Gå till innehåll

kan man göra den tystare - deltec mc500


Rekommenderade inlägg

Det sitter gummibussningar på keramikaxeln i pumpen på dom där som kan vara uttorkade. Ring upp Benny på Simontorp och be att få nya (silikon) bussningar till en Aquabee-pump som sitter i dom där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det pumpen eller slangarna, eller sladden som låter?

Pröva att dra i slangarna lite lätt och lyssna om det låtern mindre om de är spända. För mig är problemet att slangarna och el-sladden vibrerar lite lätt mot "plastskalet".

Jag har fäst el-sladden så att den är spänd och sedan har jag tagit tunna delar av filtervadd och placerat mella plasten och slangarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla axeln om den gått av samt bussningar, om du har otur så kan impellerna tagit skada. Jag har varit med om det en gång att impellerns axel gnagt på hålet så det blev ovalt och då eskalerar problemet bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor


  1. Ta upp pumpen och kolla bussningarna - Är dom svarta; ring Benny och få silikonbussningar, dom är orange. (gratis)
  2. Kolla att rotorn inte "glappar" på axeln, utan snurrar finfint. Är axeln inte slät utan lite ringar/gropar av slitage - köp ny axel. (några tior?)
  3. I #2, glappar rotorn och axeln är fräsch - köp ny rotor. (hundralappar?)

Det är bara i yttersta extremfall man någonsin behöver köpa en ny pump, t.ex om lidningen har brunnit av eller plasten smält pga för dålig kylning. Strax under tusenlappen skulle jag gissa på att en sån går loss på.

Vill du byta av något annat skäl? Försök i så fall hitta en med samma dimension, kapacitet och med nålhjulsimpeller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

någon som vet vilken pump det är som sitter i jag vet att det är en aqua bee men inte vilken styrka jag har letat men hittar det inre varken på ´tillverkarns hemsida eller här

kan det vara en sådan här UP 2000 - 2000L/t. Tryckhöjd max: 1,6m. 18W

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...