Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by jizeta,

Har en mjukis (typ sinularia) som något äter på. Såg först hur ena grenen dragit ihop sig. Intill hade någonting byggt ett "rör" av något som verkar var en tunn hinna klädd med sand och dyligt. Röret hade mynningen precis vid grenen. Dagen efter var hela grenen på korallen borta och röret försvann ett par dagar senare. Nu upptäckte jag att ytterligare en gren är helt uppäten och samma sorts rör har uppstått där den grenen var. Tog en pinceyy och tog bort röret i hopp om att förövaren skulle finnas kvar, men konstaterade att röret ledde till ett hål i LS:en. Stoppade in en tandpetare för att se djupet och hålet är en gång som leder ut på baksidan av LS:en... Någon som vet …

• 0 svar
    • 497 visningar
  2. Started by Randomkille,

Tjenare allesammans Det är så att jag har funderingar på att starta upp mitt första saltkar(jag har bara haft söt) och jag är lite osäker/fundersam på vad jag behöver för utrustning för att starta upp mitt kar, planerar att karet max ska ligga på 500 liter. Det jag vill ha i karet är såklart många fina fiskar i det, stenkoraller och mjukkoraller. Det jag vet är att belysningen är viktig och cirkulationen men sen det övriga som skummare, kalkreaktor, osmolator, sump osv fattar jag mig inte riktigt på än. Är allt detta ett måste eller gör det bara jobbet enklare? Vilken funktion har det? Skriv gärna många tips och förklaringar Tack på förhand!

• 2 svar
    • 496 visningar
  3. Started by krukan,

Hej! Hade tänkt sätta på en T-koppling från 32mm returlinan till en reaktor, men är lite osäker på exakt hur jag ska koppla detta. Behöver jag köra ett flertal förminskningar från 32->25->20->16 till slanganslutning, jag skulle även vilja styra flödet med hjälp av en kran. Gissar på att slangstorleken till reaktorn ska vara ca 12-16mm ? Någon som har ett liknande system och har en bra lösning ? mvh Christian

• 0 svar
    • 494 visningar
  4. Started by Nelli,

Hej, undrar om eremiter kan störa anemoner och eventuellt tvinga flyta på sig? min satt på samma sten under flera månader men flyttat till glaset häromdan och håller på med att röra på sig efteråt... varken ljuset eller strömmen ändrades speciellt mycket, däremot såg jag en eremit klättra på stenen där anemonen satt... Har någon erfarenhet om sådan grannskap? fungerar det eller bör jag avlägsna eremiter för anemonens skull? Tack på förhand! MVH Nelli

5. Started by Hella42,

• 2 svar
    • 492 visningar
  6. Started by Peter Lindgren,

Upptäckte detta någon vecka efter inköp. Har försök studera detta och ser att det är något levande eftersom det rör sig ibland. Nu har det blivit något slemmig ovanför. Är detta någonslags parasit?

7. Started by Saltolle,

Bör jag vara orolig över detta? Nystartat red sea nano 75L. Vecka 3 nu.

• Gilla
    • 2 svar
    • 491 visningar
  8. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 489 visningar
  9. Started by tizi,

Har ett 440 literskar med sump. Har levande sand och undrar hur mycket och av vilka sorter av bottendjur man bör ha för att inte riskera tråkiga gaser i sanden? Har just nu 4 sandsjöstärnor.

• Gilla
    • 1 svar
    • 488 visningar
  10. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 486 visningar
  11. Started by jingfee,

Hej, Vi funderar över vad som blir den bästa osmosanläggningen i vår lilla lägenhet. Vi har en diskmaskin kopplad till kallvattnet i köket och tvättmaskin delas i en gemensam tvättstuga. Vi skulle föredra att ha något system som inte är permanent. Vi har kikat på denna (https://www.tunze.com/AE/en/catalogue/katalog-ii.html?user_tunzeprod_pi1%5Bpredid%5D=-infoxunter057) från Tunze och undrar om någon har erfarenheter att dela med sig om den eller liknande system? Tack på förhand, Sebastian

• 1 svar
    • 485 visningar
  12. Hej. Har ett Red Sea Reed på 250l och tänkte att kanske i framtiden skaffa ett UV-filter till detta. Vilken typ skulle ni rekommendera? (Helst ett som inte kostar skjortan) Skulle denna på 11W passa? https://fyndiq.se/produkt/220-240v-11w-uv-latt-vattensterilisator-ultraviolett-desinfektionslampa-for-akvarietammen-perfet-a3c801c8b46d4aa6/?gad_source=1&gbraid=0AAAAADtyq8ckGDVtgao9WxjYvNRoAgkXF&gclid=Cj0KCQjwt8zABhDKARIsAHXuD7bBDvPlQGl1Lr543SJKv5sb5IEhiiaGuAPwZXal0eUmx1Wg_q2d3CoaAtcNEALw_wcB

