All aktivitet
-
jareks akvarium planeringsstadiet
Hej hej ursäkta att jag svarar så sent, men jag jobbar mycket på sistone och är inte så ofta på forum. Jag håller absolut med om allt du har skrivit. Detta är en väldigt givande hobby, själv så växte jag upp i tonåren med akvarium på 80 talet, på den tiden sötvatten fram tills nu med saltvatten. Jag kommer att vara med så länge jag kan . JAG KAN PASSA PÅ OCH UPPDATERA LITE 😉 Det är som jag säger till min sambo att akvariet för mig är den bästa medicinen mot allt. Den bästa bästa tiden är på morgonen, dem första 2 timmarna efter jobbet när jag slappnar av på soffan och väntar när ljuset tänds på i akvariet. Det är denna tiden så jag verkligen slappnar av det ger mig så sååååå mycket, jag bara älskar vattenrörelsen i det blå ljuset. Mina fiskar som varje dag långsamt kommer fram och nyfiket hälsar på framför glaset. Den andra bästa tiden är på kvällen, fast omvänd belysning som långsamt dämpas ner och alla mina kolonier av sol koralen (Tubastraea ) vaknar. Det är många på baksidan, väldigt fina kolonier som mer och mer kommer på framsidan. Just nu så försöker jag skapa balans mellan mina koraller och kirurger som har blivit ganska stora och kräver mer och mer plats att beta på. Detta betyder att jag försöker att hålla mig till ett ganska luftigt aquascape med några få större korall kolonier . Fördelar - bättre cirkulation, lugnare fiskar plus att det är helt i min smak. Det är lite svårt att visa men dom koraller som jag trimmar eller klipper är ganska stora och tar en del plats Och så kort film hur det ser ut i akvariet nu Planer för framtiden som gäller i akvarium - Koraller - några fina stora kolonier luftigt aquascape (att vara glad med det som man redan har) Fiskar vill gärna skaffa mina favoriter kirurger Zebrasoma gemmatum Zebrasoma rostratum zebrasoma scopas Yellow Detta skulle innebära ökning från 7st kirurger till 10 eller 11st. För att introducera nya unga kirurger med de gamla skulle innebära raka vägen till misslyckande ,så jag grubblar vidare. Att bli av mina gamla för att skaffa nya ingår inte i planen, dem har varit med mig i några år nu och bandet mellan dem och mig är för starkt. Det finns ett vrasse Halichoeres ornatissimus som jag tycker om, kanske ett sådant. Och till dem största problemen Gröna alger håralger, tror jag, som spridit sig från backglas till stenar särskild dem som är i skuggiga området. Än så länge så håller mina kirurger dem mer eller mindre under kontroll "som nyklippt gräs", det är för dem som i deras hemtrakter. Men får jag jag bestämma då vill jag gärna slippa det. Min Po4 ligger på 0,05 ppm Min No3 ligger på 2 ppm enligt sista mätning i onsdags Innan så brukade jag dosera nitrat så att inte nolla den, har 2st Lps koraller men nu har jag slutat med extra dosering. Tänkte att mina alger är mer glada för det extra nitrat. Så nu doserar jag inte , bara observerar hur koraller och akvariet mår. Kanske kommer jag ha dino på besök haha. Skickade IPC till triton -Lab väntar på svar bli intressant att se. Andra problem som jag blev förvånad över så är det att jag faktiskt förlorade några koraller som jag haft några år bara för jag flyttade på dem. Men för det mesta så rullar det på Fick precis svar från Triton-lab Jareks aquarium - 20.06.2026 (B-KRYnv3).pdf Inget konstig där, så vad finns i vatten som skapar så stor obalans som gynnar just de gröna alger ????? Jag tror att jag kommer att skicka flera ipc tester till olika leverantör, kan vara intressant . Kanske man kommer på någon bra lösning, försöker att hålla mig borta från kemiska lösningar så länge jag kan , det åtgärdar inte grund orsaken till problemet utan fungerar bara som plåster över såret . Så även om mina kirurger håller dem under kontroll, så vinner alger plats mer och mer sten efter sten och det är mitt största problem just nu.