Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

151-720 liter

1. Started by Kenneth J,

Då var arbetet med uppgradering från 430l till 720l igång. Jag har köpt ett begagnat 720l ram akvarium. 200*60*60 Jag borrar 3st 32mm hål(2st avrinning 1st retur). sätter i 2st 20*54 för att göra fyrkantig ytavrinning i ena hörnet. Det blir avrinningskam ovan på. Sedan blir det 5 kant runt om akvariet som skvätt-kant. Kommer även att limma på 2st extra stag av glas under de som finns i aluminium. Jag har förut engång varit med om när ett stag har släppt och det var inte kul... Nej nu måste jag fortsätta jobba lite

• 29 svar
    • 3,3k visningar
  2. Started by plattfische,

Hej! Detta blir mitt första saltkar och det ska bli mycket spännande att se hur det hela går... Råmaterialet är detta: Har ägnat helgen åt att rengöra det hela och ska idag åka och skaffa lite teknik: Skummare Deltec MC500 Tre cirkulationspumpar Lite död LS att bygga upp revet på Salt Tänker köra utan sump och med befintlig ljusramp (som ni ser på bilden finns det ett visst behov av att förhindra nedfallande skräp att hamna i vattnet). Målet är att ha mjukkoraller, lite rörmaskar, ormstjärnor och annat bottenlevande, samt ett gäng fiskar. Wish me luck

• 29 svar
    • 3,7k visningar
  3. Lite om karet: Red sea max e 170 med 40 liters sump, tänkt att ha ett mixed reef med första försöket av acropora. Karet är startat i början av november, allt har gått enligt konstens regler hittils 14kg sand 16kg marco rocks + 3kg levande Hydra 26 Bubble magus curve 5 2st jebao slw 20 40l sump Liv: 2 clowner 1 putsare 1 salarias ramosus 1 anthias 1 mandarin övrigt: ca 10 eremiter och 20 olika sorters sniglar, 1 eld räka. Dagens Värden: KH: 9.9 CA: 450 MG: 1455 No2: 0 No3: 10-15 Po4: 0.14

4. Started by robertmosen,

Hej, Efter att ha suttit och kollat på alla era fina akvarium så tycker jag det är är dags att visa upp mitt. Det har varit igång sedan januari 2011. Från början hade jag ett nano, sen ett 200L som läckte och som blev en tillfällig lösning i en sump. Information om karet: Storlek: 100x40x50cm Belysning 1: Arcadia 250W armatur. 20000K Lampa Belysning 2: 2x39W T5 Glo med AquaMedic reef blue Cirkulation: SEIO 1500 och SEIO 530 Levande sten: 10Kg Bakgrund: Reef foam och en sönderklippt mjölkback Information om sumpen: Storlek: 112L - Fylld till 2/3 så den kan ta emot overflow från huvudtanken. Belysning: 25w PC - Omvänd dygnsrytm Skummare: Deltec MC300 - Moddad och det är end…

• 28 svar
    • 3,1k visningar
  5. Håller på för fullt och slitet med att få igång mitt nya saltvattensakvarium. Har i dagsläget ett akvarium på 40L med clowner, anemoner, räkor, sniglar,eremiter,mjuka, LPS, några SPS och en stor klump alger (som kryllar av liv). Sunkigt T8-ljus, en kinastreamer och ett internfilter. Allt lever. Jag mäter inte men har knappast bra värden. Nu tillbaka till min nya fru... eller akvarium menar jag. Det är ett 300l optiwhite akvarium på 120x50x50 med beananimal överflöd. Sump med chaetokammare, refugium/fragtank samt teknikutrymmen. Det kommer bli Maxspect RSX i visningskaret, 2st gyre 230 och VA random flow generator. Max…

