petrol Postat 6 juni 2007 Postat 6 juni 2007 Blir inte klok på hur jag ska läsa av Salifers NO3 test.Jag ska försöka läsa av på "medium range".Har förstått att jag ska titta uppifrån genom glaset/vätskan.Men ska jag ställa glaset på färgmarkeringarna eller under markeringarna?Blir stor skillnad om jag ställer glaset på eller under. Citera
stigigemla Postat 6 juni 2007 Postat 6 juni 2007 Jag har fattat som att man skall ställa glaset ovanpå papperets vita deloch jämföra med trycket bredvid mätglaset. Jag gör det i indirekt dagsljus. Citera
Wiking Postat 7 juni 2007 Postat 7 juni 2007 Jag har också fattat det som att man skall glaset på den vita delen under färg markeringarna och avläsa uppifrån i inte alltför starkt ljus.Genom att ställa glaset på den vita markeringen så blir ju vätskan mörkare.Genom att avläsa i indirekt ljus så blir vätskan mörkare.Jag tycker det är väldigt svårt att tyda rätt värde, känns mer som man chansar, speciellt vad gäller fosfat avläsningen. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.