(ännu konstigare att det är dem delar av stenarna eller område som är i skuggan ??????) Kanske kommer någon att säga att jag pillar för mycket (detta skapar obalans , delvis sant) Men med den takten som vissa koraller växer, skulle korallerna i akvariet kollapsa av sig själv i det begränsade utrymmet. Det är ett stort förändring som jag gjorde och upprätthåller under det sista året eller två. Det handlar om kolkälla och bakterier Innan så använde jag 1 bakterier Brightwell Microbacter 7 nu Bacto Reef Therapy 2 Kolkälla Brightwell Reef biofuel nu ättika 6% Mina tankar går mot kolkälla ättika ????? fast mina Nitrater är väldigt låga? alger som konsumerar det mesta ? Det är nånting som inte stämmer ???? Jag slutade med extra nitrat och jag kan försiktig säga att det har blivit lite bättre. Jag tittar när ljuset är inte på, då ser man bättre de gröna fläckarna på stenarna. Frågan är hur korallerna kommer att reagera på den ultra låga nitrat och vad som kommer att hända med fosfater. Ska växla fosfat remover Rowa Phos järnbaserat till aluminium baserat Al-99 mina BA(barium) och Si(silikat) ligger på max enligt Triton-Lab Nackdelen - aluminium baserat remover tar med sig Fluor och den behöver jag så den behöver doseras lite extra. Tyvärr men kemi inte min bästa sida. Kollade precis mina no3 nivå Hanna no3 HR visade 0,0 ppm fasen !!! slutade med extra dosering men räknade inte med att det kommer hamna på 0 så snabbt det blev 20 ml nitrat extra cirka 1ppm 1000l (salpeter)lösning. ska dosera 1ppm fram till onsdag sen ska jag mäta igen . Minskade ättika dosering från 6ml till 3ml /d. Po4 Hanna visade 0,07 . Refugium alger ser ganska bra ut. OK det är tredje dagen som jag försöker skriva färdigt . Nu lämnar jag tre korta filmer från idag så att man kan jämföra om några månader. Mvh Jarecki Jareks aquarium - 20.06.2026 (B-KRYnv3).pdf
-
Nike83:s Reefers XXL 750
Rekommenderar stark akvarium från Polen ( Przemek )
-
jareks akvarium planeringsstadiet
Akvarium idag Mvh jarecki68
-
jareks akvarium planeringsstadiet
Mina Tubastrea koraller 🙂 Mvh jarecki
-
jareks akvarium planeringsstadiet
Tänkte att jag kan dela ett liten tips till er som kan underlätta och förlänga intervallet mellan rengöring av MAXSPECT Gyre cirkulation pumpar. Hela grejen handlar om att pumparna ska hamna i skuggan och inte direkt ljus, därför har jag placerat den blåa filter mattan ovanför pumparna som syns på bilderna. Inga gröna alger, pumparna håller sig ganska fräscha ,ganska länge och går att rengöra väldigt lätt med borste utan att blöta i citronsyra (brukar rengöra en gång i månaden) funkar klockrent för mig. en kort film på de alger som jag försöker bli av med !!! Mvh jarecki68
-
jareks akvarium planeringsstadiet
Sommar 2025 uppdatering. Efter en längre period av minskat intresse känns det att vinden långsamt börjar vända . Tänkte dela med er av mina tankar och snabbt beskriva nuvarande status på akvariet. Det fanns en period som det gick bra med akvariet. Med tanke på akvariets storlek, började underhåll ta alldeles för mycket tid. Kostanden för att hålla både fiskarna och koraller tillfredsställda bara växte och växte. Mina tankar: (För att fiskar ska vara "nöjda" så måste dem ha fritt utrymme att simma , det handlar inte om små fiskar) Ju större koraller ju svårare att hålla de friska och tillfredsställa deras behov. Här tänker jag mest på cirkulation, näring, ljuset etc. I slutändan kommer man till den punkten att koraller börjar skugga varandra och då inser man ganska snabbt hur begränsat med utrymme man har för koraller. Exempel: Korallen började skugga nedre delar av koloni innan (fick ta bort en del av korallen som skuggade nedre delen .) Efter några månader började korallen täcka nedre delen plus expandera med nya tillskott nedre vänster I slutet av sommaren 2024 så bestämde jag mig att