Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by slarvid,

Karet gått i en månad drygt. Slängde i koraller och en sjöstjärna i helgen. Samt snigklar. Är det dags nu att börja med vattenbyten en gång i veckan? eller kan ja vänta tills ja slänger i en eller 2 små clowner?

• 2 svar
    • 612 visningar
  2. Tänkte gå vidare med min hobby akvarium,så nästa steg är ju saltvatten,finns det någon som kan ta mig under sina vingar att förklara hur det funkar,jag har dysleksi,så jag har tyvärr svårt att läsa mig till saker.Finns det någon i västerås med omnejd,som har lust att förklara öga för öga hur det funkar. Samt vad man ska köpa för matrieal till ett väl fungerande akvarium ,m,m Mvh Björn

• 1 svar
    • 611 visningar
  3. Started by steven,

Hej är det någon som vet vart man kan få tag på nya filter till en osmos på nätet. Antarctica heter den och kommer från Aquatic natuer

• 1 svar
    • 611 visningar
  4. Started by Catchio,

Jag har köpt en del död sten av Stig och skall komplettera med lite levande vid uppstart. Hur påverkar detta uppstarten jämfört med enbart levande sten? Det borde väl bli mycket mindre av fosfat men även poddar och annat?

• 1 svar
    • 610 visningar
  5. Guest fishguard
    Started by Guest fishguard,

Tjena Forum!!! Har nyss skaffat en luden skivanemon och en galaxea...vilka spårelement vill dom ha? kalcium, jod osv??? tacksam för svar

• 0 svar
    • 610 visningar
  6. Started by pettabaj,

Hej! Undrar om någon vet om det finns någon bra saltvattensaffär i eller omkring FALUN BORLÄNGE AVESTA HEDEMORA!!?! Snälla hjälp mig...!?? // Petter

• 0 svar
    • 610 visningar
  7. Started by Gnarkill,

Så nu har man dragit igång sitt första saltkar=) nu har det i och för sig varit igång sen i november men nu ser det något så när ut som ett riktigt salt kar. Här är en liten lista på vad jag har i mitt akvarium! Karet är ett eheim Mp på 200 liter. Teknik/Under uppgradering just nu 1st new-jet 1200l/h 1st Koralia 1500l/h 1st Eheim 1000l/h Ljus: 2st power glo t8 1st Aqua glo t8 1st marine glo 13000k tror jag Filtrering: Fluval 404 med endast LS i Äldre Tunze Skummare/Tror den klarar av 500liters kar men det är som sagt gammal. 25watts Uv-c! Levande: 15kg LS 1 liten sacrophyton 1 st rörmask 1 st Cirrihitichthys falco - Hökfik 1 st Nebulosa muräna 5 st knappar vad jag kan se …

• 0 svar
    • 609 visningar
  8. Started by SaltisLinda123,

Min clown hona ser väldigt uppsvälld ut vid buken.. Vad kan det bero på ? Är hon bara tjock? Inte sätt det tidigare

• 2 svar
    • 609 visningar
  9. Fick idag min vattenpåfyllare, måste säga att installationen var väldigt lätt. Men ett problem stötte jag på, i manualen står det att man kan ställa in den till 100-200 liter genom att flytta en "jumper" men jag hittar verkligen ingen sådan i den dosan där den skall finnas. Jag är säkert bara dum

• 1 svar
    • 609 visningar
  10. Started by Jzon83,

Hur gör man när man lägger i levande sten måste man anpassa den eller???

• 3 svar
    • 609 visningar
  11. Started by matte_lkpg,

Har flyttat mitt akvarium och får mycket brunt på sand och även rutor.. Kiselalger antar jag?.. Blev en del innan med efter att det var dåligt skött ett par veckor under flytten för akvariet stog kvar i gammla lyan.. Tog med ca 60l av vattnet och blandade resten nytt.. Hur blir man av med det nu? Kör osmos men inte silikatfilter. Kanske nått man borde satsa på? Vattnet är det samma som innan men det beror väll på ledningar med? Stenar och bakgrund ser tråkiga ut nu med det blir väll bättre hoppas jag Syns dåligt på bilden tyvärr..

12. Started by 111bira,

• 3 svar
    • 609 visningar
  13. Hej Har funderat en del på ordningen i sumpen. Själv var jag precis på väg att lägga en order på ett Reefer 425 men så lanserade RedSea ett Penninsula kar som jag överväger nu. Kort och gott jag funderar på hur man bäst utnyttjar platsen man har. Det som är den stora frågan är ordningen på sakerna eftersom det eventuellt utesluter några av alla alternativ man har. I sumpen är det framför allt uv jag tänker på, sätta direkt efter avrinningen, i samma fack som skummare med en pump för flöde eller på returen. sen funderar jag också på om man skulle ha biopellets, LS eller biobrick, isf före eller efter skummare …

