151-720 liter
590 ämnen i detta forum
-
åter efter många år då jag endast haft salt på bordet, började om med sötvatten då jag inte kunnat ha burk på många år pga jobb mm. men det tog faktiskt flera månader innan det blev en saltburk igen. uppstarten blev inte som tänkt och det blev många nya saker på vägen, bla så har jag aldrig startat en saltburk förr utan RO, men flera har gjort det med Luleås vatten och det har gått bra och man ska inte dö nyfiken så sagt och gjort. -jag har inte haft såhär mycket gröna alger förr, det skall sägas men jag har fått bukt med nitratet som det ser ut nu då det ständigt sjunker och Benny The Blenny ser ut som ett hängsbukssvin som jobbar övertid så dom gröna tr…
-
-
- 4 svar
- 646 visningar
-
-
Hej Har ett problem med mitt akvarium som har varit igång i 7-8 år. Allt har funkat klockrent fram tills för några veckor sen. Då fick jag för mig att plocka bort lite koraller som växt sig lite för stora. Bytte detta mot lite annat i en akvarie butik vilket jag inte har stoppat i akvariet än. Sen denna dagen har inget varit sig likt. 2 fiskar har dött, korallerna lever men inte på långa vägar som tidigare, slår inte riktigt ut, märks tydligt. Bytt vatten ett par gånger 10% blev lite bättre men slår ändå inte ut. Har bara mjukisar som varit stora och fina nu halv dassiga. Har ingen aning om vad detta beror på, Har inte ändrat mer än korallerna jag tog bort visst vissa av …
-
- 1 svar
- 637 visningar
-
-
Hej. I dag fick jag (kommunen) strömavbrott. Det första för mitt nya hörn kar. Men det visade sig att mitt hemmabygge hade klarat testet i fall översvämning skulle ske. Sumpen hade fått obalans och vatten rann över kanten innan all luft hade letat sig ur alla rören och återgick till det normala. Gissar att ca 20 liter rann ner i avloppet som jag vid en renovering drog fram i vardagsrummet. Mitt upphöjda golv, likt en balja, gjort med 5cm uppvik och Biltemas våtrumstätskikt räddade mitt parkettgolv från fuktskada. En bra dag idag. :-)
-
- 2 svar
- 631 visningar
-
-
Äntligen tillbaka efter några års paus. Sålde av för ca 7 år sedan i samband med flytt och har efter det kört lite nanoprojekt. Startade med salt i början av 90-talet, då som fish only och sedan i takt med att utrustningen och kunskapen blev bättre så blev det mer och mer koraller. Nu kändes der som att det var dags att komma igång igen. Köpte ett Red Sea reefer 250 begagnat komplett med levande. Kör med Radion belysning och Vortex pumpar kopplat till reeflink. riktigt kul
-
- 0 svar
- 627 visningar
-
-
-
-
- 3 svar
- 625 visningar
-
-
Hej är i startgroparna att beställa det här akvariet och har lite funderingar. Akvariet blir 1500x720x400 i 12 mm högt med en utanpåliggande överrinning borrat för 3 stycken 25 mm genomföringar + 1 stycken 32 mm för returen. Behöver jag förstärka akvariet och med hur långa/breda förstärkningar? 1. På ställningen där jag har tagit bort ett ben för att kunna få in sumpen,blir det tillräckligt stabilt som det är på bilden? 2. I överringen så har jag satt djupet till 60 mm borde jag öka djupet lite till eller är det bra sådär?Med kam borde ju vattennivån hamna runt 4 cm under kanten på akvariumet ca? 3. Sumpen 850x640x400 i 8 mm Fungerar 8…
-
- 1 svar
- 622 visningar
-
-
Funderar på att uppgradera till större (720) med stålställning till hösten. Någon som beställt från Akwarium Stettin och har koll på vad frakt och liknande går på? Dessutom om någon har tips som förenklar/snabbar upp beställningen så är jag tacksam
-
- 2 svar
- 622 visningar
-
-
-
- 0 svar
- 622 visningar
-
-
Efter en halv veckas slit börjar det äntligen lika något här hemma. Var iväg och hämtade mitt nya Aqua Medic Magnifica 100 - 320L i måndags och sedan dess har det varit jobb med att få ihop det, nonstop! Dagens projekt har varit fokuserat på teknik och all dess sladdar. Är dock rätt nöjd med resultatet och gillar verkligen hur det ser ut i skåpet. Får se hur länge det håller denna ordningen.. Bifogar lite trevliga resultbilder på sladdragningen!
