Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Katastrofal,

Hej! jag har nyligen startat ett 30L nano kar och när det nu har stått till sig i 2 veckor med lite levande sten och jag har observerat lite invånare som jag gärna skulle vilja identifiera och läsa mer om. på den här bilden har vi 3 individer, den första ser ut som en liten gul korv som ser ut att nästan "pulsera" även iakttagit flera nere i den levande sanden. Andra individen är en väldigt tunn mask nästan genomskinlig och lång, någon bristle worm eller något liknande? Tredje individen kunde till och med jag klura ut var en sjöstjärna! frågan här är vad för någon och hur stora blir dom för jag har nog sett 7st.

• 0 svar
    • 586 visningar
  2. Started by Henrik dahlström,

Vad krävs för att få ett litet fragg kar att fungera???

• Gilla
    • 1 svar
    • 586 visningar
  3. Started by nippe2000,

Hej alla glada Finns det någon som haft liknande läcka på ett clownhotell? Jag har haft igång karet i 4 veckor och har inte sätt någon läcka alls men när vi kom hem från semester idag var det salt längs med kanten till möbeln och när jag rör karet kommer det lite vatten mellan möbeln och karet. på en vecka har det bara dunstat ca 1cm 1,5 cm vatten så det vore konstigt om det läckte.... någon som har en aning.. //Niklas

• 4 svar
    • 585 visningar
  4. Started by Henrik dahlström,

Hej undrar lite om nödvändig streamer effekt för just nu har jag uppdaterat streamerna efter råd Låg på 15 gånger akvariets volym i timmen nu ligger jag på 52 gånger i timmen och det är lite tråkigt för det blåser upp endel sand på stenen och blir en kal del i fronten i sanden

5. Started by krejsi,

är de nån som kan ta ett mått på den? höjden tänkte ja mer på då.

• 0 svar
    • 583 visningar
  6. Hej Har funderat en del på ordningen i sumpen. Själv var jag precis på väg att lägga en order på ett Reefer 425 men så lanserade RedSea ett Penninsula kar som jag överväger nu. Kort och gott jag funderar på hur man bäst utnyttjar platsen man har. Det som är den stora frågan är ordningen på sakerna eftersom det eventuellt utesluter några av alla alternativ man har. I sumpen är det framför allt uv jag tänker på, sätta direkt efter avrinningen, i samma fack som skummare med en pump för flöde eller på returen. sen funderar jag också på om man skulle ha biopellets, LS eller biobrick, isf före eller efter skummare …

• 1 svar
    • 583 visningar
  7. här är en länk till en skummare. http://www.akvarieshopen.com/aquamedic-midiflotor-400-lt-p-887.html skulle vilja veta om någon vet om det är en okej skummare att ha till ett 100 liters akvarie??

• 1 svar
    • 582 visningar
  8. Started by skobeedoo,

Har nu haft igång mitt RS 250 i 3veckor och har fått en ytfilm som jag undrar hur jag får bort. Har för mig att det inte ska vara där då det hindrar syre utbytet.

• 2 svar
    • 582 visningar
  9. Started by pingaan,

Välkomnar mig själv till detta forum genom att fråga vart i Malmö man kan hitta just saltvattensakvarium och fiskar.. Tack på förhand!

• 3 svar
    • 582 visningar
  10. Started by svedalaciklid,

Hur vet man att verkligen stenen lever?

11. Started by SaltisLinda123,

Min clown hona ser väldigt uppsvälld ut vid buken.. Vad kan det bero på ? Är hon bara tjock? Inte sätt det tidigare

• 2 svar
    • 581 visningar
  12. Started by POB,

Hur ofta ger ni mat och vad ger ni för typ av foder?

• 2 svar
    • 581 visningar
  13. Started by Johnny Tveit,

Hej SG. 1. Kan någon se vad det är som växer på sidan? ser ut som någon typ a stjärnkorall? 2. Ser ut som att något har ätit av toppen på min korall? Ingen annan ser ut så?