• 1 svar
    • 609 visningar
  14. Started by Tilda,

Ok, ska skaffa mitt första saltvattensakvarium och har bestämt mig för ett Clown fiskhotell 58L. Hoppas jag får tag på ett bara. Min fråga är vad måste jag köpa samtidigt som akvariet, dvs vattenberedningsmedel, tester mm för att kunna hälla i kranvatten + levande sten och helt enkelt komma igång? Eftersom jag är nybörjare och inte gjord av pengar osv vill jag hålla det hela enkelt, och är beredd på täta vattenbyten. Tänkte ha koraller, räkor och bara ett par små fiskar. Undrar också hur jag gör med allt, tex vilken ordning salt, levande sten etc ska i och hur länge man väntar emellan? Tex måste vattnet stå med salt innan man har i stenen? Tacksam för alla råd, tips och …

• 2 svar
    • 608 visningar
  15. Started by loop1988,

Hej, jag har i princip bara blandat saltet i vatnnet än så länge, och nu har jag lite frågor Nu skulle jag låta saltvattnet stå i en månad utan belysning, sen skulle jag lägga i den levande sanden, men hur länge ska den levande sanden vara i innan jag ska börja mäta nitrit och nitratvärdena? Hur lång tid ska det ta innan saltvärdena börjar bli rätt i karet? Kör på 30g/l. Ska man kanske göra några prover om en månad innan man lägger i den levande sanden? Nitrit och nitrat menar jag då. Känner att jag kanske borde skaffa ett test för PH-värde också? Hoppas på svar =)

• 2 svar
    • 608 visningar
  16. Started by Leoparden,

Var kan man köpa tomma skal till eremitkräftor?

• 3 svar
    • 608 visningar
  17. Started by Tonytiger,

hur bygger jag bäst min ytavrinning?? om man borrar var gör man det och hur ser man till att inget som inte skall ner i sumpen kommer in? mvh nybörjaren

• 0 svar
    • 608 visningar
  18. Started by Aquaguy,

Köpte ett nytt lysrör till mitt 54 liters akvarium som jag ska starta upp. Frågan är bara om det räcker med endast det lysröret jag köpte? Lysröret är ett Power-Glo T8

• 4 svar
    • 607 visningar
  19. Started by jacs,

men vad är det egentligen? Kommer ju ut blad från linan, och jag som tänkte klippa bort den då jag inte lyckades att dra bort den för ett par månader sedan. //Jonas

• 0 svar
    • 607 visningar
  20. Started by Sebastian87,

God kväll Efter mycket om och men så var det dags att köra igång ett saltkar igen efter många år från salthobbyn. För att göra projektet lite roligare denna gång så snickrade jag ihop en egen stomme. Då jag inte är någon snickare så kommer vi nu till mitt dilemma. Vad klär man en bänk i för material för att det både ska se snyggt ut (ska stå i vardagsrummet) och klara av lite spill från vattenbyten osv om man råkar spilla några droppar. Alla tips mottages med stor tacksamhet! Bjuder även på en liten bild på så långt man hittils kommit!

21. Started by Reryd,

Hej ! Jag väntar på mitt kar som jag får antigen nästa veckan eller veckan efter det. Håller på och drömmer mig bort vad jag ska börja med att ha i karet. Men då kommer frågan ta det lugnt. Inte köpa så mycket samtidigt. Hur många fiskar kan man börja med? 2? Eller fler? Kan man köpa koraller samtidigt? Hur många? Tänker första köpet efter inkörning på ca 1 mån... hur lång tid tills nästa köp?

• 4 svar
    • 606 visningar
  22. Hej, Vet någon vad detta är? Det har börjat sticka ut ur stenen sedan några veckor tillbaka, rör sig inte, men har vuxit något. Är giftgrönt i färgen. Stenen är begagnad och tidigare ägaren hade gröna palythoa i karet av typ samma färg. Vad kan det vara?? Bör det sparas, utrotas?

23. Started by Nille83,

Nu har min anemon delat sig igen, har nu 3 stycken och måste sälja en av dem. Någon som vet vad denna sort heter?

24. Started by patrikT,

Hej jag har nu äntligen fått hem den levande stenen till mitt akvarium jag undrar lite hur man ska tänka när man placerar den och ”bygger” ihop den, jag kommer vilja ha mest koraller i mitt akvarium. Men insåg efter jag tog denna bild att det finns inte mycket yta för dem att fästa på? Trivs de bäst på platta ytor? Ska jag lägga den stora klunsen jag har i mitten ner istället? jag har 12 kg på ett 123 liters akvarium. Ser ser ganska mycket ut 😂 plocka bort lite kanske?

• 4 svar
    • 605 visningar
  25. Started by tattoos_82,

hej, jag er ny i salt verden, men nu har jag haft et nano kar i gong i ca 6 mån. ock jag har skafat vila å skal starta et hörn kar på 450 liter med sump. men jag funderar på om jag kan anvenda dene mh amaturen: http://www.ljusbutiken.nu/detaljer.asp?butik=80221223.140 med en anan lampa i. som en del av belysningen ?? jag skal kompletera med 4 eller 6 rör også,

• 1 svar
    • 605 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.