151-720 liter
590 ämnen i detta forum
-
Har inte haft så mycket intresse för akvariet den senaste tiden så bestämde mig för att göra en omstart. Detta var mitt första kar så gjorde många misstag och lärde mig mycket. Det tog dock över ett halvår från att jag tömde akvariet (flyttade över levande jag ville ha kvar till ett annat tillfälligt) till att det är uppe och snurrar igen. Akvariet är ett 300 liters optiwhite från Imazo som står på en bänk av Juwel. Har ingen sump så all utrustning är i karet. Kommer dock bygga något liknande en sump av akryl som jag kommer ha i karet är det tänkt, är väl liknande lösning som det som brukar kallas AIO, fast min kommer gå att plocka ur akvariet. Ska försöka gö…
-
-
- 17 svar
- 2k visningar
-
-
Var och hämtade ett kar av en formum medlem här som varit tillsalu ett tag ett aqualux 270l med sump. Karet på sin plats ☺ Fick sagt av sambon att det skulle vara svart möbel och btn slimline bakrund, jajjemen det löser vi! En tur till affären och måling har på börjats. Två omos anläggning går för fullt så vatten ska blandas och sanrt ska salt i 😀 Fisk är undanlaga på koralfisken som ska hämtas i nästa vecka. Tänker använda allt vatten från gamla karet samt sand och sten och kompletera med mer sand samt sten. Är detta någon fara? Tacksam för alla tips ☺
-
- 16 svar
- 3k visningar
-
-
Testar att lägga upp... kommer mer så småningom... /Klas
-
Tja Jag och frugan är helt ny med salt , har endast hållt på med söt. Men allt ser så läkert ut så måste testas. Börja med att införskaffa oss ett 250 L akvarium. All info och hjälp med detta projekt är tumme upp.
-
- 16 svar
- 2,1k visningar
-
-
Haft ett juwel rio 240 ståendes i ett rum i huset tomt sen i september. Köpte det pga flytt och ville ha koraller och fisk i den som en lösning. Mitt 400 literskar börjar bli rätt fullt tycker jag så varför inte starta igång ett fraggkar också :-)? frugan är lite imot att ha två kar men nu har jag fått ett godkännande så bara skynda sig innan hon ångrar sig :-)
-
- 16 svar
- 1,9k visningar
-
-
Då var det dags för nytt kar efter en tids uppehåll. Helglasakvarium, 60x60x60 cm, 216 liter optiwhite. Sump med osmos del, skummar del och returdel. Plus att den är utdragbar. Svetsad bänk i 40x40 profiler. Luckor i mdf. Är på lackering. Saknar en del utrustning så det kommer inte att startas än Martin
-
I och med min, nästan totala, omstart är det hög tid att släppa min planeringstråd för karet jag började med för ett drygt år sedan. Här är länken till den tråden https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?38062-Planering-av-Luddox-nya-540-liters-Optiwhite I Nuläget ser karet ut så här, med omstart inkl nyrengjord inredning och nya fiskar (utom en V Puellaris) samt en del nya koraller..
