0-150 liter
370 ämnen i detta forum
-
En hemvändar-historia! 2018, mitt saltkar i började läcka ur en fog på midsommardagen och det uppmärksammades först i rummet under🥳. Den dagen hävdade min fru att det inte blir några fler akvarium 😩 Men tydligen fick hon idétorka nu i julas och köpte mig och vår 3:åring ett 30L kar i hopp om att vi skulle ha en kampfisk, tyvärr är hon naiv ibland😄 Jag såg det kort och gott som en uppmaning att beställa hem belysning och streamer från Ai, blev en Blade grow och senare en Nero 3. Akvariet är i dag i full gång, tänker att fler bilder och invånare presenteras i nästa uppdatering 😄 Riktigt kul att vara tillbaka!
-
Tänkte att det är dags att lägga upp en liten bild på mitt nybörjar kar, ca 1 1/2 månad sedan start.
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Hej på er alla experter , nybörjare, lagom utövare och vad man nu mer kan klämma fram. Jag startade mitt lilla NANO Reef för snart 1 månad sedan och igår Söndagen den 4 september valde jag att hämta upp LS via en kontakt här på Saltvattensguiden. Måste lyfta tacka honom, och det vill jag göra då jag följt hans tråd då han startade ett nytt begagnat kar som han köpt från Danmark och sedan drog ingång. Mycket lärorikt och intressant läsning. Tack Mats! Så, nu tillbaka till det jag tänkte göra, jooo hänga med i denna fantastiska värld, även om det är en helt ny sak för mig. Kan tilläga att jag haft alla möjliga små fiskar till stora, men söt…
-
-
- 22 svar
- 2,6k visningar
-
-
Startat mitt waterbox cube 10 nu Stenen har varit igång med start bakterier i hink ca 6 veckor innan Belysning är en Aqua Knight v2 Sand från aquaforest Kommer köra en liten nano skummare på annars blir det täta vatten byten och dosering vid behov Skickat från min HD1903 via Tapatalk
-
Eftersom att 30 liters aquael nano reef kändes alldeles för litet har jag bestämt mig 27 dagar efter uppstart att uppgradera. Nytt 54 liters kar, nybelysning osv beställt, kommer runt 25-27. Too excited! Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
-
- 9 svar
- 2k visningar
-
-
Hej är ny och har en fråga. Jag har ett 30l fluval "ebi" kar och vill ha lite räkor och koraller. Kan jag ha det i det karet om jag köper till belysning osv? Dvs själva akvarier klarar det salt? Hittar inga riktiga svar någonstans men tänker, glas som glas akvarium som akvarium. Är det fel? Mvh kickan
-
- 5 svar
- 3,3k visningar
-
-
Hej alla. Ny här på forumet och även inom saltakvarie. Har hålt på med reptiler en längre tid. Men fick nu i jul ett akvarie av märket Haquoss model nanoextrem 67l modellen. Är just nu i stadiet att läsa på och vara frågvis så här kommer en fråga jag kom på vid denna tid på dygnet. Om jag nu ska köra nano karet som salt visst måste jag då ha en skummare? För i paketet följde det med deras quick filter medium. Sen en följd fråga duger en Haquoss Påhängskummare Nano-Skim Hang-On Mini till ett kar på 67liter? nu kom jag på en fråga till. Vad för filtermedium skulle ni rekommendera? De som kom med i paketet eller skulle ni byta ut det mot något annat? I så fall vad? Tack fö…
-
- 0 svar
- 1,4k visningar
-
-
Bestämde mig för att möblera om Hallen och då blev det en nedgradering från 112 Liter till 60 Liter ADA Opto White. Streamer och skummare som förut men lagt till Ytterfilter samt gått tillbaka till Aqua Medic led rampen. Lite att göra med kabelhärvan sedan är det klart.
-
-
- 61 svar
- 10,2k visningar
-
-
Hej Lite om min nedgradering från Aquael Reefmax 105 till nano Juwel VIO 40 ca 30 liter utan inredning. Har följande teknik: Aquael keramisk doppvärmare. Aquael 500 liters pump med UV. Haquoss Påhängskummare ändrad till Eheim Luftpump Air Pump 200 har endast bytt ut motorn mot träutströmare funkar bättre och tystare. Ljuset är fyra ledstrips och en 1 watts blå led en liten bit levande sten och koralskelett som jag limmat ihop. Uppstarten var för 2 veckor sedan med 2 glasampuller med Staruppbakterier. Det ända levande som finns just nu är en liten rörmask som liftade med stenen. Skall vänta 2 veckor till minst innan det blir något mer levande.
