Gå till innehåll

Nemo hittade sin plats!


salta wille

Rekommenderade inlägg

"Nemo" har jag haft ganska länge, ett år kanske och den rosa bubbeltip anemonen har jag kanske haft i 4 månader.

Nemo har aldrig varit i anemonen utan alltid hållit sig bredvid, under eller ett bra stycke därifrån.

Igår så var han i anemonen och sedan dess så lämnar han anemonen bara när det vankas mat!

Hur kommer det sig att det dröjde så länge innan den fann sin plats?

post-2871-14468928882626_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det tog 6-8månader innan mina ocellaris gick in min BTA. I naturen så tar inte ocellaris en BTA som värdanemon vilket kan vara en av anledningarna till att det är lite svårstartat.

Denna länk säger en sak:

http://clownfish.webreefs.com/clownfish_anemones.php

Och denna något annat:

http://www.fishlore.com/clownfishanemonechart.htm

När jag stoppade i en Magnifica blev de däremot helt galna i den, ungefär som en katt med kattmynta.

Brist på fiender är också en möjlig anledning.

Har ocellarisarna tagit något annat som värd (typ som mina med en Sinularia) så kan det lite svårt att vänja dem av med det.

Jag läste nånstans att clowner triggas att gå in i en anemon om de ser andra clowner i anemoner. Tydligen kan man köra igång detta beteendet genom att tejpa upp en bild med clown i anemon på själva akvarierutan. Sen samtidigt så har jag även sett småclowner simma rätt in i en anemon första gången de ser en.

Mao, dina gissningar är lika bra som någon annans. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...