Gå till innehåll

Köpa finmaskigt nät


Clownen

Rekommenderade inlägg

Jag vet att det är en del här som har efterfrågat finmaskigt nät för att exempelvis filtrera phytoalger med. Här är en affär i USA med nät ner till 1 micron (och mycket annat smått). Detta är kanske något man kan sambeställa också även om portot inte lär bli så farligt.

Ville bara dela med om det här eftersom jag inte kom ihåg vilka som var intresserade.

http://www.smallparts.com/products/descriptions/cmn.cfm

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant Peter. Det var ju inte jättedyrt i alla fall.

Jag har en funderat lite, är det möjligt rent praktiskt att filtrera ut Phytoalgerna ur vattnet (jag misstänker att det är vad du vill göra). Blir det inte bara som "goretex" och inget vatten åker igenom över huvud taget. Krävs det inte lite tryck och vad händer då med algcellerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra länk Patu med en del bra priser även om 11 micron verkar vara det minsta de har (för stort för mitt ändamål). Det står pris enligt m2 men det går antagligen att beställa mindre.

Har du själv beställt levande härifrån Patu (har själv en beställning på gång med phyto från Tyskland nu)?

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra länk Patu även om 11 micron verkar vara det minsta de har (för stort för mitt ändamål). Det står pris enligt m2 men det kanske går att beställa mindre?

Har du själv beställt levande härifrån Patu (har själv en beställning på gång med phyto från Tyskland nu).

Jag har frågat och det går att beställ, dom säljer mindre 10cm*10cm är minst. Jag tänkte att beställ där liten copepods, phytoplankton och rotifers.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant Peter. Det var ju inte jättedyrt i alla fall.

Jag har en funderat lite, är det möjligt rent praktiskt att filtrera ut Phytoalgerna ur vattnet (jag misstänker att det är vad du vill göra). Blir det inte bara som "goretex" och inget vatten åker igenom över huvud taget. Krävs det inte lite tryck och vad händer då med algcellerna.

Bra fråga, det kanske blir så att det får stå en stund för att det ska droppa igenom. Inte säker faktiskt.

Jag har frågat och det går att beställ, dom säljer mindre 10cm*10cm är minst. Jag tänkte att beställ där liten copepods, phytoplankton och rotifers.

Synd du inte bor i Helsingforstrakten Patu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra fråga, det kanske blir så att det får stå en stund för att det ska droppa igenom. Inte säker faktiskt.

Synd du inte bor i Helsingforstrakten Patu.

Peter - kommer du ihåg anordningen jag visade dig på Universeum för att filtrera ut vattenlopper utan att de sögs fast och blev skadade. Togs igentligen fram för att kunna filtrera bort brachionus. Det är nog användbart för alger också om du bubblar lite luft i den första behållaren.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...