Gå till innehåll

har äntligen köpt en systemkamera.


andreassofus

Rekommenderade inlägg

hej! ville bara berätta att jag har köpt mig en systemkamera idag. en Sony Alpha 100. blev så trött på att alla bilder blev helt värdelösa.

men jag fattar absolut ingenting av hur kameran fungerar :D

får väl läsa igenom boken ett par gånger innan jag kan ta bra kort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

a sweet, Sony gör fina kameror. Läs bara instruktionsboken och sätt den på auto. fota o var glad. Sen kommer du snart lära dig o ställa kameran på program (P) på ratten till höger. Då kan du styra lite mer. Sen lära dig ändra iso o vad det gör. Sen rullar det på.

Ska du fota i akvariet, titta på olika metoder, under P (program) i inställningarna över ljusmätning. Leta efter spotmätning. du mäter alltså ljuser på EN punkt i sökaren (den du sätter ögat till o tittar igenom). Annars så mäts ljuset över hela bilden och ett mellanvärde räknas fram. Med spotmätning kan du sikta på ex en individuell fisk och få den bra exponerad och samtidigt få bra slutartid: desto snabbare slutartid (delar av en sekund) desto mindre hinner du skaka eller fisken röra sig och bilder blir skarp. 1/80 av en sekund (en åttiondel av en sekund) är rätt lång tid för slutaren och öppna sig, under den tiden hinner du oftast skaka eller fisken röra sig eller kombination. Skulle du ha 1/500 då får du skaka rätt rejält för att du ska få oskarpa bilder och fisken får vara mycket snabb. Jag har 1/8000 som max på min kamera, då får fisken ha epilepsi och ha tagit exatsy för att det ska bli oskparpa bilder.. hehe.

Sen läser du på vad skärpedjup är. Sen kommer du o bli mer o mer avancerad.

jaja lite rörigt men du kommer inom ett par månader fatta vad jag menar. Lycka till o släng upp bilder! Vill du ha mer tips så fota o skriv ner datan med bilden; slutare och bländare och iso. så kan jag guida dig mer.

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp gör det, du kommer att märka att kameran vill att blixten ska hoppa upp o förstöra för dig. Det slipper du på P (program) då får du trycka på en knapp för att få upp blixten. Ljuset från blixten är hårt, testa o ta en bit vitt papper (tunnare e bättre) o sätt framför själva blixtögat, så får du mjukare ljus.

hehe, ännu ett avancerat tips... :)

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fördelen med denna kameran (tycker jag) är att man måste fälla upp blixten manuellt när man vill använda dig. ska försöka att fota det mesta utan blixt, blir oftast bättre bilder utan.

men jag ska testa o ta ett papper framför och se vad skillnaden blir.

undrar hur länge det dröjer innan jag vill ha ett macro objektiv :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom den inte med en hyggligt Makrolins ?????

kitobjektivet var ett 18-70mm. det står macro på objektivet men det är ju inte ett macro objektiv för det.

testade att fota nåt på nära håll på autoläge men kon ju inte jättenära.

tänkte att jag skulle lägga upp ett par bilder men då såg ja att dom va på nästan 4mb styck, får ta och ändra inställningarna lite eller förminska dom.

hur stora bilder kan ja lägga upp här?

när ja ska lägga upp dom här på forumet brukar jag förminska dom till 640x480, är det max eller kan jag ha dom 800x600?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

japp macroobjektiv (riktiga macro) har en närgräns på runt 20 cm. Men det är lite missvisande mot de compactkamerors närgärns på 1cm. Compaktkamerorna har så dåliga linser gentemot ett macro. Det är skillnad som natt och dag. Sen kommer du vilja ha ett macroobjektiv om ca 10 minuter.. hehe. Har lyckats hålla mig så här långt..

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bilden till vänster ser ut som en skivanemone, till höger ett gäng kolonianemoner. Men kan ej namn etc. Ser helt ok ut. Sen fota på högsta upplösning och ändra sen. Finns säkert med ett program för detta på någon av skivorna du fick med kameran!

Jag kör bara i RAW, men jag e iofs frilansfotograf... Men du kommer snart köra RAW du med, är så mycket bättre.

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bilden till vänster ser ut som en skivanemone, till höger ett gäng kolonianemoner. Men kan ej namn etc. Ser helt ok ut. Sen fota på högsta upplösning och ändra sen. Finns säkert med ett program för detta på någon av skivorna du fick med kameran!

Jag kör bara i RAW, men jag e iofs frilansfotograf... Men du kommer snart köra RAW du med, är så mycket bättre.

Dave

tackar,, vad är det för nåt som är över skivanemonen då? ok ska kolla vilken kvalitet ja har på kameraninställningen, bilderna är från nya kameran ja,, mina två första bilder :)

häftigt med frilandsfotograf, de skulle ja också vilja va, en dröm som jag har haft i hela mitt liv typ.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fint ljus i bilderna, det syns på dynamiken att det är en stor sensor. Ett "riktig" macro ger en avbildninsskala på 1:1, dvs om du fotar något som ca 20mm stort så täcker motivet upp hela bilden. Även lite sämre avbildningsskala som 1:2 och 1:3 kallas iof macro men ofta med prefixet "fusk". Tamron 90 mm macro är ett bra och prisvärt objektiv som många använder, men för fisk skulle jag gärna välja en längre brännvidd då det ofta är svårt att komma riktigt nära.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fint ljus i bilderna, det syns på dynamiken att det är en stor sensor. Ett "riktig" macro ger en avbildninsskala på 1:1, dvs om du fotar något som ca 20mm stort så täcker motivet upp hela bilden. Även lite sämre avbildningsskala som 1:2 och 1:3 kallas iof macro men ofta med prefixet "fusk". Tamron 90 mm macro är ett bra och prisvärt objektiv som många använder, men för fisk skulle jag gärna välja en längre brännvidd då det ofta är svårt att komma riktigt nära.

tackar för tipsen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt att du köpt kamera, drömmer jag också om men det får bli till hösten när man förhoppningsvis tjänat in lite pengar!

Fraggarna ser ut att må bra också!, roligt.

ja det är skönt att ha en äntligen.

bra att fraggarna ser ut att må bra, tycker nästan att den korallen över skivanemonen har växt eller sträckt på sig lite, växer dom fort eller är det bara inbilning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...