Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 346 ämnen i detta forum
-
Tänkte starta upp ett 75 liters kar med lite LS och några mjukisar men är det nödvändigt med ytavrining?
-
- 4 svar
- 703 visningar
-
-
Skaffade mig en luftpump till hästarna, hur mycket bubblor är lagom liksom ? Den en åker in i bubblorna och sen bort ifrån dom och sen tillbaka in i dom igen
-
- 2 svar
- 702 visningar
-
-
Hallå alla, Någon som vet om denna LED-belysning är tillräcklig för ett saltvattenkar? Tanken är att sätta det på ett Juwel 240. Juwel HeliaLux Spectrum LED - 1200 mm - 60 W - CyberZoo
-
- 1 svar
- 702 visningar
-
-
-
Detta har uppkommit på vår nya sten i revkeramik. Vad kan det vara för typ av alg? Karet har varit igång i ca 2,5 månad. Har både levande sand och 30 kg levande sten (som varit igång i ett tidigare akvarium i över ett år). Lägger även till en bild på hur karet i övrigt ser ut.
-
-
- 1 svar
- 702 visningar
-
-
Nu har min anemon delat sig igen, har nu 3 stycken och måste sälja en av dem. Någon som vet vad denna sort heter?
-
- 1 svar
- 702 visningar
-
-
Har en fråga när man mäter salt kan man använda en sak där man lägger några droppar vatten på ett glas sedan håller man upp den mot en lampa vet ej namnet. Gälla fall den man mäter saltvatten med är det samma som man mäter glykol med?
-
- 2 svar
- 701 visningar
-
-
Hej, har precis börjat med saltvatten och haft mitt första kar (60l) igång i ungefär 2 månader. Undrar nu vilka koraller man ska börja med som inte kräver så mycket, i akvariet nu finns det en anemone, någon mjukkorall som jag inte vet namnet på. Vill gärna ha tips på vad som är lämpligt att börja med. Mvh. Viktor
-
- 1 svar
- 701 visningar
-
-
Hej. Karet är 5 veckor gammalt och jag har gott om bruna alger på botten och på glaset som mina städare kämpar med att käka upp. Men jag känner att algerna ökar i mängd, (eller är detta en inbillning av mig ). Hur blir man av med sånt? Eller borde jag köpa mer krabbor och sniglar? Jag har massor av små turbo sniglar tror jag de heter (de följde med stenarna), sen har jag en större jag köpte? MVH!
-
- 2 svar
- 701 visningar
-
-
Mitt akvarium måste flyttas dessvärre och i samband med det så byter jag kar helt enkelt. Har 2 koraller bl a, hur lång tid klarar de sig tillfälligt i ocirkulerande vatten medans man gör iordning nya karet? Eftersom jag inte minns namnen på dom så får ni bilder
-
- 2 svar
- 701 visningar
-
-
-
Hej bläckis här igen då jag har 1midas,1rödstjärtad gobbie och 1 dvärgsabbore väldigt fina typer .Men jag har märkt att dom inte håller ihop så bra dom bråkar ! vad ska jag göra nu ?
-
- 0 svar
- 700 visningar
-
-
Hallå. Som rubriken lyde. Hur litet kan ett fraggkar vara. Som jag har förstått är det belysningen och cirkulationen som är det primära. Tänkte även att man skulle kunna stoppa ner småsnäckor i från det stora karet. Skulle det funka med ett litet nanokar till detta, typ Fluval Edge alt. Aquael Nano Reef 20 liter // Benjamin
-
- 1 svar
- 699 visningar
-
-
Tänker typ som ett lexicon, lista på fiskar med lite info och bilder. Hittar massor "där ute" men vad har ni för tips och rekommendationer ?
-
Nu har mitt kar börjat komma igång lite smått. Vatten och cirkulation i karet 14 dagar. LS i karet 10 dagar. Vattenvärden: PH 8,3 KH 11,0 Fosfat 0,1 Nitrit 0 Salinitet 1,023 Temp 26 Saknas någon test som nu är viktig i uppstarten. Inga alger än så länge, lite lätt endast på toppen på LS. Skummar regelbundet (Endast lite mörkgrön goja) Tänkte nu idag introducera 10-15 Turbo. När är det dags för första försiktiga vattenbytet? Kommer inom kort också introducera 1 st tålig fisk. Fortsätter någon vecka att mata LS med bakteriekultur. Kör med ytterfilter laddat med endast aktivt kol samt fosfatremover, tänkte byta ut detta 1 gång i månaden, låter det rimligt.
