Tedb Postat 17 april 2007 Författare Postat 17 april 2007 svårt att säga hur snabbt dom växer eftersom jag är där o fuskar och delar så ofta men jag tycker att det går ganska snabbt iallafall om man jämför med färgrika koraller.Gul/grön e snyggt tycker jag Citera
Clownen Postat 3 maj 2007 Postat 3 maj 2007 Ted: Fraggar du dessa på samma sätt som "vanliga" svampar? Är dessa svårare att lyckas med/hur många gånger delar du en korall på?Riktig fin samling du har! Citera
Tedb Postat 3 maj 2007 Författare Postat 3 maj 2007 Inga som helst problem med kejsare och Ricordea Joney.Peter. Jag "fraggar" = delar dom på mitten när de utvecklat en extra mun. Så att bägge delar har fot och mun. Jag har märkt att det går snabbast att få tillbaka något som liknar en frisk ricordea då. Jag har läst om flera som delat dessa i mängder med delar med gott resultat men jag själv föredrar detta sättet. Dom är mycket enklare att dela än Yuma som har en förmåga att utveckla nåt broskliknande när man delar dom. Citera
Tedb Postat 3 maj 2007 Författare Postat 3 maj 2007 Jag bara konstarerar att min vill ha halvskugga. Var ifrån har du fått rekommendastionen full belysning? Där trivdes mina aldrig. I Tyskland odlas de under moderat T5 belysning.Jag antar att det är Ricordeafarm i Tyskland du menar. Dom är ytterst hemlighetsfulla när det kommer till hur förhållandena är på deras "farm" (import från USA och sedan i deras tankar). Har du fått se dom ?? Eller är det samma killar som häller i nitrat i sina odlingskar. Hade varit väldigt intressant om det var så för Ricordea verkar inte speciellt känslig för höga värden. Temperatur på vattnet är den däremot väldigt petig med. Citera
Clownen Postat 3 maj 2007 Postat 3 maj 2007 Inga som helst problem med kejsare och Ricordea Joney.Peter. Jag "fraggar" = delar dom på mitten när de utvecklat en extra mun. Så att bägge delar har fot och mun. Jag har märkt att det går snabbast att få tillbaka något som liknar en frisk ricordea då. Jag har läst om flera som delat dessa i mängder med delar med gott resultat men jag själv föredrar detta sättet. Dom är mycket enklare att dela än Yuma som har en förmåga att utveckla nåt broskliknande när man delar dom.Tack Ted, bra tips. Antar att jag väntar till mina får två munnar då. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.