Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Aquario,

Hej. Karet är 5 veckor gammalt och jag har gott om bruna alger på botten och på glaset som mina städare kämpar med att käka upp. Men jag känner att algerna ökar i mängd, (eller är detta en inbillning av mig ). Hur blir man av med sånt? Eller borde jag köpa mer krabbor och sniglar? Jag har massor av små turbo sniglar tror jag de heter (de följde med stenarna), sen har jag en större jag köpte? MVH!

• 2 svar
    • 690 visningar
  2. Started by urcellen,

Hej har ett red sea 130 som jag startade upp för 1 månad sen med levande sand och 22 kg levande sten.Det fick gå 3 veckor sen köpte jag 2 clownfiskar.Har nu 0 Ammoniak och 0 Nitrit men ett Nitrat värde på 25 ppm med Salifert test.Antar att själva cyklingen har kommit till 3:e stadiet Nitrat stadiet.Kommer Nitratet att sjunka av sig själv framåt?Bör jag göra något vattenbyte nu? Har inte bytt något vatten sedan uppstarten.

• 1 svar
    • 689 visningar
  3. Started by Darband79,

Vad är detta, kan det vara ich ägg?

• 1 svar
    • 689 visningar
  4. Started by bläckis,

Hej bläckis här igen då jag har 1midas,1rödstjärtad gobbie och 1 dvärgsabbore väldigt fina typer .Men jag har märkt att dom inte håller ihop så bra dom bråkar ! vad ska jag göra nu ?

• 0 svar
    • 689 visningar
  5. Started by Jzon83,

Hur gör man när man lägger i levande sten måste man anpassa den eller???

• 3 svar
    • 688 visningar
  6. Started by Nille83,

Nu har min anemon delat sig igen, har nu 3 stycken och måste sälja en av dem. Någon som vet vad denna sort heter?

7. Started by Daniel Fahlström,

Jag var på Triton Akvarium och köpte hem två clownfiskar samt en anemon till dessa men clownerna verkar helt ointresserade av anemonen? Dom har aldrig varit och simmat runt i den och jag efterlyser tips på hur man kan få dom att "hitta" sin kompis! Mitt kar är bara på 140 lit så dom simmar ju i närheten av den ibland men aldrig så dom berör den.

• Gilla
    • 1 svar
    • 687 visningar
  8. Started by jizeta,

Har förstått att tillsatser inte är nödvändiga för ett nanokar och undrar nu var gränsen för "nano" går...och vilka tillsatser jag bör/måste tillsätta i mitt RSM 130? Eller räcker det med regelbundna vattenbyten?

• 1 svar
    • 687 visningar
  9. Started by MrRhames,

Hallå. Som rubriken lyde. Hur litet kan ett fraggkar vara. Som jag har förstått är det belysningen och cirkulationen som är det primära. Tänkte även att man skulle kunna stoppa ner småsnäckor i från det stora karet. Skulle det funka med ett litet nanokar till detta, typ Fluval Edge alt. Aquael Nano Reef 20 liter // Benjamin

• 1 svar
    • 686 visningar
  10. Started by Pear,

Fått svar!

• 0 svar
    • 686 visningar
  11. Started by Richard_22,

Någon som vet vad detta är för osmolator och vilket märke det är? Har fått problem med den men har ingen manual eller nånting.... Mvh Richard Skickat från min iPhone med Tapatalk

12. Started by Vpettersson3,

Hej, har precis börjat med saltvatten och haft mitt första kar (60l) igång i ungefär 2 månader. Undrar nu vilka koraller man ska börja med som inte kräver så mycket, i akvariet nu finns det en anemone, någon mjukkorall som jag inte vet namnet på. Vill gärna ha tips på vad som är lämpligt att börja med. Mvh. Viktor

• 1 svar
    • 686 visningar
  13. Started by slarvid,

Fråga 1 när nitriten kommer nu efter uppstart. Är det bara låta karet gå då tills det är borta? Fråga 2 städpatrull som alla snackar om? Vad består den av för djur? Och vad är en lagom fin patrull till ett 30liter nano?

• 3 svar
    • 685 visningar
  14. Started by penstermon,

Bruna partiklar i vattnet som lägger sig på den vita sanden som ettt täcke..o flyter upp till ytan vad kan det vara? Tacksam för hjälp. Har ett RSM250

• 1 svar
    • 683 visningar
  15. Started by Mentla,

Hej, Vi är nya här i forumet och vi är färska saltvattensägare. Akvariet är ett Aqua Medic 125 som nu har varit igång i 3 dagar. Än så länge är det bara saltvatten, 53 kg levande sten samt 50 kg otvättad korallsand i det. Vi har självklart läst massor här på forumet... väldigt informativt och god stämning här Min fråga gäller temperaturen... Vi har en doppvärmare men den är aldrig på men pumparna och belysningen gör vattnet 28 grader, något lägre på morgonen. 28 är ju högt men spelar det någon roll? om ja, skall vi lämna locken öppna eller vad? Ps. Våra vattenvärden är: Salthalt: 1.022 PH: 8,0 KH: 11 Mg: 1320…

• 1 svar
    • 683 visningar
  16. Started by Tobbz,

Ska göra om lite och måste köpa ny, finns det någon speciell är räcker det med att den är livsmedelklassad ?

