Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Man kan ju ha en nollspännings utlösare på returpumpen.

Sedan kan man ha en intern cirkulation i sumpen. Jag tror att svavelvätet försvinner när vattnet syresätts. Kör interncirkulationen ett tag innan returpumpen startas.

Postat
Så DSB och Mangrove-plantor e rätt melodi?

Vad kör ni för sand i en DSB? Faxekalk, korallsand eller trädgårdskalk...det finns o välja på om man läser gamla trådar.

Fick pris på faxekalk 135:-/25kg e det ett bra pris? E faxekalk ok i en DSB?

Edit: Har läst att "faxekalk är kalcit och korallsand är aragonit."

Och det är Aragoniten man e ute efter...har aldrig vart bra på kemi....

Trädgårdskalk från växtaffären, är det ok, eller är det ren korallsand man ska ha?

Skulle nog ej snålat med detta och köpt lite riktigt levandesand och blandat upp med argonitsand

Skulle Metcrue till dig idag!?

Postat

Jag har ingen erfarenhet av svavelfilter eller zeoliter - jag har kört med både dsb och makroalger - och kan säga så här:

DSB vs Makroalgerr

1. Den stora "nackdelen" med dsb - som jag ser det - är att det kan krävs rikligt med smådjur/ohyra/maskar som skall rota runt i bädden och röra ner näringsämnen och vattnet till de lite djupare lagren för nedbrytning för att få dsb:n fungera så effektivt som möjligt. Jag tycker att det är rätt svårt att uppnå sådan artrikedom och så många maskar som det behövs, även under vanliga förhållanden. Det är svårt att få tag på riktigt levande sand, riktigt levande sten och alla de småkryp som enligt R. Shimek bör populera den djupa sandbädden. Vi lever ju inte precis vid en tropisk strand där det bara är att ta för sig.

2. Lägger man makroalger till DSB:n så blir det ännu värre. För att få bästa möjliga tillväxten på olika sorters makrosar bör man enligt min uppfattning köra med en helt vanlig men snabb och effektiv biologisk filtrering, typ blåsvamp eller biobollar, som omvandlar organiken (fiskfoder, fiskbajs, detritus osv.) till oorganiken (nitrat, fosfat, järn m.m.). Nitraten/fosfaten tas upp av makroalger, som i sin tur gallras ut av akvaristen och den bundna nitraten/fosfaten försvinner ur systemet. Men grejen - enligt min uppfattning - är att det biologiska filtret med svampar/biobollar tar upp som sagt fiskbajs, överbliven fiskmat och övrig detritus, något som skulle egentligen ha gått till att mätta maskar/småkryp i dsb:n. På det sättet "stjäl" biobollsfiltret maten från dsb:n och de små liven som bör bo där, vilket leder till att den redan utarmade faunan i dsb:n blir ännu fattigare.

3. Man kan naturligtvis skippa biobollar/filtersvamp och köra med bara dsb och makroalger, men jag märkte att jag hade lättare att få skitalger utan ett svampfilter/biobollar, med bara dsb + makrosar. Jag vet inte exakt vad det beror på, man kanske kan gissa på att makroalger och dsb:n inte hann ta upp ammoniumet från fiskarna så snabbt som det behövdes i just mitt fall. Det kanske fungerar bättre om man matar mycket mindre/har mindre fisk. Jag gillar dock att mata fiskarna, jag såg enorm förbättring vad gäller mina fiskars vigör när jag slutade mata med fryst artemia och började mata med sådana högenergirika torrfoder som Cyklop Eeze och Salifert Energy. Även färgerna förbättrades avsevärt. Vad jag vill säga är att trots att jag var väldigt inspirerad och lyrisk i början, så verkar inte dsb:n vara något filtreringsmetod utöver det vanliga. Den hade ingen större filtreringspotential i mitt kar i alla fall, men jag kanske gjorde något fel.

