Belysning
2 711 ämnen i detta forum
-
-
-
Måste man komplettera actinicrör med en MH eller går det bra att körautan? /marcus
-
Hittad hqi ljuskällor på jobbet häromdan fast infästningarna är med två stift istället för skruvsockel nån som sett sådana förut ? är det speciela amaturer till dom nån som vet vad som behövs för att använda dom. OBS jag ska inte ha dom i akvariet utan i terariet !!!
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Tjena! Har kommit över en begagnad MH-armatur med lampa från en djuraffär. När jag provar lampan så tänder den som den ska men om jag vänder på lampan eller håller den upp och ner efter några minuter (då lampan blivit varm) så slocknar lampan och går ej att tända förrän själva lampan blivit sval. Vad är problemet? /Patric
-
En lampa med några år på nacken.. Lampa med skruvfattning.. Men till mitt problem.. (om det är nått problem) Vet inte hur många kelvin, lampan är på.. Men tycker inte att den lyser så mycket mer än min 150W..? Och sedan är ljuset lite mera åt grönare hållet.. Det fanns nån länk till nån sida, med en massa olika ljusyper och färger.. nån som har en sådan länk? Ha de gött
-
-
Räcker det med en 250w till ett akvarium som är 460 Liter 130x60x60 cm.? kanske för lite eller?
-
- 4 svar
- 993 visningar
-
-
Hejsan! Ska om ett antal veckor starta om mitt saltkar helt och hållet då jag ska köra med nya strategier osv. Inbakat i helaplaneringenär införskaffning av ettnytt "ljus" som eventuellt ska bestå av metallhalogen- och T5belysning. Karet med välvd framrutaligger på ca. 350 liter och är mellan 45 -50 cm högt. Min fråga är väl egentligenvillket wattantal man bör ha till ett kar med detta mått? Jag hittade innan en MHarmatur på 2*70W där man kommer billigt undan med elräkningen gentemot vad man hade gjort med en 2*150 eller en 2*250. Är det någon som har en blekaste aning om hur ljuset är från demom man jämför med tillexempel en 150 eller 250W som är starkare? Hade det vari…
-
- 6 svar
- 861 visningar
-
-
Jag har hängt upp en ny Aquamedic Aquasunlight med 2x250w MH + 2x30w Coralstar + 1x25w moonlight över mitt 660 l kar. Hur länge ska dom olika beysningarna lysa? Kan jag bränna på med MH fullt på en gång eller ska jag öka eftersom? Har haft 2x300w vanlig bygghalogen tidigare som har funkat bra + 2x36w Aquastar.
-
-
ur många watt ska man ha på en Mh om man har ett 150l kar????
-
Jag har nu allvarligt börjat tröttna på mitt actinicrör!!!!!!!!! Har ett Marine-glo och tycker att det ger för mycket "vitt" ljus och för lite actinic. Vilka/vilket lysrör rekomenderar ni om man vill ha mycket actinic?
-
Ni får ha överseende med mig för jag är relativt ny i ämnet En MH-lampa kan ju vara på 250W och det är väl bra. Menman kan väl inte jämföra wattstyrkan med lysrör riktigt? Är det inte samma med lysrör som med lågenergilampor att om det är på 11w så motsvarar det c:a 60w glödlampa? Isåfall borde väl två 15w lysrör motsvara c:a 150w? Och tre 15W borde väl bli en bit över 200. Då borde det ju finnas ett par fördelar med lysrör? T.ex. att man kan ha flera lysrör med olika K-grader? Sen borde det ju vara billigare att driva samt att dom inte avger lika mycket värme? Jag misstänker att jag är helt ute och cyklar, så kan någon vänlig själ förklara varför jag har fel i mina anta…
-
Jag ska bygga en heltäckande ramp i playwood och tänkte ha 2 st 175w skruvsocklade MH och två bluemoon lysrör.Så jagundrar hur långt från ytan man ska dem och hur långt från playwooden de bör vara?????????????
-
Hur bra funkar kvicksilver lampor i saltvatten?
-
Hej! Var på Clas Olsson och såg att de hade tagit hem strålkastare som klarar av 500W. Jag vet att ämnet har diskuterats förr, men jag utgår ifrån att de flesta menade 150W-varianterna som brukar finnas till salu. Men de här var som sagt 500W med härdat glas. Kan man anävnda de här och sätta in MH-lampor för akvariebehov? (lampan som medföljer är 2-fattad, 500W, men bara 5000 kelvin, men man vill väl ha minst 10000, eller hur?). Jag kan inte se varför man inte kan använda den och spara ett par tusenlappar, mendetkanske finns nån hake i det... Tack på förhand,
-
Hej! Jag har en fundering, har hört om MH (metalhalogen) & MH (metalhalid)tydligen ska metalhaliden vara en lampa för att odla växter i deras vegg fas, vilket kräver en mer blå spectrum på ljuset än i deras blom fasdär de då ska ha hps lampa som det heter & avger ett gult ljus. Nu e min fråga den att, kan man använda MH (metalhalid) för karet eller inte, för killen som säljer dessa säger att flera som sysslar med saltvatten har införskaffat sin lampor hos honnom men att man var tvungen att kompletera med en quarts glas mellan lampan o karet ? en till fråga, när man pratar om metalhalid så snackar man om hur mycket lumens den avger medans ni pratar om kelvin, e d s…
-
Hejsan! Hur är det med bygglamps armaturer egentligen? Går det att ha en sådan över karet, fast med en annan lampa som är avsedd för saltvatten? Eller det är inte rätt kontakter i den osv?
-
kan man använda en dimmer på en mh lampa, tycker det känns lite tveksamt? är en 400w mh för mycket på ett 720L
-
Jag har köpt en Tunze 3130.. undrar nu hur djupt ner den ska sitta...tänkte kila fast den bakom min bakgrund..kunde inte använda upphängningen som man skulle..ramlisten var i vägen hoppas på svar Mvh Peder
-
Vad för ljus är lagom till ett 540-liters ?? Jag ska inte ha så många koraller. Den sumpen dom har en skiss på här på saltvattensguiden, Hur stor är den och hur mycket kostar den ungefär ??
-
Har sökt lite på nätet om VAD mer exakt actinic är/innebär, men har inte fått något klart svar. Kanske någon här kan förklara det på ett lättfattligt sätt?
-
[url="http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=254667"] [url]http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&thre[/url] adid=254667[/url]
-
[url="http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=91458&highlight=Japenese"]RC länk[/url] Nån som forskat mera? De verkar ha en något mer "seriös" inställning till belysningen än vi har.