-
- 0 svar
- 619 visningar
-
-
Känner att det börjar bli dags ett 2:a kar. Hade tänkt mig en kub på 60x60x60 med överrinnig i form av balkong, egen snickrad möbel samt så rejäl sump och ledbelysning som får plats. Tänkte börja med karets utformning, möjligen startar jag utan sump till fördel för att kunna börja cykla in sten och snickra på pelare mm Har inte extern sump sen tidigare och har lite funderingar kring detta. H ar snickrat till en första skiss på karet och avrinningen utifrån hur jag tror jag vill ha sen jag läst om lite lösningar som medlemmar här på guiden har. Skulle vilja ha lite input på detta ex måttet - är det bättre att gå lite under 600mm för att det ska passa till standard bänk…
-
- 2 svar
- 615 visningar
-
-
Hej allihopa. Är det någon som vet vart/ om det går att få tag på ett elos 120 i Sverige? Annars får man ju lov att beställa ett eget akvarie efter egna mått från tyskland. MvhbTom
-
- 1 svar
- 612 visningar
-
-
Hej jag ska flytta snart till en ny fin lägenhet jag tänker skaffa mig ett till 360 kar till lägenheten jag har även haft Malawi och ett 75 liters saltvattens kar.jag kommer ha en sump i skåpet och bra ljus till.
-
- 1 svar
- 604 visningar
-
-
Efter att haft ett uppehåll på ca sex år så sitter jag nu och planerar på att skaffa ett nytt akvarium. Det kommer inte bli något märkvärdig utan mer ett kar för att komma igång igen. Jag kommer hålla ögonen öppna om det dyker upp något intressant på köp och sälj men som det ser ut nu så lutar det åt att köpa ett Juwel Lido 200 med följande utrustning: * Juwel Lido 200 * Led-belysning typ Maxspect RSX 100-150W * Styrbar cirkulation typ Maxspect Gyre * Skummare Tunze Doc 9004 Jag tänkte satsa på mjukisar och kanske lite Lps:er, fiskar och små kryp. Som planeringen ser ut nu: Fiskar: * 2 Ocellaris clowner * 4 Bangaiik…
-
- 0 svar
- 603 visningar
-
-
Hej på er Anders i Kiruna här igen nu är det dax att bygga vidare på mitt rev här i norr. kommer dock inte hävda att det blir sveriges nordligaste då Gnarkill bor nån km norr om mig än så länge här jag bara kommit överer en burk på ca 450 liter hoppas på att hitta sump på ca 160 liter den närmaste tiden ska försöka bygga ihop en bänk i veckan så prylarna slipper stå på golvet.... skriver mer i kväll. försöker ladda upp enbild då oxå.
-
- 0 svar
- 597 visningar
-
-
-
-
- 4 svar
- 583 visningar
-
-
Ok, så denna vinter har varit knäckande... Jag har sedan akvariets start kört med omvartannat RO-vatten, omvartannat kranvatten, beroende på tillgång och ork/lust, eftersom jag inte haft eget osmosfilter hemma. Så länge jag bodde inne i "stan", Helsingborg så gick det bra, vattenkvalitén var hög. Här ute på landet är det en anban historia. Mina vattenvärden blev under början av vintern bara sämre, så tillslut arbetade vi in ett inköp av ett eget osmosfilter i budgeten. Jag råkade också ut för att min lilla hummer blev mordisk och tog kål på nån räka och lite småfisk... Han var tvungen att försvinna, men inte i porslinsfåtöljen. Jag lyckades hitta ett nytt hem åt honom. Fö…
-
- 0 svar
- 561 visningar
-
-
Hej, Jag har inget finare skåpakvarium, satsar istället en hel del på att försöka att få det att växa och trivas. Idag växer det lite för snabbt. Mäter med Alkatronic, Mastertronic och Apex. Ligger ofta på 0,1 i PO4, men har inte sett någon skada av det. Ligger på ca 2,3 - 5,0 i NO3 Matar med Pytonplankton och Copperpods som jag odlar själv. Jag kör med Kalciumreaktor, Kalkwasserreaktor, Rowaphosreaktor, Sulphurreaktor. Tillsätter inga andra ämnen, byter vatten 160 liter var 14 dag,
-
-
- 2 svar
- 560 visningar
-
-
