Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

151-720 liter

1. Startar en ny tråd för mitt kommande akvarium. Tjejen får välja tapeter, Fredrik får välja kar! Flytten äger rum i december och då ska karet vara färdigbyggt, en hel del planering är klar men lite återstår, om allt går som tänkt borde nog karet så färdigt i Oktober ungefär. Tråden kommer till en början inte vara speciellt aktiv utan drar igång under bygget / när flytten är gjord Funderingarna och tankarna är otroligt många då jag nu varit saltvattensakvarist i dryga året och har haft en mängd bekymmer under den perioden, samtidigt så har jag lärt mig enormt mycket. Karet som ska byggas är inget fancy optiwhite utan medel budget med utgångpunk på den teknik jag idag har.…

2. Started by mikjon,

Hur mycket ATO vattenpåfyllning går det åt på era kar per dygn, mitt tar 2 liter, det känns lite mycket? Har en yta på 110 x 50 öppet inget skydd över.

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  3. Hej! Jag tänkte uppdatera lite här om hur uppgraderingen från mitt befintliga 375 liters akvarium med liten sump och refugium går. Men först lite info om min nuvarande setup. Jag har bara haft mitt akvarium sedan i januari i år. Det har stått på lecablock som jag tänkt klä in men aldrig blivit av. Den har en gammal metallhalogen lampa och en blå ledramp, även en liten blå nattlampa. Det har ett hål för ytavrinning till en sump med skummare, dopvärmare, kolfilter/vadfilter och biobollar. Vattnet pumpas tillbaka via uv-filter och ner i karet samt ett refugium. Alla värden har varit optimala sedan start utan problem förutom lite få trådalger å sånt som kommer i början samt l…

• 7 svar
    • 3,7k visningar
  4. Nu äntligen är karet som jag drömt om så länge hemma. 12mm vanligt glaskar med måtten 170*65*65cm. Har oxå en sump på 200 liter. Då jag inte haft sump i mina tidigare kar, 240 liter och 450 liter, så är det spännande att testa och ha det nu. Skönt att slippa ha synlig skummare. Ska köra med chaeto i ett av facken är det tänkt. Nu har jag fyllt upp karet till hälften med saltvatten och plockat över några stenar utan koraller. Stenarna ska stå på plastraster i två rev tror jag. Ett mindre rev med anemonen och Euphyllierna och det andra med sps. Jag ska också göra mig av med några av fiskarna och skaffa några andra. Nu väntar vi på en leverans från Ted i Kungsbacka på pvc. D…

• Gilla
    • 81 svar
    • 13,7k visningar
  5. Started by IcaJerry,

Hej alla akvarister där ute. Tänkte berätta lite om mitt nya projekt som jag i första hand inte tänkt stressa ihop fast det är ju alltid kul när det händer saker. Har nyligen fått hem ett Reefer 450 som jag tänkt uppgradera. Ett underbart system från Red Sea och även om det lär dröja lite till systemet rullar så är det ögongodis för mig. Vill naturligtvis köpa allt på en gång men smakar det så kostar det så jag investerar lite i taget med start utav ett komplett akvarium med kabinett och sump. Systemet skall styras av en Apex Aqua Controller från Neptune Systems som jag hoppas dyka upp snart. Beställde den dyrare lab-varianten, en breakout-box, en WXM-modul för att kunna …

• 10 svar
    • 1,8k visningar
  6. Efter lite möblering hemma i vardagsrummet och planerad flytt av akvariet tänkte jag att det skulle vara lite lättare att flytta det gamla till ett nyare som skulle få stå på rätt plats från början. Fick syn på Ted Camenius 580-litersburk och åkte och köpte den De flesta känner förmodligen igen den burken och dess mått men jag kan dra dem ändå: 100x80x70, tre sidor optiwhite och en sump på 70x70x35. Övriga teknik kör jag med samma från mitt tidigare kar bortsett från returpumpen, Belysning: Pacific Sun Pandora Hyperion S (SMT) 145w + 2x24w T5 Skummare: Deltec MCE600 Returpump: Jebao 6500l/h Doserpump: Aqúa Medic Reefdoser EVO 4 Streamer: 2x Tunze 6045 Tyvärr har jag mist…