• 3 svar
    • 484 visningar
  13. Started by SaltisLinda123,

Någon som vet om denna sjöstjärna äter sps och eventuellt Lps? Läste lite om den på Google då står det att den äter mjukkoraller iallafall

• 1 svar
    • 484 visningar
  14. Started by zacharias,

hej på er alla ... nu e det så att jakten på kunskap har lett mig till att starta ett salt vattens akvarie på 100 liter... jag har inga tester än så jag vet inte hur det ligger till med alla minneraler och så men jag tänkte fixa det i veckan om sos pengarna trillar in.. det som jag har i det änn så länge är en hink men begangnad levande sand 900g levande sten+ några små bitar sten.. några sjöstjärnor både vita små och blågrå saker som e jätte små och en liten rörmask på några mm .. tänkte försöka lägga upp bilder på akvariet.. för jag har några stenbitar som ändrat från vitt til gråblå färg

• 0 svar
    • 483 visningar
  15. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 483 visningar
  16. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 482 visningar
  17. Started by Danshi7808,

Hej skall köpa en pump då mitt flöde hemma är något svagt. Något ni kan rekommendera likt en diafragma pump eller dylikt med kopplingar ? Tänker runt 100PSI +

18. Started by Lantz,

Hej på er, Var ju på väg att starta upp ett 720, men det blir tyvärr för stort för mitt rum som jag ska ha det i. Hade mer än gärna provat, men har gett upp tanken... 😞 Nu har jag hittat ett 420 liters istället med avrinning, sump, skummare osv. Det jag undrar över lite är returen från sumpen, som man valt att borra i botten i motsatt sida fast i mitten. Det fungerar ju, men ser ju lite ut som man har ett periskop i akvariumet. Bifogar bild så ni kan se. Ska man låta det vara så, eller ska man försöka dölja röret eller vad tänker ni som kan detta?

• 0 svar
    • 481 visningar
  19. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 480 visningar
  20. Started by niklas_r,

Hej, Funderar på att ta bort mittstaget på mitt deltec akvarium. Staget är ca 12cm brett och blockerar ett av ledklustren i belysningen. Akvariet är byggt i 7mm glas och vattendelen är 100*45*46 cm. Skulle det fungera om jag byter mittstaget mot två glaslister på 90cm som jag sätter mot fram och bakrutan? Någon som gjort något liknande på ett Deltec micromarine? /Niklas

• 0 svar
    • 478 visningar
  21. Started by Catchio,

Ok, två riktiga nybörjarfrågor: 1. Vilken typ av termometer använder ni till karet och när ni blandar salt inför vattenbyte? Vanlig akvarietermometer, elektronisk från Clas Ohlsson eller något annat? 2. Många tycks ha koraller rätt högt upp i karet. Om ni gör ett större vattenbyte, hur gör man med korallerna? Flyttar ner dom eller tål de att vara i luften en stund?

• 1 svar
    • 475 visningar
  22. Started by myAqua,

Hej. Undrar om jag skulle kunna ha en mandarin med några eremiter i ett 60l kar?

• 1 svar
    • 475 visningar
  23. Started by S.Svensson,

Någon som vet vad det är för vita spröt? Bara denna snäcka som har Är det mask?

• 0 svar
    • 474 visningar
  24. Started by Leoparden,

Har sedan igår fått mycket gröna alger på glaset som ser ut och beter sig precis som damm. Räcker med att dra löst över med ett finger eller borste så löser der upp sig. Någon idé om vilken typ av alger det kan röra dig om och vad man gör åt det?

• 1 svar
    • 474 visningar
  25. Started by magnus1982,

för övrigt en fråga till när jag ändå är igång. jag kör testerna en gång i veckan nitrat nitrit osv. med märket expert line aqua test. kanske inte så relevant men jag har så jäkla svårt att avläsa dem. ser på ett ungefär men är inte hundra, självklart ser man skillnad på blå och grön hehe. men just nitrit som är så viktig är så svårt och det ska juh helst vara 0. därav är jag lite orolig. råd?

• 0 svar
    • 473 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.