Gå till innehåll

Sover wrassen under sanden?


papi

Rekommenderade inlägg

Jag har aldrig lyckats se var min Twin spoted wrasse sover på nätterna men här om dagen såg jag att han grävde ner sig helt och hållet en kort stund. Börjar tro att han verkligen soven helt nergrävd, är det möjligt? Hur klarar den i så fall syresättningen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig lyckats se var min Twin spoted wrasse sover på nätterna men här om dagen såg jag att han grävde ner sig helt och hållet en kort stund. Börjar tro att han verkligen soven helt nergrävd, är det möjligt? Hur klarar den i så fall syresättningen?

Många fiskar som lever över sandbotten har den förmågan. Hur de löser syresättningen vet jag inte men de översta lagren av sanden brukar vara bra syresatta så de har säkert mekanismer för att klara detta. Dessutom så är näringsomsättningen i ett minimum vid sömn vilket minskar syrebehovet ordentligt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min leopard wrasse gjorde med så, han dök ner i sanden o låg där o snusade, rätt intressant. Såg honom vakna en morgon, det rök till o så var han runt bland stenarna o letade mat! Intressant sätt o gömma sig på!

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...