Gå till innehåll

Någon som testat Protozin??


Rekommenderade inlägg

Passar Drivelands sjuka fiskar medans han är borta och jobbar..

På hans stora fisk är det ett sår på sidan.. han har haft svamp ett tag nu..

Men det blev bara värre och värre..

Han har placerat fiskarna i ett litet kar, med en skummare och värmare.

ska ta en bild senare.

Men nån som har provat denna Protozin?

Vad göra?

Vattenbyten när man medicinerar?

Skummare på?

Jag är dålig på sjukdommar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tomas - någonting långt nere i min hjärna säger att protozin innehåller koppar men jag är inte säker. Kolla det innan. Om du misstänker bakterieinfektion kan du försöka använda aquafuran men det slår ihjäl alla bakterier så det är inte att rekommendera i något huvudkar. Jag har använt aquafuran i saltvatten (rockor) med mycket bra resultat men där var jag tvär på att det var en bakterieinfektion (troligvis vibrios).

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okey lasse.. tack för tipset.. har du använt dig själv an aquafuran?

Ja i sötvatten har jag användt det vid inre bakteriella infektioner. Jag har också i en nödsituation för några år sedan (när vi inte fick tag på vår veterinär) användt det på några rockor (i kallt saltvatten) med tydliga tecken på en galloperande vibrios med mycket gott resultat.

Men kontakta Ingvar - han är experten!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte provat någon av ovanstående, men bilderna ger lite vibriovarning som Lasse är inne på.

Jag tror att den sorten antibiotika "måste" tas via foder, eftersom det sitter i tarmsystem och förmodligen även "njurar och lever"

Jag tror utan att vara säker, att även sötvattensdopp och UV kan vara till hjälp - men om det drabbat inre organ krävs andra åtgärder

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte provat någon av ovanstående, men bilderna ger lite vibriovarning som Lasse är inne på.

Jag tror att den sorten antibiotika "måste" tas via foder, eftersom det sitter i tarmsystem och förmodligen även "njurar och lever"

Jag tror utan att vara säker, att även sötvattensdopp och UV kan vara till hjälp - men om det drabbat inre organ krävs andra åtgärder

Exakt Greger, men Aquafuran innehåller ett aktivt ämne som är fettlösligt och som är det enda av mig kända akvariepreparatet som fungerar på inre infektioner. Jag har namnet på den aktiva substansen någonstans - dock inte i huvudet just nu.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ger det via vattnet - det glömde jag att säga. Troligtvis inte skummare på direkt - men jag vet inte - du måste nog köra på magkänslan och fingertoppstyrning. Personligen skulle jag kanske i ditt fall se till att ha bra cirkulation och syresättning och om jag använder skummare skulle den inte få gå på max och kanske inte första timmarna när koncentrationen byggs upp i fisken. Kör du skummare så kanske du får kompletera dosen dag två om du misstänker att det skummats ut. Någon ute där måste väl ha provat denna typ av medicin på varmt saltvatten? Jag skulle definitivt inte använda denna typ av mediciner direkt i huvudkaret om det inte var sista chansen - de slår ut all bakterieaktivitet. Du skall se resultat på ca 3 - 4 dagar. Om du kör utan skummare - iakta fisken och skulle den bli sämre så på med den på max. Såsom dina fiskar ser ut så tror jag att de är i ganska dålig kondition så chansen är nog inte så väldig stor att du klarar dom - men ett försök bör ändå göras. Skriv ner dina erfarenheter sen bara.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr så fick jag en mycket svävande beskrivning på mailet, men enl. vad jag kan tolka av bilden så är detta en bakteriell infektion. (dock troligen ej Vibrio) kanse samonicida. Spelar ingen roll beh. är a.b i ett separat kar. Aguafuran är a.b. så Lasses tipps håller innehåller Nitrofurazon (obs cancerframkallande på människa!). Annars rek. jag Baytril (enrofloxacin) dos 10mg/kg var 96 time x4 i fodret. Alt bad i 5 tim med 2,5-5mg/l i vattnet en gång om dagen i 5-7 dagar. Byt 50% vatten och tillsätt mellan baden.

En brasklapp då ingen odling gjorts de kan också vara fisktuberculos och då hjälper bara avlivning. (obs kan ge sårinfekt. på människa)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga till..

(Fiskarna ligger just nu i ett 112 liters akvarium, med pump och skummare.)

Om man har medicinerat klart. kan man släppa tillbaka fiskarna i akvariet?

(Gått snart 4 dagar.. man skulle ge medicin i 4 dagar) En av fiskarna har fortfarande ett sår i sidan.

Finns det kvar sjukdommar i akvariet? Så att dom blir sjuka igen..?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

"Ryggradslösa djur i saltvatten tål ej JBL Furanol! För saltvattensfiskar och svårt sjuka sötvattensfiskar rekommenderar vi ett intensivbad utanför akvariet på följande sätt: Lös upp 1 tablett Furanol per liter vatten i ett passande kärl och sätt ned fiskarna i 30 minuter i denna lösning och sedan tillbaka till akvariet. Genomlufta väl under behandlingen!"

Jag har behandlat ett par clownfiskar med någon form av vita prickar på ovanstående vis med mycket gott resultat.

Furanol/Aquafuran har det verksamma ämmnet Nifurpirinol 1 tablett Furanol innehåller 5mg Nifurpirinol.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! mitt tips// Fixa en vattenmix med litet vatten, 1-2dl blanda med 4-5 riktigt färsk vitlök.. sen tar du upp litet av vattnet och blandar det i ett glas med artemia eller liknande... kanske 15-20min...

Mata fiskarna med det varje dag tills de är friska..... Det är bra mot alla parasiter och annat skit de kan plocka upp.... Ge dem sedan det 1-2 ggr per vecka.. Ha burken med vatten och klyftor i kylskåpet tills det har tagit slut.. Sen kan du bara fylla på nytt vatten... Byt klyftor varje månad.. De ska vara skalade.....

Mvh Per.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...