7. Hej allt kunnigt folk! Jag la ner mitt förra kar (och ända) 2011 och har tänkt att nu när ekonomin är mer stabil och ungarna större så kan de va läge att dra igång ett nytt kar till hösten/vintern. jag har någonstans på vägen bestämt mig för ett RSM men vet inte vilken storlek jag ska välja? Har fått för mig att ju större vattenvolym desto "större" marginaler? Men jag kanske är helt ute och cyklar? Jag har försökt rådfråga med min bättre hälft men hon tycker att kanske 30l kan vara lagom så nu har jag slutat fråga henne! Så vad säger ni? Bomba mig gärna med för/nackdelar. Do and dont's. Ja allt man ska tänka på helt enkelt. Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

• 11 svar
    • 2,7k visningar
  8. Sitter och planerar en uppgradering av mitt kar. Har idag ett Juwel Lido 200. Har tittat en del på Akvastabils Mark II 360 och undrar om någon har erfarenhet av detta kar? Jag tycker det är snyggt och komplett med sump osv. men skulle vilja veta vad man bör tänka på när det gäller detta kar? Vad är nackdelarna med det? Bra att veta innan man köper det Tipsa gärna om andra varianter, gärna i liknande prisklass ca 8000kr.

• 17 svar
    • 2,4k visningar
  9. Started by bremnes,

Chansade och byggde om mitt sötvattenskar till salt när mitt Red Sea kar haverera. Karet är på 260l, led-belysning med controller (från Kina) hang-on skimmer, Eheim pro 3e m.m. Här är bild på uppstart: 6 mdr senare ca :

• 2 svar
    • 1,8k visningar
  10. Started by Seahorse,

Hej alla salta, Var och hämtade min nya saltbalja igår från Activa Zoo i Kallinge. Räknade med att få det tidigast i juli/augusti eftersom jag var väldigt sent ut med att beställa, men Activa lyckades få hem ett i första leveransen till mig i alla fall Jag är en så länge väldigt nöjd - Lätt att sätta ihop, väldigt gediget och framför allt väldigt snyggt och genomtänkt. Planerad teknik: Belysning: 2x Radion x30 Pro Skummare: Deltec SC1660 eller någon Bubble King. Cirkulation: MP40w Quietdrive Returpump: Jebao DC6000 Återkommer med flera bilder när karet är på plats på möbeln //Martin

11. Started by peterj66,

Hej alla Efter mer än ett halvår av planerande och fixande när tid funnits så har jag äntligen startat min platta kub. Jag får erkänna att jag grovt underskattade hur lång tid det skulle ta att komma igång. Akvariet är en platt kub (80x80x60) med svetsad bänk och är beställt från Håkanstorps zoo i Malmö. Som synes behövdes lite arbete för att komma igång. Micke på Håkanstorp kan ju klä bänken också, men jag kände för att fixa själv. Nu så här en dryg månad senare så är jag (nästan) klar. Skåpet har limmade sidor in mot väggen och två löstagbar luckor utåt så jag kommer åt sumpen och elskåpet. Info Akvarie 380 liter (80x80x60). Jag kör på kranvatten. Sump: 70 liter …

• Gilla
    • 75 svar
    • 10,2k visningar
  12. Started by MickeP,

Som många andra tänkte jag skapa en tråd och berätta om mitt kommande bygge - ett sommar-och-höstprojekt som kommer att genomföras utan brådska, när tid finnes. Köpte hus i höstas och har haft ett litet 100-liters kar 2-3 år nu men ser mig fortfarande som fullständig nybörjare för det har mest puttrat på, med anledning av småbarn. Nu har jag dock köpt ett begagnat ca 450-liters kar (ca 150x50x60) med Herbie overflow (vet nätt och jämnt vad det är bara, den nivån ligger jag på). Tanken är att få till en fejkad vägg så gott det går, som fungerar som fondvägg i köket för vår matplats i en öppen planlösning - om än inte fulltäckande längs en hel vägg. Även om det inte blir li…

• Gilla
    • 25 svar
    • 9,1k visningar
  13. Started by akejan,

Nu startar mitt uppbyggande av ett nytt större kar. Har precis beställt en Deltec sc1455 och en Tunze care magnet long. Detta hastiga köp föranleddes av att en firma hade sänkt priset på skummaren, den var ca 500:- billigare än Triton och de hade bara en kvar. Detta kommer att ta tid. Jag beställer troligtvis karet i maj någon gång.

