. Started by daawgie,

Hej! Har precis börjat dra igång mitt första saltvattensakvarium och det verkar vara spännande. Stötte dock på patrull under gårdagen när jag skulle dra igång min skummare. Det kommer ganska mycket vatten genom ventilationshålet på utloppet. På bilden så menar jag den lilla pluppen som sticker upp på röret där man ställer vattenmängden. Vad jag kunde utläsa ur instruktionen så skulle det inte sitta något på den men det är ganska stor risk att det rinner utanför akvariet för min del. Min första gissning är att jag gjort något fel men kan inte begripa vad. Är mycket tacksam för hjälp. //Patrik

• 6 svar
    • 860 visningar
  7. Started by Robban1975,

Nu blir väl dom stora saltplanerna verklighet.. Skulle behöva hjälp med tips på utrustnig.har ett 720 liters akvarie plus ett 100 liters som jag tänkte använda som sump, kan det vara lagom? OBS detta är inget som kommer komma igång på en natt utan det får ta den tid det tar. Får titta i det lilla så länge men som sagt tips på utrustning vad ska man ha och tips på vart man köper det.

• 0 svar
    • 860 visningar
  8. Started by Daggen70@gmail.com,

Hej, jag är sugen på att köpa ett RSM S-650. är det justerbara fötter på ett sånt? hur tungt är det? är det komplett för att kunna ha alla sorters koraller i ?

• 2 svar
    • 860 visningar
  9. Started by Fredrika77,

Är det någon som vet om Red sea coralline gro är samma som reef foundation b (buffer) ? /Anna

10. Started by röris,

Hej nu har jag fått igång mitt saltkar köpte ett p90 via guiden med massor av grejer allt lever efter flytten :-) skall byta ljusramp till en aqua medic 250w + 2+39 och min fråga är vilken höjd över akvariumet samt hur länge skall den lysa på dagen skall man köra metallhalogenen och t5 olika tider eller hur gör man

• 0 svar
    • 858 visningar
  11. Started by Gnarkill,

Jag har köpt mig en sån där liten extern ytavrinning som jag tänkte koppla in till skummaren...........MEN om man gör det så suger ju bara skummare in vattnet som kommer från ytan rent logiskt! det kan ju inte vara bra eller? är det inte meningen att den ska suga in vatten från mitten av karet för maximal rening? eller är det nån som har gjort som jag har tänkt som vet hur funkar? och om det är värt att satsa på det!

• 5 svar
    • 858 visningar
  12. Started by rolnor,

Har en äldre Clown och fick nyligen 3 små. Nu har dom två största av dom nya börjat mobba den minsta, inte så kul. Jag hade sett på youtube ett akvarium med en drös Clown som samsades bra och trodde det skulle gå bra med 4 st. Dom på youtube var väl inte könsmogna då antar jag. När dom börjar bråka är det då en eller flera byter kön? Den större gamla clownen är helt fredlig vad jag kan se.

• Gilla
    • 4 svar
    • 858 visningar
  13. Started by Fredda75,

Jag har som rutin att byta 30L vatten varje vecka (ca 10% av total volym). Det har fungerat bra med något undantag (kommer till undantag senare). Jag har som vana att byta vattnet genom att suga ut vatten med hävert ur sumpen och samtidigt suga bort "skräp" från botten av sumpen. Dock så rengör jag inte glaset i sumpen så där finns lite liv iform av vita små (2mm) sniglar samt en del svampar? I sumpen har jag bara biologiskt media, lite zeomix samt skimmer (körs 24/7). Mina värden är bra med undantag för NO3 som ligger mellan 10-15ppm som jag försöker få ner lite (under 10 iaf). När jag mäter fosfat med Salifert så ligger det under 0,03 stadigt (kör inte med Rowaphos…

• 2 svar
    • 858 visningar
  14. Started by Turbosnigel,

Hej Har precis börjat med att komma igång inför uppstart med mitt första saltvattenakvarium. Beställde en skummare som jag trodde skulle va bra till akvariumet utan att fatta hur stor den var. En JAD WG-524 tror jag den heter. Och det är en dränkbar variant men som såklart inte passade i akvariet. Så nu undrar jag om någon kan komma med tips på vad för en skummare jag ska köpa, helst ingen som kostar 6000:- Antar att dränkbar invändigt är den bästa varianten. Hur mkt vattenflöde måste en skummare för 180 liter klara för att vara lämpad. O då menar jag inte kan funka om du har en fisk modell utan en som ska stå pall för hela akvariumet o dess invånare och den ska gärna p…