• Gilla
    • 28 svar
    • 3,3k visningar
  6. Hej allihopa! Jag är inte ny på guiden, har haft tre tidigare saltkar... vilka kan ni se i min signatur Har haft ett uppehåll på lite mer än ett år och nu äntligen har jag möjlighet att starta på nytt vilket ska bli spännande. Fick tag på ett begagnat kar med måtten 77x77x60 (ca 355L) efter lite letande, lite för stort tänkte jag till en början men är glad att det blev den volymen ändå, man vill ju ändå ha större så småningom (iaf jag). Tillhörande sump med måtten 76x40x40 och en bubbelfälla. Övrigt så blev det en Maxspect Razor 120w 16000k (tack Laggeman för en smidig affär). Returpump en Sicce 2.0 och skummaren en Aqua Excel AECH med en Lagunapump (Modifierad av Marcu…

7. Started by pallamin,

Tänkte försöka göra en tråd om mitt kar. Det har varit igång lite drygt 3 år så det är lite sent med en tråd men bättre sent än aldrig.! Akvarie 450 Liter "standardmått" 150 x 50 x60 Längd, Bredd och Höjd. Bakgrund Back To Nature "Slimline" Karet är inte borrat jag kör med överrinningsbox. Sump ca75 Liter 65 x 32 x 35 Teknik Cirkulation: 2st Tunze 6095 och 2st Vortech mp40wes Skummare Red Devil DSL-850 Returpump Eheim 1260 Doserpump ATI doserpump 6 kanaler Belysning: 4st Aqua Illumination hydra 2st t5 54Watt ATI coral + och ATI Blue + 2st t5 80Watt ATI coral + och ATI Blue + Ytterfilte…

8. Hej! Idag har jag köpt första omgången LS till mitt nya akvarium, 10 kg från akvarieleasing. Fina stora stenar, men inte så mycket liftare. Tänkte vänta till triton får in ny sten och då köpa 20 kg färsk sten till. Hade förut ett 240-liters som jag sålde efter att en vattenskada i köket gjorde att golvet under akvariet behövde rivas ut. Det nya karet är som följer: Mått 120(b)x80(d)x40(h) tycker detta ger ett underbart djup! Optiwhite i front och sidorutor Sump 100x40x50, skummarfack, bubbelfälla, returnpumpfack + 40x40x45 vattenbytessektion, skall användas till att blanda nytt i och tappa gammalt från. Avrinningen sker genom en 25-mm hävert som är strypt så att den preci…

• 28 svar
    • 4,1k visningar
  9. Started by Emvees,

Så här startar äventyret Byggandet av ramen är i fullgång. Har stött på ett fel än så länge men det var lätt åtgärdat med en borr! Två hål var borrade på utsidan istället för insidan på vänster gavel som förövrigt kommer fabriksmonterat ( Så det var inget handhavande fel ) Ställning är i princip ihopsatt och bilder tagna och laddas upp i helgen =) Må gott alla salta

• 28 svar
    • 5,6k visningar
  10. Started by Karl Lindfelt,

Jag har länge tänkt dra igång en tråd för mitt akvarium utan att komma till skott, men nu är det färdigsölat. Här kör vi. Välkomna till mitt Waterbox 180.5! Jag har haft akvarier i en sisådär 10 år nu och saltvatten lite till och från under den tiden. Det blev ett uppehåll från saltvattnet på ett par år när min fru och jag köpte hus som behövde rustas upp, tätt följt av vårt första barn, men till sist kom både tiden och suget tillbaka. Under 2020 hade jag ett mindre kar på cirka 150 liter för att känna av om intresset för hobbyn fanns kvar och var värd att satsa på. Här är vi nu! Till en början kikade jag på Red Sea Reefer 525/625 men fann genom ett amerik…

