Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 342 ämnen i detta forum
-
-
Är det normalt när man doserar buffer i liquid form för att höja alkalinity att det ser ut som bubblor när det rinner in i vattnet? > 10 minuter mellan Ca och Carbonate dock Amy idéer ?? Skickat från min iPad med Tapatalk
-
- 0 svar
- 447 visningar
-
-
Någon som vet vad det är för vita spröt? Bara denna snäcka som har Är det mask?
-
- 0 svar
- 446 visningar
-
-
Hej jag heter Daniel och är helt nybliven saltvattensägare och forummedlem. Jag har ett Percula 90 och önskar hjälp med hur man fraggar enklas för att sprida mjukkoraller. Önskar även kontakt med andra medlemmar i norrköpingstrakten.
-
-
-
-
-
Hej. Undrar om jag skulle kunna ha en mandarin med några eremiter i ett 60l kar?
-
- 1 svar
- 438 visningar
-
-
Hejsan, köpte Hanna Checker Nitrate HR HI 782 o passande reagens. När jag tittade på flera videos hur man gör, så bli deras inte rött som min när jag blanda in pulvret. Varför bli det så?
-
- 1 svar
- 437 visningar
-
-
Min cladiella drar ihop sig och sen vecklar den ut sig och drar ihop sig om vart annat, den är kanske ihopdragen 15% av tiden jag höjde kh för 5 dagar sen från 7 till 8 kan det vara orsaken? Annars är mina värden inom ramarna. salt 1,025 kh 8 nitrit 0 nitrat 0 magnesium 1450 Fosfat 0 Amonium 0 ph 8,2
-
- 0 svar
- 436 visningar
-
-
-
Ok, två riktiga nybörjarfrågor: 1. Vilken typ av termometer använder ni till karet och när ni blandar salt inför vattenbyte? Vanlig akvarietermometer, elektronisk från Clas Ohlsson eller något annat? 2. Många tycks ha koraller rätt högt upp i karet. Om ni gör ett större vattenbyte, hur gör man med korallerna? Flyttar ner dom eller tål de att vara i luften en stund?
-
- 1 svar
- 435 visningar
-
-
-
-
Någon som vet om denna sjöstjärna äter sps och eventuellt Lps? Läste lite om den på Google då står det att den äter mjukkoraller iallafall
-
- 1 svar
- 431 visningar
-
-
Hej allihopa Är det någon idé att lägga i copepods i refugiet när skummare kommer efteråt och även en grov skumm filter innan returen eller tar dom sig förbi ändå??
-
- 0 svar
- 430 visningar
-
-
Era erfarenheter om att ha en bicolor dvärgkejsare ihop med en gul kirurg? Där dvärgkejsaren introducerats först i karet.
-
- 1 svar
- 428 visningar
-
-
Tjenare Allihop! Håller på planera för min första tank som kommer bli en shallow reef tank med måtten 70cm x 70cm x 30cm. Centralt i detta kommer de finnas ett överflödesrör (Se bifogad bild) som kommer sticka upp ur vattnet en aning. Jag kommer fabricera röret själv och polera de och få en snygg form som sticker upp ur vattnet och därav frågan om ett rev mår okej av att man har typ ett aluminiumrör eller rostfritt stål eller liknande? Tacksam för svar! Vänligen, William
-
- 1 svar
- 428 visningar
-
-
Hej, Funderar på att ta bort mittstaget på mitt deltec akvarium. Staget är ca 12cm brett och blockerar ett av ledklustren i belysningen. Akvariet är byggt i 7mm glas och vattendelen är 100*45*46 cm. Skulle det fungera om jag byter mittstaget mot två glaslister på 90cm som jag sätter mot fram och bakrutan? Någon som gjort något liknande på ett Deltec micromarine? /Niklas
-
- 0 svar
- 428 visningar
-
-
Har ni för tips nu när det börjar närma sig att köpa lite koraller om några veckor. Tips och bilder skulle uppskattas, kanske också några bra sidor man kan läsa och titta på?
-
-
- 1 svar
- 428 visningar
-
-
-
Hej. Har ett Red Sea Reed på 250l och tänkte att kanske i framtiden skaffa ett UV-filter till detta. Vilken typ skulle ni rekommendera? (Helst ett som inte kostar skjortan) Skulle denna på 11W passa? https://fyndiq.se/produkt/220-240v-11w-uv-latt-vattensterilisator-ultraviolett-desinfektionslampa-for-akvarietammen-perfet-a3c801c8b46d4aa6/?gad_source=1&gbraid=0AAAAADtyq8ckGDVtgao9WxjYvNRoAgkXF&gclid=Cj0KCQjwt8zABhDKARIsAHXuD7bBDvPlQGl1Lr543SJKv5sb5IEhiiaGuAPwZXal0eUmx1Wg_q2d3CoaAtcNEALw_wcB
-
- 3 svar
- 426 visningar
-
-
Bör jag vara orolig över detta? Nystartat red sea nano 75L. Vecka 3 nu.
-