• 1 svar
    • 857 visningar
  15. Hej.. Jag är nu i slutskede av uppstarten av mitt RSM, antaget att jag förstått allt rätt.. (kiselalger har ersatts av cyanoalger, som ersatts nu av gröna trådalger, som enligt den teori, knop, jag läst ska ersättas av kalkalger) Nu växer i alla fall gröna trådalger på rutorna... Ska man göra något åt detta? - skrapa? eller fyller dessa någon funktion (plocka nitrat och fosfat?) Har introducerat sparsamt med koraller, dvs, de gröna algerna har god tillgång på näring i form av kalcium, karbonat, magnesium.. och annat sånt.. som egentligen förbrukas i ett kar med normalt tillstånd av koraller.. nitrat och fosfat är lågt.. Frågan är, ska jag skrapa, eller låta alge…

• 2 svar
    • 857 visningar
  16. Started by Henrik dahlström,

Hej allihopa igen Behöver tips på en vettig belysning till mitt juvel 180 liter Utan att behöva ta lån 😜😜

17. Started by montana_79,

Hej, Köpte denna för 2 dagar sen, den ligger nere fortfarande, har ni nån tips vad man kan göra, alla värde är ok.

18. Started by _nicke_,

Hallå, Körde igång en saltburk här för ca 2 månader sedan, och har funkat skit bra.. Alla små djur, eremiter, rörmaskar o räkor osv.. lever o mår hur bra som helst. Men här för hmm.. några dagar sedan har de börjat dö bort en massa kalkalger.. dom blir som bara vita. Och de enda jag har gjort i karet som ändring var o koppla till ett 11w Uvc.. jo.. så drog de blå lysröret,. men tycker de låter lite konstigt om de ska börja döbort så fort utan blått rör.. nån som har nå ideer?

• 3 svar
    • 856 visningar
  19. Started by Henric,

jag kommer att borra ett hörnakvarium med två hål. Ett för vatten ned till sumpen (32 mm) och ett rör för returen (25mm). Hur tätt kan man sätta hålen utan att det är risk för att botten spricker. Dels vid borrning och sedan när det kommer vatten i akvariet.

• 2 svar
    • 856 visningar
  20. Started by jontebgood22,

Hej kan man göra det? och isf hurdå? jag vågar inte dra i grejorna men det ser ut på andras som om man kan göra det... min sitter som berget.. MVH Johan

• 4 svar
    • 856 visningar
  21. Started by amanda2011,

Kom på mina clowner med o käka på min milka!!! Den stqckaren va helt avskalad på ett ställe.. Va faaaan e detta normalt för clowner??

• 5 svar
    • 855 visningar
  22. Started by carlsson,

Hej har en fråga hur mycket cirkulation man bör ha i ett 550 liters kar? har 1 st treampump på 3800 liter i tim och en annan pump på 2800 liter tim! tycker inte det blir nån cirk alls

• 5 svar
    • 855 visningar
  23. Started by jacs,

har krypit ur sitt skal och vill kanske ha ett större så vidare inte något i stenarna har tagit honom. Är det bara att köpa ett nytt skal till honom lr har han tagit mina turbo och bor i en sådan nu kanske? Den gröna eremiten putsar på som bara den men som den blå/svart randiga är "borta", de två turbosnäckorna såg jag igår kväll om mitt minne är som det skall vara. Tror inte att någon av dessa zoo affärer vi har i uddevalla har några skal som passar.

• 6 svar
    • 855 visningar
  24. Started by jensnordfalt,

Nu blir det lite av två poster i ett men framförallt skulle jag vilja uttrycka tacksamhet till alla som brinner för saltvattensakvarium och även orkar hjälpa oss nybörjare. Har nu varit med saltvattenskar i tre månader och jag måste säga att jag älskar det. Jag har alltid varit en vän av vatten, fiskar och allt vattenlevande men det är först nu, som förälder, som jag haft ekonomi och bestämmanderätt nog att förse familjen med ett (saltvattens-)akvarium. Jag har alltid gillat att fiska. Fiskarna jag fångat har jag oftast behållit i en skottkärra etc för att sedan släppa tillbaka dem i sjön. I sommarstugan matar vi mörtar, löjor och abborrar för hand tills de blir tama så a…

• 1 svar
    • 855 visningar
  25. Started by peppe67,

Hej, Vi körde ju igång vårat kar i slutet av juni och har successivt tillfört levande. Vi har hittills endast utfört ett delvattenbyte (10%). Finns det något sätt att kontrollera när det är dags att utföra delvattenbyte? Mina vattenvärden ligger bra, i alla fall de jag kollar(Ca, Kh, Mg, Nitrat, Fosfat, Ph, salthalt)

• Gilla
    • 4 svar
    • 854 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.