11. Started by PatrikD,

Ett akvarium på 225 liter 90x50x50, är beställt med framruta i optiwhite . Jag blev lite störd av förstärkningskanterna i mitt förra akvarium när jag skrapade alger etc så jag har valt att bygga det som "rimless". Då krävs tjockare glas. Jag valde 12 mm som egentligen är onödigt med säkerhetsmarginal, men det känns bra. Ser trevligt ut också med rimless tycker jag. Det ska stå i en liten alkov i en hall. Det är det som begränsar storleken. Maxmått för vad akvariets bottenyta kan vara är 99cmx55cm. Nu har jag lite marginal för magneter till streamers etc. Jag tänkte köra ett fåtal Acropora Favia kanske knappar och någon mjukkorall, som förhoppningsvis tar sig bra. Stenarn…

• 27 svar
    • 2,6k visningar
  12. Started by pettzon,

Hejsan! Efter en mindre debut på sötvattensidan såddes snart ett projekt i saltvatten. Har kommit en bit på väg, har en del kvar dock. Tänkte dela med mig utav projektet så länge samt öppna upp för kommentarer från mera rutinerade människor. Tips och tricks samt positiv kritik mottages mer än gärna! Värt att ha i åtanke är att jag försöker hålla nere kostnaden, här hittar ni nog ingen lysramp för 20 000. Har väl egentligen inte bestämt någon setup än men har tänkt att börja med en Salarias, ett clownfiskpar(Percula, om jag kan hitta) + anemon(Entacmaea quadricolor, om jag kan hitta) och städpatrull förstärkt av räkor. Koraller beroende lite på vad som passar och vad som …

• 26 svar
    • 5,9k visningar
  13. Started by Admiral,

Hej alla, Innan jag börjar vill jag tacka alla som gett insperation till mitt nya kar. speciellt till Philippe Grosjean´s drop off akvarium, som var början till mitt intresse till drop off kar, sen till Rednut på RC med sin drop off akvarium, ett kar som jag försöker efterlikna. Och inte minst till POPOV och Maglofster, för deras fin fina kar. Har inte all pengar i världen så försöker hålla i budgeten. Så akryl och BK skummare etc är inte på bordet. riktigt dåligt på det där med sketchup, men så snart jag lyckas ta en bild av min model ska jag posta. Karet ska stå i ett hörn i hallen men vid senare flytt till större boende ska den kunna vara som rumsavdelare. Karet Ree…

14. Started by simon,

Hej Efter ett antal år utan ett saltkar har jag fått allt svårare att förneka för mig själv och familjen att jag inte ska starta upp ett igen. Visserligen så har jag och dottern sedan 2 år ett 60l nano (proreef) som förra året byttes det upp till en 160l kub (som jag hittade på vinden), när fiskar och koraller började växa till sig, men det har under tiden inte varit på något sätt seriöst utan mer något tillfälligt, samt för att min dotter kommer ihåg att vi har haft större akvarier när hon var riktigt liten och ville ha clowner etc. Kuben ifråga är inget "fancy", utan ett löst akvarium på bänk med extern skummare, ingen sump och en MH150 + någon LED ovanför. Dessvärre så…

• 25 svar
    • 4,4k visningar
  15. Inte riktigt nöjd, men det kommer väl! Fick flytta upp akvariet på ovanvåningen för husfridens skull. Egenbyggd bänk av IKEAs 60x60 skåp, IKEAs bänkskiva i valnöt. Akvariet 123,5*63,5*30 optiwhite rimless, 3 borrade hål. Teknik. Skummare: Coralbox D300 Retur: Waveline 4000 Osmolator: Tunze 3155 Filter: Aquamedic Cirkulation: 2 Vortech MP10W Es Lyse: ATI Hybrid 2x75W led 4x39w T5 Inrikting: ZOANTHUS Fisk. Mandarin Två mini gobies 2 kantålar Div snäckor och eremiter.

