Gå till innehåll

Fina Fiskens 170 Liters Mix av Godheter


Fina Fisken

Rekommenderade inlägg

Lite om karet: Red sea max e 170 med 40 liters sump, tänkt att ha ett mixed reef med första försöket av acropora.

Karet är startat i början av november, allt har gått enligt konstens regler hittils :)

 

 

14kg sand

16kg marco rocks + 3kg levande

Hydra 26

Bubble magus curve 5

2st jebao slw 20

40l sump

 

Liv:

2 clowner

1 putsare

1 salarias ramosus

1 anthias

1 mandarin

 

övrigt: ca 10 eremiter och 20 olika sorters sniglar, 1 eld räka.

 

Dagens Värden: 

 

KH: 9.9

CA: 450

MG: 1455

No2: 0

No3: 10-15

Po4: 0.14

 

 

 

 

 

 

1641982196002.jpg

1641982195997.jpg

1641982421227.jpg

  • Gilla 5
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Kim Rosenqvist skrev:

På tiden att det kom en tråd :) 

Funkar det bättre nu med de något högre näringsvärdena (no3 och po4)?

Det funkar grymt bra nu, fosfater har stabiliserats och även nitraterna drar sakta uppåt, lättare att bli av med än att höja 😅.

Dina fraggar är ju superfina ☺️ längtar till lite tillväxt så får man kanske se vad en koloni är för nått 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Update!

 

Som en nybörjare har man en hel del frågor och svar att söka efter, akvaristik är en fantastisk hobby där man lär sig nya saker hela tiden. det som en gång var avancerat blir efter ett tag väldigt enkelt. Jag har numera förstått att PH är en stor del av tillväxten på våra koraller, och vi som lever i detta kalla land kanske saknar bra luft cirkulation hemma.. det blir svårare att hålla fönster öppna osv..

 

Det finns då ett svar i formen av en co2 scrubber. Jag ska försöka mig på att bygga en egen liten scrubber som håller mitt PH uppe/stabilt. Har tänkt mig att skapa något liknande @Kim Rosenqvist En skrubber på locket av skummaren.

 

Mina frågor är då: 

 

Hur viktigt är det med circulering av co2 luften? Finns det för och nackdelar.. jag har än sålänge ingen PH mätare förutom ett billigt PH test som inte är något vidare test.

Vågar man ge sig på en scrubber utan att konstant mäta PH värde med presicion?

 

Gärna tips på hur och vad man ska tänka på :)

 

I övrigt börjar jag få balans i karet:

 

KH: 9,5-9.9 

CA: 450

MG: 1470

No3: 5

Po4: 0.05 - 0.10 

PH: Svajar svårt att säga men 8.3 under kvälls test.

 

 

Chalice ❤️

IMG_20220119_164924sdsdsd.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, Fina Fisken skrev:

Update!

 

Som en nybörjare har man en hel del frågor och svar att söka efter, akvaristik är en fantastisk hobby där man lär sig nya saker hela tiden. det som en gång var avancerat blir efter ett tag väldigt enkelt. Jag har numera förstått att PH är en stor del av tillväxten på våra koraller, och vi som lever i detta kalla land kanske saknar bra luft cirkulation hemma.. det blir svårare att hålla fönster öppna osv..

 

Det finns då ett svar i formen av en co2 scrubber. Jag ska försöka mig på att bygga en egen liten scrubber som håller mitt PH uppe/stabilt. Har tänkt mig att skapa något liknande @Kim Rosenqvist En skrubber på locket av skummaren.

 

Mina frågor är då: 

 

Hur viktigt är det med circulering av co2 luften? Finns det för och nackdelar.. jag har än sålänge ingen PH mätare förutom ett billigt PH test som inte är något vidare test.

Vågar man ge sig på en scrubber utan att konstant mäta PH värde med presicion?

 

Gärna tips på hur och vad man ska tänka på :)

 

I övrigt börjar jag få balans i karet:

 

KH: 9,5-9.9 

CA: 450

MG: 1470

No3: 5

Po4: 0.05 - 0.10 

PH: Svajar svårt att säga men 8.3 under kvälls test.

