Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 338 ämnen i detta forum
-
Godkväll Behöver köpa en omvänd osmos. Kan ni rekommendera en bra o prisvärd sådan. Mvh Kalle
-
- 4 svar
- 639 visningar
-
-
Har kört mitt Red Sea i snart 1 månad och allt fungerar som det ska. Men jag har bara en liten fundering på lysrörsuppsättningen. Den innehåller BlueWhite 3 x 39W REEF-SPEC® Actinic 2 x 39W REEF-SPEC ® Pink 1 x 39W. Är detta de ultimata för koraller och fiskar? Eller ska man byta ut någon färg?
-
- 0 svar
- 639 visningar
-
-
Hej ! Jag väntar på mitt kar som jag får antigen nästa veckan eller veckan efter det. Håller på och drömmer mig bort vad jag ska börja med att ha i karet. Men då kommer frågan ta det lugnt. Inte köpa så mycket samtidigt. Hur många fiskar kan man börja med? 2? Eller fler? Kan man köpa koraller samtidigt? Hur många? Tänker första köpet efter inkörning på ca 1 mån... hur lång tid tills nästa köp?
-
- 4 svar
- 639 visningar
-
-
Var kan man köpa tomma skal till eremitkräftor?
-
- 3 svar
- 638 visningar
-
-
Hallå saltfolket ! ... För 20 år sedan så var jag på gran canaria och följde med styvfarsan ut på en fiske tur. Under denna tur så fick jag en bläckfisk (av något slag) som höll i en sten med hans tentakler som han sedan släppte mitt på båten, gubbarna sa åt mig att ta hem stenen som ett roligt minne. Nu har den här stenen legat i en påse på min hylla och tänkte nu höra med någon om man kan stoppa ner den här stenen efter att man haft den i vatten några veckor och kört täta vatten byten !
-
- 0 svar
- 638 visningar
-
-
-
Hej. Sambon startade ett nano akvarium saltvatten för ca 2 månader sen. Sanden och stenarna är fyllda med något som.ser ut som små hårstrån/mossa brun aktigt är det. Ngn Som vet vad det kan vara?
-
- 2 svar
- 635 visningar
-
-
-
Nu har jag lagt vantarna på ett begagnat RSM 130D (kommer separat post med tekniska frågor om ett tag) där det följde med lite levande. Jag fick en lista och har googlat lite men vill bara verifiera att jag har det rätt så jag vet vad jag har i karet. Två av dom verkar väldigt medtagna också så jag undrar om dom ens lever. Jag behöver skaffa en bättre kamera, dom här är tagna med min mobiltelefon dessvärre.. Trattkant.. ehm, Discosoma? Radioactive Dragon Eye? Ska visst vara giftiga.. hm. Toadstool Leather Mushroom - Fast ska den vara så prickig? Mer Discosoma? Kanske av annan typ än ovan? Rhicordea? Verkar lite ledsen. Är det bara "rötter" eller är det något som le…
-
- 0 svar
- 635 visningar
-
-
Jag har köpt en del död sten av Stig och skall komplettera med lite levande vid uppstart. Hur påverkar detta uppstarten jämfört med enbart levande sten? Det borde väl bli mycket mindre av fosfat men även poddar och annat?
-
- 1 svar
- 634 visningar
-
-
God kväll Efter mycket om och men så var det dags att köra igång ett saltkar igen efter många år från salthobbyn. För att göra projektet lite roligare denna gång så snickrade jag ihop en egen stomme. Då jag inte är någon snickare så kommer vi nu till mitt dilemma. Vad klär man en bänk i för material för att det både ska se snyggt ut (ska stå i vardagsrummet) och klara av lite spill från vattenbyten osv om man råkar spilla några droppar. Alla tips mottages med stor tacksamhet! Bjuder även på en liten bild på så långt man hittils kommit!
