Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
-
Hej har lite problem med att vattnet rinner för sakta igenom sumpen för pumparna så det kommer mycket luftbubblor. Så här är min sump uppbyggd i mollyhotellet Vad tycker ni jag borde ändra på?
-
- 0 svar
- 370 visningar
-
-
Hej alla kloka, dags för ännu en dum fråga. Jag upplever att det i mitt akvarie är mycket partiklar. Detta syns tydligt vid blått ljus. Det är små vita partiklar, mindre än en millimeter. Anar att det antingen är små luftbubblor från skummaren, dåligt utspätt salt eller calcium-tillsats. Har för några månader sedan haft prick på en av mina fiskar. Sedan dess har jag skaffat UVC och har sedan dess inte upplevt några som helst symptom eller problem med fiskarna. Vad jag förstår går pricken upp från substratet i perioder om tre veckor och borde väll inte åka runt i vattnet som jag upplever att dessa prickar gjort i veckor? Några klokheter?
-
- 4 svar
- 368 visningar
-
-
Om jag tappar ur 10 liter vatten ned i ett 30 liters akvarium och lyfter ut stenar som har många glasrosor på sig och bekämpar dom där med spruta och varmt vatten. Tänker att jag kan vrida stenarna så jag kommer åt överallt, blir mycket svårt i akvariet. Jag har inga fastvuxna koraller av något större värde på stenarna i nuläget.
-
- 1 svar
- 368 visningar
-
-
-
Stoppade i den här gullisen i akvariet för två timmar sen. En dogface puffer. Han simmade direkt ner till botten där han backade in under en sten. Där har han legat. Men han kommer fram när jag matar i akvariet. Lennart på Korallfisken tror inte det är nån fara, men här delar jag med mig ändå av min oro. Det går nog bra. Tror jag.
-
-
- 3 svar
- 366 visningar
-
-
-
Är det någon som vet vad detta kan vara för krabba? Den hade gett sig på en av mina snäckor när jag hittade den, lyckades få bort snäckan så den sitter på glaset nu men krabban försvann ner i sanden. Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
-
- 0 svar
- 364 visningar
-
-
Har ni för tips nu när det börjar närma sig att köpa lite koraller om några veckor. Tips och bilder skulle uppskattas, kanske också några bra sidor man kan läsa och titta på?
-
-
- 1 svar
- 364 visningar
-
-
Hej allihopa Är det någon idé att lägga i copepods i refugiet när skummare kommer efteråt och även en grov skumm filter innan returen eller tar dom sig förbi ändå??
-
- 0 svar
- 363 visningar
-
-
Någon som vet om denna sjöstjärna äter sps och eventuellt Lps? Läste lite om den på Google då står det att den äter mjukkoraller iallafall
-
- 1 svar
- 363 visningar
-
-
Tjenare allesammans det är så att en av mina euphyllias som jag har haft i 2 veckor snart svullnar upp ibland, nu när jag satt och kollade på allt roligt som händer i akvariet så såg jag att den hade svullnat upp igen... Vad beror detta på?
-
-
- 1 svar
- 362 visningar
-
-
Jag har funderingar på att starta en litet tillhåll för copepods i mitt akvarium. Jag har sett att man kan ta en yngelkasse som man lägger lite sten och makroalger i och där kan förhoppningsvis poddarna trivas. Efterhand så smiter de ut lite succesivt i springorna och man får mera poddar i karet, ett drömscenario. Frågan är, behöver jag tänka annorlunda eller har jag missat något väsentligt? Krävs det något mer för att de ska kunna föröka sig, någon typ av foder, vilket i så fall? Anledningen till detta är att jag har mandariner (som äter frysfoderocmen jag vill ju kunna skapa så bra förutsättningar som möjligt. Tacksam för lite råd och…
-
- 3 svar
- 362 visningar
-
-
-
Hej. Jag undrar hur gör jag med levande sten när man ska torrlägga den. Jag ska ta paus med hobbyn ett tag men tänkte spara på stenen. Kan man spara levande sand också? Mvh Roger
-
- 0 svar
- 360 visningar
-
-
Hej! Har ett litet problem. Har en putsarräka som klättrat ner vid överrinningen ner till sumpen, där det är ett avskilt utrymme med röret som leder ner till sumpen. Har försökt locka upp den med mat samt försökt fånga den med håv men det för trångt utrymme för att lyckas få tag i den. Problemet är också att den är så snabb och rädd, så fort man stoppar ner håven så gömmer den sig mellan röret och glaset där det endast är någon centimeter brett. Har ett galler över överrinningen men den har på något sätt lyckats ta sig ned dit ändå. 😅 Är det någon som varit med om liknande eller som har någon idé på hur jag ska lyckas få upp den? Hade en fisk som ocks…
-
-
- 3 svar
- 360 visningar
-
-
-
-
-
-
-
Jag ska köpa 65 kilos LS som ska vara "direkt " från ocean (efter hur många timmar/dagars resa).....och ska in i ett nystartade kar. jag har en akvarium 650l. har ni några tips angående rengöring av stenen och vilka test ska jag kontrollera och hur ofta?vad gäller vattenbyte?hur ofta ska man göra det ?har ni också några tips om hur kan man dekorera stenen? tack på förhand
-
- 0 svar
- 354 visningar
-
-
-
Hej Behöver lite smakråd. Har förlorat en hel del koraller och innan fler inköp så kanske man skulle passa på att göra något med scapen. Har ni några tips och idéer. ? Just nu har jag 2 stora "Plattor" och en lite högre sten konstruktion. Funderar på om man ska få in något mer på höjden med små platåer. Kanske flytta stenen till höger mer åt mitten och ha något vid överrinningsboxen till höger Bifogar bilder. Den smutsiga rutan bjuder jag på.
-
- 2 svar
- 352 visningar
- 1 följare
-
-