151-720 liter
590 ämnen i detta forum
-
-
-
- 4 svar
- 582 visningar
-
-
Tjena! Tänkte lägga upp mitt nystartade akvarium här på forumet för er att följa och för att ta emot tips och få lite vägledning.
-
-
- 10 svar
- 1,6k visningar
-
-
Funderar på att köpa ett reefer 250 , så nu undrar jag hur nöjda ni är med erat. Fördelar och nackdelar Om det är värt pengarna. Tack på förhand.
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Sent omsider är temat. Jag skaffade mitt första kar, ett RSM 250, för 4-5 år sedan, sålde det och skaffade det nuvarande RSM 400 i augusti. Men det är först nu jag skapar en tråd om det! Med start på den låga nivån kommer jag helt säkert vara mer aktiv här än tidigare Med vänlig hälsning Fredrik
-
-
- 120 svar
- 12,7k visningar
-
-
gör en liten tråd om mitt hörnakvarium som jag fick av Gnarkill och avser förvalta på efter bästa oförmånga... ca. 180 liter med ytavrinning och sump
-
- 2 svar
- 543 visningar
-
-
en tråd om mitt Reefer 170, jag är motvilligt mer och mer fashinerad av mindre välkomponerade burkar, sen om jag själv klarar av att kvalificera... men iaf. så här är mitt Reefer 170
-
-
- 12 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! Tänkte dela med mig av lite bilder från mitt bygge. Akvariet har varit igång sedan januari men jag delar med mig av bilder från början oavsett. Jag köpte ett akvarium med måtten 100x60x50 begagnat. Jag hade sedan innan det Lido 200 som jag hade överrinningsbox till som jag inte var helt nöjd med. Målet med nya akvariet var att få till en ljudlös och pålitlig överrinning. Hos en bekant hittade jag dessutom en gammal bakgrund som jag tyckte skulle passa bra i akvariet. Bänk fick jag också bygga. Här kommer några bilder.. Detta började jag med. Som avrinning valde jag ett beananimal med c2c överri…
-
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
åter efter många år då jag endast haft salt på bordet, började om med sötvatten då jag inte kunnat ha burk på många år pga jobb mm. men det tog faktiskt flera månader innan det blev en saltburk igen. uppstarten blev inte som tänkt och det blev många nya saker på vägen, bla så har jag aldrig startat en saltburk förr utan RO, men flera har gjort det med Luleås vatten och det har gått bra och man ska inte dö nyfiken så sagt och gjort. -jag har inte haft såhär mycket gröna alger förr, det skall sägas men jag har fått bukt med nitratet som det ser ut nu då det ständigt sjunker och Benny The Blenny ser ut som ett hängsbukssvin som jobbar övertid så dom gröna tr…
-
-
- 4 svar
- 646 visningar
-
-
Efter många idéer och planer så blev det till slut ett lågt akvarium igen. Har eget rum och byggde det kombinerat med kontor, så dator och akvarium delar på en vägg tillsammans, blev väldigt nöjd med resultatet. 100x60x35 optiwhite Borrat med fyra hål, ett för 20mm pvc för retur och 3 för 25mm pvc där ett av rören används för sladden till cirkulations pumpen. Bänken byggdes av Ikea skåp samt deras bänkskiva på 38mm, utsågat så att akvariet är nersänkt i bänken för att slippa se silikon samt sand. Enkel sump på 55x55x35 Teknik: AI Hydra 26hd 2 st på stativ som jag tillverkat själv, dolda sladdar,…
-
Mitt 425XL blev inte långlivat. Efter att ha bott i den tredje lägenheten på tre år så har vi fått nog av grannar så vi spontanköpte ett hus! Hus betyder självklart nytt och större akvarium! Ligger dock händelserna lite i förväg då vi inte har tillträde fören 5/2 2018 men det är en del som ska hinnas med på den tiden. Huvudsystemet blir ett reefer 625XXL då jag föll för reefer serien när jag skaffade mitt 425XL. På detta system kommer även ett fraggkar kopplas, idag har jag ett 54 liters kar som är klart att koppla på, funderar dock på att specialbeställa ett 60x50x30 och byta ut nuvarande systemet. Systemets teknik kommer se ut som följande till e…
-
När jag skulle lossa på en genomföring idag så blev det 2 sprickor i botten på överrinningsboxen som går från det borrade hålet till och bakåt mot silikonet i bak. Hur ska jag bete mig nu? Är det bar till att slänga OW-akvariet eller vad ska jag göra? Jag tänker att det är ju i boxen och inte i akvariet, så om jag silikonar lite och grejar så tycker jag att det borde hålla. Det är ju trots allt inte så många liter i boxen som trycker på.
