Gå till innehåll

Sandvändande nanofisk


crivim

Rekommenderade inlägg

Har haft Orange Spotted Goby (Valenciennea puellaris, a.k.a. Diamond spotted goby), men den var alldeles för sandvändande för min smak så jag bytte till en annan. Finns på Akvarie Hobby i Uppsala för 200 kr. Kolla dessa länkar:

http://www.3reef.com/forums/fish-month/orange-diamond-goby-valenciennea-puellaris-april-06-fish-month-35912.html

http://www.amonline.net.au/FISHES/fishfacts/fish/vpuellar.htm

http://www.meerwasser-lexikon.de/de/13/364/Valenciennea/puellaris.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo, har sett den på liveaquaria.com, men trodde inte att det var ngt alternativ för ett litet kar eftersom följande står på sidan: "It should be housed in a 50 gallon or larger aquarium". Får man fråga vilken du bytte till? =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har ni några förslag på sandvändande fisk som man kan ha i ett 80 L nanokar?

Har du sett i min tråd om Red Sea Max och min beskrivning av eremiterna typ "ögona på skaft". De är oerhört effektiva på att vända övre lagret.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft Orange Spotted Goby (Valenciennea puellaris, a.k.a. Diamond spotted goby), men den var alldeles för sandvändande för min smak så jag bytte till en annan. Finns på Akvarie Hobby i Uppsala för 200 kr. Kolla dessa länkar:

jag kikade med akvariehobby och frågade om det var en puellaris osv och då sa han att den dom hade inte alls vände sanden, skumt. jag tänkte ivarjefall köra på en eller två sådana i kommande karet om jag hittar några som tar annat käk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har kollar runt på den sidan men det finns inga "sandsifter gobies" under nano fish, men det kanske finns andra gobies som fungerar bra som sandvändare

Har du sett i min tråd om Red Sea Max och min beskrivning av eremiterna typ "ögona på skaft". De är oerhört effektiva på att vända övre lagret.

MVH Lasse

jorå, har läst din tråd, och har även noterat att den håller din sand ren från kiselalgerna! kanske missat det i den tråd men vet du vad arten heter? har fyra eremetiter (Cilibanarius tricolor) tror jag och de går mest o betar på stenen, hade varit kanon med en "ögona på skaft" eremit då jag har lite kiselalger på min sandbädd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har kollar runt på den sidan men det finns inga "sandsifter gobies" under nano fish, men det kanske finns andra gobies som fungerar bra som sandvändare

jorå, har läst din tråd, och har även noterat att den håller din sand ren från kiselalgerna! kanske missat det i den tråd men vet du vad arten heter? har fyra eremetiter (Cilibanarius tricolor) tror jag och de går mest o betar på stenen, hade varit kanon med en "ögona på skaft" eremit då jag har lite kiselalger på min sandbädd.

Jag har inget artnamn men jag skall kolla med en artikel som jag vet kompisen har om eremiter om det åtminstone går att släktesbestämma den.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sandvändande sjöstjärna kanske? peullaris e svåra om de inte tar maten som givs. De svälter ihjäl isåfall. Sen mekar de med sanden mest hela dagen o är mycket bra. Har inte för stor storlek på sanden, den kan sväljas och den fastnar i deras mage med deras död som resultat.

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kikade med akvariehobby och frågade om det var en puellaris osv och då sa han att den dom hade inte alls vände sanden, skumt. jag tänkte ivarjefall köra på en eller två sådana i kommande karet om jag hittar några som tar annat käk.

Märkligt. Kanske beror på att de har alldeles för lite sand i karen för denna fisk? Hos mig grävde den oupphörligt, dammoln flygandes varje halvtimme, sand på alger och koraller, till slut rasade mina stenar samman och jag tröttnade på fisken. Man såg förresten inte mycket av fisken förutom dammoln. Men vissa kanske gillar sådant... ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sandvändande sjöstjärna kanske? peullaris e svåra om de inte tar maten som givs. De svälter ihjäl isåfall. Sen mekar de med sanden mest hela dagen o är mycket bra. Har inte för stor storlek på sanden, den kan sväljas och den fastnar i deras mage med deras död som resultat.

Dave

det kanske hade varit ngt, ska till reef zone på torsdag och se vad han har inne. har läst att sjöstjärnor har lätt för att svälta i fångeskap, ska man mata de med ngt speciellt foder?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inget artnamn men jag skall kolla med en artikel som jag vet kompisen har om eremiter om det åtminstone går att släktesbestämma den.

Vore också tacksam för ett artnamn. Det är svårt att beställa "eremit med ögonen på skaft". Skulle gärna ha tag i någon större eremit och en "ögon-på-skaft-eremit" vore trevlig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...