4. En annan - och kanske större nackdel - med att kombinera makroalger med dsb:n är att dsb:n denitrifierar nitratet till kvävgas, och på det sättet stjäl nitratet från makroalger. Man får liksom två kockar i ett kök. Makroalger behöver nitrat för att ta upp fosfatet, och till slut kommer man att behöva tillföra nitrat i pulverform för makroalgernas skull.

Kontentan av min egen erfarenhet av dsb och makroalger är att jag själv skulle använda dsb och makroalger var för sig, inte för att filtrera ett och samma system.

Postat

Det där med att svavelfilter skapar en obalans mellan ca och kh borde väl inte vara några större problem om man kör 10% vattenbyte per vecka?

Angående zeolith, måste man dosera vodka eller liknande för att det ska fungera?

Att få "näringsbrist" pga zoelith borde väl inte vara något att oroa sig för om man har gott om kirurger osv som "skitar ner" endel?

patrikss, det låter vettigt det där med att man inte bör köra dsb och macroalger i samma kar då dom "motverkar" varandra.

Om man skulle ta ett 100 liters kar och fylla hela vägen upp med levandesten som man krossar så man får plats med mycket, skulle det ge någon effekt tro?

I huvudkaret kommer jag köra på en ganska öppen "inredning" så det blir inte jättemycket sten där.

Postat

Om man skulle ta ett 100 liters kar och fylla hela vägen upp med levandesten som man krossar så man får plats med mycket, skulle det ge någon effekt tro?

Då har du ju inte mycket annat än en vanlig dsb, fast med mindre volym (tomrum mellan stenbitar). Bättre att köra med sand i så fall kanske.

Postat
Då har du ju inte mycket annat än en vanlig dsb, fast med mindre volym (tomrum mellan stenbitar). Bättre att köra med sand i så fall kanske.

Hehe ja det har du rätt i.

Men om man använder sig av både och då, alltså sand blandat med massa krossad ls?

Då får man ju ner alla nödvändiga bakterier och smådjur, eller tänker jag fel?

Finns det någon gräns för hur djup en dsb "får" vara?

Om jag ska köra dsb blir det ganska begränsad "golvyta" men gott om plats på höjden.

Postat
Men om man använder sig av både och då, alltså sand blandat med massa krossad ls?

Då får man ju ner alla nödvändiga bakterier och smådjur, eller tänker jag fel?

Jo, du tänker ju helt rätt, fast bakterier och smådjur kan migrera själva om du bara lägger lite sten ovanpå en sandbädd, du behöver inte bädda in stenen i sanden. Problemet är dock fortfarande att det enligt den allra främsta experten på området, dr. Ron Shimek i USA, inte finns sådana djur/tillräckligt med djur även i den allra finaste levande stenen som behövs i en dsb. Enligt honom är det nästan ett måste att få riktig levande sand, hämtat direkt från en tropisk strand.

Postat

Jag tog bort min dsb för några dagar sedan (även fast jag tror att det är bra m dsb). Jag tror att flera saker inte funkade för mig.

- för lite "kryp" som nämnts senast i denna tråd (la sig massor av detrius på bädden)

- macroalgerna försämrade syresättningen (gm att försämra cirkulationen över bädden)

- rörde runt för mkt när jag skördade macroalgerna

Macroalgerna såg ut att må bra dock, märkte inte av att bädden stal all näring.

Jag tror att man kan ha både macro & dsb, men i olika fack. Dsb & mangreve borde nog gå bra. Mangrove plantorna blir inte så täta & man rycker inte upp dem heller. Måste nog ha bra cirkulation över bädden också.

Postat

Jag köpte en påse av caribsea sanden för att kolla läget, och det fanns inte ett spår av liv i denna - jag tror att det bara på sin höjd är tillsatt lite bakteriekultur i påsen..... känns lite blåsvarning faktiskt - inget fel på sandkvalitén dock, men den gårt ju att köpa billigare torr det är ju microfaunan man är ute efter, inte nitrifikationsbakterier.

Bakterier på flaska finns ju hos dom flesta handlare.

Riktig livesand är svårt att hitta, mest för att det är svårt att frakta och att det i dom flesta fall krävs citestillstånd för att importera.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...