Gå till innehåll

Vad säger ni om detta vatten?


Christern

Rekommenderade inlägg

Håller på att projektera ett revakvarium. Kollade därför upp vattenkvaliteten där jag bor (Södermalm i Stockholm) som ser ut enl länken nedan. med sådana världen undrar jag om en osmosanläggning verkligen är nödvändig. Vad säger mer kunnigt folk? Duger detta att använda rakt av?

http://www.stockholmvatten.se/Stockholmvatten/commondata/infomaterial/Vatten/Kvaldekl_Nor_2005_sv.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bumpar den här tråden. De av oss som har haft det tveksamma nöjet att dricka tyskt och (Gudsigförbarme) amerikanskt vattenledningsvatten förstår att där är man tvungen att rena vattnet innan använding. Men har man vatten som beskrivs i inlägget ovan förstår jag inte varför. Dessutom tas det från Mälaren (alltså ingen vattentäkt där vatten kan variera kraftigt mellan tex årstiderna) och är väldigt stabilt. OK, jag ser inga uppgifter om kiselinnehållet men, såvitt jag begriper, borde kislet var den enda potentiella problemet. Så, min slutsats är att RO inte är nödvändigt om man har tillgång till Stockholmsvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet är nog att kislet sällan specificeras. Det kan dessutom variera en massa.

Så som minsta minimum behövs ett kiselfilter...

Men jag själv skulle aldrig chansa ! Osmos är en god försäkring emot mycket elände som kan dyka upp i våra vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stockholm och Göteborg har relativt bra vatten, det är mjukt och relativt bra för övrigt - Stockholm klorerar dock lite hårdare vad jag förstår. Problemet med båda är att det tas från ytvattentäckter (Mälaren och Göta Älv) och att ingående vatten därför varierar efter årstider och nederbörd. Jag vet folk från bägge städerna som använder kranvatten direkt (inklusive mig själv) men det är då en kalkylerad risk man tar. Jag själv har gått över till att använda RO till mitt ersättningsvatten eftersom mitt kranvatten inte är speciellt bra när man blandar kalkvatten. dessutom är det så som Daniel säger att det kan hända en del med vattnet i din fastighet, speciellt kan koppar tillföras. Det är ett säkerhetstänk att använda RO för då vet du ganska säkert kvalitéen på ditt vatten - kranvattnet kan variera för mycket. Tänk dig själv att du lagt ner 100 tals timmar och 1000 tals kronor på att få ett fungerande rev och så snubblar du på något så dumt som en överklorering just när du byter vatten.....

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stockholm klorerar dock lite hårdare vad jag förstår.

Mer klor än Göteborg? Är det ens teoretiskt möjligt? Duscha i götet luktar ju som att duscha på ett offentligt badhus.

Mer on topic. Jag hade satsat på RO, det är inte så dyrt, shoppa på ebay.de.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...