-
- 16 svar
- 2,6k visningar
-
-
Hej! Tänkte presentera mitt 275 liters som jag startade upp 1/10. Helt ny inom saltvatten, hade sötvatten för xx antal år sen och har funderat på salt ett tag och nu slog jag till. Teknik vid uppstart: Akvarium: 275 liter Sump: 54 liter Belysning: Maxspect Razor 160W 16000K Skummare: Deltec SC1350 Cirk: Tunze 6045 och Tunze 6045 Retur: Eheim Compact+ 2000 Osmolator: Egen Värmare: 300W Osmos: Picobello Teknik på ingång: Deltec UVC 20W Reef Angel
-
- 15 svar
- 1,3k visningar
-
-
Då har man fått återfall efter ca 1 år utan ett saltvattensakvarium. Suget blev för stort så nu har man varit och införskaffat sig ett nytt akvarium. Nu blev det dock lite mindre. Ska köra en kub med måtten 60X60X60 med optiwhiteglas med en sump på ca 100L. Akvariet är beställt och hämtat och bänken snart färdig så man kan dra igång. Den ända teknik som är skaffad är Jebao returpump och sen har jag även nu fått hem all PVC och genomföringar. Har målat bakglaset svart och även monterat 2 datafläktar i skåpet så de blir lite cirkulation där inne. Kommer uppdatera vartefter det händer grejjer!! Mvh Micke
-
-
- 15 svar
- 1,8k visningar
-
-
Då har det värsta inträffat. Vårt 7 år gamla 250 liters akvarium från Red Sea brast helt plötsligt och utan någon som helst förvarning i en limfog och vatten forsade ut. Av en slump jobbade jag och min man hemma och jag hörde när vattnet började forsa och jag hann fram i tid och höll ihop akvariet tills dess att maken kunde lokalisera en lång tving och två plankor så vi kunde hålla ihop sidan. Där står vi nu. Alla koraller och fiskar är ok, tack och lov. Nu väntar jag på återringning från försäkringsbolaget. Jag kontaktade även Triton där vi köpt akvariet och hörde att de lagt ner, men blev lovad att han skulle kontakta Red Sea i Sverige för d…
-
-
- 15 svar
- 1,9k visningar
- 2 följare
-
-
Jag tänker på att göra om mitt 370 liter sötvattens aqvarium till salt men jag kollar nu på fiskar undrar om kole tang,exuetise fairy wrasse,clownfisk,ember blenny, funkar tillsammans och i 370 liter aqvarium jag har även ett annat saltvattens aqvarium som är 75 liter
-
-
- 15 svar
- 1,4k visningar
-
-
För snart två år sedan skaffade jag mig mitt första saltkar. Målet var ett någorlunda enkelt och underhållsfritt kar med DSB och makroalger som främsta näringsexport. Det gick ganska bra, hade lite problem med cyano en gång och även vitaprick, men inget katastrofalt. I våras kände jag dock att det var många saker som jag hade velat göra annorlunda, var inte nöjd med scapen, vissa fiskar och hade fått otroligt många vermetid snails. Sålde vissa fiskar, kastade ut all sten och ersatte med annan som hade varit igång i ett annat kar ett antal månader. Tyvärr åkte jag på ett sjukdomsutbrott kort därefter vilket resulterade i att dom få fiskar jag hade kvar inte klarade sig och…
-
I slutet av maj 2013 så köpte jag mitt första saltvattensakvarium som var ett 96L akvarium. Jag märkte tidigt att detta var en hobby jag skulle hålla på med ett tag så efter dem första 2 veckorna tyckte jag redan akvariumet var för litet. Så efter en del besparingar i några månader har jag lyckats köpa ett akvastabil 300L akvarium. När jag köpte akvariumet var det ett sötvattenskar så ingen saltvattensteknik medföljde. Under en månad så letade jag efter den tekniken jag behövde och kom undan rätt billigt då jag endast köpte begagnat. Är väldigt glad över mitt 300L då det drivs på ett studiebidrag för det mesta! Teknik: Skummare: Deltec mce600 Belysning: sfiligoi 2x250W M…