 

 

Chalice ❤️

IMG_20220119_164924sdsdsd.jpg

 

Sommartid med öppna fönster och kall öl så kan det nog vara så att ph springer iväg lite väl högt om du kör en recirkulerande skummare. Det finns lite fallgropar med recirkulerande skummare utöver för högt ph: 

1. Släpper du inte in ny luft (med syre) i loopen då och då blir det inget vidare syreutbyte i skummarkroppen

2. Skulle skummarkoppen svämma över så finns risken att du får in detta i luft loopen och därmed till slut in i skummarkroppen och i direktkontakt med ditt akvarievatten. Då co2remover (som du använder i din scrubber) är gjord av calciumhydroxid så skulle din skummare helt plötsligt förvandlas till världens mest potenta kalkwasser-reaktor (kalkwasser är ju också gjort av calciumhydroxid). Det skulle få ditt ph att skjuta iväg uppåt-a-helvete och förmodligen ha ihjäl allt i karet - om du inte fångar det i tid :)

 

Jag har löst dessa fallgropar på följande sätt:

1. En kulventil öppnar upp för att släppa in lite luft, samt en till ventil som kan släppa ut "gammal" luft. 

2. Installerat en nivå-brytare som slår av strömmen till skummaren om skummarkoppen blir full. 

 

Mitt råd är att du kör en "vanlig" co2-scrubber, dvs en som du kopplar till ditt insug till skummaren som all ny luft passerar, det kommer ge viss effekt på ph. Nackdelen är att du kommer bränna igenom ditt co2 remover media fortare. Men det är egentligen en no-brainer och kan bortsett från själva mediat vara i princip gratis att installera. Det räcker egentligen med att sätta ner en slang från insuget på skummaren ner i en 1,5 liters PET-flaska, fyll den med co2-remover (se bara till att sätta ner slangen i någon sorts vadd eller dylikt så skummaren inte råkar suga in några pellets av co2-removern). Klart :)  

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , Kim Rosenqvist skrev:

Mitt råd är att du kör en "vanlig" co2-scrubber, dvs en som du kopplar till ditt insug till skummaren som all ny luft passerar, det kommer ge viss effekt på ph. Nackdelen är att du kommer bränna igenom ditt co2 remover media fortare. Men det är egentligen en no-brainer och kan bortsett från själva mediat vara i princip gratis att installera. Det räcker egentligen med att sätta ner en slang från insuget på skummaren ner i en 1,5 liters PET-flaska, fyll den med co2-remover (se bara till att sätta ner slangen i någon sorts vadd eller dylikt så skummaren inte råkar suga in några pellets av co2-removern). Klart :)  

 

Grym info, tack Kim!

 

Jag tror jag tar ditt råd och börjar så, sen får man se hur länge mediat orkar med och om det blir värt det. Sett lite info på youtube angående re-circulating co2 scrubber, det som drar mig mest till den lösningen är väl att mediat räcker länge.

 

Undrar bara om man vågar ha en circulerande utan att mäta konstant PH, akvarister som jag sett har det hittils har alla en probe i vattnet..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 minuter sedan, Fina Fisken skrev:

 

Grym info, tack Kim!

 

Jag tror jag tar ditt råd och börjar så, sen får man se hur länge mediat orkar med och om det blir värt det. Sett lite info på youtube angående re-circulating co2 scrubber, det som drar mig mest till den lösningen är väl att mediat räcker länge.

 

Undrar bara om man vågar ha en circulerande utan att mäta konstant PH, akvarister som jag sett har det hittils har alla en probe i vattnet..

 

Som sagt, vintertid och om ni har en relativt lufttät lgh så är nog en recirkulerande ingen fara, men om du kör det på sommaren när det i regel luftas lite mer i hemmet så kan nog ph klättra upp mot 8,5. Har inte koll på exakt när eller varför det blir skadligt högt, men den allmäna rekommendationen är nog att försöka att hålla sig på max 8,4. 