• Gilla
    • 148 svar
    • 18,8k visningar
  14. Haft ett juwel rio 240 ståendes i ett rum i huset tomt sen i september. Köpte det pga flytt och ville ha koraller och fisk i den som en lösning. Mitt 400 literskar börjar bli rätt fullt tycker jag så varför inte starta igång ett fraggkar också :-)? frugan är lite imot att ha två kar men nu har jag fått ett godkännande så bara skynda sig innan hon ångrar sig :-)

• 16 svar
    • 1,9k visningar
  15. Tja Jag och frugan är helt ny med salt , har endast hållt på med söt. Men allt ser så läkert ut så måste testas. Börja med att införskaffa oss ett 250 L akvarium. All info och hjälp med detta projekt är tumme upp.

• 16 svar
    • 2k visningar
  16. De brukar kallas Basic, finns hos många djuraffärer. Själv haft sådana mindre bänkar men tänkte deras större, 375-720Liter. Jobbigt läge att byta om man inte är nöjd med bänken o karet fullt Någon som har erfarenheter av dom? Tänker mest på stabilitet o hållbarhet o så, finns både med rör som på bilden och utan. Tror t ex inte att de har justerbara fötter? Dåligt med info överlag på nätet. Bilden visar deras 150x60cm modell.

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  17. Started by puh76,

Jag håller på att bygga om mitt gamla söt till salt. Det kommer att bli ett kar "sump" i bakre delen av akvariet. Jag har beställt glas, liknande bakstycket på aqua medics kar, som jag ska fästa med silikon. Jag har beställt "död"fossilerad korallsten, några platta döda revstenar, sand, salt, 2 tunze streamers och lite annat smått och gott för en bråkdel av av det kostar här hemma. Nu står stenen och "mognar" i en 30 liters jäshink med saltvatten, doppvärmare, lite aktivt kol och en streamer. Så nu börjar en låååååååååång väntan, har jag förstått. Är det någon annan som har erfarenhet av sten som inte kommer från havet utan är bruten i fossilerade rev? Är det någon som…

• 7 svar
    • 1,7k visningar
  18. Started by pettzon,

Allt levande är sålt men den mesta tekniken användes för att starta upp igen i nya bostaden. Tillsatte levande sand och första bakterierna igår, resultatet är grått vatten. Nästa steg blir att börja dosera vodka 1ml/dygn och slänga i chaetomorpha i sumpen. Sedan är väl planen att jaga anemon och sps i 08 området. Har tänkt att inte direkt göra några vattenbyten utan dosera red sea abc+ dagligen med en automatisk fiskmatare i returfacket och köra kalciumhydroxid i ato:n. Har även en ledig kanal på doserpumpen ifall jag skulle behöva korrigera något.

• 1 svar
    • 827 visningar
  19. Hej på er saltisar. Efter ett års frånvaro från hobbyn och mitt fd 500 liters OptiWhite, så har jag iaf börjat planera nästa projekt. Än så länge är det bara i sin linda, men man måste ju börja någonstans Primärt funderar jag över designen på karet. Storleken denna gång får bli 100x50x50 vilket känns som en bra kompromiss mellan storlek i rummet, volym på vattnet och tillgänglighet för arbete i karet. Tidigare kar på 80 och tom 90 cm vattendjup (höjd) har ju visat sig vara ganska svårjobbat Det jag funderar på nu är hur avrinningen skall fungera bäst. Jag är säker på att jag vill köra C2C/CTC eller hur man nu vill förkorta Coast to Coast. Men är osäker på exakt hur jag …

