Gå till innehåll

Optiwhite 300 L omstart


Vetekli

Rekommenderade inlägg

Har inte haft så mycket intresse för akvariet den senaste tiden så bestämde mig för att göra en omstart. Detta var mitt första kar så gjorde många misstag och lärde mig mycket. Det tog dock över ett halvår från att jag tömde akvariet (flyttade över levande jag ville ha kvar till ett annat tillfälligt) till att det är uppe och snurrar igen. 

 

Akvariet är ett 300 liters optiwhite från Imazo som står på en bänk av Juwel. Har ingen sump så all utrustning är i karet. Kommer dock bygga något liknande en sump av akryl som jag kommer ha i karet är det tänkt, är väl liknande lösning som det som brukar kallas AIO, fast min kommer gå att plocka ur akvariet. Ska försöka göra den så minimal som möjligt.

 

Har inte riktigt bestämt mig för vad jag ska ha i ännu. Har alltid velat ha en anemon med clowner, antingen en magnifica, crispa eller malu. Förmodligen blir det en stor anemon och några passande koraller på resten av ytan. Har försökt mig på att göra en mer uttänkt scape, det tog lång tid att dela stenarna och limma ihop dom till något lite mer intressant. Kanske inte ser så naturligt ut men jag är rätt nöjd ändå.

 

I fiskväg har jag tänkt följande.

 

2 clowner

1 Wrasse Iridis

1 Wrasse Leopard blue star

1 goby alt mandarin

1 flasher

1 royal gramma

1 eller 2 pajamakadrinal

 

Kommer främst lägga upp uppdateringar i form av korta videos.

Ändrat av Vetekli
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 hours ago, Vetekli said:

Har inte haft så mycket intresse för akvariet den senaste tiden så bestämde mig för att göra en omstart. Detta var mitt första kar så gjorde många misstag och lärde mig mycket. Det tog dock över ett halvår från att jag tömde akvariet (flyttade över levande jag ville ha kvar till ett annat tillfälligt) till att det är uppe och snurrar igen. 

 

Akvariet är ett 300 liters optiwhite från Imazo som står på en bänk av Juwel. Har ingen sump så all utrustning är i karet. Kommer dock bygga något liknande en sump av akryl som jag kommer ha i karet är det tänkt, är väl liknande lösning som det som brukar kallas AIO, fast min kommer gå att plocka ur akvariet. Ska försöka göra den så minimal som möjligt.

 

Har inte riktigt bestämt mig för vad jag ska ha i ännu. Har alltid velat ha en anemon med clowner, antingen en magnifica, crispa eller malu. Förmodligen blir det en stor anemon och några passande koraller på resten av ytan. Har försökt mig på att göra en mer uttänkt scape, det tog lång tid att dela stenarna och limma ihop dom till något lite mer intressant. Kanske inte ser så naturligt ut men jag är rätt nöjd ändå.

 

I fiskväg har jag tänkt följande.

 

2 clowner

1 Wrasse Iridis

1 Wrasse Leopard blue star

1 goby alt mandarin

1 flasher

1 royal gramma

1 eller 2 pajamakadrinal

 

Kommer främst lägga upp uppdateringar i form av korta videos.

Inget algätande?

 

scapet ser bra ut!

Ändrat av Oscarhaglund
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Postat (ändrat)
45 minuter sedan, Oscarhaglund skrev:

Inget algätande?

 

scapet ser bra ut!

Inte än, men har sniglar på ingång.


Tack!

 

Videon ovan är drygt en vecka gammal. Här är från idag. Har lagt till en till pajamakardinal och makroalg (red ogo). Har även haft i ett gäng pods.