-
Hej, jag har i princip bara blandat saltet i vatnnet än så länge, och nu har jag lite frågor Nu skulle jag låta saltvattnet stå i en månad utan belysning, sen skulle jag lägga i den levande sanden, men hur länge ska den levande sanden vara i innan jag ska börja mäta nitrit och nitratvärdena? Hur lång tid ska det ta innan saltvärdena börjar bli rätt i karet? Kör på 30g/l. Ska man kanske göra några prover om en månad innan man lägger i den levande sanden? Nitrit och nitrat menar jag då. Känner att jag kanske borde skaffa ett test för PH-värde också? Hoppas på svar =)
-
- 2 svar
- 634 visningar
-
-
Hej Har funderat en del på ordningen i sumpen. Själv var jag precis på väg att lägga en order på ett Reefer 425 men så lanserade RedSea ett Penninsula kar som jag överväger nu. Kort och gott jag funderar på hur man bäst utnyttjar platsen man har. Det som är den stora frågan är ordningen på sakerna eftersom det eventuellt utesluter några av alla alternativ man har. I sumpen är det framför allt uv jag tänker på, sätta direkt efter avrinningen, i samma fack som skummare med en pump för flöde eller på returen. sen funderar jag också på om man skulle ha biopellets, LS eller biobrick, isf före eller efter skummare …
-
- 1 svar
- 634 visningar
-
-
Hallå har en turbosnigel som har ett slags tjockt rör på skalet. Och ur detta rör kommer någon slags tråd eller gegga. Den har sett ut så sen jag fick den från butiken. Någon som vet vad detta kan vara? Bifogar bild.
-
Hej, Två av våra turbosnäckor har i flera dagar legat på varsin plats i sanden utan att flytta sig. Vi har sett dem "gräva" i sanden då och då men oftast har de bara varit stilla. Idag började tre av eremiterna ge sig på den ena och det visade sig att den var död. Den andra turbon ligger kvar i sanden. Så vi undrar: är det något som de ska göra att ligga på samma plats och gräva lite i sanden eller har den "fastnat" där så vi borde lyfta den till en sten eller nåt? Vi vill gärna att den inte ska dö den också. MVH Peter
-
- 8 svar
- 633 visningar
-
-
Nu har min anemon delat sig igen, har nu 3 stycken och måste sälja en av dem. Någon som vet vad denna sort heter?
-
- 1 svar
- 633 visningar
-
-
Min clown hona ser väldigt uppsvälld ut vid buken.. Vad kan det bero på ? Är hon bara tjock? Inte sätt det tidigare
-
- 2 svar
- 632 visningar
-
-
Någon som har erfarenhet av denna tillsats? Jag har en påse liggandes tillsammans med doseringstabell men vet inte hur jag ska tillsätta det i vattnet? När jag provade att blanda lite i en kopp med vatten insåg jag att man nog inte ska hälla det direkt i karet iallafall? /Sara
-
- 1 svar
- 632 visningar
-
-
Godkväll, Rensade akvariet på levandesten, då jag tyckte det var för mycket i burken. Min fråga är nu, vad ska jag göra med stenarna? Vart kan man slänga dessa eller ge bort?
-
- 3 svar
- 632 visningar
- 1 följare
-
-
Fråga 1 när nitriten kommer nu efter uppstart. Är det bara låta karet gå då tills det är borta? Fråga 2 städpatrull som alla snackar om? Vad består den av för djur? Och vad är en lagom fin patrull till ett 30liter nano?
-
- 3 svar
- 632 visningar
-
-
Då hade man köpt dom 3 första fiskarna då..men nu är gramman borta..den hittade sina små gömställen med en gång..2 för och vara exakt..men nu syns den inte ens vid matning:smiley3: ...antigen har den väl fastnat o dött...plockar inte ur saker nej..eller så ligger den bakom karet på golvet..vilken underbar hobby hahah må väl...simma lugnare...
-
- 0 svar
- 632 visningar
-
-
Hej! Köpt ett begagnat RSM250 där sten och ett par koraller ingick i köpet. En av dem ser helt grotesk ut nu, ska det verkligen vara så här? ?
-
Hej, Vet någon vad detta är? Det har börjat sticka ut ur stenen sedan några veckor tillbaka, rör sig inte, men har vuxit något. Är giftgrönt i färgen. Stenen är begagnad och tidigare ägaren hade gröna palythoa i karet av typ samma färg. Vad kan det vara?? Bör det sparas, utrotas?
-
- 3 svar
- 631 visningar
-
-
Jag var på Triton Akvarium och köpte hem två clownfiskar samt en anemon till dessa men clownerna verkar helt ointresserade av anemonen? Dom har aldrig varit och simmat runt i den och jag efterlyser tips på hur man kan få dom att "hitta" sin kompis! Mitt kar är bara på 140 lit så dom simmar ju i närheten av den ibland men aldrig så dom berör den.
-
-
- 1 svar
- 630 visningar
-
-
Har en fråga när man mäter salt kan man använda en sak där man lägger några droppar vatten på ett glas sedan håller man upp den mot en lampa vet ej namnet. Gälla fall den man mäter saltvatten med är det samma som man mäter glykol med?
-
- 2 svar
- 630 visningar
-