-
-
- 10 svar
- 1k visningar
-
-
Tänkte att jag skulle skriva av mig lite och kanske få lite reflektioner kring min nya riktning... Som vissa av er vet så har jag hållit på ett tag inom hobbyn, träffat många och sålt koraller till ännu fler. Det hela började nog med att mitt 500+kar var finare än någonsin i jan/feb vändan, vi pratar TOTM material utan problem. Acron trängdes och var stora som träd, många roliga varianter och udda specialare, en bakvägg täckt med rasta zoas och lps. Botten full med fungia och acans... Reflekterade att det vart ju hel otroligt egentligen för allt hade vuxit ihop på dom senaste tre åren så att det såg naturligt ut. "Borde ta fram …
-
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Då var det väl dags att ta tag i att presentera sig och sina planer! Har hängt här på guiden i bakgrunden ett tag nu.. hade ett nano en sväng som aldrig blev nån tråd om osv.. Kort om mig då: Niklas, 28, Köping, sambo, 3 barn, villa, labrador. Har länge haft planerna i bakhuvudet att dra igång ett större kar.. Och när jag då nämnde planerna för sambon tidigare under hösten så var hon faktiskt riktigt taggad! Visade lite passande bilder som motivation Så en kväll när jag kanske eventuellt hade tagit en cognac eller två så råkade @ballsam lyfta upp sin annons på sitt extrakar han hade i källaren, komplett …
-
-
- 124 svar
- 10,3k visningar
-
-
Her er litt info om mitt akvarie. Det har gått noen år nå. Men etter mye problemer med bla. glassroser tappet jeg det ned i januar og startet på nytt med død stein. Akvarie Display: Akryl fra Schuran 112x75x60 cm, 12mm 504L Sump: Glass 65x50x45 cm, 8mm 146L Utstyr Lys: ATI Powermodule Hybrid 4x39w T5 + 2x75w LED Skummer: Royal Exclusive Bubble King Double Cone 200 Flow: Maxspect Gyre XF150, Tunze Nanostream 6045 og en eldre Jebao wavemaker Tilsetninger Balling fra AF AF Bio S AF -np pro AF Vitality AF Energy AF Amino Acids
-
Ja då är man igång igen! Denna gång kör jag inte enbart acroporor utan ett mixkar med högre näringsvärden än jag hade innan. Har bytt ut lite teknik dels pga att jag vill testa nåt nytt men även för utrymmes skäl. Min uppsättning än så länge är: ATI 10x80w T5 med KZ lysrör Royal Exclusive Mini 200 Deltec E-flow 12 Vortech Mp40qd 4st Deltec pf601s kalkreaktor Clarisea SK15 rullfilter Apex Classic controller
-
-
- 2 svar
- 647 visningar
-
-
Hej! Dags att dra igång den där tråden som man klurat så länge på att starta, har haft Salt i några år med diverse motgångar med alger och total ödeläggelse. Men nu känns det som att burken snurrar sakta men säkert åt rätt håll iallafall. Projektet runt om akvariet har stannat av en del som alltid över sommaren men nu är motivationen tillbaka på rätt spår igen :). Lite info om akvariet, Akvarium. Red Sea reefer 425 XL Skummare. Deltec 1255 Reaktor, Aqua medic multi reaktor L som för stunden innehåller aquaforest kol, och faunamarin Ultra Phos Maxspect gyre XF150, och en Jebao RW15 står för cirkulationen Belysningen är ett litet kommande proj…
-
-
- 13 svar
- 2,3k visningar
-
-
Hej alla! Detta är min första post här. Har dock varit flitig besökare på forumet sedan jag började med saltvatten för ett knappt år sedan och fått massor med bra tips och information härifrån. Till en början gick allting väldigt bra. Höll ganska stabila låga näringsvärden (nitrat 2-3 och fostat 0,04-0,06) och koraller (mestadels sps-fraggar och några lps:er) mådde bra och växte dessutom i ganska snabb takt. Efter ett tag började problemen dock. Först kom ett dino-utbrott (orsak okänd, då jag inte hittade några tydliga förändringar i vattenvärdet osv.) som var ganska svårbekämpat. Tillsatte dinoxal men fick inte riktigt bukt med dinon ändå så vald…
-
- 11 svar
- 1,2k visningar
-
-
Har äntligen fått lov att att plocka hem ett större kar :-) För ett par veckor sedan hämtades detta Mått 160x60x60 Sump l120xd40xh45 Det som måste bli bättre är Sladdar mm måste på något sätt gömmas. Måste kunna nyttja sump för vattenbyte på något smidigt sätt. Nedan kar kommer att läggas ned
-
Hej, då är man på väg in igen efter ett par års frånvaro från eget akvarium. Akvariet har varit igång i ca 5veckor nu och värdena är bra Nitrit 0 och Nitrat knappt mätbart och städpatrull ligger i för att göra grovstädningen innan nästa tillsättning med djur kommer i akvariet. När jag nu ikväll siter och tittar in så ser jag vita små "larver" på glaset som jag inte sett tidigare under mina akvarier jag haft och undrar om det är någon här som kan se vad det är, det är ganska mycket av dem. Inte den bästa bilden men någon med skarp syn kan kanske se vad det är. Annars tar kiselalgerna sina sista dagar och börjar slås ut av gröna alger vilket är …