• Gilla
    • 25 svar
    • 4k visningar
  16. Started by ulfboman,

540 liters saltvatten Hej alla Skellefteåbor och andra saltvattensfantaster tänkte berätta lite om mitt lilla projekt. Nu har jag haft igång mitt salt i ungefär en månad. Det är ett Zooline 540 l kar med aluminiumram. Skummaren är en äldre rotationsskummare från Tunze som jag köpte för många år sedan. Några delar saknades och några var trasiga. Så jag beställde lite delar direkt från Tunze det funkade utmärkt. Kör cirkulationen med lite äldre cirkpumpar men har beställt från Aquamarin i tyskland en Tunze nanostream 6055 med singlekontroller lite besviken på flödet. Väntar på två Sunsun 5000l och en 12000l pumpar från Fishstreet Honkong men de har visst fastnat i tullen i…

• 25 svar
    • 3,9k visningar
  17. Efter lite möblering hemma i vardagsrummet och planerad flytt av akvariet tänkte jag att det skulle vara lite lättare att flytta det gamla till ett nyare som skulle få stå på rätt plats från början. Fick syn på Ted Camenius 580-litersburk och åkte och köpte den De flesta känner förmodligen igen den burken och dess mått men jag kan dra dem ändå: 100x80x70, tre sidor optiwhite och en sump på 70x70x35. Övriga teknik kör jag med samma från mitt tidigare kar bortsett från returpumpen, Belysning: Pacific Sun Pandora Hyperion S (SMT) 145w + 2x24w T5 Skummare: Deltec MCE600 Returpump: Jebao 6500l/h Doserpump: Aqúa Medic Reefdoser EVO 4 Streamer: 2x Tunze 6045 Tyvärr har jag mist…

18. Started by mattep,

Jaha, då var det dags att presentera sitt lilla rev då! Detaljer om tanken m.m. kan ni läsa på min profil. Vill varna alla känsliga personer att jag i programmet "Reefcon" bokför alla inköp som har med min salttank att göra. Så läs inte vidare om ni e känsliga för sådana redovisningar. Om det är någon som är intresserad av vad det "egentligen" kostar att starta upp ett korallrev i vardagsrummet så är det bara att fråga mig så får ni min syn/erfarenhet på det hela. Ärligt talat så blir jag ganska förvånad själv hur dyr denna hobby faktiskt är. Jag började den 21 nov 2010 och är redan uppe i >38kkr. (Soppapengar till/från de närliggande saltbutikerna inkl. de veckovisa b…

• 25 svar
    • 3,4k visningar
  19. Hej på er saltisar. Efter ett års frånvaro från hobbyn och mitt fd 500 liters OptiWhite, så har jag iaf börjat planera nästa projekt. Än så länge är det bara i sin linda, men man måste ju börja någonstans Primärt funderar jag över designen på karet. Storleken denna gång får bli 100x50x50 vilket känns som en bra kompromiss mellan storlek i rummet, volym på vattnet och tillgänglighet för arbete i karet. Tidigare kar på 80 och tom 90 cm vattendjup (höjd) har ju visat sig vara ganska svårjobbat Det jag funderar på nu är hur avrinningen skall fungera bäst. Jag är säker på att jag vill köra C2C/CTC eller hur man nu vill förkorta Coast to Coast. Men är osäker på exakt hur jag …

• 25 svar
    • 3,2k visningar
  20. Started by M1ke,

Hejsan! Mitt namn är Mikael och bor några mil norr om Göteborg, har tidigare hållt på med sötvatten (malawi). Då var det dax även för mig att starta mitt första saltakvarium. Så tanken är att detta blir min dagbok och skall försöka hålla allt uppdaterat med både värden och bilder:) Lite info om hårdvaran Tank: Red sea Reefer 250L Cirkulation: 2 RW-8 Ljus: 1x EcoTech Radion XR30w G3 Sumpen: Sump: som följer med red sea reefer Returpump: Jebao DC-6000 Skummare: Deltec 1455 UVC: Deltec UV-C 39w Värme: nån som låg hemma Doserpump: Jebao DP-6 Vattenbyte: Osmos: D-D Osmos Övrigt: Refraktometer: Milwaukee D…