Hej alla glada! Låt mig presentera mig lite kort, har precis startat upp ett nytt saltkar på 300L (412 L inkl sump). Har haft salt (Fokus fisk) för ca 13-15 år sedan men mycket verkar har hänt sen dess. Kanske inte så mycket fundamentalt men oj vad det verkar hänt saker på teknikfronten. Då jag flyttade upp till Norrland för många år sedan så la jag salt hobbyn på hyllan då utbudet inte var något att skryta över här uppe och inte något vidare utbud vad gäller att kunna beställa hit heller (Detta har blivit något bättreo). Så jag valde att hålla mig till 2 stycken växt akvarium med co2 dosering i väntan på att komma tillbaka till salt. Nu tror jag tiden är slagen för …
-
-
- 3 svar
- 558 visningar
- 1 följare
-
-
Tänkte jag skulle komma ut som akvarist här i gruppen Mitt akvarium är 500 liter av det mer eller mindre okända märket Oceanson. 12mm glas (inte plast). Köpt av Vlado för ett och ett halv år sen. Bakom displaydelen av akvariet ett 10cm djupt utrymme som jag just nu bara använder för cheato-odling. Sump i ett skåp bakom till vänster, i 90 graders vinkel mot akvariet. Hemmabyggd möbel som matchar mina elementskydd. Gör en omstart efter en katastrof med en extern skummare. Har nu uppgraderat tekniken för att undvika ny katastrof, så nu börjar det bli dags för nya fiskar. Teknik: • Maxspect Razor R420R med avsågade hörn ligger perfekt i topp…
-
Hej alla! Jag har hållit på länge med sötvatten och vill nu börja med salt. Jag har ett Juwel Lido 200 kar som jag vill använda som passar in bra i vardagsrummet och som jag redan har. Har tänkt att ha kvar innerfiltret som sitter original. Jag har bytt ut pumpen till en som pumpar 1000l/h, Vad skulle ni köra med för filtrering i boxen? Utöver det så ska jag köpa: Eheim skim Marine 300 Eheim reeflexuv +e500 uv-steriliser sen nån bra lampa och ta bort locket på akvariumet. Tips på bra lampa? Finns så mycket att välja på. Tacksam för alla tips på vägen mot mitt saltvatten kar 😃
-
- 5 svar
- 548 visningar
-
-
gör en liten tråd om mitt hörnakvarium som jag fick av Gnarkill och avser förvalta på efter bästa oförmånga... ca. 180 liter med ytavrinning och sump
-
- 2 svar
- 543 visningar
-
-
Hallå alla. Varit borta ett tag från hobbyn, avvecklat mitt 540L. Det gick upp för mej att som första kar med vad de kostar att starta så beslöt ja att sälja det och skaffa ett mer i lagom storlek. Har nu byggt om min bänk för ändamålet, kortade ner den och byggt en stadig ram framtill för att få en inbyggnadskänsla. Nu idag har jag tagit bort en bit plast på baksidan, tittat mycket på sardellens och tycker de e så jäkla bra byggt. Funderar på om man ska köra 25mm ner eller man ska ta 32 mm??...isf 25, då blir de nog 3 hål, annars 2 hål. Returen idag är fortfarande newjet 3000, nöjd med den. En annan sak, är om jag ska lägga balkong på bak/utsida med hål under för rakt fa…
-
- 0 svar
- 516 visningar
-
-
Hej, Visst är det både kul och väldigt roligt att sitta och titta på. Första fotot är taget 2021-08-02, andra fotot är taget idag 2022-10-14. Tycker det har växt väldigt bra, lite för bra, så har varit tvungen att fragga lite. Nu har jag problem maed att jag har för många fraggar. MVH Ronny
-
Lite bilder på mitt 250 Reefer. Allt har varit igång i total ca 4år nu, först i ett 140l och sedan ett byte till detta 250 för snart 1,5 år sedan där allt flyttades över precis som det var. Jag har varit aktiv med akvarium i ca 40år och de sista 6-7 åren med salt. Jag bestämde mig kanska snabbt att man måste kunna köra salt på ett liknande sätt som man kör sött med minimum underhåll om man skippar tex krävande sps:er och liknande. Detta är resultatet av ingen osmos, inga tester mer än salt och temp. Jag kör med en rejäl skummare, aktivt kol och 10-15 % vattenbyte varannan månad. Invånare: Ung Imperator (3år), 2st Clarkii clowne…
-
- 0 svar
- 510 visningar
- 1 följare
-
-
Jahopp, dax att dra igång vårat 720L akvarium:) 200*60*60 Har precis limmat alla rör och ska provfylla imorrn. Fattas luckor till bänken men kommer inom kort...