-
- 5 svar
- 3k visningar
-
-
Jag var borta i 2 dagar och när jag kom hem på kvällen så såg jag att akvariet var ilgrönt av svävalger eller liknande. invånarna levde och klockan var släckningsdags så jag tänkte att jag byter vatten morgonen därpå! Hur det kunde bli så grönt av alger är en gåta, då lyset bara är på i 8 timmar och har aldrig inträffat tidigare. Nåväl nästa dags morgon när lyset tänts vid 10.30 så såg jag inga fiskar som kom fram. Ingen Nemo som gömde sig i anemonen. Det första såg jag att putsarräkan låg död på botten, sedan upptäckte jag nemo en bit längre in i akvariet. Frökenfisken den blågula hittade jag död när jag flyttade en sten. Sjöborren levde och min trevliga eremitkräfta lev…
-
"Nemo" har jag haft ganska länge, ett år kanske och den rosa bubbeltip anemonen har jag kanske haft i 4 månader. Nemo har aldrig varit i anemonen utan alltid hållit sig bredvid, under eller ett bra stycke därifrån. Igår så var han i anemonen och sedan dess så lämnar han anemonen bara när det vankas mat! Hur kommer det sig att det dröjde så länge innan den fann sin plats?
-
- 3 svar
- 1,4k visningar
-
-
Efter att ha haft sötvatten i bra många år, och även jobbat i Zoobutik under en period i slutet på 90-talet, så slutade jag helt i våras. Kanske inte helt, eftersom det gick kvar några killis i en tunna på balkongen. ( De finns fortfarande kvar. ) I november var jag och minste sonen i Egypten, och där snorklade vi, och åkte med glasbottnad båt över fina korallrev. Då föddes en tanke.... Salt... Fast jag hade lovat mig själv att inte ha fler kar. Och definitivt inte salt. Men tanken grodde vidare.... Fick ett erbjudande om att köpa ett Nemo hotell till bra pris. ( Kontakter i branschen är bra ibland. ) Jag slog till. Sedan köpte jag lite …
-
- 15 svar
- 2,7k visningar
-
-
hi everyone i am going to start a small akavrium 128l with zeovit.now almost a week now.will attach the pic soon..
-
- 15 svar
- 2,3k visningar
-
-
I RSM 250 finns en bubbelfälla i form av filtersvamp. Vad innebär det att med avseende på tänket om nitratfälla? Jag funderade också på det, då borde alla levande sten också vara en nitratfälla? Vad nu en nitratfälla är, fattar inte det riktigt, överallt det sitter bakterier borde då kunna binda till sig nitrat?
-
- 3 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej på er! Nu har jag fått igång mitt nanokar och eftersom jag antagligen kommer behöva massor med tips och råd så startar jag en tråd direkt och lägger in löpande vad som händer och hur det går. Det är e 20l nanokar från Aquael, jag köpte det komplett och har bara lagt till en doppvärmare. Jag började med att blanda salt och vanligt kranvatten (eftersom det skulle gå bra enligt de jag köpte från), lade sedan i levande sand och väntade en vecka. Lade i 2 kg levande sten och fick sedan mängder med kiselalger. Jag var nere hos Stig i Gemla och efter att ha pratat igenom mitt kar och mina tidigare problem med vårt vatten och fiskar/räkor så kom vi fram till att jag skulle by…
-
- 51 svar
- 6,7k visningar
-
-
Tack snälla medlemmar på denna sida för all hjälp och stöd jag fått med mitt akvarium men nu orkar jag inte mer. Jag har inte haft annat än problem med det sedan jag köpte det för snart 6 månader sedan och nu är det fullt med brun alger fortfarande och cyano angreppen har kommit tillbaka. Jag blir helt ärligt sjuk av att hålla på med det så hur gör man en annons för att sälja allt? och vad kan man begära för det? komplett med koraller, sten fisk och så cyano och alger och skit förståss Jag lyckas inte få i ordning på det även om ni ger goda råd så är allt bara kaos och jag orkar inte med vattenbyten 2 ggr i veckan igen som jag precis slutade med för nån mån…
-
-
- 18 svar
- 2,1k visningar
-
-
I 3 veckors tid har jag kämpat med mitt nya akvarium, hoppats och trott att det ska bli stabila värden och att koraller och fiskar ska må bra, istället har jag fått jobba varenda dag med svajande värden, och nu cyano och idag dog en av mina clowner... Jag blir så ledsen och undrar om detta är hopplöst. Vad gör jag för fel? Idag när jag mätte värdena så såg det ut så här: MG. 1050( hällde då i 5 ml ur dunken som är blandad efter balling metoden) Ca -450 KH 7.7 fosfat. 0.03 och nitrat låg på 100.... som det även gjorde den 1a när jag testade,,, salt är perfekt, temperatur är perfekt, har inte gjort nitrit test ännu men ska åka och köpa det i morgon. Vad…
-
-
- 57 svar
- 6,4k visningar
-
-
Jag orkar inte mer, jag vet inte vad jag hela tiden gör för fel för nu har jag kämpat med mitt akvarium sen dagen jag köpte det och knappt haft en lugn stund på 3 månader. Efter att jag fick lite hjälp från er här så verkade allt stabilt och bra i akvariet och då gick jag och köpte levande sand, aktivt kol och en ny belysning. Det skulle jag då tydligen inte ha gjort för sedan jag gjorde detta vilket var för 5 dagar sedan så verkar akvariet i sämre skick än någonsin. Det är smutsigt och jag gör vattenbyte och gör rent och skrapar alger, 20 minuter senare är det lika smutsigt igen, jag rengör igen och skrapar nya alger, det flyter omkring en massa smuts både…
-
-
- 66 svar
- 6,1k visningar
-
-
Nu är man igång igen! Efter att har varit ifrån detta i ett par år väcktes lusten igen efter en resa till Marsa Alam. Dykningen och även snorklingen på husrevet var över förväntan. Väl hemma så kom mitt gamla akvarium upp på tal. Min fru sa något i förbigående om att hon saknade det. Det skulle hon aldrig ha gjort! Det tog inte många dagar innan jag hittade ett 50x50x50 kub på blocket. Efter en inte så lyckad affär, med ett av säljaren spräckt akvarium i botten och en mindre snygg lagning av en Stockholmsbutik (som jag inte nämner vid namn, ärendet är inte avslutat men det verkar som om det löser sig) så är man nu igång. Karet har nu varit igång i drygt 2 veckor. Har gjor…
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Har för länge sedan haft saltvattensakvarium, idag har jag ett 240l sötvattenskar men har länge varit sjukt sugen på att skaffa ett litet saltvattenskar. Tänkte köra på ca 20-30l. Gärna ett snyggt kar. Vad säger ni om Aquael Nano Reef 20-30l? Fler alternativ? Vad är era råd till mig som nybörjare på nanokar??