 

Det finns lite "billigare" lösningar för att både bevaka och styra ph, @kaptenen köpte en prisvärd manick från amazon tror jag, av märket milwaukee. Håll även utkik på köp och sälj, där kommer det ju upp lite begagnade apparater med ph styrning lite då och då. Kan vara något att sikta på långsiktigt, och köra "vanlig" co2 scubber kortsiktigt. 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har köpt en likadan PH-Controller som kaptenen: https://foretagsakvarium.se/product/milwaukee-ph-controller-mc-122/?v=f003c44deab6

Den bryter strömmen till skummaren vid valt PH värde. Köpte även dessa produkter: https://foretagsakvarium.se/product/aqua-medic-demineralisation-fiter-10/?v=f003c44deab6

https://foretagsakvarium.se/product/ati-carbo-ex-refill-pack-3250gr/?v=f003c44deab6 plus lite slang och kopplingar för att bygga en recirkulerande scrubber. 

Tänkte börja bygga ihop detta under helgen. Kostar ju en slant, vill du göra en enklare lösning utan digital PH kontroll kan du köra denna tex: https://foretagsakvarium.se/product/fauna-marin-skim-breeze-reactor/?v=f003c44deab6

Eller köra en petflaska som Kim föreslog och mäta PH med enklare testmetod.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

29 minuter sedan, Jojo skrev:

Jag har köpt en likadan PH-Controller som kaptenen: https://foretagsakvarium.se/product/milwaukee-ph-controller-mc-122/?v=f003c44deab6

Den bryter strömmen till skummaren vid valt PH värde. Köpte även dessa produkter: https://foretagsakvarium.se/product/aqua-medic-demineralisation-fiter-10/?v=f003c44deab6

https://foretagsakvarium.se/product/ati-carbo-ex-refill-pack-3250gr/?v=f003c44deab6 plus lite slang och kopplingar för att bygga en recirkulerande scrubber. 

Tänkte börja bygga ihop detta under helgen. Kostar ju en slant, vill du göra en enklare lösning utan digital PH kontroll kan du köra denna tex: https://foretagsakvarium.se/product/fauna-marin-skim-breeze-reactor/?v=f003c44deab6

Eller köra en petflaska som Kim föreslog och mäta PH med enklare testmetod.

Absolut det kostar ju en del som allt annat, Milwaukee proben verkar bra för sitt pris. Jag tänkte sänka priset genom att bygga en egen behållare med cirkulering, men är orolig över att ha det utan konstant mätning av PH. 

 

Det får bli en PH probe när ekonomin tillåter tillsvidare bara köra enkelt och se hur länge mediat räcker.

 

Tack för tipsen och proben!

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Fick hem 2 nyheter idag, en cyanoclean som jag ska prova på! 

Har små fläckar av cyano som inte sprider sig särskillt mycket.

 

Även en digital läsning av regelbunden mätning av PH, blev en Milwaukee probe 😁.

 

För några dagar sen drog jag ut en slang utanför köks fönstret från skummaren, jag vart väldigt glad att se att PH är 8,2! Grymt skönt att se fina siffror.

 

Imorgon ska jag börja bygget på en co2 cirkulerande scrubber..alltid kul att få mecka med egna diy!

 

KH: 9.7

CA: 445

MG: 1450

No3: 5

 

I övrigt ser allt ut att må bra, sps både växer och encrustar sakta men säkert.. knappar har fördubblats på bara några veckor. Stabila värden och tåget tuffare på. En frisk Breeze av co2 scrubber kommer att göra saker o ting ännu bättre.

IMG_20220128_202820.jpg

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nykomling i karet :) Mandarinen klarade sig tyvärr inte.. den noppade på pods hela dagarna i en vecka. Vi hittade vår fireshrimp tuggande på den döda fisken :( Jag tror att det är en bra pods mängd i karet och den såg ut att må bra, vad anledningen var till att den bar aplötsligt försvann vet vi inte.

 

RIP Ayhausca Helicopter!

 

Välkommern Snygging!

lg-75683-CarpentersFlasherWrasse-Male_600x.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...