-
- 14 svar
- 3,3k visningar
-
-
Hejsan! Harald heter jag, i skrivande stund 23 år gammal och bor tillsammans med min flickvän i Norrköping. I våran etta på ca 38 kvm har vi idag ett 720L sötkar med syd / centralamerikanska Ciklider, ett 400L terrarium innehållande två Leopardgeckos, 2 katter och sedan ungefär 5 månader tillbaka - ett 275L saltkar. Akvariehobbyn för mig startade för bara 1,5 år sedan, men har sedan barn varit omgiven av akvarium tack vare mina föräldrars intresse. Då för knappt 2 år sedan så bestämde jag mig för att starta ett 70L sötkar med lite sällskapsfisk och där var jag fast. Ungefär 1 år och 10 akvarium senare bestämde jag mig för att starta ett saltkar och…
-
-
- 14 svar
- 2,8k visningar
-
-
Efter 9 år utan saltvatten så bestämde jag mig för att det var dags igen, med skilanden från förra gången satsa lite mer på en helhetslösning. Jag valde att köpa akvariet med bänk då jag inte är någon snickare som var bevis nog förra gången och jag aldrig blev nöjd med bänken osv.. Sagt och gjort detta inhandlades. Red Sea Reefer 450 Kessil A360we - Modell : Tuna Blue 2st Kessil Spectral Controller Kessil Gooseneck 2st Vertex Omega 180i AquaLight Osmos 300 liter/dag FM NPO Redu Pellets Filter ATI Doserpump 6 kanaler Jecod DCT 6000 Maxspect Gyre XF150 Jebao RW 15 2st Deltec 20w UV-C …
-
-
- 14 svar
- 2,4k visningar
-
-
Hej guiden! Har beslutat att återuppta denna härliga hobby efter flera års uppehåll. Förra karet kraschade, men som tur är lär man sig och anpassar sig. Mycket av det nya bygger på tekniken från mitt gamla kar, dock har lite ny teknik inhandlats. Det mesta för att underlätta driften. Akvariet har måtten 125 (L) x 50 ( x 55 (H). Till detta en sump med måtten 75 (L) x 40 ( x 40 (H). Ca 300 liter i huvudkaret och runt 90 liter i sumpen. Teknik just nu: Skummare: Deltec APF600 (har jag för mig ) Streamers: 1st Tunze 6100, 1 st Tunze 6055 Controller: Tunze multicontroller 7095 Returpump: Eheim 1260 på 2400 l/H Belysning: ATI ramp (gamla sunpower tror jag) 6x54W …
-
-
- 14 svar
- 2,8k visningar
-
-
Hej nu är det min tur att skapa en tråd är på guiden. Hade tidigare ett akvarium inom skolan som jag hade som ett gymnasiearbete men nu är det här helt mitt egna och det kommer bli en rolig utveckling och resa! Teknik: Red Sea Reefer 170 Kessil A360WE med specral controller Deltec SC 1351 Vortech MP10 qd Jecod Dcs 5000 Reefdoser EVO 4 Aquael doppvärmare med T controller Twin 10 kg Red Sea reefbase pink sand och ca 18 kg Macrorocks från Företagsakvarium. Håller just nu på med Red Seas Reef Mature Pro kit så jag får vänta ett tag tills bakterierna har satt in sig helt innan det blir lite koraller och fi…
-
-
- 14 svar
- 1,6k visningar
-
-
Efter många om och men så är man tillbaka igen. Den här gången blir det ingen som helst stress så det får ta den tid det tar innan det kommer igång. Mitt val denna gång föll på ett red sea Reefer 170.. Ska bli intressant med sump igen.. Idag kom karet, men det är dock det enda jag har just nu, belysning blir nån LED, förmodligen Kina.. Skummare blir nog nån bubble magus.. Vi får se vart det leder. Uppdaterar när det händer nåt nytt.
-
-
- 14 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hej Alla? står nu och ska köpa ett nytt kar , peninsula 500. Kan ni komma med bra förslag på bra skummare och belysning ? Funderar på maxspect rsx Ska ha lpser men kommer nog in sps åxå tids nig också , bomba mig görna?