-
- 2 svar
- 699 visningar
-
-
hejsan ja e nybörjare på detta.Har i gång ett 375 nu startade det i tisdags med sten 25 kilo.Ska nu köpa 10 15 kilo till men som e i gång kan ja lägga i det direkt.Eller karatän rengöring mm.ska göra en ny tråd med de sakerna ja har senare fattar lite hur deta funkar i alla fall.H Thommy
-
- 1 svar
- 698 visningar
-
-
Vilka tillskotts ämnen använder ni till era akvarium?? vilka är viktigast för att koraller ska växa ordentligt samtidigt som ni har bra tillväxt av allt annat? Använder någon saliferts tillsatser?
-
- 0 svar
- 697 visningar
-
-
Hej gott folk har just lyckats fånga en krabba i mitt RSM som har kalasat på eremitkräftor o turbosniglar, Den är riktigt Elak Har haft RSM i 6 Veckor. Den är ljus grön se bild någon söm vill ha bortskänkes om intresse finnes, bor I stockholm Vid Slussen. skulle vara roligt att få veta vad den heter, är det en ancoria Krabba ? Rolle 0707344471
-
- 0 svar
- 696 visningar
-
-
Har observerat att korallerna drar ihop sig på kvällarna och deras munnar öppnar sig. Är de normalt? (dålig bild tyvärr) Andra funderingen, någon som vet vad som växer på min sten. Jag har någon form av macroalg som växer i stenen, kan dessa grövre saker vara något liknande. De växer väldigt sakta. Har blivit dryga centimetern stora på några veckor. Är dem bra är också följdfrågan?
-
- 3 svar
- 696 visningar
-
-
Hittade denna är den bra att ha tro :-) Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
-
- 4 svar
- 695 visningar
-
-
Har förstått att tillsatser inte är nödvändiga för ett nanokar och undrar nu var gränsen för "nano" går...och vilka tillsatser jag bör/måste tillsätta i mitt RSM 130? Eller räcker det med regelbundna vattenbyten?
-
- 1 svar
- 695 visningar
-
-
Bruna partiklar i vattnet som lägger sig på den vita sanden som ettt täcke..o flyter upp till ytan vad kan det vara? Tacksam för hjälp. Har ett RSM250
-
- 1 svar
- 694 visningar
-
-
Hej, Jag behöver lite råd. Jag har beställt en matningsstation och en foderautomat, min tanke var att med hjälp av dessa kunna sköta basmatningen under dagen och kunna ge övriga mat när jag är hemma. Frågan är var jag ska placera stationen? Jag har två cirkulationspumpar placerade så långt bak på sidorutorna som möjligt (en på varje sida) ca mitt mellan topp och botten. Pumparna är vinklade snett framåt frontglaset och jag kör dem i tidvattenläge med kontroller. Det innebär att ena pumpen går i 6 timmar sedan växlar det så att den andra pumpen går i 6 timmar. När pumparna går så växlar de slumpmässigt mellan 30% och 100% flöde. När belysningen går in i nattläge …
-
- 2 svar
- 694 visningar
-
-
Min Filfisk tog för 1 månad sen och nu börjar de härliga glasroserna komma tillbaka. Är tveksam att skaffa en ny då man läst att de kan ge sig på vissa koraller. Så nu funderar jag på att bekämpa det själv. Jag har sprutor hemma (inga kanyler) skulle man kunna koka vatten i dessa och spruta på glasrosen? Eller måste man ha kanyl också?
-
- 1 svar
- 694 visningar
-
-
Är lite nyfiken på detta. Använder idag Energy A och B, är väldigt nöjd med det. Men hur är Reef Colors? Värt pengarna?
-
- 1 svar
- 694 visningar
-