 

 

Ändrat av Vetekli
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Postat (ändrat)
1 timme sedan , jjonaas1 skrev:

Snyggt, har själv exakt samma kar och bänk. 
jag har ett hörn i 8mm glas för ytavrinning och för att dölja tekniken tekniken ☺️

IMG_0322.thumb.jpeg.56f50295e87aaca82d8bf44cdb1bcb93.jpeg

Snyggt! :) Det blir väldigt stor skillnad på priset mot ett red sea eller liknande och jag tycker det funkar bra att ha utrustningen i karet. Det blir simplare på så vis att man slipper rördragningen ner till sump. Nackdelen är väl att det tar plats i karet och mindre plats för teknik. Jag la till en "eurobrace" på mitt och förstärkte möbeln, men det är för att jag är väldigt nojig av mig. :D Säkert totalt onödigt, men det känns lite bättre för mig.

 

Hur gammalt är ditt?

Ändrat av Vetekli
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , Vetekli skrev:

Snyggt! :) Det blir väldigt stor skillnad på priset mot ett red sea eller liknande och jag tycker det funkar bra att ha utrustningen i karet. Det blir simplare på så vis att man slipper rördragningen ner till sump. Nackdelen är väl att det tar plats i karet och mindre plats för teknik. Jag la till en "eurobrace" på mitt och förstärkte möbeln, men det är för att jag är väldigt nojig av mig. :D Säkert totalt onödigt, men det känns lite bättre för mig.

 

Hur gammalt är ditt?

Håller helt med! För mig som bor i lägenhet känns det av någon anledning som en säkrare och smidigare lösning att ha allt i karet. 
Jag har en tunze 9004, doppvärmare och returpump i facket .

 

Jag har inte förstärkt något, men det sviktar ju ut en del i mitten på glaset och det har gjort mig lite nojjig, men jag tänker att det är någon ingenjör som konstruerat detta så försöker bortse från det. 😂 möbeln känns faktiskt väldigt stabil, och med tanke för att det är specat för 900kg borde det vara lugnt.  

 

Jag köpte mitt kar begagnat för 6 månader sen.  Då var det 1 år gammalt ☺️

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 timmar sedan, jjonaas1 skrev:

Håller helt med! För mig som bor i lägenhet känns det av någon anledning som en säkrare och smidigare lösning att ha allt i karet. 
Jag har en tunze 9004, doppvärmare och returpump i facket .

 

Jag har inte förstärkt något, men det sviktar ju ut en del i mitten på glaset och det har gjort mig lite nojjig, men jag tänker att det är någon ingenjör som konstruerat detta så försöker bortse från det. 😂 möbeln känns faktiskt väldigt stabil, och med tanke för att det är specat för 900kg borde det vara lugnt.  

 

Jag köpte mitt kar begagnat för 6 månader sen.  Då var det 1 år gammalt ☺️

 

Håller med om att det känns säkrare att ha allt i karet. Då kan det bara läcka om själva karet läcker.

 

Vart sviktar det menar du? Menar du glaset som går längsmed långsidan? Låter konstigt, jag har inte märkt det på mitt. Det är ju 10 mm glas så ska hålla enligt dom guider jag hittat på nätet, men jag ville gärna ha eurobrace ändå.

 

Det som är lite lurigt med bänken är att den är konstruerad för juwels kar och juwels kar har en ram det står på, vilket gör att all vikt är ute på kanterna och det är där bänken är starkast. Jag hade mitt på bänken utan att den var förstärkt i över tre år innan jag tog ner det och allt såg rakt o bra ut. Så det är säkert inga problem, men nu när jag skulle ställa upp det på nytt tyckte jag den sviktade lite på ett ställe och därför förstärkte jag möbeln.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 timmar sedan, Vetekli skrev:

 

Håller med om att det känns säkrare att ha allt i karet. Då kan det bara läcka om själva karet läcker.

 

Vart sviktar det menar du? Menar du glaset som går längsmed långsidan? Låter konstigt, jag har inte märkt det på mitt. Det är ju 10 mm glas så ska hålla enligt dom guider jag hittat på nätet, men jag ville gärna ha eurobrace ändå.

 

Det som är lite lurigt med bänken är att den är konstruerad för juwels kar och juwels kar har en ram det står på, vilket gör att all vikt är ute på kanterna och det är där bänken är starkast. Jag hade mitt på bänken utan att den var förstärkt i över tre år innan jag tog ner det och allt såg rakt o bra ut. Så det är säkert inga problem, men nu när jag skulle ställa upp det på nytt tyckte jag den sviktade lite på ett ställe och därför förstärkte jag möbeln.


