Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Har ni för tips nu när det börjar närma sig att köpa lite koraller om några veckor. Tips och bilder skulle uppskattas, kanske också några bra sidor man kan läsa och titta på?

• Gilla
    • 1 svar
    • 473 visningar
  2. Started by piffis,

Hej, såg dessa på min gyre.. någon som har en aning om vad det kan vara? och ska man se till att avlägsna dem?

• 4 svar
    • 472 visningar
  3. Started by Aquaguy,

finns det någon liten räka som jag skulle kunna ha i ett 6liters?

• 0 svar
    • 472 visningar
  4. Started by Galdrin,

Hej, För ett litet tag sedan fick en av mina mjukisar lite alger på sig vilket ledde till att min eremit gick lite hårt åt den. Sedan dess har jag försökt hålla eremiten på botten genom att ge den lite algtabletter och se till så den är nöjd och idag såg jag att min mjukis sakta har börjat expandera igen och "huden" med algerna på ser ut att sitta löst på många ställen. Frågan är nu om jag skall hjälpa den ömsa genom att blåsa lite på den med pumpen eller om jag bara skall låta den vara?

• 0 svar
    • 471 visningar
  5. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 471 visningar
  6. Started by ubjs,

Har en del mjukkoraller som sprider sig och dom hamnar inte alltid där man vill ha dom. Kan man flytta på dom, dvs ta loss dom från stenen? Dom som sprider sig är Xenia, Discosoma och Montipora. Mvh UB

• 0 svar
    • 470 visningar
  7. Started by campokatt,

Hallå. Funderar lite på vad folk menar med "stabila vattenvärden". Alla säjer jämt att man kan få problem innan akvariet stabiliserat sig, byt vatten första gången när vattenvärdena blivit stabila osv. Vad är det som ska bli stabilt igentligen?? Så här i början. Nitriten har försvunnit o ph o temp ligger på en bra nivå. Är det stabilt då? Ca,KH och Mg är ju värden som förbrukas o går lite upp o ner beroende på hur man doserar detta så dessa kan man ju knappast vänta in för att dom ska bli stabila.... Klart att man bör vänta med vattenbyten tills filter kommit igång om man nu kör med biobollar eller liknande i akvariet. Det har dom ju gjort när nitriten försvunnit o nitrat…

• 0 svar
    • 469 visningar
  8. Started by AndreaR,

Hejsan, köpte Hanna Checker Nitrate HR HI 782 o passande reagens. När jag tittade på flera videos hur man gör, så bli deras inte rött som min när jag blanda in pulvret. Varför bli det så?

• 1 svar
    • 468 visningar
  9. Started by taspan78,

Är det normalt när man doserar buffer i liquid form för att höja alkalinity att det ser ut som bubblor när det rinner in i vattnet? > 10 minuter mellan Ca och Carbonate dock Amy idéer ?? Skickat från min iPad med Tapatalk

• 0 svar
    • 467 visningar
  10. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 465 visningar
  11. Tjenare Allihop! Håller på planera för min första tank som kommer bli en shallow reef tank med måtten 70cm x 70cm x 30cm. Centralt i detta kommer de finnas ett överflödesrör (Se bifogad bild) som kommer sticka upp ur vattnet en aning. Jag kommer fabricera röret själv och polera de och få en snygg form som sticker upp ur vattnet och därav frågan om ett rev mår okej av att man har typ ett aluminiumrör eller rostfritt stål eller liknande? Tacksam för svar! Vänligen, William

• 1 svar
    • 465 visningar
  12. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 464 visningar
  13. Started by Daggen70@gmail.com,

Hej jag heter Daniel och är helt nybliven saltvattensägare och forummedlem. Jag har ett Percula 90 och önskar hjälp med hur man fraggar enklas för att sprida mjukkoraller. Önskar även kontakt med andra medlemmar i norrköpingstrakten.

• 1 svar
    • 462 visningar
  14. Started by BrauAG,

Hur lång tid tar det innan det mjölka vattnet blir klart?

• 1 svar
    • 459 visningar
  15. Started by Fredrik V,

Hej alla kloka, Jag har haft två putsarräkor Lysmata amboinensis. Båda har försvunnit och jag misstänker att något ätit upp dem. Jag har följande fiskar i akvariet. Goby, Gobiodon histrio Goby, Valenciennea sexguttata Goby, Amblyeleotris guttata Wrasse, Halichoeres chrysus Blenny, Ecsenius bicolour (Skäligen misstänkt) Blenny, Salarias ramosus Kirurg, Ctenochaetus tominiensis Kirurg, Paracanthurus hepatus Clown, Amphiprion percula Kaninfisk, Siganus vulpinus Någon som vet om någon av ovan kan ge sig på räkor?

• 8 svar
    • 459 visningar
  16. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 458 visningar
  17. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 457 visningar
  18. Started by AndreaR,

Hej, vilka värde är bäst för Zoas?

• 2 svar
    • 455 visningar
  19. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 453 visningar
  20. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 452 visningar
  21. Started by Henrik dahlström,

Hej allihopa Är det någon idé att lägga i copepods i refugiet när skummare kommer efteråt och även en grov skumm filter innan returen eller tar dom sig förbi ändå??

22. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 450 visningar
  23. Started by Leoparden,

Era erfarenheter om att ha en bicolor dvärgkejsare ihop med en gul kirurg? Där dvärgkejsaren introducerats först i karet.

• 1 svar
    • 450 visningar
  24. Hej! Känner mig osäker på vad jag vågar anförtro ett akvarium i den här storleken. Vill helst inte ha en standard möbel, utan något som passar in i ett vardagsrum, kan ha utrustning på annan plats, men vill gärna att akvariet själv står hyfsat snyggt på en möbel som inte får vara för hög. Varit lite inne på diverse Tv bänkar eftersom de har en hyfsad snygg finish och även Ikea möbler, men svårt vad jag kommer undan med. Antar att dessa 81 liter i optiwhite kommer väga kring 130 kilo på sin höjd fördelat på en yta av 90x30 cm. Någon som har råd eller borde jag bara gå till en finsnickare och be honom hjälpa mig att få till säg en 90-100 cm lång möbel, med 35-40 cm djup och…

• 1 svar
    • 449 visningar
  25. Started by redrobjem,

Min cladiella drar ihop sig och sen vecklar den ut sig och drar ihop sig om vart annat, den är kanske ihopdragen 15% av tiden jag höjde kh för 5 dagar sen från 7 till 8 kan det vara orsaken? Annars är mina värden inom ramarna. salt 1,025 kh 8 nitrit 0 nitrat 0 magnesium 1450 Fosfat 0 Amonium 0 ph 8,2

• 0 svar
    • 447 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.