-
Har nu varit utan salt sedan våren 2014 då vi flyttade till hus och inte hade möjlighet att ta med vårt dåvarande akvarium. Här kan ni kolla på det https://saltvattensguiden.se/topic/39749-andreas-emilias-200-liters/ Har köpt ett begagnat kar här på guiden som har måtten 110*60*55 med centrerad avrinning. Kommer att placera karet där vårt badkar stod innan vilket blir kanon med tanke på att det är båda kranvatten och avlopp strax intill bänken. Kommer med all säkerhet att utnyttja det till max med div automatisering av osmos och vattenbyten och vad det nu må vara. Enda förutom karet jag har hyfsat klart för mig är hur jag vill ha sumpen. Komme…
-
-
- 93 svar
- 8,3k visningar
-
-
Efter ett misslyckat försök med saltvatten för några år sedan, provar jag igen.. Höll ögonen öppna på ett större sötvattenskar, men sneglade ändå åt saltvatten. Plötsligt såg jag en annons på Blocket, som var för bra att vara sann. Ett 430 liters saltvattenakvarium, komplett med 70 kg sten o 8 st gröna chromisar. Dagen efter styrde jag och sonen storbilen mot Åkersberga och@Nelli, som hon heter här på SG. Det tog sina timmar att montera ner, men det gick att transportera hem akvariet med möbel, 350 l saltvatten och tillbehör i en fullastad bil. Nu har det gått några dagar och är förälskad i denna hobby!! Kan inte bärga mig till att skaffa fler fiskar och färgglada kor…
-
-
- 3 svar
- 505 visningar
-
-
Äntligen!! Nu är det på gång! Efter att ha införskaffat skummare (Coral Box D700), returpump (Jebao DCP-8000) och väntar på belysningen som är beställd (Coral Box Moon LED) så är karet med Rollermat inkluderat hämtat efter en resa tur o retur till Norrköping, vilket tog en hel dag men definitivt värt det! Jag har nu gått från ett RSM 130 till ett RSM 250 och nu då till ett Reefer 450 med sump vilket är helt nytt för mig på fyra år. Men skönt att kunna få ner allt i sumpen istället för att ha det i ett trångt utrymme bak i karet som är svåråtkomligt. Just nu går jag och väntar på belysningen som beställdes för två veckor sen. Dessa borde dyka upp …
-
-
- 67 svar
- 10,6k visningar
- 3 följare
-
-
Hej! Här kommer lite upplevelser från en som köpt Aqua Medics nya Xenia 160 kar... Jag själv saknade mycket info när jag researchade inför inköp så nu kan det vara läge för återkoppling med ca 8 mån drift avklarad. Till en början kollade jag runt på allt som stod till buds: byggt enligt mina specifikationer (160x65x60), modifierat Akvastabil Move 576, Red Sea Reefer XL 525, Diamanten Aquarium (160x65x60) samt Aqua Medic Xenia 160 (160x65x55). Prisnivåerna var med allt inräknat (frakt, ingående tillbehör osv) relativt likvärdiga även om själva produkten diffade något i mått och volym. Till slut föll valet efter tungt övervägande på Xenia 160 då den hade "check" på fle…
-
Sist jag återkom var då jag återuppbyggde mitt 420 liters efter flytt. Nu är det dags igen att trilla tillbaka in på detta forum jag tillbringat mången timmar med för många år sedan. @wrang, är du fortfarande vid liv? Mitt 420, 140x53x60, fick en läcka (inga skador på varken hus eller levande som tur var, än så länge) och då jag funderat på en uppgradering under längre tid till ett 160x60x60 så kändes det som att det var dags, typ. Sagt och gjort så tömdes det gamla karet raskt och skänktes bort via FB, nytt beställdes (160x60x60 i 12mm utan mittenstag) och installerades på plats av Akvarielagrets Christer och huserande glasmästare igår söndag. …
-
- 0 svar
- 872 visningar
-
-
Hej, Tänkte starta en tråd om mitt Reefer 350, Är ganska ny på saltvatten har tidigare haft sötvatten i ca 4år så kommer ställa en hel del frågor =) I dagsläget är akvariet igång, Inriktningen på karet kommer bli en del LPS/SPS. TEKNIKEN : * BELYSNING - 2x Maxspect Ethereal Med ICV6 Controller * RETURPUMP - Jebao DC6000 (Beställt Vectra M1) * SKUMMARE - Nyos Quantum 160 * STREAMER - 2x Ecotech MP40 WQD Med Reeflink * DOSERPUMP -Aqua Medic Evo 4 * REAKTOR - Deltec FR512 * UVC - Deltec 20W * OSMOLATOR - Tunze 3155 * OSMOS - D&D 475L/Dygn Med TDS * VÄRMARE - Aqua Medic Titan 200W…
-
-
- 17 svar
- 1,9k visningar
-