Jag menar att glaset bågnar ju ut ett par millimeter i mitten , men det är nog normalt när det är 120cm långt och rimless. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Postat (ändrat)

Fraggade och lade till en gorgonian från mitt andra kar (vill inte överföra något från stenen) och även lite blå sympodium. Har precis lagt till några dovesnails och några ceriths finns där också (gömmer sig i sanden nu). Flyttade över clownerna. Det röda ogo-makroalgen växer riktigt snabbt.

 

https://www.youtube.com/watch?v=qD7x7XvoEG4

Ändrat av Vetekli
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2024-04-07 at 16:19, jjonaas1 skrev:


Jag menar att glaset bågnar ju ut ett par millimeter i mitten , men det är nog normalt när det är 120cm långt och rimless. 

Ursäkta trådkapningen lite, men när jag hade 120cm så sviktade det också en aning på det sättet du beskriver. Jag vet såklart inte om det var anledningen men efter ca 2 år i bruk så började silikonet släppa längst ner i mitten på karets frontglas. Jag har idag 180cm långt och det finns ingen synlig sviktning på den. 

 

Så mitt tips är att kolla att karet står jämnt till att börja med för att utesluta det. Kan ju vara något så enkelt. 

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2024-04-18 at 18:06, kaptenen skrev:

Så mitt tips är att kolla att karet står jämnt till att börja med för att utesluta det. Kan ju vara något så enkelt 

Tack, jag försökte mäta idag och det bågnar ut ca 1–2mm på mitten,man  ser det om man står från sidan. Karet är rakt men jämnheten vet jag inte riktigt, mer än att det inte kändes som något glapp under när jag ställde dit den.På juwels bänk är det ju plast puckar under och inte ställbara fötter. 
Lite nojig av sig är man, det får ju absolut inte hända något men å andra sidan skulle jag sätta dit ett eurobrace skulle jag väl behöva tömma karet och låta silikonet härda några dygn och det har jag ingen möjlighet till :( 

Vad säger du @Vetekli? Körde du karet något utan eurobrace? Sviktade ditt ut något på mitten då? :) 

IMG_0756.thumb.jpeg.356255d323bab752809ebd3efc3af2c3.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej hej, ja man blir ju lite nojig när man läser sånt här. Mitt kar är ett Red Sea och bågnar ca 2mm längsmed framrutan...inget jag tänkte på innan men gör ju det nu ;) Jag hade gärna lugnat dig med ord om att mitt har varit så länge men...det låter mer som att vi sitter i samma båt. Jag har ca 1mm diff mellan fram- och bakkant, höjden alltså, osäker på hur mycket det påverkar i den omfattningen. 

 

Rimless är snyggt, men jag tänker än en gång tanken om att eurobrace vore något... Skulle gärna vilja höra några starka röster som säger att det är normalt att det bågnar :)

 

Nedan är en 10 år gammal tråd om ämnet, svårt att säga om den lugnar eller ej. 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Postat (ändrat)

@jjonaas1 @Flurpen Jag har inte lagt märke till om mitt bågnar på det viset innan, men la ett vattenpass på rutan nu och det skiljer 1 mm mellan mitten och sidorna trots min eurobrace. 

 

Har ju dock haft karet uppe flera år utan eurobrace. Jag bytte ut fötterna på min juwelbänk till justerbara för att lättare får det i våg och dessutom så är golvet nog lite bristfälligt lagt i rummet där det står då stödet är sämre på vissa ställen och fötterna sjönk ner i golvet och bänken bågnade pga det.

Ändrat av Vetekli
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rimless kar bågnar alltid u viss mån. Det är därför det är en olämplig konstruktion på större kar. I detta fallet är det inget att oroa sig för.

Red sea är ett kapitel för sig och det är mestadels för att de verkar göra dåliga kar.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...