-
Hej! Tänkte presentera mitt nya kar dom är ett juwel rio på 180 liter. Belysningen i karet skall maxspect razor 160 stå för. Cirkulationen görs av en tunze 6015 och en 6020 och skummare kör jag på med min Aqua medic turboflotor 500, jag får se om det fungerar eller om jag får byta upp mig till större. Nu ännu har jag blandat saltvatten samt gjort scapen jag blev för en gångs skull ganska nöjd. Jag slänger in lite bilder
-
- 13 svar
- 1,8k visningar
-
-
I väntan på att planeringen ska bli klar med mitt stora system, sparkade jag igång ett tillfälligt kar. Detta för att "mellanlagra" mina koraller som jag hade "lånat ut" medans jag flyttade till nordvästra Skåne. Planen är att mitt nya system ska starta efter sommaren. Lite fakta: Akvarium: ett äldre 250 liters Akvastabil (100x50x50). Belysning: Äldre T5-ramp från ATI med 6x54w. 8 timmar om dagen Skummare: Royxal Exclusive Bubble king mini 160 Cirkulation: Coralbox NR-1 Returpump: Royxal Exclusive -DC 50W Balling: 2-partsballing från ATI via doserpumpar. Sten: ca 15kg ATO: ja! Övrigt: Aktivt ko…
-
Nu är jag här igen, det var 28 år sen sist. Då: ett 250-liters fiskakvarium, utan skummare men med kraftig cirkulation. Det var fint och jag har aldrig glömt det. Bara inte hittat rätt plats. Men nu kanske det är dags. Jag har blivit vuxen och skaffat villa, och håller på att bygga om källaren. Det ska bli ett nytt badrum, mitt i huset. Min idé är ett akvarium ovanför badkaret, så man kan bada och ligga och titta på fiskar. Och vilken fantastisk ljuskälla. På andra sidan finns ett arbetsrum, och visst vore det trevligt att lyfta blicken från sin dator för att titta på akvariet. Snickaren har sagt att han kan ta upp en meter bred öppning i ganska tjock vägg. Sedan tänker j…
-
Efter en krasch i mitt waterbox Cube 20 så tröstade jag mig med ett Reefer 350g2. Det kommer bli mest SPS & då acropora men en & annan LPS kommer säkert att trilla in 🙃 Karet har tuffat på nu i 3 månader ungefär så har börjat fylla på med fraggar & lite fisk allt eftersom. KH & CA har börjat förbrukas så har precis börjat dosera 🙂 Teknik just nu: Ljus: 2st Reef factory medium blue Cirkulation: Maxspect gyre 330 cloud Retur: maxspect jump6k Rullfilter: Reef factory smart roll S Doserpump: Reef factory x4 Skummare: Deltec 600i UV: deltec 39w Värmen styrs även den av Reef Fac…
-
-
- 13 svar
- 977 visningar
-
-
Hej! Äntligen är det snart dax att dra igång igen efter ett uppehåll på fem år! Fick tyvärr lägga ner mitt gamla kar pga seperation för fem år sedan pga att det var för stort när det blev flytt från hus till lägenhet! Blev räkor istället och galen som man är så gick man ut stort på det, sitter idag på en jävla massa sötvattensräkor och i dom finare valörerna, Kingkong, redruby, bluebolt, har tyvärr aldrig lagt energi på att sälja men det kommer kanske. Men nu är det dags igen och har beställt ett RSM 500, tyvärr så har dom leverans problem så jag får vänta ca fem veckor på det! (min vanliga tur) Kommer köra hela Red sea programet i tillsatser dom har för att jag är nyfike…
-
- 13 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hej! Dags att dra igång den där tråden som man klurat så länge på att starta, har haft Salt i några år med diverse motgångar med alger och total ödeläggelse. Men nu känns det som att burken snurrar sakta men säkert åt rätt håll iallafall. Projektet runt om akvariet har stannat av en del som alltid över sommaren men nu är motivationen tillbaka på rätt spår igen :). Lite info om akvariet, Akvarium. Red Sea reefer 425 XL Skummare. Deltec 1255 Reaktor, Aqua medic multi reaktor L som för stunden innehåller aquaforest kol, och faunamarin Ultra Phos Maxspect gyre XF150, och en Jebao RW15 står för cirkulationen Belysningen är ett litet kommande proj…
-
-
- 13 svar
- 2,3k visningar
-