ghosten Postat 11 maj 2007 Postat 11 maj 2007 jag har en deltec mc500 till mitt 160l akvarium mend en låter väldigt mycket.kan man på något sätt göra den tystare...någon som har något förslag Citera
wrang Postat 11 maj 2007 Postat 11 maj 2007 Är din ny eller begagnad?Enda jag vet är att se att det sitter en sillicon bussning inne i aquabee pumpen och inte i gummi som innan Citera
ramq Postat 11 maj 2007 Postat 11 maj 2007 Det sitter gummibussningar på keramikaxeln i pumpen på dom där som kan vara uttorkade. Ring upp Benny på Simontorp och be att få nya (silikon) bussningar till en Aquabee-pump som sitter i dom där. Citera
Illustratören Postat 11 maj 2007 Postat 11 maj 2007 Är det pumpen eller slangarna, eller sladden som låter?Pröva att dra i slangarna lite lätt och lyssna om det låtern mindre om de är spända. För mig är problemet att slangarna och el-sladden vibrerar lite lätt mot "plastskalet".Jag har fäst el-sladden så att den är spänd och sedan har jag tagit tunna delar av filtervadd och placerat mella plasten och slangarna. Citera
ghosten Postat 11 maj 2007 Författare Postat 11 maj 2007 det är pumpen som låter tog väck den för att vara på säkra sida o startade den för sig i akvariet och det låter inte riktigt friskt alltså det skramlar i den kan man säga Citera
NiXoN Postat 11 maj 2007 Postat 11 maj 2007 Kolla axeln om den gått av samt bussningar, om du har otur så kan impellerna tagit skada. Jag har varit med om det en gång att impellerns axel gnagt på hålet så det blev ovalt och då eskalerar problemet bara. Citera
alofstrand Postat 11 maj 2007 Postat 11 maj 2007 min mc 500 jag hade höll i 7 månader sedan var pumpen kass.. lika dant för en mc 600 som jag har nu pumparna är verkligen dåliga i dem, så näst gång blir det något annat märke! Citera
ramq Postat 11 maj 2007 Postat 11 maj 2007 Håller med Nixon, jag har varit med om att axeln har slitit ner hålet i rotorn men då har det gått lång tid utan att åtgärdat bussningarna i tid. Citera
ghosten Postat 11 maj 2007 Författare Postat 11 maj 2007 kan man köpa en ny pump eller måste man köpa en helt ny skummare Citera
ghosten Postat 11 maj 2007 Författare Postat 11 maj 2007 jag öppnade pumpen o såg att axeln ser ut att var sönder gnagd i änden på den dedan undrar jag skall den sitta fast eller så Citera
ramq Postat 11 maj 2007 Postat 11 maj 2007 Ta upp pumpen och kolla bussningarna - Är dom svarta; ring Benny och få silikonbussningar, dom är orange. (gratis) Kolla att rotorn inte "glappar" på axeln, utan snurrar finfint. Är axeln inte slät utan lite ringar/gropar av slitage - köp ny axel. (några tior?) I #2, glappar rotorn och axeln är fräsch - köp ny rotor. (hundralappar?) Det är bara i yttersta extremfall man någonsin behöver köpa en ny pump, t.ex om lidningen har brunnit av eller plasten smält pga för dålig kylning. Strax under tusenlappen skulle jag gissa på att en sån går loss på.Vill du byta av något annat skäl? Försök i så fall hitta en med samma dimension, kapacitet och med nålhjulsimpeller. Citera
ghosten Postat 11 maj 2007 Författare Postat 11 maj 2007 den är nog av axeln nu när jag tittar närmare (tog fram mina glasögon) Citera
ghosten Postat 11 maj 2007 Författare Postat 11 maj 2007 vart kan jag köpa en ny axel kan jag göra det i vilken djuraffär som helst eller Citera
ramq Postat 11 maj 2007 Postat 11 maj 2007 Dom flesta zooaffärer handlar av Simontorp och/eller Gibbon, så gå till närmaste akvarieaffär och be dom prata med Simontorp så att dom får hem rätt del till dig. Citera
ghosten Postat 12 maj 2007 Författare Postat 12 maj 2007 någon som vet vilken pump det är som sitter i jag vet att det är en aqua bee men inte vilken styrka jag har letat men hittar det inre varken på ´tillverkarns hemsida eller härkan det vara en sådan här UP 2000 - 2000L/t. Tryckhöjd max: 1,6m. 18W Citera
Holma Postat 12 maj 2007 Postat 12 maj 2007 Hej.Den här frågan har väl varit uppe typ "hundra gånger"Varför använder man inte "sökfunktionen"?Känns som vissa frågor bara går runt runt..Kanske bara jag som är lite grinig Mvh Niklas Citera
ghosten Postat 17 maj 2007 Författare Postat 17 maj 2007 felet var att axeln var av så nu får vi se hur den är när jag fått ny axel Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.