Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 335 ämnen i detta forum
-
Hej, Vi funderar över vad som blir den bästa osmosanläggningen i vår lilla lägenhet. Vi har en diskmaskin kopplad till kallvattnet i köket och tvättmaskin delas i en gemensam tvättstuga. Vi skulle föredra att ha något system som inte är permanent. Vi har kikat på denna (https://www.tunze.com/AE/en/catalogue/katalog-ii.html?user_tunzeprod_pi1%5Bpredid%5D=-infoxunter057) från Tunze och undrar om någon har erfarenheter att dela med sig om den eller liknande system? Tack på förhand, Sebastian
-
- 1 svar
- 412 visningar
-
-
Min cladiella drar ihop sig och sen vecklar den ut sig och drar ihop sig om vart annat, den är kanske ihopdragen 15% av tiden jag höjde kh för 5 dagar sen från 7 till 8 kan det vara orsaken? Annars är mina värden inom ramarna. salt 1,025 kh 8 nitrit 0 nitrat 0 magnesium 1450 Fosfat 0 Amonium 0 ph 8,2
-
- 0 svar
- 412 visningar
-
-
Hej på er, Var ju på väg att starta upp ett 720, men det blir tyvärr för stort för mitt rum som jag ska ha det i. Hade mer än gärna provat, men har gett upp tanken... 😞 Nu har jag hittat ett 420 liters istället med avrinning, sump, skummare osv. Det jag undrar över lite är returen från sumpen, som man valt att borra i botten i motsatt sida fast i mitten. Det fungerar ju, men ser ju lite ut som man har ett periskop i akvariumet. Bifogar bild så ni kan se. Ska man låta det vara så, eller ska man försöka dölja röret eller vad tänker ni som kan detta?
-
- 0 svar
- 411 visningar
-
-
-
Jag har funderingar på att starta en litet tillhåll för copepods i mitt akvarium. Jag har sett att man kan ta en yngelkasse som man lägger lite sten och makroalger i och där kan förhoppningsvis poddarna trivas. Efterhand så smiter de ut lite succesivt i springorna och man får mera poddar i karet, ett drömscenario. Frågan är, behöver jag tänka annorlunda eller har jag missat något väsentligt? Krävs det något mer för att de ska kunna föröka sig, någon typ av foder, vilket i så fall? Anledningen till detta är att jag har mandariner (som äter frysfoderocmen jag vill ju kunna skapa så bra förutsättningar som möjligt. Tacksam för lite råd och…
-
- 3 svar
- 409 visningar
-
-
Hej Behöver lite smakråd. Har förlorat en hel del koraller och innan fler inköp så kanske man skulle passa på att göra något med scapen. Har ni några tips och idéer. ? Just nu har jag 2 stora "Plattor" och en lite högre sten konstruktion. Funderar på om man ska få in något mer på höjden med små platåer. Kanske flytta stenen till höger mer åt mitten och ha något vid överrinningsboxen till höger Bifogar bilder. Den smutsiga rutan bjuder jag på.
-
- 2 svar
- 407 visningar
- 1 följare
-
-
Har en del mjukkoraller som sprider sig och dom hamnar inte alltid där man vill ha dom. Kan man flytta på dom, dvs ta loss dom från stenen? Dom som sprider sig är Xenia, Discosoma och Montipora. Mvh UB
-
- 0 svar
- 406 visningar
-
-
Någon som vet vad det är för vita spröt? Bara denna snäcka som har Är det mask?
-
- 0 svar
- 406 visningar
-
-
-
Tänkte dra igång en reaktor med aktivt kol. Den jag kan få tag på ”enkelt” är Vitalis (bituminous). Hur vet jag om den är långsamtverkande eller snabbverkande? Vill ha något som kan ligga i en månad. Rätt besviken på Vitalis då jag ställt frågan 2 gånger till dom om det är akutkol eller något jag kan ha i en månad utan något som helst tecken på att dom lever Taggar dig @stigigemla då jag vet att du medverkat i kolfrågor förr Ps. Du får gärna påminna mig vilken dosering man skall sikta på eller jag ska köra på Vitals 1-2g/liter? Mvh Kim
-
Hej skall köpa en pump då mitt flöde hemma är något svagt. Något ni kan rekommendera likt en diafragma pump eller dylikt med kopplingar ? Tänker runt 100PSI +
-
- 0 svar
- 405 visningar
- 1 följare
-
-
Jag läser på till ett saltvattensakvarium. Jag skulle vilja veta om det olika värdena kh och ph vet jag vad det står för men skulle vilja få veta mer om dem och andra värden
-
-
- 1 svar
- 405 visningar
-
-
-
Hej alla kloka, dags för ännu en dum fråga. Jag upplever att det i mitt akvarie är mycket partiklar. Detta syns tydligt vid blått ljus. Det är små vita partiklar, mindre än en millimeter. Anar att det antingen är små luftbubblor från skummaren, dåligt utspätt salt eller calcium-tillsats. Har för några månader sedan haft prick på en av mina fiskar. Sedan dess har jag skaffat UVC och har sedan dess inte upplevt några som helst symptom eller problem med fiskarna. Vad jag förstår går pricken upp från substratet i perioder om tre veckor och borde väll inte åka runt i vattnet som jag upplever att dessa prickar gjort i veckor? Några klokheter?
-
- 4 svar
- 403 visningar
-
-
-
Är det normalt när man doserar buffer i liquid form för att höja alkalinity att det ser ut som bubblor när det rinner in i vattnet? > 10 minuter mellan Ca och Carbonate dock Amy idéer ?? Skickat från min iPad med Tapatalk
-
- 0 svar
- 399 visningar
-
-
-
Hej, Någon klok som kan gissa om detta är Marin HLLE som min palettkirurg fått? Vill minnas att hon alltid haft dessa märken vid ögonen sedan jag fick henne. Matar med pellets och sjögräs. Tyvärr de bästa bilderna jag lyckades få till...
-
- 2 svar
- 399 visningar
-
-
-
-
- 2 svar
- 397 visningar
-
-
-
Nu är det dags för mig att försöka mig på ett par nybörjarkoraller. Och jag undrar följande! kan jag handskas med Xenia och Discosoma med händerna eller ska man använda någon skydd? jag har inte läst någonstans att de är giftiga. Och så undrar jag om man ska doppa mjukkorallerna i sötvatten innan de ska ner i saltakvariumet? tacksam för svar//Pontus
-
- 0 svar
- 396 visningar
-
-
-
Hej vet att det är fel kategori men jag söker någon som vill komma och hjälpa mig med att installera uv ljus och en ClariSea jag betalar bra timpenning men har tummen mitt i handen och vill gärna ha hjälp med detta. Finns det någon i stockholmsområdet som är intresserad sms på 0703030311
-
- 0 svar
- 393 visningar
-
-
Hej, Funderar på att ta bort mittstaget på mitt deltec akvarium. Staget är ca 12cm brett och blockerar ett av ledklustren i belysningen. Akvariet är byggt i 7mm glas och vattendelen är 100*45*46 cm. Skulle det fungera om jag byter mittstaget mot två glaslister på 90cm som jag sätter mot fram och bakrutan? Någon som gjort något liknande på ett Deltec micromarine? /Niklas
-
- 0 svar
- 391 visningar
-