Gå till innehåll

Nemo är död!


salta wille

Rekommenderade inlägg

Jag var borta i 2 dagar och när jag kom hem på kvällen så såg jag att akvariet var ilgrönt av svävalger eller liknande.

invånarna levde och klockan var släckningsdags så jag tänkte att jag byter vatten morgonen därpå!

Hur det kunde bli så grönt av alger är en gåta, då lyset bara är på i 8 timmar och har aldrig inträffat tidigare.

Nåväl nästa dags morgon när lyset tänts vid 10.30 så såg jag inga fiskar som kom fram. Ingen Nemo som gömde sig i anemonen. Det första såg jag att putsarräkan låg död på botten, sedan upptäckte jag nemo en bit längre in i akvariet. Frökenfisken den blågula hittade jag död när jag flyttade en sten.

Sjöborren levde och min trevliga eremitkräfta levde också samt alla sjöstjärnor och borstmaskar. Alla koraller lever också.

Så det troliga var väl att det blev syrebrist! Fiskarna var fortfarande mjuka, så om jag hade bytt vatten med engång, så hade de överlevt!

Men frågan kvarstår, varför blev vattnet så grönt på nåt dygn?

[h=3][/h]

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Värme? jag hade liknande problem va borta 3 dagar när jag kom hem va karet inte sitt rätta ja. 4 spser hade total pajat en acro stor som en handboll ill röc av cyano firra som chippade på uta bara den samt lite snäckor. Men jag kika på min termometer har en som visar högsta tempen och sparar den då visade det sig att det toppad 33 grader. så nu sänkte jag mh tiden rejält. bara en tanke om det varit något liknande? jag har ingen värmare i karet inte ens på vintern. dock så den tiden vi va borta hade vi stängt fönstret.

Annars är det alltid så karen flyter på men så fort man åker iväg så ska någon jäklas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...