Gå till innehåll

Skansen


ramq

Rekommenderade inlägg

Jag ska ner till stora huvudstaden på Fredag och tänkte spendera helgen i norra delen av byn. Förutom ett besök hos Adddo och en sväng till Triton i Täby så tänkte vi göra en tripp till Skansen på Lördag.

Finns det något av intresse på Skansen som kan vara av intresse för en saltakvarist?

Något jag bör tänka på att titta närmare på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Edit: Jaken hann före med samma svar... Men ändå...

Nja, har inte varit på Skansen på flera år, men senast hade de i alla fall lite saltvatten på Skansenakvariet. Alldeles utanför Skansen finns även Aquaria Vattenmuseum som har en del saltvatten (hajar mm) och annat intressant.

Ha så skoj här i Kongliga Hufvudstaden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var på båda så sent som denna vår. Tror nog att saltvattensdelen på aquaria var snäppet bättre än skansenakvariets. Även om skansenakvariets stora saltvattensakvarie precis vid utgången är riktigt fint. Missa inte heller clownfiskarna i deras stora akvarium med anemoner. (Bild: http://www.pny.se/akvariedagbok/akvariedagbok40.php#Mars15 ). För att komma in på skansenakvariet behöver man dessutom betala 2 inträden. (Först för hela skansen och sedan för själva akvariet).

Jag tog en hel del bilder vid båda besöken men jag har faktiskt bara lagt upp någon enstaka saltvattensbild på nätet (än)... (finns här: http://www.pny.se/djurparker/aquaria.php )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Besöket på Skansen blev lyckat, sånär som att min kära dotter fick magsjuka (dock ej Skansens fel)... Synd att vi var lite tidigt ute så alla djuren hade inte fått komma ut i vårvädret.

Besöket på akvariet var inte en besvikelse, men en lite kul aha-upplevelse. Har nog aldrig sett så stora anemoner som i anemon-burken med clownerna och palettkirurgerna! (Vad nu kirurgerna hade där att göra?)

Fanns fina exempel på mycket stora mjukkoraller i ett av karen.

Vad som imponerade mest var det stora korallrevet där dom försökte efterlikna naturens biotop med ljuskrävande stenkoraller uppe vid ytan varefter mjukkoraller längre ned tillsammans med skivanemoner och lite annat.

Besvikelsen i över lag var dock belysningen av reven där dom i mitt tycke har misslyckats en aning. Allt verkade bara blått, blått och blått och inte alls likt naturen? Jag gjorde några helhjärtade försök till att fånga både på DV-kamera och vanlig digitalkamera, men resultatet blev horribelt, tack vare belysningen.

Jag tycker det kan vara värt ett besök när ni ändå besöker Skansen, men räkna dock inte med samma kaliber som Aquaria (som jag redan besökt 3-4ggr förut), utan räkna det som en "bonus" för att få se alla andra intressanta djur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...