17. Started by tholit_73,

Startade ett nytt kar 2016-10 o kan man gissa att inget vattenbyte har jag orkat med men som korallerna växer o förutom kalkwasser tillför jag inget annat. Stenkorallen till vänster va 4cm när jag köpte den nu drar den i väg åt olika håll. Min Clavularia Vridis (de gröna) tror dem heter så, som jag gratis fått från den lokala butiken sprider sig vackert. Korallen på vänster topp fick jag nyligen flytta för den var våldtagen av en vild anemon. Teknik saknas och skummare är inte värt namnet då den är ämnad till 100L max :-) men den funkar tycks det. Belysningen "Ljuset" det finns inte att köpa, lite magi i detta. En fråga till alla. Säljarna gör inga pengar på fisk/ko…

• 0 svar
    • 682 visningar
  18. Started by Nille83,

Min Filfisk tog för 1 månad sen och nu börjar de härliga glasroserna komma tillbaka. Är tveksam att skaffa en ny då man läst att de kan ge sig på vissa koraller. Så nu funderar jag på att bekämpa det själv. Jag har sprutor hemma (inga kanyler) skulle man kunna koka vatten i dessa och spruta på glasrosen? Eller måste man ha kanyl också?

• 1 svar
    • 682 visningar
  19. Started by akkibat,

Hur vet man om levande sten är levande?

• 2 svar
    • 681 visningar
  20. Started by loop1988,

Hej, jag har i princip bara blandat saltet i vatnnet än så länge, och nu har jag lite frågor Nu skulle jag låta saltvattnet stå i en månad utan belysning, sen skulle jag lägga i den levande sanden, men hur länge ska den levande sanden vara i innan jag ska börja mäta nitrit och nitratvärdena? Hur lång tid ska det ta innan saltvärdena börjar bli rätt i karet? Kör på 30g/l. Ska man kanske göra några prover om en månad innan man lägger i den levande sanden? Nitrit och nitrat menar jag då. Känner att jag kanske borde skaffa ett test för PH-värde också? Hoppas på svar =)

• 2 svar
    • 681 visningar
  21. Started by Nille83,

Är lite nyfiken på detta. Använder idag Energy A och B, är väldigt nöjd med det. Men hur är Reef Colors? Värt pengarna?

• 1 svar
    • 681 visningar
  22. Started by Nero,

Hej gott folk har just lyckats fånga en krabba i mitt RSM som har kalasat på eremitkräftor o turbosniglar, Den är riktigt Elak Har haft RSM i 6 Veckor. Den är ljus grön se bild någon söm vill ha bortskänkes om intresse finnes, bor I stockholm Vid Slussen. skulle vara roligt att få veta vad den heter, är det en ancoria Krabba ? Rolle 0707344471

• 0 svar
    • 680 visningar
  23. Started by Aquaguy,

Köpte ett nytt lysrör till mitt 54 liters akvarium som jag ska starta upp. Frågan är bara om det räcker med endast det lysröret jag köpte? Lysröret är ett Power-Glo T8

• 4 svar
    • 680 visningar
  24. Started by Nordin,

Som några utav er säkert redan läst så skaffade jag mig ett RSM130 nu i Lördags, men idag när jag var å hälsade på min far så sa han att jag fick ta ett utav hans sötvattens akvarium om jag ville göra om det till ett saltvattens och använda det istället. Akvariet är ett Jewel Rio 240 jag måttade lite och fick det till 121x41x55 cm. Och nu är självklart min fråga hur går jag tillväga för att enklast bygga om det till ett saltvattens, med ytavrinning och sump för att dölja skummare och annat som inte är så fagert. Alla vill väll ha ett större kar:smiley22:

• 1 svar
    • 680 visningar
  25. Started by Joaina82,

Jag har bestämt mig för att bygga eget.. har letat länge och väl efter snygga möbler men det finns inget! Jag har en ganska klar idé om hur jag ska gå tillväga. Men jag har en fundering över toppskivan. Om jag lägger på en skiva som väger 25 kilo, försämras eller förbättras hållbarheten då? Vad är bäst?

• 4 svar
    • 679 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.