jag bara ska köra på det mest nödvändiga för att hålla både fiskar och koraller levande, inte mer eller mindre. Jag klippte många av korallerna väldigt kort, så som om jag hade använt en "gräsklippare". Efter: Innan: Efter: Nu: På detta sättet ville jag förbättra cirkulationen i akvariet och minska upptag av mineraler. Sänkte även en del av belysningen och väntade. Jag väntade och tiden gick. Under tiden som gick, blev intervallet på att testa vatten längre och längre, från två gr i vecka till en gång i månaden. alkalikhet kollade jag med kh director automatiskt. Jag bara väntade på bättre tider, men innerste inne visste jag att även om intresset har svalnat lite så vill jag inte sluta. En dag när jag skulle rengöra framglaset så märkte jag en hel del hår-alger på baksidan av akvariet, även cyano ökade mer än vanligt. Jag var medveten om mina stigande nitrat/fosfat men det är just algerna som jag reagerat mest på. Det var första gången jag sett så långa hår-alger !!!! (det mesta på baksidan av akvariet samt kammen till avrinning) och väldigt lite på stenen. Jag visste bara inte varifrån och hur jag kunde missa dem!!!!!!!! Tittade snabbt: ca /mg ok kh under 7 men det visste jag.. po4 den13 februari 0,46 ppm!!!!! no3 den 13 februari 36,4 -den 23 februari 50 ppm??? Då tänkte jag ??????? po4 kommer jag att sakta sänka ner utan problem, men hur ska jag sänka no3? Min första tanke var att det billigaste sättet skulle vara att använda ättika, och så blev det. Jag har doserat upp till 150 ml ättika dagligen. Första veckan 50ml Andra veckan 100ml Tredje veckan 150 ml 6% ättika dagligen. (Här vill jag påpeka att det inte är något recept/ garanti eller rekommendation) alla våra system reagerar annorlunda och alla som vill testa gör det på egen risk!!!!! Samtidigt kan jag tipsa om att ska du försöka ändra på dina näringsämnen: gör det sakta under längre tid eller period, i mitt fall blev det flera månader (de flesta vet säkert detta). Mina sista tester 27 juli visar PO4-0,17 No3-16,1 just nu doserar jag 100 ml 6% ättika dagligen . Nu efter några månader: Mina hår-alger finns fortfarande men inte lika mycket Mina cyano minskade och kampen mot hår-alger fortsätter !!!! Jag nämnde att vinden långsamt börjar vända, det blåste tillräckligt mycket för att rengöra hela sumpen!! Jebao Dcp returpump 10000l/t första rengöringen efter fem år!!! bästa pumpen !!! Några bilder från slit och slet Då börjar vi cirka 10 timmar tog det mig att bli färdig Nästa dag så bytte jag 120 l vatten i akvariet med !!! Vatten grumligt tack vare hemma jord coral snow Nästa dag Nu ska ja ha lite mer fokus på akvariet om tiden tillåter och det hoppas jag att den gör!!! Tänker hur jag ska avsluta min uppdatering Några ord kan bra beskriva det jag tänker på Ibland måste man ta ett steg bakåt för att gå vidare!!!!! Så vi kämpar på för trots alla motgångar så är detta den finaste hobbyn jag känner till. Mvh jarecki68
-
jareks akvarium planeringsstadiet
Några av mina Sun Coral 🙂 Mvh jarecki 68
-
jareks akvarium planeringsstadiet
Uppdatering 🙂 Mvh jarecki68
-
Stödmedlemmar 2024
🙂Tack👍 Mvh jarecki68
-
Stödmedlemmar 2024
Betalade den 5 december. Mvh jarecki68
-
jareks akvarium planeringsstadiet
Några bilder på akvarium. Är du sugen på några bitar av acro latistella hör av dig. Bara du bor i närheten av Nol Ale kommun så man slipper att skicka🙂 Mvh jarecki68
-
jareks akvarium planeringsstadiet
- Nico’s Cube 2200 liter
Hej! Har du fått sålt akvariet?🙂 Mvh jarecki- jareks akvarium planeringsstadiet
Akvarium idag Mvh jarecki68- jareks akvarium planeringsstadiet
