September 5, 201510 yr Tänkte jag kunde starta en tråd om mitt pågående projekt.Akvarium, 80x50x50Bänk, egensnickrad med täckskivor från IkeaReturpump, Tunze Recirculation Pump Silence Electronic 1073.050Tänkt teknik att införskaffa:Sump, skummare (Coralbox D300), belysning (AI Prime) , Samt en Maxspect gyre XF130, ev kompletera med ett par RW-4.Eftersom jag tänker köra Herbie overflow och akvariumet bara är borrat för ett 25 och ett 32 rör, så kommer returen bli på utsidan genom ett 20 mm rör som jag ska försöka smyga över kanten på nå snyggt sätt.Avrinningsboxen "spacklades" idag med svart silikon, så klistrade jag även på svart vinylplast på hela baksidan. I nästa vecka hade jag tänkt att vattenfylla det för att göra rent det ordentligt samt titta så att det håller tätt.Samt för att kontrollera att avrinning och returen fungerar somt tänkt.Projektet kommer gå ganska sakta, tänkt att samla på mig allt så att det är klart att starta direkt vid en ev. flytt under vintern.Men ös på men funderingar och tips nu så jag inte gör något jag sen ångrar.Over and out//Axel
September 6, 201510 yr Ser fint ut Axel! Med tanke på hur fint ditt andra är ska detta följas med spänning!/Peter
October 4, 201510 yr Author Halloj! En lite update, karet har varit vattenfyllt med levande sten och levande sand i 3 veckor. Belysning beställd, och då jag läst mycket negativt om fästena som finns att köpa till, så gjorde jag egna Nu väntar jag bara ut de höga doserna av ammonium håller i sig..
October 10, 201510 yr Author Snygg aquascape!Tack, mera sten ska det bli, ska försöka bygga lite mer på höjden
October 10, 201510 yr Tack, mera sten ska det bli, ska försöka bygga lite mer på höjden NEJ!!! Jag som visade frun bilden på ditt kar och sa att det såg perfekt ut där inredningen ger volym i karet. Tänk på att korallerna kommer ta plats.
October 10, 201510 yr Author NEJ!!! Jag som visade frun bilden på ditt kar och sa att det såg perfekt ut där inredningen ger volym i karet. Tänk på att korallerna kommer ta plats.Kul att du gillar det, har väl egentligen bara tre medelstora stenar kvar i det andra akvariet som jag tänkte få ner, ska göra mitt bästa för att behålla luftigheten
October 21, 201510 yr Author Nu har jag flyttat över lite euphyllior en BTA å lite annat, även en clown. Kiselalgerna har pikat, bara att vänta ut...När jag köpte mitt första akvarium följde diverse teknik med, bl.a. denna pryl som jag inte förens nu undersökt närmre. Funkar bra och är väl särskilt bra vid uppstart. Så länge jag lämnar datorn på kan jag via appen läsa av värdena. De ska även skicka sms om något värde ändras dramatiskt. Dock ska jag väl flytta den till sumpen sen är det tänk och ev kommer jag bara ha på den om jag planerar att vara borta mer än en dag
November 13, 201510 yr Author Installerat en reaktor med kol och fosfat remover idag, hade ju strumpa i mitt tidigare RSM pga platsbrist.Sen har jag problem med att min coralbox D500 producerar massa microbubblor, kan jag ha monterat fel eller vad tror ni, har inte hört nå om att andra skulle ha problem med det?
November 28, 201510 yr Author Sakta men säkert återhämtar sig mina acroporor efter en flytt och AEFW.Sen märkte jag gällande skummaren, så låter den mindre och mindre microbubblor slipper ur om man kör den på full hastighet
November 28, 201510 yr Vad skönt de återhämtar sig. Inget infekterat som kommit med till nya systemet?
November 28, 201510 yr Author Javisst är det skönt, jo tyvärr står ju alla på fragghylla i nya systemet, tänkte fortsätta doppa minst en-två veckor till trots att inga maskar kom loss vid senaste doppningen.
November 28, 201510 yr Riktigt snyggt aqua scape! Är du klar med resten av stenarna? isåfall får du gärna lägga upp en helbild på den helt klara inredning.
December 5, 201510 yr Author Riktigt snyggt aqua scape! Är du klar med resten av stenarna? isåfall får du gärna lägga upp en helbild på den helt klara inredning.All sten är i men känner mig inte riktigt nöjd...men det är ju sällan man vill erkänna att man är nöjdSka försöka få till en helbild under helgen
December 5, 201510 yr Author ser jättefint ut! behöver du fler koraller, så vet du vart det finns! Tackar! Färgerna på acro är inte riktigt där ännu men får ge karet lite tid att mogna och stabilisera sig. Behöver och behöver, koraller är beroendeframkallande Men hojta gärna till om du får lite ofrivilliga acrofraggar vid flytt till ditt nya
December 16, 201510 yr Author Ibland när jag matar så blir det som vitt klegg på denna Acan vad är det för nå? Svårt att få till en bra bild men det kommer fram bredvid tentaklerna som vanligtvis visar sig vid matning..
December 18, 201510 yr Author Nehe, inget svar... Antar att det är nå positivt eftersom det bara kommer när jag matar... Tänkte bjuda på en bild när man ser hela karet med möbel inkl. stolen jag spenderat många timmar i totalt
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.