Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 252 ämnen i detta forum
-
Har pratat om detta tidigare. Skickar man iväg ett prov till ICP, sp är den metoden strålande bra på att mäta atomer (ja, det är ju det den gör), och en jon kan aldrig liksom försvinna, så provet är okänsligt för tid. MEN, molekyler kan ändras, och molekyler mäts inte med ICP. Från många ICP lab får vi som bonus idag även KH, Nitrat och PO4. Kom då ihåg, dessa mäts på samma sätt som du gör hemma, med fotometri. PO4: Gällande po4 från icp så mäter man först P med ICP, alltså atomer, sen utgår man ifrån att allt kommer från PO4 och räknar ut PO4 värdet. Dvs P värdet ggr 3 ungefär. Detta stämmer aldrig helt exakt, utan blir teoretiskt alltid lite falskt högt, eftersom ett …
-
- 0 svar
- 136 visningar
-
-
Ngn som använder dessa och har ngn uppfattning om det är smidigt att använda, och hur rutinen då ser ut ? Jag tolkar det som att man skaffar dom vanliga reagenserna för ämnena man vill testa, och gör ett test i taget. Uppenbara nackdelar vid första läsning / fundering : -Varje test måste göras separat -Dyra att köpa in -Man måste testa salthalt med ytterligare en mätare -Man måste testa Magnesium med dropptest eller med https://www.hannainst.se/sv/akvarier/2784-hi-783-marine-magnesium-checker-hc -Känns som att det skulle bli mkt att hålla reda på, samt ta en stund Vad tänker ni ? Länkar här : HannaNorden ABHI-83303-02 AquaCulture Multi-parameter Photometer with …
-
- 1 svar
- 87 visningar
-