Gå till innehåll

Starta upp och sedan flytta??


Thessan

Rekommenderade inlägg

Sitter i valet och kvalet och vet i 17 hur jag ska göra... Vi planerar att köpa hus alt bygga ett stenhus när grabben är klar med sin utbildning till murare. anledningen till att vi väntar är för att sonen inte vill flytta ut på landet vilket vi tar hänsyn till. Om vi väljer att köpa hus blir det tidigast nästa sommar (2008) Bygger vi stenhus lär det dröja ytterligare 1-2 år beroende på tomt, bygglov osv. (Ursäkta en lång inledning men så ni vet varför vi väntar)

Jag har idag ett akvarium B 60, L 75, H 75. som står i källaren och bara väntar på att jag ska dra igång mitt saltvattensprojekt vilket jag dragit ut på i ca 1 år för att lära mig så mycket som möjligt innan. Nu skulle jag vilja ha lite råd,

Alt 1) Om jag väljer att starta upp nu (det kliar i fingrarna) och sedan flyttar om ca 1 år - är risken då överhängande att man "skapar" en ev krasch vid flytten? Hur känsliga är koraller mm för en flytt? Är risken stor att man skadar inredningen och dess liv om man "gräver" upp allt?

Alt 2) Jag har planerat för att i det framtida huset ha 2 akvarium, detta som jag skriver om och en cylinder som kommer vara mer ett korall akvarium och det nuvarande ett FO, frågan är då att i huset starta upp cylindern, låta den stå ett par veckor med ls innan man flyttar över innehållet från den nuvarande burken?

Är det svårt att flytta koraller och annan inredning med tanke på att akvariumet är så djupt? ( finns väl kanske fler som har ett så högt akvarium)

Om det blir alt 1, är det bättre att ha ett FO redan nu eller är det enklare att stara upp ett utan så mycket fisk och starta ett FO efter flytt?

Alt 3) Fortsätta att vänta vilket jag absolut inte har någon lust med, men men måste man så...:död:

Nu kanske min frågeställning är lite krånglig men jag hoppas att ni förstår hur jag menar :smiley24:

Rackarns tacksam för en massa tips oavsett vilket alternativ det blir.

Mvh Thessan :snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade jag varit du så hade jag startat upp ett akvarie med levande sten, lite firrar och koraller och kört på "lågenergi" och inte satsat på de dyraste fiskarna och korallerna.

Då känner man sig fram vad man tycker om och vad man vill satsa på.

När du sedan ska flytta till hus så kan du (om allt är förberett med det nya karet) bara flytta över all LS och djur m.m.

Har man då tåligare koraller och djur så kommer det inte bli några större problem.

Så hade jag gjort för alternativ 3 tror jag aldrig man skulle klara av :/

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Perfekt att starta ett nu så vet du om ett år var du vill landa i hobbyn, alltså vad du vill ha för akvarie, om du vill ha det inbyggt, storlek biotop mm mm..

Tycker absolut att du ska köra igång, finns lite trådar om hur man bäst flyttar fisk o koraller tror jag här som hjälper dig att undvika krash när det är dax.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Övertygad om att du har mer att vinna i slutänden av att starta nu.

Följer du de råd som finns vid flytt, så tror jag inte det ska vara någon större risk.

Den stora vinsten får du till slut i att det nya går mycket fortare att starta.

Väl inkörd sten, sk moget vatten etc. Kör igång för tusan.:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för snabba svar, har inte tänkt era tankar vilka låter bra. Så jag startar helt enkelt upp inom en snar framtid. En liten fråga till bara, Nu kommer ju snart värmen, om jag drar igång med ls och låter det "stå" under sommaren och mogna, klarar ls:en en ev värmebölja? Nu har jag en relativ sval lägenhet så jag tror förvisso inte att värmen kommer bli ett problem men man vet ju aldrig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör du utan belysning blir ju vatnet inte varmare än den omgivande temperaturen så länge du inte har cirkulationspumpar som blir väldigt varma och på det viset värmer upp vattnet.

För att LS ska mogna behövs ingen belysning, så du kan ha stenen i en tunna om du vill där det inte är i vägen för dig. Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...