Gå till innehåll

T5 / T8 på 60cm djup


Waterboy

Rekommenderade inlägg

Hejsan,

Införskaffade ett Eheim scubaline 130. Karet är 460l och 60cm högt. Valde att köpa det med T8 armatur men som tillval fanns att få T5 armaturer.

För tillfället har jag sötvatten men tänkte konvertera till saltvatten i höst. För att planera väl tänker jag redan nu införskaffa tekniken som behövs.

Jag kommer att i första hand satsa på SPS och några fiskar och min fråga lyder:

Är det dödsdömt att försöka sig på T8 belysning på 4 * 54W och få SPS att trivas? Är det lätt att konvertera denna armatur till T5 och klarar jag mig i såna fall med 4 120cm rör?

2* 250W HQI är väl det optimala men funderar om jag kan starta hobbyn med lite mindre avanserad armatur.

Tacksam för synpunkter, Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört med T8 och som råden säger; placera dom högt och därmed nära ljuset så kommer det att gå hjälpligt. Tror ett par riktigt schyssta reflektorer kommer att hjälpa till, men räkna inte med någon sensationell tillväxt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren! Mera synpunkter är dock välkomna :)

Planerna är att kanske 3-4 månader efter uppstart inhandla metallhallogen. Förlorar jag någonting av livet i levande stenen p.g.a. att de får gå med T8 de första månaderna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...