Gå till innehåll

Kalkmixer...


Vitamin

Rekommenderade inlägg

Jag har funderat på att bygga mig en kalkmixer. Eftersom Deltec har bra

ritningar på nätet så blir den en sådan. Men jag undrar en sak, armen

som går ner och blandar kalken hur fort ska den snurra? Räcker den med

ett varv i minuten, eller ska det vara mycket bättre snurr på den?

kalk_km500.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag vet inte vad som är "bäst" men för mig funkar det iaf bra med en nivåvakt ,vattnet dunstar på dagen så den pummpar i nytt vatten på kvällen/natten i mixern och ut i sumpen har sedan jag börjat med den mkt "fetare" & fina koraller !

edit

jag menar ju att det är bra att den tillsätter mest kalkvatten på natten eftersom ph är lågt då !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Granlund

Det är ju inget krav med en visp i kalkmixern, går faktiskt lika bra med en pump (modell eheim 1005) som re-cirkulerar vattnet inne i behållaren och på så sätt mixar kalklösningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Granlund

aerie-det tror jag inte det finns ju flera "fabriksbyggda" varianter som har denna lösning typ Aqua Medic, ochlösningen är ju inte så sörjig ändå

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Robban,det kommer nog bli den modellen jag kör på,tänkte köra ett par byggardagar i sommar,bygga nitratreaktor(svavelvarianten),skummare(modell AP600),kalkmixer och eventuellt en syrelösare(mest för att det är kulsmiley37.gif).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Granlund

Samuel-tänker själv bygga denna men som sagt jag väljer nog Ehiem 1005 (pumpar 400l/t) det är lite bättre pris på den än på 1046:an som sitter påKVR75 orginalet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har några Eheim 1048 dom måste ju funka? Eller blir 600L / tim för

mycket? Angående 24 voltaren så finns det att köpa här i Kristianstad.

Men det medför också lite el-installationer, vilket såklart jag är

ganska glad för att slippa. Men Deltec´s reaktor verkar funka väldigt

bra. Jag få se vilken jag väljer när jag drar igång imorgon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Robban- Själv kommer jag nog köra med en Aqua-el,antingen strypa en av de 600L/h jag har liggandes eller köpa en ny på 350L/h...kostar under en 100lapp,är hur tysta som helst...den enda som har strulat för mig var en som sjönk ner i DSBn,drog loss slangen från fästet och pumpade ut 20L saltvatten på parketten,lyckligtvis så stannade den ju av all sanden i impellernsmiley5.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Granlund

Samuel-Är det gängade fästen på Aqua-el pumparna? 20 liter är mer vatten än man tror, speciellt när det hamnar på parketten!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade en gång ett kar på över 1000L där ytterfiltret gick sönder på. Tyvärr satte jag röret till utsuget ända ner i kanten på karet. Två våningar i huset gick åt skogen och nästan 900 liter vattenlåg på golvet i mitt hus. Men 20 liter är mycket det också...smiley2.gif.

Då använder jag en 1048 till min mixer. Bygget börjar imorgon. Jag ska ta lite bilder om någon vill se hur det kommer att bli...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Granlund

Vitamin-Då är det ingen ide att ta till disktrasansmiley4.gifErkänn att du lovade dig själv att aldrig mer ha ett akvarium innanför dina fyra väggarsmiley2.gif.

Visst är det väl 3/8" gäng på 1048:an? Serto 4/6 kopplingen som sitter på Aqua Care mixern finns föresten att beställa på Akvariesystem till en billig penning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, eftersom jag är en akvarist så är ju gränsen mellan galen & normal hårfin, så lovade jag "nästan" frugan att det inte skulle komma in fler kar. Men det är svårt att leva utan vatten...smiley37.gif

Japp, det sitter en 3/8":are på 1048:an.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska se när jag är färdig med mina reaktorer, jag ska bygga ett par olika till. Om det blir en 1048:a över, skickar jag en till dig. Dom är ju begagnade och har några år på nacken, så du behöver inte betala för den, men dom är lika bra som när jag köpte dom ändå. Dom är gängade & skitbra att bygga med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...