Gå till innehåll

Hur fraggar man Euphyllia ?


oveb

Rekommenderade inlägg

Jag har fått ett litet "sidoskott" på min Euphyllia och skulle vilja vet hur man enklast fraggar den ?

Det växer lite i skuggan och jag inbillar mig att det skulle bli lite fart på tillväxten om man flyttade ut det i ljuset.

Misstänker att det bara är att knipsa...

Fyller på med en fråga till, kan den ligga och växa till sig ?? Det blir ju inte mycket yta att limma på !

L1090327.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Euphyllia har mycket djupa kryptor! Lätt att skada om man är för snål. Råd låt växa så att du är säker på "död" vävnad innan du knippsar.

Jag har tidigare funderat på samma fråga som Ove och fått samma svar. Jag har dock inte fått svar på följdfrågan. Hur är man säker på död vävnad?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wrang ledsen om du blev sårad. Åter till frågan. Dessa koaller har kryptor som mimnst är 38mm djupa. Många gånger har jag upplevt att jag fått en "död " bit som inte visat något livsteken på månader och när de kommit i mitt f.d. kar så har det kommit polyper efter några veckor. Detta gäller även blåskoraller och i extremfallet så fick jag en blåskorall från en "levande" sten som legat på land i 3 veckor!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...