Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by adam92,

Hej! Jag undrar om nån vet om jag kan använda sushi sjögräs till att mata mina krabbor med? Eller måste jag köpa sjögräs från en zoo butik? Med vänlig hälsning, Adam 😁

2. Started by Hella42,

Har hört att sump är superbra och ha . Men tja.dum eller inte .. köper en sump till mitt juvel och vet inte bättre än att jag måste ha borrat kar . Det har jag ju såklart inte.. Tänkte köpa en överrinningsbox. Erfarenheter?

• 1 svar
    • 395 visningar
  3. Started by S.Svensson,

Någon som vet vad det är för vita spröt? Bara denna snäcka som har Är det mask?

• 0 svar
    • 395 visningar
  4. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 395 visningar
  5. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 390 visningar
  6. Started by Kimozabe,

Tänkte dra igång en reaktor med aktivt kol. Den jag kan få tag på ”enkelt” är Vitalis (bituminous). Hur vet jag om den är långsamtverkande eller snabbverkande? Vill ha något som kan ligga i en månad. Rätt besviken på Vitalis då jag ställt frågan 2 gånger till dom om det är akutkol eller något jag kan ha i en månad utan något som helst tecken på att dom lever Taggar dig @stigigemla då jag vet att du medverkat i kolfrågor förr Ps. Du får gärna påminna mig vilken dosering man skall sikta på eller jag ska köra på Vitals 1-2g/liter? Mvh Kim

7. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 390 visningar
  8. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 389 visningar
  9. Started by Danshi7808,

Hej skall köpa en pump då mitt flöde hemma är något svagt. Något ni kan rekommendera likt en diafragma pump eller dylikt med kopplingar ? Tänker runt 100PSI +

10. Started by OlleModéerGlatz,

Jag läser på till ett saltvattensakvarium. Jag skulle vilja veta om det olika värdena kh och ph vet jag vad det står för men skulle vilja få veta mer om dem och andra värden

11. Started by taspan78,

Är det normalt när man doserar buffer i liquid form för att höja alkalinity att det ser ut som bubblor när det rinner in i vattnet? > 10 minuter mellan Ca och Carbonate dock Amy idéer ?? Skickat från min iPad med Tapatalk

• 0 svar
    • 388 visningar
  12. Started by Svenotonic,

Hej alla! Undrar om det finns något rekommenderat maxdjup för ett kar... Har ett hörn i huset där jag tänk placera systemet jag skissar på, men det är tyvärr bara 100 x 45 cm, så för att få lite mer volym funderar jag på om man kan låta tanken vara djupare an vanligt. Fattar att det blir bökigare att fixa grejer på botten (har långa armar iofs... 😉 ) men kanske är annat som är problematiskt? Gissar att ljuset inte når lika kraftfullt ner till botten på ett djupare kar till exempel Tacksam för era kloka tankar om djupa tankar! 🙂 /Sven

13. Started by Leoparden,

Lite fundersam över mitt kh värde som ligger på 11.8.. pH ligger på precis 8.0. Kör red seas reef mature kit och har inte behövt använda kh korraline någon gång. Hur får man ner kh-värdet?

• 4 svar
    • 383 visningar
  14. Started by BrauAG,

Hur lång tid tar det innan det mjölka vattnet blir klart?

• 1 svar
    • 383 visningar
  15. Started by niklas_r,

Hej, Funderar på att ta bort mittstaget på mitt deltec akvarium. Staget är ca 12cm brett och blockerar ett av ledklustren i belysningen. Akvariet är byggt i 7mm glas och vattendelen är 100*45*46 cm. Skulle det fungera om jag byter mittstaget mot två glaslister på 90cm som jag sätter mot fram och bakrutan? Någon som gjort något liknande på ett Deltec micromarine? /Niklas

• 0 svar
    • 382 visningar
  16. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 382 visningar
  17. Started by Hella42,

• 2 svar
    • 381 visningar
  18. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 380 visningar
  19. Started by Ponnapontus,

Nu är det dags för mig att försöka mig på ett par nybörjarkoraller. Och jag undrar följande! kan jag handskas med Xenia och Discosoma med händerna eller ska man använda någon skydd? jag har inte läst någonstans att de är giftiga. Och så undrar jag om man ska doppa mjukkorallerna i sötvatten innan de ska ner i saltakvariumet? tacksam för svar//Pontus

20. Started by Fisherman`s Friend,

Hej vet att det är fel kategori men jag söker någon som vill komma och hjälpa mig med att installera uv ljus och en ClariSea jag betalar bra timpenning men har tummen mitt i handen och vill gärna ha hjälp med detta. Finns det någon i stockholmsområdet som är intresserad sms på 0703030311

21. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 376 visningar
  22. Hej, Jag satte i begagnat LS i måndags. Var lite orolig att jag skulle ha problem med värdena eftersom den stått i saltvatten från gamla karet utan cirkulation i en vecka..., men jag tror att jag klarat mig. Inget luktade illa och nu har den varit i akvariet ett tag. Jag mätte idag för första gången och fick de här värdena: temp. 27,1 salinitet 1,022 dKH 7 pH 8,0 NH4 0,05 NO2 0,05 NO3 0 PO4 0 Bedömer de här värdena som bra. Har jag fel i det? Är nitrit högt? Kan det vara så här efter bara 5 dagar? Är orsaken till detta att stenen är begagnad? Jag hade i NitriBiotic bacteria & Happy Life Ev…

23. Started by myAqua,

Hej. Undrar om jag skulle kunna ha en mandarin med några eremiter i ett 60l kar?

• 1 svar
    • 374 visningar
  24. Started by Leoparden,

Era erfarenheter om att ha en bicolor dvärgkejsare ihop med en gul kirurg? Där dvärgkejsaren introducerats först i karet.

• 1 svar
    • 373 visningar
  25. Started by Seniorreefer,

Hej med jer alle, her fra Danmark. 🇩🇰 Jeg er i min nød blevet nødt til at skrive her, da jeg må erkende vores hobby er noget lille, i vores lille land. Vi har dog et forum, som mange andre, men meget stille. Thomas Salt, tror jeg snart er den mest aktive derinde Årsagen er jeg skriver her, er jeg mangler nogle dele. I skal være velkommen til at skrive til mig og har en public tråd her Senior Reefer (@senior_reefer) • Instagram photos and videos / Seniorreefer’s Reef - 2025 - Saltvandsforum.dk Derudover vil jeg høre om der evt er en intropris på den nye Focustronic Mastertronic . Skal bruges i mit nye setup🙂 Mvh Carsten / Seniorreefer

• Gilla
    • 5 svar
    • 372 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.