uffe2 Postat 14 april 2007 Postat 14 april 2007 Det är alltid någon jäkla firre som kör på och krockar med mina SPS-er, så att dom far runt i karet hela tiden !Ofta trillar dom ner på någon mjuk-korall som bränner stenkorallerna.Dom flesta SPS-er har jag satt fast på Reef-keramikoch en del ligger bara löst direkt på ls.Jag har ingen lust att limma fast SPS-erna på ls för det blir så omständigt när man ska bygga om eller göra rent karet.Hur sätter ni fast era SPS-er ?Jag funderade på om man kunde använda en smal plaststav (typ 2-4 mm i diameter och 40-50 mm lång) och sedan borra ett litet hål på ls resp. reef-keramiken och sedan sätta fast korallen med plastpinnen.Jag funderar på om man inte kunde använda en vanlig tops som plaströr.Den har ~3 mm plaströr och sedan är det bara att klippa bort bomullstopparna.Vad tror ni ? Några andra bra förslag ? Citera
Scooby_doo Postat 14 april 2007 Postat 14 april 2007 tops låter lite klent tycker jag, blomsterpinnar i plast finns det som andra använt.jag har kört med plastbitar från små slangkopplings-rör som jag hade över.~Henrik Citera
wrang Postat 14 april 2007 Postat 14 april 2007 Har sett en dansk kille som gjorde det samma fast han använde plastplugg som fragghållare Citera
jimmy Postat 14 april 2007 Postat 14 april 2007 jag anväder vanliga plugg som wrang skriver först limmar jag fast fraggen på pluggen å låter den sitt på min fragghylla i några veckor innan jag tar upp stenen som dom ska sitta på och borrar ett hål bara Citera
uffe2 Postat 15 april 2007 Författare Postat 15 april 2007 Jag pratar inte om fraggar, utan knytnävsstora SPS-er.Har sett en dansk kille som gjorde det samma fast han använde plastplugg som fragghållare Citera
artemia Postat 15 april 2007 Postat 15 april 2007 Jag kom på att jag sett en video om hur en akvarist brukar borra hål både i koraller och LS. Korallerna var inte så små heller... www.reefvideos.comVideon heter Mountain 'pegging'. Citera
Scooby_doo Postat 15 april 2007 Postat 15 april 2007 se här för mera info:https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=13924&highlight=pegga~Henrik Citera
Capote Postat 15 april 2007 Postat 15 april 2007 Jag brukar fästa de som jag vill ställa på utsatta eller instabila ställen med lite Deltec 2 komponents koralllim. Citera
fiend Postat 15 april 2007 Postat 15 april 2007 Problemet är ju bara.. hur sjutton borrar man i korallrevet och gör hål i det där man vill ha korallen om allt är under vatten? Citera
uffe2 Postat 15 april 2007 Författare Postat 15 april 2007 Den tråden har jag missat !Då var min ide inte helt fel i alla fall.Nu gäller det bara att hitta en lång borr.....se här för mera info:https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=13924&highlight=pegga~Henrik Citera
uffe2 Postat 15 april 2007 Författare Postat 15 april 2007 Jag tog ett 4/6 mm PVC-rör ca 70 cm långt och en 3 mm borr.Sedan värmde jag lite på toppen av PVC-röret och gjorde den lite ovalför att kunna få limmet att fästa borren ordentligt med epoxilim.Det hela tog 3 minuter.Jag satte PVC röret i en skruvdragaren och borrade i ls direkt i karet.Det fungerade klockrent ! Klart över förväntan......Men nu ska jag se om man kan få fast SPS också.Problemet är ju bara.. hur sjutton borrar man i korallrevet och gör hål i det där man vill ha korallen om allt är under vatten? Citera
uffe2 Postat 15 april 2007 Författare Postat 15 april 2007 Summering: Jag är mycket nöjd med resultatet.Det gick mycket enkelt och snabbt att borra hål på ls som var kvar i karet.PVC-röret fungerade även som en böjlig axel.Detta gick klart snabbare är att hålla på att kladda med koralllim från Deltec eller Biltema.Jag borrade hål i samtliga reef-kermik som SPS-erna sitter på.Sedan var det bara att placera ut alla SPS-er.Jag använde TOPS plast-rör.Nu kan man sätta en SPS ovanpå en rund ls eller på en sida på ls som lutar 30%utan problem. Nu framhävs SPS-erna på mycket bättre sätt i karet,men framför allt: Dom sitter fast ! Citera
fiend Postat 15 april 2007 Postat 15 april 2007 Uffe, hur hittade du en borr som gjorde att du kunde borra de hålen "på plats" så att säga? Citera
Scooby_doo Postat 15 april 2007 Postat 15 april 2007 så här kanske:https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=172611&postcount=12~HenrikUffe, hur hittade du en borr som gjorde att du kunde borra de hålen "på plats" så att säga? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.