Gå till innehåll

jonatan & linda's 540 kar


joda

Rekommenderade inlägg

cooling...

<object height="350" width="425">

<embed src="http://www.youtube.com/watch?v=nzYp7v7b6sc" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" height="350" width="425"></object>

<object height="350" width="425">

<embed src="http://www.youtube.com/watch?v=qE0Hte2Qt70" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" height="350" width="425"></object>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 65
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

ja den käkar mysis bra här... matar den 2 ggr om dan med det...

har även börjat testa att kläcka artemia och själva kläckningen har ju gått bra... nu ska jag bara försöka få dom att bli större innan jag matar med dom och det vet jag väl inte exact hur man ska göra med jag får testa mig fram...

//jonatan

Det bästa är att mata med nykläckt artemia, dom innehåller mest näring.

Det finn oxå någon sorts berikad mat till artemian, men jag har aldrig anvät det så jag har ingen aning om hur det fungerar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Drakgyltan är cool. Hade en lite mindre än den du har som var mer grön istället för brun, den var en jäkel på att vända småsten och käka upp alla småkryp i sanden i mitt kar. :)

Den försvann helt plötsligt dock, tror att det var min gröna ormsjöstjärna som plockade den.

De sover i gruset vilket många gyltor gör, min gröna gör det också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det bästa är att mata med nykläckt artemia, dom innehåller mest näring.

Det finn oxå någon sorts berikad mat till artemian, men jag har aldrig anvät det så jag har ingen aning om hur det fungerar.

men om jag häller i dom nykläckta microsmå artemierna i karet åker dom inte raka vägen till avrinningen då och ner i sumpen/skummaren ?

Drakgyltan är cool. Hade en lite mindre än den du har som var mer grön istället för brun, den var en jäkel på att vända småsten och käka upp alla småkryp i sanden i mitt kar. :)

Den försvann helt plötsligt dock, tror att det var min gröna ormsjöstjärna som plockade den.

De sover i gruset vilket många gyltor gör, min gröna gör det också.

fan vilken häftig, geishafisken

ja vi fastnade för den direkt när vi såg den... och då självklart utan att vara pålästa om den... :smiley5: men det är ju inte så konstigt för vi hade aldrig vare sig sett den eller hört talas om den... men vi kunde inte låta bli att köpa den...:)

och precis som du säger så röjer den skitbra i sanden... och den kastar iväg stenar som är lika stora som den är själv så det kanske inte är så bra om den kastar dom mot glaset... :smiley22:

och jag kollade till den i natt och mycket riktigt... den hade gjort en stor grop i sanden och där hade den grävt ner sig så bara huvude stack upp...

cool som f*n är den och mycket kul att sitta och titta på för den håller verkligen på och "grejar" med nått hela tiden...

och den käkar t.o.m formula one...

så nu ska jag förankra några stenar som vi har koraller på som den har kastat iväg... för NÅN måtta måste det ju ändå vara...:ler:

//jonatan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang drakgyltan så ha den under uppsikt!

Har sett dessa här slita i både sniglar och räkor med dödlig utgång

den heter Novaculichthys taeniourus på latin

jo jag fick fram det när jag sökte på den EFTER vi hade köpt den... så jag har varit ute på nätet och läst om den redan men tack för upplysningen ändå...

hoppas bara den inte blir så stor i vårat 540 kar som det står att den KAN bli...när man läser infon om den...:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men om jag häller i dom nykläckta microsmå artemierna i karet åker dom inte raka vägen till avrinningen då och ner i sumpen/skummaren ?

//jonatan

Mjo, men å andra sidan det gör väl dom större med?

Jag brukar stänga av returen i någon timme när jag matar med artemia. Då hinner fisken definitivt få i sig det dom behöver, plus att eventuella överlevare hinner gömma sig i stenarna. I bland pyttsar jag i ett gäng efter släckning. då hinner dom krypa in i stenen utan att bli mat medetsamma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mjo, men å andra sidan det gör väl dom större med?

Jag brukar stänga av returen i någon timme när jag matar med artemia. Då hinner fisken definitivt få i sig det dom behöver, plus att eventuella överlevare hinner gömma sig i stenarna. I bland pyttsar jag i ett gäng efter släckning. då hinner dom krypa in i stenen utan att bli mat medetsamma.

aha... då ska jag göra det i morgon med den laddningen som står på kläckning nu...

hur stora har du hittat i ditt kar som har överlevt ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

aha... då ska jag göra det i morgon med den laddningen som står på kläckning nu...

hur stora har du hittat i ditt kar som har överlevt ?

Tja är ganska säker på att jag sett några på 2-3 mm, vet inte om det finns större.

Alla fiskar är ju som tokiga i dessa kryp, så dom blir ju inte så långlivade, vad jag vet så är det definitvt inte självförsörjande på artemia, det är därför jag pyttsar i lite på kvällarna, typ varnnan vecka eller nått. Kläcker dock varje helg när jag är hemma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja är ganska säker på att jag sett några på 2-3 mm, vet inte om det finns större.

Alla fiskar är ju som tokiga i dessa kryp, så dom blir ju inte så långlivade, vad jag vet så är det definitvt inte självförsörjande på artemia, det är därför jag pyttsar i lite på kvällarna, typ varnnan vecka eller nått. Kläcker dock varje helg när jag är hemma.

om man kläcker ett kryddmått ägg hur ofta kan/bör man mata med den mängden... en gång i veckan eller oftare ?

jag menar kan det bli för mycket ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har hällt i mer än vad som äts upp direkt och ej haft ngt problem, blir även mat åt koraller och djur som äter från LS som mandariner mm.

fiskarna gillar levande mat så mata med det så ofta som du orkar kläcka äggen, (själv gör jag et typ 2-3 gång i månaden).

bra länk om artemia, där du kan se hur mkt det blir med en tesked artemia ägg som författaren använder:

http://www.reefkeeping.com/issues/2005-05/nftt/index.php

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har hällt i mer än vad som äts upp direkt och ej haft ngt problem, blir även mat åt koraller och djur som äter från LS som mandariner mm.

fiskarna gillar levande mat så mata med det så ofta som du orkar kläcka äggen, (själv gör jag et typ 2-3 gång i månaden).

bra länk om artemia, där du kan se hur mkt det blir med en tesked artemia ägg som författaren använder:

http://www.reefkeeping.com/issues/2005-05/nftt/index.php

~Henrik

tack för infon och länken...

//jonatan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Jonatan och Linda

Ni får gärna lägga upp lite mer bilder på hur karet ser ut nu. Man blir faktiskt riktigt sugen att starta igen men som tur så är jag mitt uppe i ett byggprojekt så det är helt omöjligt att hinna med nu

/John

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...