Gå till innehåll

Lågt magnesium värde


epkbal

Rekommenderade inlägg

Har några montipora fraggar som tappade färgen i förra

veckan. Jag tyckte dessutom att minka kalkalger bleknat

på sista tiden. Kollade runt på forumet och hittade en del

inlägg som förklarade vikten av magnesium halten. Jag

har haft igång karet 6 månader. I början använde jag bara

Salifert All-in-One, men började med Coral Calcium och

kH buffer för 3 månader sedan.

Jag har inte testat magesium halten tidigare så jag skaffade

Saliferts test och provade. Det vissade 1110 ppm! Övriga värden: Ca 425, Kh 6,5 dKh, Ph 8,15, nitrat, nitrat, fosfat 0.

Samtidigt med Mg testen skaffade jag Salifert Liquid Mg,

men efter lite beräkningar så kom jag fram till att det blir

till att byta vatten istället!

Blandade till nytt vatten med osmos och Reef Crystal. För

att få en uppfattning på hur mycket jag skulle byta så

testade jag det nyblandade vattnet. Jag fick följande värden:

ph 8,15

Ca 390

kH 11,5 dKh

Mg 1140

Lite svårt att få upp Mg till 1300 ppm med detta!

Kan detta stämma eller är det fel på Mg testet?

/ Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mystiskt, mitt RC-salt gav rejält med Mg. 1450+ vill jag minnas !

Undrar om det fungerar med en stamlösning ?? I sådana fall så borde 52 ml av Saliferts Mg-liq i en liter osmosvatten ge dig 1300ppm.

Vattnet kan du ju tippa i burken sedan...

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testet med stamlösningen mätte 1380, så något fel på testen är det nog inte. Frågan är hur bra saltet är. Någon som har mätt på något annat saltmärke?

Mätte i karet också. Har bytt 20 liter vatten och fyllt på 50 ml Liquid Mg 3 ggr. Mätte 1200 ppm nu.

/Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testet med stamlösningen mätte 1380, så något fel på testen är det nog inte. Frågan är hur bra saltet är. Någon som har mätt på något annat saltmärke?

RC-salt är helt OK och har gott rykte.

Mätte i karet också. Har bytt 20 liter vatten och fyllt på 50 ml Liquid Mg 3 ggr. Mätte 1200 ppm nu.

/Björn

150 ml Salifert liq Mg borde ge dig 23 extra ppm, dina värden ligger inom felmarginalen. Testerna är inte så exakta.

Tipset för att få upp Mg är att fortsätta med vattenbyten varje el varannan dag samt eventuellt skaffa Mg med mer "krut i".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ditt Alk-värde är lågt tycker jag. Normalt är det med 7 - 11 dKH. Det högre värdet brukar rekommenderas för snabbare kalcifiering.

Jag tycker också det ligger lite lågt. Tillsätter Saliferts kH + pH buffer men har ändå svårt att hålla uppe det. Jag har börjat tillsätta lite pulver varje morgon och kväll istf 1-2 ggr / veckan.

/Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 6x39 T5, 4 st blå och 2 st vita. Är det för mycket blått?

/Björn

Hej! Är rören gamla?Montiporor behöver uva ljus,har man gamla rör får man en minskning av uv ljuset vilket medför att man kan få en sk blekning på montiporor

Mvh Kjell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Är rören gamla?Montiporor behöver uva ljus,har man gamla rör får man en minskning av uv ljuset vilket medför att man kan få en sk blekning på montiporor

Mvh Kjell

Hej! Rören är nya eftersom jag är nybörjare. Har 2 ATI AquaBlue special och 2 ATI AquaBlue. De är 4månader. Sedan har jag 1 Osram 67 och 1 Aqua Science Blue. Dessa är 2 månader.

Jag har rätt mycket macro alger, de växer som ogräs. Förbrukar de magnesium?

/Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror bara du är ovan med konsumtionen. Du har duktigt med ljus så det ska gå åt mycket av allt.

Jag har mer vatten och mindre ljus än dig och tippar ändå i en tesked torr Salifert KH-buffer varje dag. Mg går det åt nästan 10ppm av likaså Mg.

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Rören är nya eftersom jag är nybörjare. Har 2 ATI AquaBlue special och 2 ATI AquaBlue. De är 4månader. Sedan har jag 1 Osram 67 och 1 Aqua Science Blue. Dessa är 2 månader.

Jag har rätt mycket macro alger, de växer som ogräs. Förbrukar de magnesium?

/Björn

Makroalger förbrukar jäkligt mycket kh, ca (och säkert mg). Som oveb skrivit tidigare så är du nog bara ovan vid förbrukningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle tro att din saltmätare visar fel. Ta med den till en annan saltis och jämför värdena du får mot en kalibrerad refraktometer.

Hej,

Är det pga några värden som du tror det? Jag "kalibrerade" saltmätaren genom att fråga den lokala handlaren vad han hade för salthalt. Sedan tappade jag över lite av vattnet som följde med fisken i min saltmätare och det stämde. Jag har även testat att blanda till en "stamlösning", 1 liter osmos vatten och 33 g salt, som någon beskrev i ett inlägg, och även den testen stämde.

Men jag skall göra som du föreslår ända. Skall bara "hitta" någon som har en refraktometer.

/Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Makroalger förbrukar jäkligt mycket kh, ca (och säkert mg). Som oveb skrivit tidigare så är du nog bara ovan vid förbrukningen.

Hej,

Lägger upp en bild på macro algerna. Jag har rensat lite sedan denna bilden är tagen, men man skall kanske plocka bort mer?

/Björn

post-2808-14468914059293_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, plocka bort och plocka bort - en annan väg är ju att dosera lite mer, att hänga med i utvecklingen så att säga: större algmassa förbrukar ganska naturligt större mängder Ca, alk, mg, men även nitrat/fosfat. Kolla bara så att du hänger med även där, dvs. vad gäller NO3/PO4, genom att antingen mata lite mer/skaffa fler fiskar eller - lite kontroversiellt - dosera pulvergödning. Att sänka belysningsmängden kan också vara ett alternativ där algmassa är så stor att inputen inte räcker till för fortsatt tillväxt.

Snyggt kar förresten, mycket fin Caulerpagrässmatta på sluttningen till höger, fokalpunkten 2/3-delar till vänster, ja hela aquascapen är ganska böljande "naturlig"!! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...