Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

721-1199 liter

1. Started by timmpa,

Startar en liten tråd om mitt nya bygge som kommer att få ta form under en längre tid då tid och pengar går åt till så mycket mer Akvariets är i formatet 2300x650x650mm och det ger ca 970L + en liten sump på 180L och ev en liten tank för fraggar eller ett refugium för alger och så. Teknik kommer att köpas in allteftersom man gör fynd eller bara ger sej den på att den ska jag ha Ang belysningen har jag inte en susning på vad man ska kunna få ihop men lutar åt en diy led lösning då man kan bygga på lite som man vill. Och vad ska då gå i tanken...jag gillar en blandning av lps och olika mjukisar och om det bär sej bra så kanske lite sps:er men det får tiden utvisa. Så allt…

2. Started by Tobbe,

Hej! Tänkte lägga upp en tråd om mitt nya saltkar det har måtten L150*B90*H70 cm med ett av de bakre hörnen brutet pga en dörr som man ju måste komma in igenom. Jag har tidigare haft ett 540 liters alukar med en sump undertill men nu har jag lagt ut sumpen vinkelrät mot karet för att lättare komma till tekniken. Sumpen är i "2 våningar" jag har även byggt ett fraggkar innan returen. Jag har för tillfället alla koraller i sumpen eftersom den går som ett avskilt system sålänge. Igår kom i varje fall karet in i väggen med hjälp av 4 starka grabbar och vatten håller nu på att fyllas genom osmosen. Jag har dock en liten fråga som jag kanske kan få hjälp med: Jag har ju ta…

• Gilla
    • 81 svar
    • 12,7k visningar
  3. Started by Tobbz,

Köpte mitt första saltkar i Augusti -14, bytte till ett 330 liters i oktober och i mars -15 vart begäret för stort så då beställdes ett nytt Det nya vart 180x70x70 med ytavrinning i mitten och 12mm Optiwhite glas samt en sump på 130x50x40 i 10mm glas. Allt beställdes ifrån Diamantaqaurien och det var väl lite strul men det löste sig väl och nu har det varit igång i 2 veckor. Följande teknik är nedpulat: 2 st Ecotech MP40 Quietdrive Ghl profilux ex3 med ecotech styrning och Temp/Redox/Ph probes samt påfyllning av osmostanken. Ghl Doserpump 4 kanaler Aquael 150w x3 doppvärmare Jebao DC6000 Returpump Jebao DC12000 För filtereaktorer Nyos Quantum 160 skummare Theiling roller…

• 13 svar
    • 4,3k visningar
  4. Nu var det dags har länge kollat på att ha ett sådant akvarium och nu var det dags att hämtat det nya Karet Fick ringa flyttfirma för att få upp det i lägenheten vi testade med 4 man men det var för tungt och trappan är inte den bästa Nu ska bara allt rengjöras och kolla så allt funkar Sen dags att byta plats

• Gilla
    • 13 svar
    • 5,4k visningar
  5. Started by Vidofner,

Så nu är det dax att dra igång denna tråd. Beställningarna har skickats för sump och akvarium så nu känner jag att denna tråd bör komma igång :). Akvariet kommer bli en kub på 120x120x60 cm vilket motsvarar dryga 850 liter med utanpåliggande avrinning där jag kommer köra en "herbie overflow"-lösning som kommer leda ut i rummet bredvid (garaget) där sumpen kommer stå. Sumpen som kommer stå i garaget kommer vara 150x50x50 och ha en väldigt simpel design. Första facket kommer kunna fyllas upp och rymma 90 liter vatten. Tanken är leda bort vattnet från detta fack och istället låta det rinna ner längre fram i sumpen när man ska göra ett vattenbyte…

6. Fick en idé från frugan att ifall man kunde ha ett annat akvarium och då vid trappan ner men ändå att man kan se det från 3 sidor. Så en kul sak att ev kunna göra, måste bara se om man kan såga ut i väggen eller om man måste ta ner mer å förstärka med U eller I Balk. Måtten som får plats är 120x70x70 ev 60cm högt. Det skulle vara 87cm från golvet då staketet är så högt på framsidan mot trappan. Baksidan till skulle bänk och överbyggnad vara. Ytavrinningsbox på ena kortsidan mot väggen Mvh Christian Skickat från min iPhone 6S

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.