crivim Postat 23 april 2007 Dela Postat 23 april 2007 har ni några förslag på sandvändande fisk som man kan ha i ett 80 L nanokar? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PatriksS Postat 23 april 2007 Dela Postat 23 april 2007 Har haft Orange Spotted Goby (Valenciennea puellaris, a.k.a. Diamond spotted goby), men den var alldeles för sandvändande för min smak så jag bytte till en annan. Finns på Akvarie Hobby i Uppsala för 200 kr. Kolla dessa länkar:http://www.3reef.com/forums/fish-month/orange-diamond-goby-valenciennea-puellaris-april-06-fish-month-35912.htmlhttp://www.amonline.net.au/FISHES/fishfacts/fish/vpuellar.htmhttp://www.meerwasser-lexikon.de/de/13/364/Valenciennea/puellaris.htm Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crivim Postat 23 april 2007 Författare Dela Postat 23 april 2007 jo, har sett den på liveaquaria.com, men trodde inte att det var ngt alternativ för ett litet kar eftersom följande står på sidan: "It should be housed in a 50 gallon or larger aquarium". Får man fråga vilken du bytte till? =) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Klubbsson Postat 23 april 2007 Dela Postat 23 april 2007 Jag tror dom funkar fint i ett 80L kar om du ger den lite extra matning. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
chrilleus Postat 23 april 2007 Dela Postat 23 april 2007 Här kanske du kan hitta ngt: http://www.liveaquaria.com/product/scateg.cfm?pCatId=2124 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 23 april 2007 Dela Postat 23 april 2007 har ni några förslag på sandvändande fisk som man kan ha i ett 80 L nanokar?Har du sett i min tråd om Red Sea Max och min beskrivning av eremiterna typ "ögona på skaft". De är oerhört effektiva på att vända övre lagret.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
teggner Postat 23 april 2007 Dela Postat 23 april 2007 Har haft Orange Spotted Goby (Valenciennea puellaris, a.k.a. Diamond spotted goby), men den var alldeles för sandvändande för min smak så jag bytte till en annan. Finns på Akvarie Hobby i Uppsala för 200 kr. Kolla dessa länkar:jag kikade med akvariehobby och frågade om det var en puellaris osv och då sa han att den dom hade inte alls vände sanden, skumt. jag tänkte ivarjefall köra på en eller två sådana i kommande karet om jag hittar några som tar annat käk. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crivim Postat 23 april 2007 Författare Dela Postat 23 april 2007 Här kanske du kan hitta ngt: http://www.liveaquaria.com/product/scateg.cfm?pCatId=2124har kollar runt på den sidan men det finns inga "sandsifter gobies" under nano fish, men det kanske finns andra gobies som fungerar bra som sandvändareHar du sett i min tråd om Red Sea Max och min beskrivning av eremiterna typ "ögona på skaft". De är oerhört effektiva på att vända övre lagret.MVH Lassejorå, har läst din tråd, och har även noterat att den håller din sand ren från kiselalgerna! kanske missat det i den tråd men vet du vad arten heter? har fyra eremetiter (Cilibanarius tricolor) tror jag och de går mest o betar på stenen, hade varit kanon med en "ögona på skaft" eremit då jag har lite kiselalger på min sandbädd. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crivim Postat 23 april 2007 Författare Dela Postat 23 april 2007 har även en Tiger nassarius men den är riktigt seg, ingen fart alls på den! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 23 april 2007 Dela Postat 23 april 2007 har kollar runt på den sidan men det finns inga "sandsifter gobies" under nano fish, men det kanske finns andra gobies som fungerar bra som sandvändarejorå, har läst din tråd, och har även noterat att den håller din sand ren från kiselalgerna! kanske missat det i den tråd men vet du vad arten heter? har fyra eremetiter (Cilibanarius tricolor) tror jag och de går mest o betar på stenen, hade varit kanon med en "ögona på skaft" eremit då jag har lite kiselalger på min sandbädd.Jag har inget artnamn men jag skall kolla med en artikel som jag vet kompisen har om eremiter om det åtminstone går att släktesbestämma den.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dave Postat 23 april 2007 Dela Postat 23 april 2007 Sandvändande sjöstjärna kanske? peullaris e svåra om de inte tar maten som givs. De svälter ihjäl isåfall. Sen mekar de med sanden mest hela dagen o är mycket bra. Har inte för stor storlek på sanden, den kan sväljas och den fastnar i deras mage med deras död som resultat. Dave Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PatriksS Postat 24 april 2007 Dela Postat 24 april 2007 jo, har sett den på liveaquaria.com, men trodde inte att det var ngt alternativ för ett litet kar eftersom följande står på sidan: "It should be housed in a 50 gallon or larger aquarium". Får man fråga vilken du bytte till? =)Javisst, denna blyga snygging: http://www.liveaquaria.com/product/prod_Display.cfm?pCatId=1117 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PatriksS Postat 24 april 2007 Dela Postat 24 april 2007 jag kikade med akvariehobby och frågade om det var en puellaris osv och då sa han att den dom hade inte alls vände sanden, skumt. jag tänkte ivarjefall köra på en eller två sådana i kommande karet om jag hittar några som tar annat käk.Märkligt. Kanske beror på att de har alldeles för lite sand i karen för denna fisk? Hos mig grävde den oupphörligt, dammoln flygandes varje halvtimme, sand på alger och koraller, till slut rasade mina stenar samman och jag tröttnade på fisken. Man såg förresten inte mycket av fisken förutom dammoln. Men vissa kanske gillar sådant... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
teggner Postat 24 april 2007 Dela Postat 24 april 2007 jo måste ha varit så, haha jo har läst att den kan vara riktigt kaos. kanske funkar om man inte har sand under stenarna? får hoppas att den ligger kvar tills jag fått igång karet :$ Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crivim Postat 24 april 2007 Författare Dela Postat 24 april 2007 Sandvändande sjöstjärna kanske? peullaris e svåra om de inte tar maten som givs. De svälter ihjäl isåfall. Sen mekar de med sanden mest hela dagen o är mycket bra. Har inte för stor storlek på sanden, den kan sväljas och den fastnar i deras mage med deras död som resultat. Davedet kanske hade varit ngt, ska till reef zone på torsdag och se vad han har inne. har läst att sjöstjärnor har lätt för att svälta i fångeskap, ska man mata de med ngt speciellt foder? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tintomara Postat 24 april 2007 Dela Postat 24 april 2007 Jag har inget artnamn men jag skall kolla med en artikel som jag vet kompisen har om eremiter om det åtminstone går att släktesbestämma den.Vore också tacksam för ett artnamn. Det är svårt att beställa "eremit med ögonen på skaft". Skulle gärna ha tag i någon större eremit och en "ögon-på-skaft-eremit" vore trevlig. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.