• Gilla
    • 25 svar
    • 4,4k visningar
  21. Started by MickeP,

Som många andra tänkte jag skapa en tråd och berätta om mitt kommande bygge - ett sommar-och-höstprojekt som kommer att genomföras utan brådska, när tid finnes. Köpte hus i höstas och har haft ett litet 100-liters kar 2-3 år nu men ser mig fortfarande som fullständig nybörjare för det har mest puttrat på, med anledning av småbarn. Nu har jag dock köpt ett begagnat ca 450-liters kar (ca 150x50x60) med Herbie overflow (vet nätt och jämnt vad det är bara, den nivån ligger jag på). Tanken är att få till en fejkad vägg så gott det går, som fungerar som fondvägg i köket för vår matplats i en öppen planlösning - om än inte fulltäckande längs en hel vägg. Även om det inte blir li…

• Gilla
    • 25 svar
    • 9,1k visningar
  22. Started by Järv,

Nytt år nytt projekt. Mitt akvarie från tyskland rullade in förra måndagen och känner att detta är en lysande chans att starta en tråd om detta (och kanske hålla den aktiv denna gången!). Som vanligt är jag tidsoptimist in i det sista och har inte ens börjat på varken sump eller bänk. Nästa steg blir att skaffa lite virke till en bänk samt möblera om lägenheten för att få plats med klossen i fråga. Akvariet i fråga är 120x80x50cm och har 2 sidor optiwhite och ska stå som något av en rumsavdelare när allt är klart. Tekniken än så länge ser ut som följer Belysning: 2x 100w dreamchip Dosering: Grotech tec3 ng för dosering Styrning/dator: Profilux 3,1n Ex för att hålla koll p…

• 25 svar
    • 4,3k visningar
  23. Started by naso,

Hej, igen! Har inte varit inne på några år, och fick därför en nytändning på saltvatten när jag satt och läste på forumet tidigare i höstas. Det har varit uppehåll på c:a 10 år, efter det senast misslyckade karet med innerskummare o MH-belysning. Då fick jag röda slemalger, "fireworms" som åt fiskar på natten och en massa annat. Jag jobbade mycket och hade inte tid, låg samtidigt i skillsmässa, så det va bara att lägga ner. Innan dess hade jag ett 600- liters inbyggt i väggen med sump och allt annat i ett rum bakom akvariet, som fungerade perfekt, alltså inga problem på 5-6 år. Tänkte ta upp det när jag blir pensionär, men det är några år dit. Jag kollade in RS reefer och…

• Gilla
    • 25 svar
    • 4,4k visningar
  24. Started by Skafar,

Hej Vi startar en tråd som gäller vårt nya akvarium som vi beställt och väntar hem om ett par veckor! Det är ett Red Sea S-650 utan ljusramp med en Pacific Sun Pandora Hyperion S2 Hybrid (3x75w,4x54w T5) och en Jad kylare. Vi har nu haft vårt Red Sea Max 250 i över ett och ett halvt år och är extremt nöjda med det! Vi har verkligen blivit fast i denna hobby och tycker det är lika spännande varje dag och se vad som händer i karet! Enormt avslappnande också att bara sitta och kika i och låta tanken sväva iväg! Det blev till sist ett nytt Red Sea för vi gillar verkligen designen på dessa! Vi tycker det är lika viktigt att akvariet är snyggt i rummet som att det ska vara sn…

• 24 svar
    • 3,6k visningar
  25. Started by J_Green,

Har lagt ner mitt 3000l kar för ett tag sedan, tänkte höja nivån ett steg med mitt andra kar. Det blir på 650l plus 250l sump, inriktning stenkoraller. Nu väntar jag på dom sista glasbitarna till förstärkningen i överkant innan provfyllning, det kommer förmodligen hagla in åsikter ang konstruktionen och att det inte kommer hålla, men jag måste bara prova innan jag lägger det åt sidan för ett helt vanligt kar!

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.