Gå till innehåll

Ted´s 900 Liters Low budget.


Ted-m

Rekommenderade inlägg

Hej.

Detta blir mitt nya steg i Saltvärlden.

Har nyss köpt ett nytt hus i Timrå 4 km från min gammla kåk.

Jag har bott en vecka och håller på att måla och tappetsera vardagrummet där mitt nya kar kommer att stå.Det är betong golv som är reglat med riktigt furugolv på så det kommer hålla vikten av karet.

Karet blir ett svart Infinity 153 från Italien som jag köper av en rätt så stor djuraffär i Bromma som dom flesta kan gissa sig till.Jag valde detta kar just pga likheten med RSMéts rundade hörn.

Karet mäter 153x75x80cm.

Till karet kommer jag att köra T5 belysning vet ej vilken watt eller hur många enu.

I skåpet under kommer en sump på 100x50x50=250 liter stå.

Skummare.Bubble Magus BM200P som kommer nästa vecka.

Pumpar. 2 x 24000L WaveMaker + Time Controller Pakcage så det blir regält med drag i karet.

Kommer även köpa en doserpump.

I källaren kommer jag ställa in en plasttank på 1 kubik som jag kommer blanda saltvatten i vilket kommer att hjälpa mig ifall något går fel och jag måste i panik göra ett 50% vattenbyte eller annat.

Har redan en tunna på 350 liter där jag har 70Kg levande som skall användas till detta kar och i framtiden kommer jag ha tunnan till att dra upp macroalger samt ha fraggar i då belysning,värmare och pumpar finns där i.

-------------------------------------------------------------------

Kommer enbart köra knappar,skivor och mjukkoraller i detta kar.

I fiskväg skall ett av mina 3 clownpar få bo.

Andra fiskar som jag redan har som kommer att få bo i karet blir.

post_old.gif 1 Cirrhitichthys falco

post_old.gif 1 Paracanthurus hepatus

1 Pterosynchiropus picturatus (hane som söker hona)

1 Pseudocheilinus hexataenia

2 Pterapogon kauderni (kommer skaffa 8 till så det blir ett fint stim)

Andra fiskar har jag inte kommit till.Funderat på någon gylta av något slag.

Ni kanske kan komma med förslag på fiskar till detta system eller annat som jag inte tänkt på.

Levande sten vet jag inte hur mycket jag skall ha i detta system då jag kommer bygga 2 revpelare varav ena skall nästan vara uppe vid ytan.Botten kommer jag att ha grövre korallgrus blandat med ett par påsar lite finare sand.

I korallväg har jag en del som kommer få flytta in i karet.

¨

4 Sorter Ricordea florida

1 sort Ricordea yuma

några mjukisar som.

Anthelia

Sarcophyton

Sinularia bruna och gröna av olika sorter.

Xenia elongata (Som jag hoppas kommer att fylla ut de luckor utan koraller)

Har även en Fungia som skall få följa med i karet även om den inte passar i mina planer.

Kommer nog sälja av de flesta stenkoraller jag har.Funderar på att spara de blå och gröna Acropora jag har och plasera dessa längst upp på ena pelaren.

I sumpen kommer jag att ha levande sten kross i ena facket med alla macroalger jag sammlat på mig under salttiden.Runt 6-7 sorter.Dessa vill jag inte ha i huvudkaret då mitt hörnkar togs över av Caulerpa serrulata.

Vill dock ha dessa i systemet då jag fått för mig att jag har mindre alger på rutan i karen som jag har macroalger i en utan.Tror dessa tar en hel del näring ur karet samt att vissa av algerna är bra foder för framtida kirurger.

Skulle även kunna köpa olika sorter av mjukisar när systemet är igång.

Även skickade koraller om det blir före vintern eller till våren.Annars kör jag ganska ofta till Stockholm samt upp till Umeå men inte lika ofta.

Så skriv vad ni tycker om mina planer vill gärna ha lite negativa svar men även possetiva men de är ju de negativa jag vill ha nu så jag inte kör igång och någon säger till mig att jag skulle tänkt på det men nu är det för sent.

MVH:Ted en framtida superglad saltis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 230
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Idag blev vardagsrum klart.Så i morgon bär jag in karet och börjar lite arbete med det.Ena paketet från HK finns att hämta på posten på måndag det andra fastna i tullen troligast var det skummaren då den vägde 7 KG.Men det är bara att betala.Budgeten är uppe i 27000 i dagsläget och karet är inte komplett enu ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag vet att när dom bildat par kan dom bli lite agressiva av sig mot dom andra.Läste det efter min post.Nä nu skall jag åka och köpa några vakumklockor för lyftet av akvariet.Peppar peppar köper 4 stycken som skall klara 400 kg tillsammans.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var orolig när jag skulle bära in karet men det var helt i onödan.Jag,svärfar,svågern och grannen var med och bar bättre med för många en för lite folk.En vakumklocka per persson och andra handen under karet.

Har en massa bilder i kameran hemma och om jag har tid skall jag ta med den upp på jobbet och ladda över lite bilder.

På söndag blir det till att kapa avrinnings rör samt påbörja arbetet med sten pelarna.

Den kommer bli en massa jobb med borren.

Jag har inte kommit på säkraste sätten att göra revpelare 70-80Cm höga men det skall jag nog hitta på.

Jag vill ha dom smal nedtill och lite bredare upptill.Kanske någon har en länk till ett par fina revpelare och hur man sätter ihop allt på säkrast sätt.

MVH.Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ahhh det är ditt kar jag inspererats av.Stenarna till höger där med den smala foten och bredden opptill.

Jag fundera på att borra stenen och sätta akryl stavar igenom lite här och där.Sen fundera jag på att bygga en plattform utav raster eller pvc rör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte kommit på säkraste sätten att göra revpelare 70-80Cm höga men det skall jag nog hitta på.

Jag vill ha dom smal nedtill och lite bredare upptill.Kanske någon har en länk till ett par fina revpelare och hur man sätter ihop allt på säkrast sätt.

MVH.Ted

Testa "Ardex a45" jag har använt det till att sätta ihop mina pelare. Jag kan lyfta upp hela pelarna ur vattnet genom att bara hålla i en sten sitterihop hur bra som helst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bäst du ringer Anticimex, ni har ju ett skadedjursproblem i de nya huset;)

Karet ser dock riktigt lovande ut, jag var lite nyfiken på dom men har bara sett reklambilder.

Du får gärna lägga upp lite mer detaljerade bilder på konstruktion etc innan du fyller upp den.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag har sagt det till tjejen för det finns 4 till i huset som springer runt och för liv.

Bäst du ringer Anticimex, ni har ju ett skadedjursproblem i de nya huset;)

Karet ser dock riktigt lovande ut, jag var lite nyfiken på dom men har bara sett reklambilder.

Du får gärna lägga upp lite mer detaljerade bilder på konstruktion etc innan du fyller upp den.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även om Daniel påminde mig att lägga upp bilder idag glömde jag minnet.

Sumpen kommer på Onsdag nästa vecka.

Jag hoppas på att kunna fylla karet runt nästa helg.

Planerar även en salt träff hos mig runt november.

Men va i hela!:P. Ja tänkte sms'a dig innan du for på jobbet igår men ja tänkte att lite minne har du nog ;D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...