Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 391 visningar
  2. Started by Wacklin,

Hej! Jag har ett tidigare akvarium som jag planerar att bygga om till en sump enligt bifogad ritning. Jag skulle gärna vilja ha lite feedback – är det något jag missar eller något som kan förbättras i designen? Dessutom undrar jag om det finns någon i Stockholms- eller Mälardalsområdet som skulle kunna tänka sig att hjälpa mig att bygga sumpen mot ersättning? Tack på förhand! Skickat från min iPad med Tapatalk

3. Started by piffis,

Hej, karet är ca 2mån nu och det börjar dyka upp saker man själv kanske inte medverkat till 😆 jag har lite kalkmaskar på stenen som jag förstått är bra.. dessa har röda spröt som kommer ut. Markerade med grön ring i bild. sen finns gamla rester av sådana vermetider(?) som är som taggar. De verkar dock döda för jag ser inga slemmiga nät eller strängar från dem. Markerade med blå ring.. men jag kan inte minnas att jag sett de vita sakerna i de röda ringarna innan. Känns som de tillkommit. Vad kan detta vara? bra eller dåliga? 😆

• Gilla
    • 1 svar
    • 389 visningar
  4. Started by myAqua,

Hej. Undrar om jag skulle kunna ha en mandarin med några eremiter i ett 60l kar?

• 1 svar
    • 389 visningar
  5. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 388 visningar
  6. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 384 visningar
  7. Started by Leoparden,

Era erfarenheter om att ha en bicolor dvärgkejsare ihop med en gul kirurg? Där dvärgkejsaren introducerats först i karet.

• 1 svar
    • 383 visningar
  8. Started by roger.olsen75,

Hej. Jag undrar hur gör jag med levande sten när man ska torrlägga den. Jag ska ta paus med hobbyn ett tag men tänkte spara på stenen. Kan man spara levande sand också? Mvh Roger

• 0 svar
    • 383 visningar
  9. Hej, Jag satte i begagnat LS i måndags. Var lite orolig att jag skulle ha problem med värdena eftersom den stått i saltvatten från gamla karet utan cirkulation i en vecka..., men jag tror att jag klarat mig. Inget luktade illa och nu har den varit i akvariet ett tag. Jag mätte idag för första gången och fick de här värdena: temp. 27,1 salinitet 1,022 dKH 7 pH 8,0 NH4 0,05 NO2 0,05 NO3 0 PO4 0 Bedömer de här värdena som bra. Har jag fel i det? Är nitrit högt? Kan det vara så här efter bara 5 dagar? Är orsaken till detta att stenen är begagnad? Jag hade i NitriBiotic bacteria & Happy Life Ev…

10. Hej! Har ett litet problem. Har en putsarräka som klättrat ner vid överrinningen ner till sumpen, där det är ett avskilt utrymme med röret som leder ner till sumpen. Har försökt locka upp den med mat samt försökt fånga den med håv men det för trångt utrymme för att lyckas få tag i den. Problemet är också att den är så snabb och rädd, så fort man stoppar ner håven så gömmer den sig mellan röret och glaset där det endast är någon centimeter brett. Har ett galler över överrinningen men den har på något sätt lyckats ta sig ned dit ändå. 😅 Är det någon som varit med om liknande eller som har någon idé på hur jag ska lyckas få upp den? Hade en fisk som ocks…

• Gilla
    • 3 svar
    • 380 visningar
  11. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 379 visningar
  12. Started by Oxygar,

Hej har lite problem med att vattnet rinner för sakta igenom sumpen för pumparna så det kommer mycket luftbubblor. Så här är min sump uppbyggd i mollyhotellet Vad tycker ni jag borde ändra på?

• 0 svar
    • 379 visningar
  13. Started by ubjs,

Om jag tappar ur 10 liter vatten ned i ett 30 liters akvarium och lyfter ut stenar som har många glasrosor på sig och bekämpar dom där med spruta och varmt vatten. Tänker att jag kan vrida stenarna så jag kommer åt överallt, blir mycket svårt i akvariet. Jag har inga fastvuxna koraller av något större värde på stenarna i nuläget.

• 1 svar
    • 379 visningar
  14. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 376 visningar
  15. Started by SaltisLinda123,

Någon som vet om denna sjöstjärna äter sps och eventuellt Lps? Läste lite om den på Google då står det att den äter mjukkoraller iallafall

• 1 svar
    • 375 visningar
  16. Started by peppe67,

Är det någon som vet vad detta kan vara för krabba? Den hade gett sig på en av mina snäckor när jag hittade den, lyckades få bort snäckan så den sitter på glaset nu men krabban försvann ner i sanden. Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

• 0 svar
    • 373 visningar
  17. Started by Henrik dahlström,

Hej allihopa Är det någon idé att lägga i copepods i refugiet när skummare kommer efteråt och även en grov skumm filter innan returen eller tar dom sig förbi ändå??

18. Har ni för tips nu när det börjar närma sig att köpa lite koraller om några veckor. Tips och bilder skulle uppskattas, kanske också några bra sidor man kan läsa och titta på?

• Gilla
    • 1 svar
    • 373 visningar
  19. Started by Randomkille,

Tjenare allesammans det är så att en av mina euphyllias som jag har haft i 2 veckor snart svullnar upp ibland, nu när jag satt och kollade på allt roligt som händer i akvariet så såg jag att den hade svullnat upp igen... Vad beror detta på?

• Gilla
    • 1 svar
    • 372 visningar
  20. Started by AndreaR,

Hejsan..... Vad är skillnaden mellan Hanna checker phosphate 744 el 713? Vilken rekommenderar ni till 400Ltr Red Sea med fisk o några LPS?

21. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 369 visningar
  22. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 368 visningar
  23. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 367 visningar
  24. Tjenare Allihop! Håller på planera för min första tank som kommer bli en shallow reef tank med måtten 70cm x 70cm x 30cm. Centralt i detta kommer de finnas ett överflödesrör (Se bifogad bild) som kommer sticka upp ur vattnet en aning. Jag kommer fabricera röret själv och polera de och få en snygg form som sticker upp ur vattnet och därav frågan om ett rev mår okej av att man har typ ett aluminiumrör eller rostfritt stål eller liknande? Tacksam för svar! Vänligen, William

• 1 svar
    • 366 visningar
  25. Started by Henrik dahlström,

Hej Undrar vart man kan få tag på en vettig foder lucka som passar till ett Reed sea net cover??

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.