-
- 47 svar
- 7k visningar
-
-
Så ja efter ha vart mega Norrlänning i hela livet så tog jag steget och flyttade till Lysekil. La ner mitt hörn akvarium i Kiruna och tänkte ta det lugnt från hobbyn ett tag.......men det höll någon dag efter flytten så nu drygt efter en vecka här nere så har mitt nya kar vart igång i 4 dagar :-P var till Borås och köpte mig en fin kub med möbel och lite inkörd LS. Samma dag var jag förbi hos Bengt på Marinakvariet och köpte lite Salt,LS och 2 enklare fiskar. Inom snar framtid så kommer jag tömma akvariet och borra samt sätta sump. Tekniken som jag kör just nu. Ecotech Radion Gen2 Led Ecotech vortech Mp10
-
- 15 svar
- 3,9k visningar
-
-
Ja, ha. Efter ett tags frånvaro, ser nu livet ut som så att det passar att ha ett akvarium igen. Hade förut ett större system på runt 600L, en större kub 400L, mindre(fraggtank) 120l och en sump på runt 100L som kopplade samman systemet. Pågrund av hur livet blev lades det ner. Men efter att nu vart sugen i olika vändor är det dags igen. Denna gång är det tänkt att vara lite mindre och mer low tech. Vi får väl se hur länge denna plan håller. =) Det blir en liten "nästankub" på 50x60x45-50, landar väl på 150L+sump (har ännu inte helt bestämt mig för vilken höjd jag vill ha. Lutar åt det lite högre alternativet. Ytavrinningsbox inne i karet. En sump på 34x50x35-40. tre, e…
-
- 3 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej, var sugen på att prova saltvatten så jag köpte ett begagnat Red Sea Max C, uppdaterade belysningen till Maxspect Jump L165 Blue, upptäckte att den medföljande skummaren inte fick plats med en lampa monterad på bakre glaset så skippade den och hoppas att jag inte behöver den, fyllde med död sten (som köptes i "blandad storlek" men i praktiken var ett fåtal stora bumlingar, delade på dem så gott jag kunde vilket visade sig vara att slå av småbitar och epoxa tillbaks dem på andra platser på dem nu marginellt mindre stenarna) och levande sand och startade upp det i mitten av Juni förra året. Har sedan långsamt tillsatt ett fåtal djur och så här ser det ut idag: …
-
- 4 svar
- 376 visningar
-
-
Hej alla, har precis skaffat mig ett RSM 130 som jag fick tag på begagnat, har haft sött ett bra tag och har ett tag känt suget efter salt så nu tyckte jag att jag kunde få det i julklapp Kommer nog behöva en hel del hjälp och tips på vägen för att få mitt saltkar att funka bra och hålla bra värden. Tog med mig allt vatten från gamla ägaren så att jag skulle kunna starta upp det direkt, dels pga att det följde med två clowner och ett par koraller och lägre djur. Dock blev det att jag lämnade dom till en kompis för förvaring tills jag fått koll på lite värden m.m. Har nu ikväll suttit och försöka mäta lite värden i karet och det ser inte bra ut (om jag lyckats göra rätt …
-
- 28 svar
- 4,6k visningar
-
-
Det tar ju tid att få hem allt i rätt ordning ! Närmare två månader , men nu så är man med i matchen, blanda i salt och i med pump å snurra runt i en timme packa upp sten från Triton jättefin sten tycker ja men va vet ja det är ju helt nytt för mej Men det liknar ju raukar å det har vi gott om här på ö-en så jag är helnöjd. Startbakterier å thera p samt special blend hoppsan trall den luktade inte hallon precis! så nu är det bara å vänta grumligt i början men bättre efter ett dygn lägger upp två bilder start å efter ett dygn Med vänlig hälsning, Göran
-
-
- 3 svar
- 1k visningar
-