• 25 svar
    • 3,2k visningar
  20. Inte riktigt nöjd, men det kommer väl! Fick flytta upp akvariet på ovanvåningen för husfridens skull. Egenbyggd bänk av IKEAs 60x60 skåp, IKEAs bänkskiva i valnöt. Akvariet 123,5*63,5*30 optiwhite rimless, 3 borrade hål. Teknik. Skummare: Coralbox D300 Retur: Waveline 4000 Osmolator: Tunze 3155 Filter: Aquamedic Cirkulation: 2 Vortech MP10W Es Lyse: ATI Hybrid 2x75W led 4x39w T5 Inrikting: ZOANTHUS Fisk. Mandarin Två mini gobies 2 kantålar Div snäckor och eremiter.

• Gilla
    • 25 svar
    • 3,9k visningar
  21. Hej å hå! Vi ska bygga nytt hus och givetvis har vi ritat in ett saltvattensakvarium i mitten av huset. Det kommer synas ifrån kök, vardagsrum, matsal, Entre. Vi har tänkt oss 200 x 70 och ca 60 djup. Men den stora frågan är vart beställer man ett sådant akvarium. Glaset ska vara opti white och det ska vara tre synliga sidor och det är en kortsida som inte kommer att vara synlig. Idag har vi ett akvarium på 340 liter och alltsom lever där följer med till det nya. Tips och idéer Tack! ///Katrin

• 4 svar
    • 2k visningar
  22. Nu är jag här igen, det var 28 år sen sist. Då: ett 250-liters fiskakvarium, utan skummare men med kraftig cirkulation. Det var fint och jag har aldrig glömt det. Bara inte hittat rätt plats. Men nu kanske det är dags. Jag har blivit vuxen och skaffat villa, och håller på att bygga om källaren. Det ska bli ett nytt badrum, mitt i huset. Min idé är ett akvarium ovanför badkaret, så man kan bada och ligga och titta på fiskar. Och vilken fantastisk ljuskälla. På andra sidan finns ett arbetsrum, och visst vore det trevligt att lyfta blicken från sin dator för att titta på akvariet. Snickaren har sagt att han kan ta upp en meter bred öppning i ganska tjock vägg. Sedan tänker j…

23. Started by -FH-,

Hej igen till er gamla silverrävar och till de jag inte har träffat, angenämt. Efter några år man varit ifrån saltvatten världen är man så pass tillbaka, att man planerar en uppstart. Tankarna eller ska man säga drömmarna har vandrat till de övre 1k-litrarna. Men både jag själv och diktat... *host* fästmön sa stop för de planerna. Finns ingen plats för sånna volymer i detta hus tyvärr. Så man fick komma ner på jorden lite och tänka realistiskt. Mitt arbetsrum kommer bli platsen för akvariet. Fönster vätter nordöst och nordväst. Det är ett hörn mellan dessa fönster och varför då inte sätta ett hörnakvarium precis där? Från kant till fönster är…

• Gilla
    • 17 svar
    • 3,5k visningar
  24. Started by Fagerberg,

Någon som har köpt ett eheim incpiria marin kar eller har någon erfarenhet av dem ? Väldigt dyra men verkar vara genomtänkta med alla botten genomföringar mm 😃👍

• 1 svar
    • 1,2k visningar
  25. Started by MBorg,

Hej alla Saltisar, kul att vara tillbaks igen. Efter att jag lade ner mitt kar för ca 4år sedan p.g.a.av flytt och jobbet. Så har suget alltid funnits där att starta ett nytt kar igen. Nu är det verkligen dags igen, och jag har införskaffat mej ett RSM250 som skall inredas och dras igång. Är fortfarande lite velig med inriktningen med det levande som ska vara i karet. Men vi får väl se vart det slutar. Kommer jag i närheten av mitt förra kar https://www.saltvattensguiden.se/foru...354#post283354 så blir jag väldigt nöjd. Fortsättning följer samt bilder så klart. //Borg

• 4 svar
    • 1,8k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.