Gå till innehåll

Swallowtail Angelfish har ett utstående öga???


Rekommenderade inlägg

Såg igår att min swallowtail hade ett öga som var lite större, men sen idag står ögat helt ut, ser helknäppt ut. Vad fasen gör jag nu?? haft honom bara en månad. Alla andra e pigga.

Fisken är lite mer skygg men äter. Några förslag? mitt sjukdomskar är ett 45liters litet molly.. eh?

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm har bra vatten, men mekanisk skada är ju möjlighet. Dock är linsen klar och den tittar med ögat = rörelse. Hm. Har inget kar o ha den i, 45 liters känns lite litet... hm.. Tråkigt, den är verkligen fin!

tackar för svaren!

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som lite uppdatering; Ögat står nu ut ÄNNU mer, som jag inte trodde gick... Ser ut som stackarn har en golfboll på sidan av skallen. Äter bra men är lite skygg. Tänkte avvakta lite. Har börjat byta vatten då och då, trots att jag inte hittar några fel på vattnet, har under ett i nitrat, noll nitrit och ammoniak. Startade uvct med, så får vi se.

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm har bra vatten, men mekanisk skada är ju möjlighet. Dock är linsen klar och den tittar med ögat = rörelse. Hm. Har inget kar o ha den i, 45 liters känns lite litet... hm.. Tråkigt, den är verkligen fin!

tackar för svaren!

Dave

Den tar ju säkert ingen skada av att vara i ett 45 l kar en tid. Fungerar säker utmärkt som sjukstuga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du medicin så kör fort med det, min blev sämre o det fort. Idag så började andra ögat stå ut med, och det största ögat började vitra sönder. Rev hela revet och fick upp henne. Avslutade henne snabbt och då kunde jag se att tryckte jag på ena ögat så åkte det andra ut. . . Jaja, tråkigt. Nu hoppas jag att ingen annan har fått infektionen. Kör på med uvct. Har snart bytt 100 liter vatten, ca 30 liter om dagen.

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det finns troligen flera olika orsaker till "pop-eye", i tillgänglig litteratur som jag hittat finns inga tvärsäkra varken diagnoser eller kurer -det kan vara infektioner eller parasitiska maskar som verkar vara en vanlig orsak, tryckfall eller mekanisla skador är andra teorier när det gäller firrar i allmänhet.

+ min teori om att Genicanthus (tillsammans med en del andra kejsare) ibland verkar få denna symptom av dåligt vatten - men det verkar vara halvtaskiga odds på att bota om det är infektioner/parasiter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade en svart Percula som fick pop-eye, men det gick tillbaks av sig själv efter någon vecka. Dock blev den mobbad av ett etablerat percula-par så den gick tyvärr bort ändå. Det är tråkigt när man blir lite handlingsförlamad och man inte vet vad som orsakar dessa saker hos fiskarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Nu har även vi drabbats av denna otrevliga sjukdom. I årt fall är det 2 Anthias (den vanliga squi-nånting, orange). Ena Anthiasen var drabbad när vi köpte den (såg det först när vi kommit hem. Köpt "begagnad"). Inte så farligt, men märkbart. Detta var i sommras nångång. Nu för någon vecka sedan har ännu en anthias drabbats, och i detta fall är det mycket värre. Ögat är stort, kanske 2-3gg normal storlek. Den första som var drabbad när vi fick den såg jag idag att ögat börjat försvinna på. Dom äter normalt och rör sig för det mesta ganska normalt. Dock har vi sett att båda iblabd ligger "å vilar" mellan stenarna...antagligen är dom inte helt ok även om de för det mesta ger sken av att vara det.

Så...är detta något som kan spridas till andra fiskar...å andra arter?

Är det så att dom båda bör avlivas för att minimera risken för smitta?

Är det kanske så att de mycket väl kan leva vidare som det är men de kanske bara till slut har ett öga var?

Hade hoppats att det skulle gå att med lugn låta dom leva vidare i karet, eller snabbt självdö då det troligen är ett riktigt helsike att få upp dom ur burken...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...