Gå till innehåll

lite av "vad tycker ni"


ppihlstrom

Rekommenderade inlägg

Jag har haft igång mitt kar i närapå ett år nu, och jag har inte haft några större problem, iallafall sen i januari ;) . Igår upptäckte jag att min skummare har börjat läcka lite. Den är en påhängsmodell, och hänger på min sump. Alla mina vattenvärden (de jag mäter då...) är stabila och bra, och jag har inte överbelastat mitt kar direkt (2 clowner, 2 blå fröknar, 1 liten fire gobi, 1 scopas tang, plus räka, sjöstjärna och ett tiotal sniglar). Jag har haft konstant 0.0 i nitrat de senaste 3 månaderna... Vad tror ni i allmännhet, kan jag köra utan skummare ett tag? Det är ju liksom mellan löningar och så, plus att hobbykassan är tömd för tillfället. Jag vill ju inte köra med en droppande skummare... SÅ: Vad tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan ju vara värt ett försök om du håller noga koll. Så hade jag nog gjort.

Skummaren förresten, vad är det för någon? Om den är påhäng och sitter i en sump, kan du inte vända på historien och låta den hänga inuti sumpen? Beror klart på var den läcker.

Synd att jag inte har någon skummare liggande eftersom vi bor så nära varann.

Tony kanske har någon idé?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag hade haft så bra värden som du har, och skummaren gick sönder, så skulle jag prova att köra utan. Skulle värdena försämras så kan det kanske korrigeras med rimliga vattenbyten, om inte det hjälper så är det kanske lämpligt att hänga i en ny skummare igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo, tänkte det kanske, men han är på semester, och jag tror inte att vikarien har befogenhet att låna ut något :)

Hur går det med ditt då? Hörde att du bytt akvarium, eller missförstod jag det?

Det sätt skummaren är utformad på gör att det inte går att vända på, annars är väl det en bra ide. Om jag gör det så hamnar pumpmotorn nere i vatten, och jag tror inte den är gjord för det... (Skilter 250 - jag har gjort en sån "recension")

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag hade haft så bra värden som du har, och skummaren gick sönder, så skulle jag prova att köra utan. Skulle värdena försämras så kan det kanske korrigeras med rimliga vattenbyten, om inte det hjälper så är det kanske lämpligt att hänga i en ny skummare igen.

Det känns lite läskigt att köra helt utan med ett så litet kar, men det blir väl det jag får göra kanske.... wish me luck!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Betänk följande: Före skummaren, hur klarade de sig då? alltså tror jag med att du kan köra utan skummare ett tag. Finns de som kör utan hela tiden... : )

Dave

Och i 27 liter....och i över två år..

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och i 27 liter....och i över två år..

MVH Lasse

jo, det ju sant.... får väl ta o prova, har inte mycket val just nu ändå :( Det är ju bekvämt o bekant med skummaren, ger lite mer felmarginal. Men, jag tar o håller koll på vattnet o gör lite tätare byten så får vi se vad som händer!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo, tänkte det kanske, men han är på semester, och jag tror inte att vikarien har befogenhet att låna ut något :)

Hur går det med ditt då? Hörde att du bytt akvarium, eller missförstod jag det?

Det sätt skummaren är utformad på gör att det inte går att vända på, annars är väl det en bra ide. Om jag gör det så hamnar pumpmotorn nere i vatten, och jag tror inte den är gjord för det... (Skilter 250 - jag har gjort en sån "recension")

Du har fattat rätt. Jag har gjort ett litet bygge hemma med nytt kar och sump.

Tony kommer hem i kväll om jag fattat det hela rätt. Så på torsdag är han tillbaka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänker emellanåt, alla tekniska hjälpmedel får oss att slappna av och förlita oss på investera pengar, det som man själv inte förstår justerar tekniken.

Det är ju helt omöjligt, men visst vore det intressant om alla först försökte få karen att fungera med så lite hjälpmedel som möjligt, och lyckades, vad kan vi då inte uppnå med teknik?

Filosofiskt men intressant tanke.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej !!

Jag körde skummarlöst i 1,5 vecka när jag var tvungen att byta ut min impeller i pumpen till skummaren.

Det funkade fint märkte ingen skillnad, hade en del alger på min sten innan och den ökade inget.

Och värdena var samma den na korta tid.

//Freddi

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo, jag har kollat värdena och det verkar rätt stabilt, kanske en aning högre nitrat, men inget alarmerande. Jag kör väl ett vattenbyte till helgen, och så får vi se vad jag gör med skummarsituationen sen - blir väl att köpa en ny en. Jag kan nog kanske tänka mig att köra helt utan ett tag senare i livet, men som det är nu med 4 små barn, heltidsarbete och pluggande fru så känns det som att ju mindre jag behöver oroa mig för akvariet desto bättre - jag gillar marginalen jag får med skummaren. Eftersom jag ändå tänkt uppgradera akvariestorleken till hösten så hade jag behövt köpa en ny skummare ändå så småningom... lite surt att behöva göra det innan semestern bara :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör utan skummare i mina tre kar på 375, 60 och 30L. Reningen sker främst genom LS och sanden (inget mekaniskt med andra ord). Jag gör max 10% vattenbyten/ månad och har inte haft problem med mina vattenvärden (omätbara värden). Jag testade för skoj skull att sätta på min skummare för två dagar sedan i mitt huvudkar som nu gått 8 månader utan skummare och tänkte att nu måste den skumma som en galning men det gjorde den absolut inte.

Gör du lite större vattenbyten än normalt i början och kolla efter eventuella förändringar men har du god balans i karet med LS och sand och inte matar som en galning så ska det inte vara några problem. Jag ser bara positiva effekter av att köra utan skummare.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, nu har det gått några dagar till och allt verkar ok - jag har tagit det lite lugnare med matningarna och kollat nitraterna, men inget alarmerande har hänt... kör nog på ett tag o ser, men eftersom jag har uppemot 20kg LS till karet och inte alltför mycket invånare så kanske kanske... Jag har inte mycket sand att tala om, för varje gång jag försökt ha i sand har jag bara fått en massa skit i karet - slem o annat kul, så det skippar jag nog, men min LS tycker jag om... Man kanske skulle ha i ännu mer, kanske lite platta fina bitar att täcka över hela bottnen med...?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...