Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 336 ämnen i detta forum
-
Hej, För ett litet tag sedan fick en av mina mjukisar lite alger på sig vilket ledde till att min eremit gick lite hårt åt den. Sedan dess har jag försökt hålla eremiten på botten genom att ge den lite algtabletter och se till så den är nöjd och idag såg jag att min mjukis sakta har börjat expandera igen och "huden" med algerna på ser ut att sitta löst på många ställen. Frågan är nu om jag skall hjälpa den ömsa genom att blåsa lite på den med pumpen eller om jag bara skall låta den vara?
-
- 0 svar
- 428 visningar
-
-
Hej, Vi funderar över vad som blir den bästa osmosanläggningen i vår lilla lägenhet. Vi har en diskmaskin kopplad till kallvattnet i köket och tvättmaskin delas i en gemensam tvättstuga. Vi skulle föredra att ha något system som inte är permanent. Vi har kikat på denna (https://www.tunze.com/AE/en/catalogue/katalog-ii.html?user_tunzeprod_pi1%5Bpredid%5D=-infoxunter057) från Tunze och undrar om någon har erfarenheter att dela med sig om den eller liknande system? Tack på förhand, Sebastian
-
- 1 svar
- 428 visningar
-
-
Hejsan..... Vad är skillnaden mellan Hanna checker phosphate 744 el 713? Vilken rekommenderar ni till 400Ltr Red Sea med fisk o några LPS?
-
- 1 svar
- 428 visningar
- 1 följare
-
-
Tänkte dra igång en reaktor med aktivt kol. Den jag kan få tag på ”enkelt” är Vitalis (bituminous). Hur vet jag om den är långsamtverkande eller snabbverkande? Vill ha något som kan ligga i en månad. Rätt besviken på Vitalis då jag ställt frågan 2 gånger till dom om det är akutkol eller något jag kan ha i en månad utan något som helst tecken på att dom lever Taggar dig @stigigemla då jag vet att du medverkat i kolfrågor förr Ps. Du får gärna påminna mig vilken dosering man skall sikta på eller jag ska köra på Vitals 1-2g/liter? Mvh Kim
-
Hej, karet är ca 2mån nu och det börjar dyka upp saker man själv kanske inte medverkat till 😆 jag har lite kalkmaskar på stenen som jag förstått är bra.. dessa har röda spröt som kommer ut. Markerade med grön ring i bild. sen finns gamla rester av sådana vermetider(?) som är som taggar. De verkar dock döda för jag ser inga slemmiga nät eller strängar från dem. Markerade med blå ring.. men jag kan inte minnas att jag sett de vita sakerna i de röda ringarna innan. Känns som de tillkommit. Vad kan detta vara? bra eller dåliga? 😆
-
-
- 1 svar
- 427 visningar
-
-
Hej på er, Var ju på väg att starta upp ett 720, men det blir tyvärr för stort för mitt rum som jag ska ha det i. Hade mer än gärna provat, men har gett upp tanken... 😞 Nu har jag hittat ett 420 liters istället med avrinning, sump, skummare osv. Det jag undrar över lite är returen från sumpen, som man valt att borra i botten i motsatt sida fast i mitten. Det fungerar ju, men ser ju lite ut som man har ett periskop i akvariumet. Bifogar bild så ni kan se. Ska man låta det vara så, eller ska man försöka dölja röret eller vad tänker ni som kan detta?
-
- 0 svar
- 427 visningar
-
-
-
-
Har sedan igår fått mycket gröna alger på glaset som ser ut och beter sig precis som damm. Räcker med att dra löst över med ett finger eller borste så löser der upp sig. Någon idé om vilken typ av alger det kan röra dig om och vad man gör åt det?
-
- 1 svar
- 424 visningar
-
-
-
Jag läser på till ett saltvattensakvarium. Jag skulle vilja veta om det olika värdena kh och ph vet jag vad det står för men skulle vilja få veta mer om dem och andra värden
-
-
- 1 svar
- 423 visningar
-
-
-
-
Hej jag heter Daniel och är helt nybliven saltvattensägare och forummedlem. Jag har ett Percula 90 och önskar hjälp med hur man fraggar enklas för att sprida mjukkoraller. Önskar även kontakt med andra medlemmar i norrköpingstrakten.
-
Har en del mjukkoraller som sprider sig och dom hamnar inte alltid där man vill ha dom. Kan man flytta på dom, dvs ta loss dom från stenen? Dom som sprider sig är Xenia, Discosoma och Montipora. Mvh UB
-
- 0 svar
- 421 visningar
-
-
Hej. Är det viktigt att även ha en doppvärmare i sumpen? Jag har ett Red Sea Reef 250 där jag endast har en doppvärmare - på 25 grader - monterad bredvid utloppsrören. Har läst att många brukar "gömma" värmaren där. Duger det eller är det bra att ha en i sumpen för att få en jämn värme?
-
-
- 3 svar
- 421 visningar
-
-
-
Hej skall köpa en pump då mitt flöde hemma är något svagt. Något ni kan rekommendera likt en diafragma pump eller dylikt med kopplingar ? Tänker runt 100PSI +
-
- 0 svar
- 420 visningar
- 1 följare
-
-
Någon som vet vad det är för vita spröt? Bara denna snäcka som har Är det mask?
-
- 0 svar
- 419 visningar
-
-
Min cladiella drar ihop sig och sen vecklar den ut sig och drar ihop sig om vart annat, den är kanske ihopdragen 15% av tiden jag höjde kh för 5 dagar sen från 7 till 8 kan det vara orsaken? Annars är mina värden inom ramarna. salt 1,025 kh 8 nitrit 0 nitrat 0 magnesium 1450 Fosfat 0 Amonium 0 ph 8,2
-
- 0 svar
- 418 visningar
-
-
Hej! Har ett litet problem. Har en putsarräka som klättrat ner vid överrinningen ner till sumpen, där det är ett avskilt utrymme med röret som leder ner till sumpen. Har försökt locka upp den med mat samt försökt fånga den med håv men det för trångt utrymme för att lyckas få tag i den. Problemet är också att den är så snabb och rädd, så fort man stoppar ner håven så gömmer den sig mellan röret och glaset där det endast är någon centimeter brett. Har ett galler över överrinningen men den har på något sätt lyckats ta sig ned dit ändå. 😅 Är det någon som varit med om liknande eller som har någon idé på hur jag ska lyckas få upp den? Hade en fisk som ocks…
-
-
- 3 svar
- 418 visningar
-
-
-
Nu är det dags för mig att försöka mig på ett par nybörjarkoraller. Och jag undrar följande! kan jag handskas med Xenia och Discosoma med händerna eller ska man använda någon skydd? jag har inte läst någonstans att de är giftiga. Och så undrar jag om man ska doppa mjukkorallerna i sötvatten innan de ska ner i saltakvariumet? tacksam för svar//Pontus
-
- 0 svar
- 413 visningar
-
-
Hej vet att det är fel kategori men jag söker någon som vill komma och hjälpa mig med att installera uv ljus och en ClariSea jag betalar bra timpenning men har tummen mitt i handen och vill gärna ha hjälp med detta. Finns det någon i stockholmsområdet som är intresserad sms på 0703030311
-
- 0 svar
- 412 visningar
-
-
-
- 2 svar
- 412 visningar
-