Gå till innehåll

storväxande läderkorall


krickolina74

Rekommenderade inlägg

när jag var i skåne för 1½ månad sedan köpte jag en jättefin läderkorall, som jag enligt kent skulle ställa ljust. så den fick stå rättså högt upp, nu är det bara så att den har växt rätt så mkt så att nu är den snart uppe vid ytan, så då tänkte jag att jag flyttar ner den "ett hack" MEN den har ju vuxit fasst i den stora stenen bredvid. Hur gör jag??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mjuk koraller brukar vara väldigt tåliga för att delas genom att man skär i dem.

vet ej hur det ser ut, men dela den så du får en del kvar på en sten, och den andra på annan sten om du kan flytta ngn av stenarna. annars om du har problem med att den är för hög, så gör som Capote skrev, bara kapa den rakt av och sätt fast vart du vill.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den arten är svårare att fragga men kolla gärna på länken nedan hur man kan fragga en goniopora vilket bör vara snarlikt (rätta mig gärna om jag har fel). Se till att du gör det på en frisk korall bara. Jag hade nog undvikit att fragga den här arten om du inte har verkliga problem med storleken på den. Lycka till om du beslutar dig för att göra det.

http://www.goniopora.org/fragmentation.htm

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den är ju stor och vacker men inte överdrivet stor så jag låter den nog vara och koncentrerar mig på dom andra, lättare arterna. såg imorse när den inte var "utslagen" att på baksidan var det ett parti som var mörkt - brunt-( skulle ha tagit kort o visat men det blir inga bra bilder - skit bakom kameran-) någon som vet vad det kan vara. Skrapade lite på det med nageln och den satt fast ingenting lossnade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Det gick jättebra att dela på mina läderkoraller, nu har dom börjat att växa igen och polyperna börjar att titta fram!

Provade ju samtidigt att fragga på xenian, satte fast den med en gummisnodd på en sten men dagen efter var den borta, bredvid stod räkan och såg mätt ut så jag trodde naturligtvis att det var han som ätit upp den. MEN idag så kikade den fram mellan några stenar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...