Hej allesammans, ny uppdatering Som jag har skrivit tidigare vilket år!!!! Inte långt efter mitt inlägg på forumet så märker jag en vacker morgon att min APEX Classic Gold slutat fungera. Uppdaterat mjukvara försökte allt möjligt men den vägrar att ansluta till fusion orkade bara inte.😣 Med tanke på att jag ska åka med familjen på semester om en månad beställde jag en ny Apex A3 Pro . Som tur så gick allt smärtfritt att installera och allt fungerar igen . Samtidigt så passade jag på att göra om mitt el skåp som jag med tiden tappade kontroll över. Tillslut så visste jag inte vilka kablar som är vilka . Kopplade isär alla kontakter, tog bort alla hyllor och kopplade allt tillbaka. Nu vet jag vad som är vad och det är mycket enklare att jobba men, inte färdigt än men nästan. Ska fixa med ventilation till el skåpet för att att kyla ner allt elektronik. Gammalt elskåp under nedmontering OCH DET NYA elskåpet lite mer vänligare Som sagt inte färdigt men ganska nöjd. Ändrade även cirkulationen i karet, just nu höger sida mp 60,mp 40 och Maxspect Gyre 350. Vänster sida 2x mp 40 och Gyre 350. Hittade bild på min Acropora Desalwii från år 2023. Ett år efter, omplacerad i november och det verkar som att den trivs på sin nya plats. och två filmer fån denna månad, det intressanta är att en liten sand hörna är fixad på vänster sida för mina vrassar, dem uppskattar verkligen den hörnan. Mvh jarecki68- jareks akvarium planeringsstadiet
Hej Tänkte bara informera att akvariet är fortfarande igång och det är jag väldigt glad för. En del koraller är borta som (alla montipora )och en del Lps. Med alla problem och tråkigheter som året började med var jag väldigt nära att lägga ner . Men som det ser ut nu så är beslutet att lägga ner vilande på hyllan och samlar damm. Samtidigt så tänkte jag att det kanske är bra tillfälle att ändra på några saker som började vara mer och mer irriterande Det handlar mest om akvariets utrustning el-skåpet och så vidare efter några år fick man bra överblick över vad är det som fungerar bra och vad är det som fungerar mindre bra. Alla förändringar kommer att göras stegvis, detta utanför akvarium. Vad gäller själva insidan av akvarium kommer jag att satsa på SPS koraller, men det blir inte fullpackat utan ganska luftigt, inga koraller på själva bottenglaset. Plats för både fiskar och koraller med lite enklare underhåll att komma åt. Det ska vara enkelt att komma åt både inne i akvarium och utanför för underhåll. En del att göra framöver men det ser jag fram emot. Mvh jarecki- Kommande projekt Penninsula 500G2+
Väldigt intressant och fint akvarium👍 Jag också älskar kessil ljuset 👍👍👍 Kommer att följa med intresse.- jareks akvarium planeringsstadiet
Året 2024 börjar inte så bra för mig på grund av förändrad familj förhållande bestämde jag mig att avveckla akvarium kommer att annonsera allt levande att börja med. Mvh jarecki- Nico’s Cube 2200 liter
Jag tror att den sista bilden ska vara den första under hannas fosfat test 🙂- Nico’s Cube 2200 liter
Chelmon rostratus väldigt fina och dom kommer säkert att hjälpa dig med aiptasia . Min tar de små men inte de stora. Har två eller tre stora men låter de vara .🙂- Nico’s Cube 2200 liter
- Stagnation i akvarietillväxten
Bra info och fantastiska koraller i video 👍- Kaptenens RSR 750 XXL
Riktigt fina fiskar 👌- jareks akvarium planeringsstadiet
Flyttade min acropora desalwii hoppas att den kommer att trivas på nya platsen 🫣 Mvh jarecki68- jareks akvarium planeringsstadiet
Uppdatering 2023/10/15 Köpte in 2x Ecotech MP60 med tanke på att jag kommer behöva mer cirkulation i karet i framtiden, redan efter två veckor märkte jag högre förbrukning av alkalikhet och att de koraller som växer ganska sakta eller inget vaknar till liv och visar mer polyper. Så jag är ganska positiv, framtiden kommer att visa om det hjälpte eller inte. Å andra sidan tycker LPS koraller inte om den ökade cirkulation så mycket, vilket är en liten nergång, men hoppas att dem kommer att anpassa sig. Annars så händer inte så mycket, samma rutiner månad efter månad i några år nu . Mvh jarecki68 - Nico’s Cube 2200 liter