• Gilla
    • 3 svar
    • 581 visningar
  14. Started by tattoos_82,

hej, jag er ny i salt verden, men nu har jag haft et nano kar i gong i ca 6 mån. ock jag har skafat vila å skal starta et hörn kar på 450 liter med sump. men jag funderar på om jag kan anvenda dene mh amaturen: http://www.ljusbutiken.nu/detaljer.asp?butik=80221223.140 med en anan lampa i. som en del av belysningen ?? jag skal kompletera med 4 eller 6 rör også,

• 1 svar
    • 580 visningar
  15. Started by Löta,

Ställde frågan under belysning men inget svar. Kanske borde ha ställt frågan här istället - eftersom jag är nybörjare? Letade först i tidigare frågor men hittade inget. Går det att fixa eller ska jag skaffa ny belysning? Ha en trevlig helg 😀 Har haft den beggad i 3 veckor men nu sedan några dagar lyser bara månljuset - den tänder inte längre upp dagsljuset. Någon som vet vad det kan vara?

• Gilla
    • 3 svar
    • 580 visningar
  16. Started by Nille83,

Nu har min anemon delat sig igen, har nu 3 stycken och måste sälja en av dem. Någon som vet vad denna sort heter?

17. Started by Nille83,

Är det ligga eller vad gör de? De har suttit "ihop" i 2 dagar snart.

• 2 svar
    • 580 visningar
  18. Started by aeon,

Har haft min levande sand i ett år nu. Den är väldigt skiten, är det smart att byta eller är det dumt!?

• 3 svar
    • 579 visningar
  19. Started by Jzon83,

Hur gör man när man lägger i levande sten måste man anpassa den eller???

• 3 svar
    • 579 visningar
  20. Started by saltatrox,

Har hafft igång min burk ett tag nu och allt funkar bra. Jag undrar hur ni gör när ni buffrar kalcium. Jag hälde det rakt ner i sumpen men det löstes inte upp helt sen blanda jag i en burk och rörde om ordentligt men det blir ett lager på botten i sumpen. Det kanske inte gör nått men pedant som man är så skulle jag helst slippa det. Och så undrar jag hur ofta ni häler i spårämnen. Mvh Thomas

• 1 svar
    • 578 visningar
  21. Started by Aquaguy,

Köpte ett nytt lysrör till mitt 54 liters akvarium som jag ska starta upp. Frågan är bara om det räcker med endast det lysröret jag köpte? Lysröret är ett Power-Glo T8

• 4 svar
    • 578 visningar
  22. Started by Bissen,

Någon som vet vart man kan köpa fläktar

• 1 svar
    • 578 visningar
  23. Started by Leoparden,

Var kan man köpa tomma skal till eremitkräftor?

• 3 svar
    • 577 visningar
  24. Tjena alla, ska inom någon vecka starta upp ett 58L clownhotell. Nåt speciellt att tänka på, har läst alla dessa instruktioner ett flertal gånger, men erfarenhet verkar det ju finnas en hel del av här Nåt speciellt jag BÖR göra alt. inte bör göra? Behövs skummare till ett så pass litet kar?, sitter en inbyggd men det verkar inte vara några höjdargrejor, jag kan väl göra lite mer VB oftar istället? Behövs moonlight? Hur länge bör ljuset vara på under själva uppstarten och senare även vid drift? Hade tänkt köpa ca 8 KG LS, blandat med redan inkörd och ny. Funkar det eller ska jag köpa nytt? Räcker mängden LS? Finns det någon riktlinje hur mycket salt per L man ska ha? Står…

• 0 svar
    • 577 visningar
  25. Behöver hjälp men hur man får bort främre huven på mitt RSM (har lossar plast "plopparna och skruvarna där under). Hur sitter "gångjärnet" i hop med resten av huven ? Vågade inte bända för mycket i plasten innan jag frågat. Mvh Mattias

• 3 svar
    • 577 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.