Gå till innehåll

Fler naiva frågor


Christern

Rekommenderade inlägg

Det är med att starta upp ett saltvattensakvarium tenderar att hålla mig sysselsatt mentalt 24/7. Undrar om det är helt normal...?

I vilket fall, har begränsat med utrymme. Kanske skall jag bygga om mitt nuvarande sötvatten till saltvatten. Akvariet är på 420 liter (heter RENA Calvados). Det sitter några skenor av aluminium i det. överlever aluminium en saltvattensmiljö? Kan en sådan burk användas till saltvatten Dessutom har jag en BTN slim line bakgrund samt en modulsten från BTN fastsilikonad i karet. Dessa är ju inte speciellt revlika men jag antar att jag kan låta dem sitta och sedan låta alger växa över dem. Nån risk att de ger ifrån sig nåt giftigt i saltvatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror att Lasses Red Sea Max använde ren slimlinebakgrund :)

Och aluminium ska nog inte vara några problem. Är du osäker så silicona in dem så ska det vara biff.

Vet flera som kör ALU-kar som saltvattensakvarium,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet är på 420 liter (heter RENA Calvados).

Tjusigt, det är ett vackert kar !!

Det sitter några skenor av aluminium i det. överlever aluminium en saltvattensmiljö?

Sätt två 12-volts PC-fläktar (2st) i locket och skaffa en justerbar trafo ifrån Kjell&Co. Med en sådan kan du justera in lämpligt varvtal så att det inte skapas kondens under locket. Det bör bli ultratyst. Om du inte vill förstöra luckorna så låt någon klippa till ersättare (vill minnas att de är helt plana).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aluminium är ett problem det oxiderar och avger gifter, men du kan silikonera inn aluminiumen så går det utmärkt. Jag håppas att du tar till dig detta jag har provat själv och det ble inge bra vill jag låva dig. Jag är ingen expärt men detta har jag oppleft inge kul.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...